شيردهي پس از چندقلوزايي

مطالعه‌‌هاي متعدد نشان داده‌اند حتي در مواردي كه مادر فقط يك نوزاد به دنيا آورده است و به طريق اولي پس از زايمان چندقلو، عدم اعتماد به نفس مادر و ترديد او نسبت به كفايت شيرش، مهم‌ترين علت قطع شيردهي بوده است.برآورد تقريبي ميزان توليد شير توسط مادري كه فقط يك نوزاد به دنيا آورده است بين 2 تا 4 ماه پس از زايمان 750 تا 800 ميلي‌ليتر در 24 ساعت است.رولند در زنان عرب استراليا، مقدار 1100ميلي‌ليتر در 24 ساعت را در مطالعه‌هاي خود گزارش كرده است. در مطالعه‌اي كه سنت و همكارانش روي 8 مادري كه دوقلو زاييده بودند و يك مادر كه سه‌قلو به دنيا آورده بود، انجام دادند.
دوشنبه، 15 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شيردهي پس از چندقلوزايي

شيردهي پس از چندقلوزايي
شيردهي پس از چندقلوزايي


 

نويسنده:دکتر محمداسماعيل مطلق




 
مطالعه‌‌هاي متعدد نشان داده‌اند حتي در مواردي كه مادر فقط يك نوزاد به دنيا آورده است و به طريق اولي پس از زايمان چندقلو، عدم اعتماد به نفس مادر و ترديد او نسبت به كفايت شيرش، مهم‌ترين علت قطع شيردهي بوده است.
برآورد تقريبي ميزان توليد شير توسط مادري كه فقط يك نوزاد به دنيا آورده است بين 2 تا 4 ماه پس از زايمان 750 تا 800 ميلي‌ليتر در 24 ساعت است.
رولند در زنان عرب استراليا، مقدار 1100ميلي‌ليتر در 24 ساعت را در مطالعه‌هاي خود گزارش كرده است. در مطالعه‌اي كه سنت و همكارانش روي 8 مادري كه دوقلو زاييده بودند و يك مادر كه سه‌قلو به دنيا آورده بود، انجام دادند؛ ملاحظه شد که ميزان توليد شير در يكي از مادران كه دوقلوها را به طور متوسط 7 بار در شبانه‌روز شير مي‌داد در 2 ماهگي 2200 ميلي‌ليتر در 24 ساعت بود.
اين مادر در 3 ماهگي حتي 3400 ميلي‌ليتر در شبانه‌روز شير توليد كرد و در 6 ماهگي مقدار شير توليدي او در شبانه‌روز از 1860 تا 4200 ميلي‌ليتر بود و او قادر بود كه دوقلوهاي خود را به‌طور كامل با شير خود تغذيه كند.

شيردهي پس از چندقلوزايي

در اين مطالعه تغذيه دوقلوها با شيرمادر به طور نسبي و همراه با ساير موادغذايي توليد شير را به 1940 تا 2300 ميلي‌ليتر رساند. مادري كه سه‌قلو زاييده بود 5/2 ماه پس از زايمان و با 27 بار تغذيه فرزندانش با شيرخود توليد شيرش به 3080 ميلي‌ليتر رسيده بود. در تركيب شير اين مادران، ميزان لاكتوز بيشتر از ميزان گزارش‌هاي قبلي بود. اين مطالعه‌ نشان مي‌دهد كه ميزان توليد شير توسط مادر بستگي به نياز شيرخوار، دفعات مكيدن پستان‌ها، محيط و شرايط مناسب، آرامش و استراحت و تغذيه خوب مادر و همچنين داشتن كمك و مشوق دارد.
ذكر اين نكته نيز جالب و آموزنده است كه در قرن 17 در فرانسه دايه‌هايي بودند كه به خوبي از عهده تغذيه 6 كودك شيرخوار برمي‌آمدند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.