از سوختن چربي تا ساختن هيکل

بدن شما بسته به شدت و طول زمان فعاليت‌تان، چربي و کربوهيدرات (قند) مي‌سوزاند. اين در حالي است که خيلي‌ها فکر مي‌کنند در طول بعضي فعاليت‌ها فقط چربي بدن و در طول برخي فعاليت‌هاي ديگر فقط کربوهيدرات‌هاي بدن‌شان مي‌سوزد. وقتي قرار است وزن‌تان کاهش پيدا کند، بايد کالري مصرف کنيد و منبع اين کالري ممکن است يا چربي باشد يا کربوهيدرات‌ (قند) يا هر دو. باورهاي درست و غلط زيادي درباره سوختن چربي و کاهش وزن در بين مردم رايج است.
جمعه، 19 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از سوختن چربي تا ساختن هيکل

از سوختن چربي تا ساختن هيکل
از سوختن چربي تا ساختن هيکل


 

ترجمه:فاطمه افروغ




 

3 باور شايع درباره سوزاندن چربي‌ها
 

بدن شما بسته به شدت و طول زمان فعاليت‌تان، چربي و کربوهيدرات (قند) مي‌سوزاند. اين در حالي است که خيلي‌ها فکر مي‌کنند در طول بعضي فعاليت‌ها فقط چربي بدن و در طول برخي فعاليت‌هاي ديگر فقط کربوهيدرات‌هاي بدن‌شان مي‌سوزد. وقتي قرار است وزن‌تان کاهش پيدا کند، بايد کالري مصرف کنيد و منبع اين کالري ممکن است يا چربي باشد يا کربوهيدرات‌ (قند) يا هر دو. باورهاي درست و غلط زيادي درباره سوختن چربي و کاهش وزن در بين مردم رايج است. اين مطلب به 3 مورد از شايع‌ترين آنها اشاره مي‌کند و صحيح را از سقيم جدا مي‌کند.

باور اول
 

وقتي مشغول فعاليت‌ هستيم، بدن‌ ما تنها از يکي از منابع سوخت‌اش (يا چربي‌ها يا قندها) براي سوزاندن کالري استفاده مي‌کند.

• اين باور، درست است يا غلط؟
غلط است! متأسفانه بين بسياري از ورزشکاران رشته‌هاي مختلف، اين باور رايج است. بدن در طول فعاليت، انرژي خود را به نسبت‌هاي مختلف هم از منابع چربي و هم از کربوهيدرات‌ها (قندها) کسب مي‌کند. همين الان که شما نشسته‌¬ايد و مشغول مطالعه اين مقاله هستيد، بدن‌تان براي کسب انرژي‌¬اش حدود 50 تا 60 درصد چربي و 40 تا 50 درصد کربوهيدرات مي‌سوزاند. مطالعه، کار سنگيني نيست و بدن به نسبت‌هاي برابر براي انجام آن کربوهيدرات و چربي مي‌سوزاند اما اگر همين حالا بلند شويد و تصميم بگيريد کمي‌ بدويد، بدن‌تان براي برقراري تعادل و حفظ متناسب ذخاير دروني‌¬اش شروع به سوزاندن 70 درصد کربوهيدرات (در مقابل 30 درصد چربي) مي‌کند و اگر دويدن‌تان را براي مدت طولاني‌¬تري ادامه دهيد، بدن ميزان استفاده از سوخت‌هاي‌اش را از 60 به 40 به نفع چربي بدل مي‌كند؛ يعني براي کسب انرژي 60 درصد چربي و 40 درصد کربوهيدرات مي‌سوزاند و هرچه که طول مدت ورزش و فعاليت بيشتر شود، ترازو هم به سمت سوزاندن چربي سنگين¬‌تر مي‌شود و به 65 تا 75 درصد هم مي‌رسد. بنابراين هر چه زمان ورزش و فعاليت طولاني¬‌تر شود، چربي بيشتري در بدن سوزانده مي‌¬شود. پس اگر قصد داريد زودتر لاغر شويد و وقت و انرژي لازم را هم در اختيار داريد، حداقل 3 ساعت در روز ورزش کنيد. براي کاهش وزن، بدن شما بايد کالري بيشتري نسبت به آنچه کسب مي‌کند، بسوزاند و سوزاندن اين کالري اضافه تنها در گروي فعاليت‌هاي خارج از برنامه معمول است بنابراين، ورزش کردن يکي از بهترين گزينه¬‌هاي اين فعاليت‌هاي خارج از برنامه محسوب مي‌شود. در ضمن، فراموش نکنيد که مهم، سوزاندن کالري است؛ نه منبع آن.
 

