دسر خرما و دسر قیسی

خرما و قیسی، شاید نشاندن این دو در کنار هم شاید براتون جالب و عجیب به نظر بیاید. اما این دو منبع سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و دستور غذایی مانند قیساوای نمونه‌ای خوب از این مواد سرشار از انرژی‌ست.
دوشنبه، 13 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دسر خرما و دسر قیسی

در فصول سرد سال، بیشتر افراد به مواد غذایی پرانرژی و مقوی که معمولا شیرین و گرم هستند، تمایل بیشتری نشان می‌دهند. در این دستور آشپزی که توسط بخش آشپزی سایت راسخون تهیه شده است دسر خرما و قیسی آموزش داده شده است.

دسر خرما و قیسی بسیار مناسب برای ماه رمضان می باشد که می توان آن را برای افطار و میهمان های خود تهیه کنید.

۲ دسر زیر نیز از این جمله‌اند و خصوصیت بارز هردو آنها این است که بسیار سریع درست می‌شوند.
 
مواد لازم برای دسر خرما
خرما ۲۵۰ گرم
کره ۲۵ گرم
گردوی کوبیده‌شده ۲ قاشق سوپ‌خوری

و
 
مواد لازم برای دسر قیسی
قیسی ۲۵۰ گرم
کره ۲۵ گرم
خامه ۲ قاشق سوپ‌خوری
شکر نصف پیمانه
گردوی کوبیده‌شده ۲ قاشق سوپ‌خوری

خُرما (Date palm) گیاهی گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگهای آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد.

● طرز تهیه دسر خرما:

ابتدا خرماها را داخل کاسه‌ای ریخته و روی آن آب بریزید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خرماها خوب خیس بخورند؛ سپس آنها را داخل سبدی ریخته و هسته‌هایشان را بیرون آورید.

تابه کوچکی آماده کنید و کره را در آن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا کره به طور کامل آب شود. سپس خرماهای هسته گرفته را به کره اضافه کنید و ۵ تا ۷ دقیقه تفت دهید.

حالا زیر شعله اجاق‌گاز را خاموش کرده و خرمای تفت‌داده شده را در ظرف موردنظر بچینید و روی آن را با گردوی کوبیده‌شده بپوشانید؛ به این ترتیب دسر شما برای سرو آماده است.

قِیسی نوعی از زردآلو است که بسیار شیرین و مطبوع است و در بیشتر نقاط ایران یافت می شود. همچنین برگه زردآلوی خشک شده را نیز قیسی می‌نامند و به آن «برگه» نیز گفته می‌شود. قیسی یکی از سوغاتی های شهرستان بردسکن می‌باشد.

دسر خرما و دسر قیسی

● طرز تهیه دسر قیسی:

ابتدا قیسی‌ها را خوب بشویید، سپس در قابلمه‌ای حاوی آب بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا به طور کامل بپزد. پس از پختن قیسی‌ها، شکر را به آن اضافه کنید و بگذارید به جوش آید.

بعد کره را به قیسی شیرین‌شده بیفزایید و حرارت‌دادن را تا زمانی ادامه دهید که مایع متشکل از شکر و کره و آب، غلیظ‌شده و جذب قیسی‌ها شود. حالا زیر شعله اجاق گاز را خاموش کرده و مخلوط را در ظرف موردنظر برای سرو بریزید.

در پایان، خامه را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با قیسی و شربت آن مخلوط شود. سپس نوبت به گردوی کوبیده‌شده می‌رسد. فقط کافی است گردوی کوبیده‌شده را روی این دسر مقوی بپاشید و نوش‌جان کنید.

نکته:

از آنجا که این دسرها بسیار شیرین هستند، خوردن آنها به همراه چای نیز بسیار لذت‌بخش است.

:منبع

بخش آشپزی سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.