لپ‌تاپ را روي پاي خود نگذاريد

بعضي‌ها عادت دارند وقتي با لپ‌تاپ کار مي‌کنند آن را روي پاي خود بگذارند. اگر شما هم جزو همين افراد باشيد حتما مي‌دانيد که پس از مدتي حرارت پايين کامپيوتر به پوست شما مي‌رسد و گرماي آن را احساس مي‌کنيد. اخيرا دانشمندان آمريکايي بيماري‌اي را معرفي کرده‌اند که به دليل همين انتقال حرارت اتفاق مي‌افتد. اين بيماري
دوشنبه، 15 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لپ‌تاپ را روي پاي خود نگذاريد

لپ‌تاپ را روي پاي خود نگذاريد
لپ‌تاپ را روي پاي خود نگذاريد


 

ترجمه: پروين رحماني




 
بعضي‌ها عادت دارند وقتي با لپ‌تاپ کار مي‌کنند آن را روي پاي خود بگذارند. اگر شما هم جزو همين افراد باشيد حتما مي‌دانيد که پس از مدتي حرارت پايين کامپيوتر به پوست شما مي‌رسد و گرماي آن را احساس مي‌کنيد. اخيرا دانشمندان آمريکايي بيماري‌اي را معرفي کرده‌اند که به دليل همين انتقال حرارت اتفاق مي‌افتد. اين بيماري «نشانگان پوست کبابي» نام گرفته است.
در اين بيماري پس از اينکه پوست ران پا مدتي تقريبا طولاني در معرض حرارت قرار مي‌گيرد خال‌هايي روي آن ظاهر مي‌شود و ظاهري غيرطبيعي به پوست مي‌دهد. به‌عنوان نمونه يکي از بيماران مبتلا به اين نشانگان پسربچه 12ساله‌اي بود که عادت داشت روزانه چند ساعت با لپ‌تاپ بازي کامپيوتري انجام دهد. پس از چند ماه پوست ران پاي اين پسر شکلي اسفنجي پيدا کرد. علاوه بر آن لکه‌هاي پوستي بي‌رنگي هم در ران چپ او به وجود آمد. مورد ديگر يک دانشجوي حقوق بود که او هم دچار خال‌هاي بي‌رنگ روي پوست ران شد. اين دانشجو هر روز حدود 6 ساعت لپ‌تاپي را روي پاهايش مي‌گذاشت و با آن کار مي‌کرد. در 6 سال گذشته، 10 مورد ابتلا به اين بيماري در مجله‌هاي پزشکي دنيا گزارش شده است.

لپ‌تاپ را روي پاي خود نگذاريد

دانشمندان معتقدند وقتي پوست بدن در معرض حرارت مزمن قرار بگيرد علاوه بر ايجاد اين نشانگان احتمال بروز سرطان‌هاي پوستي هم وجود دارد. البته تاکنون ايجاد سرطان در اثر گذاشتن لپ‌تاپ روي پا گزارش نشده است. اما بروز چنين حادثه‌اي کاملا منطقي به‌نظر مي‌رسد چون التهاب مزمن ناشي از حرارت مي‌تواند سرطان پوستي ايجاد کند. دکتر سالکي، متخصص پوست در دانشگاه ويرجينيا مي‌گويد: «وقتي پوست مبتلايان به نشانگان پوست کبابي زير ميکروسکوپ بررسي مي‌شود همان تغييراتي قابل مشاهده است که در آسيب‌هاي پوستي ناشي از تابش طولاني اشعه‌هاي خورشيدي به وجود مي‌آيد.» «نشانگان پوست کبابي» قبل از رواج پيدا کردن استفاده از لپ‌تاپ هم وجود داشت. اين نشانگان در افرادي که شغل آنها ايجاب مي‌کرد هميشه نزديک به حرارت زياد کار کنند، ايجاد مي‌شد. به‌عنوان نمونه کارگران نانوايي يا شيشه‌گري. اما در حال حاضر اين بيماري در قشر تحصيل‌کرده و به دليل استفاده نادرست از لپ‌تاپ رو به افزايش است.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما