با کک‌ومک کنار بياييد!

کک و مک، يک مشکل پوستي از نوع ژنتيکي است که در افراد سفيدپوست با چشم‌هاي روشن و موهاي طلايي شايع‌تر است. اين بيماري از کودکي آغاز مي‌شود و تا زماني که فعاليت سلول‌هاي رنگدانه‌ساز کاهش يابد. يعني دهه سوم زندگي به بعد، همچنان ادامه دارد. بنابراين چون اين بيماري ژنتيکي است و مربوط به سلول‌هاي رنگي پوست
دوشنبه، 15 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با کک‌ومک کنار بياييد!

با کک‌ومک کنار بياييد!
با کک‌ومک کنار بياييد!


 

نويسنده:دکتر حبيب‌ انصارين*




 
کک و مک، يک مشکل پوستي از نوع ژنتيکي است که در افراد سفيدپوست با چشم‌هاي روشن و موهاي طلايي شايع‌تر است. اين بيماري از کودکي آغاز مي‌شود و تا زماني که فعاليت سلول‌هاي رنگدانه‌ساز کاهش يابد. يعني دهه سوم زندگي به بعد، همچنان ادامه دارد. بنابراين چون اين بيماري ژنتيکي است و مربوط به سلول‌هاي رنگي پوست است، هيچ درمان قطعي ندارد. درمان‌هايي که شركت‌هاي دارويي و بهداشتي تبليغ مي‌كنند، تنها براي کم‌رنگ‌تر کردن لک‌هاست و هيچ‌کدام درمان قطعي نيستند. کشورهاي اروپايي و آمريکايي که در نژاد آنها کک‌و‌مک شيوع بيشتري دارد، خوب توانسته‌اند اين مشکل را بپذيرند و به ‌هيچ‌وجه آن را بيماري تلقي نمي‌کنند و بي‌دليل هم دنبال درمان‌هاي متعدد نمي‌روند اما در ايران بيشتر خانم‌هايي که پوستشان به‌طور ژنتيکي کک‌و‌مک دارد، به توصيه‌هاي متخصصان پوست اکتفا نمي‌کنند و مدام براي درمان، به سراغ تبليغات محصولات آرايشي‌بهداشتي مي‌روند. تنها توصيه ما به افراد براي کم‌رنگ‌تر شدن لک‌هايشان و پيشگيري از پررنگ‌تر شدن آنها، حفاظت كامل از پوست در برابر آفتاب است. اين قبيل افراد بايد در ساعات 10 صبح تا 4 عصر در حد امكان، بيرون و مقابل آفتاب نباشند و هر 3 ساعت يک‌بار از ضدآفتاب با SPF بالاي 30 استفاده کنند؛ مخصوصا اگر به اسكي مي‌روند. پوشيدن دستکش و استفاده از کلاه لبه‌دار هم الزامي ‌است. ضمنا بعضي‌ها عادت دارند کِرِم زينک‌اکسايد را به جاي ضدآفتاب به کار ببرند كه کاملا اشتباه است، چون پوشش کامل و خوبي ندارد. در ضمن پوست را سفيد و از منظر زيبايي نامطلوب مي‌کند.

با کک‌ومک کنار بياييد!

نكته ديگر اينكه هزينه‌کردن براي خريد کِرِم‌هاي لكه‌‌بر که پوست را به‌طور مقطعي روشن مي‌کند يا انجام ليزر خاص که لک‌ها را کم‌رنگ مي‌کند هم بي‌فايده و فقط براي مدت زمان کوتاهي است؛ چون مشکل كك‌و‌مك، مشکلي ژنتيکي است. به‌علاوه، اگر در برابر آفتاب و اشعه ماوراي‌بنفش آن پوشش کامل و حفاظت نکنيد، لكه‌ها دوباره عود مي‌كنند. تاكيد مي‌كنم که اين حالت به ‌هيچ‌وجه بيماري مهمي‌ تلقي نمي‌شود و بهتر است آن را قبول کنيد و به دنبال درمان‌هاي آنچناني نباشيد.

پي‌نوشت‌ها:
 

* متخصص پوست و مو

منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.