باور دوم
 

در طول انجام ورزش‌هاي سبکي مانند راه رفتن، بدن چربي بيشتري نسبت به ورزش‌هاي سنگين‌¬تري مثل دويدن مي‌سوزاند.

• اين باور، درست است يا غلط؟
 

درست است! هرچه شدت فعاليت ورزشي کمتر باشد، درصد بيشتري از چربي در بدن سوزانده مي‌شود اما اين را هم ناديده نگيريد که در طول فعاليت‌هاي سبک، بدن کالري کمتري هم نسبت به انجام دادن ورزش‌هاي سنگين و حرفه¬‌اي مي‌سوزاند؛ مثلاً اگر شما قصد کم کردن يک کيلو اضافه وزن را داشته باشيد، بايد 10 روز، روزي يکي دو ساعت پياده ¬روي کنيد يا 2 روز، روزي سه چهار ساعت بدويد. در حقيقت، درست است که هنگام ورزش‌هاي سبک، چربي بيشتري سوزانده مي‌شود اما با ورزش‌هاي سنگين کالري بيشتري از دست مي‌رود و فرد زودتر به وزن ايده¬‌آل خودش نزديک‌تر مي‌شود. درواقع، وقتي شما چربي بيشتري در اثر فعاليت‌هاي سبک مي‌سوزانيد، آن ميزان چربي را در وعده غذايي¬‌تان جايگزين مي‌کنيد، در حالي که در طول فعاليت‌هاي سنگين، چربي و کربوهيدرات اضافه‌¬تر از حد معمول سوزانده مي‌شود. بنابراين اگر اضافه وزن نداريد، بهتر است به همان ورزش‌هاي سبک که انرژي زيادي هم براي انجام دادن‌شان لازم نيست، بسنده کنيد اما اگر از اضافه وزن رنج مي‌بريد و نمي‌توانيد بيشتر از 30 دقيقه در روز به ورزش اختصاص بدهيد، حتماً اين 30 دقيقه را صرف ورزش‌هاي سنگين و درست و حسابي مثل دويدن کنيد.

باور سوم
 

اگر ورزش‌هاي استقامتي مثل دويدن يا دوچرخه¬‌سواري بيشتر از 15 تا 20 دقيقه طول بکشد، سرعت سوختن چربي بعد از اين زمان در بدن‌ چند برابر خواهد شد و در نتيجه فرد زودتر به وزن ايده-‌آل‌اش مي‌رسد.

• اين باور، درست است يا غلط؟
 

غلط است! وقتي طول مدت ورزش ‌کردن‌تان از 15 تا 20 دقيقه فراتر برود، منبع تأمين انرژي بدن، سوخت بيشتري را از طريق مصرف چربي به دست مي‌¬آورد؛ اما همان‌طور که گفته شد، مسأله مهم در کاهش وزن، ميزان کالري از دست رفته است، نه اينکه اين کالري از طريق سوختن چربي از دست برود يا کربوهيدرات. مثلا در ورزش‌هاي هوازي، بيشتر چربي سوزانده مي‌شود و کالري کمتري از بين مي‌رود اما در ورزش‌هاي استقامتي مانند دويدن يا دوچرخه‌سواري، چربي و کربوهيدرات به ميزان متناسبي سوزانده مي‌شوند و کالري بيشتري هم از دست مي‌رود. اگر دوست داريد بهتر از اين جملات سردربياوريد، نگاهي به جدول اين صفحه بيندازيد.
مي بينيد که بر اساس اعداد و ارقام اين جدول، هرچه فعاليت‌تان شديدتر و سنگين‌¬تر باشد، کالري ازدست‌رفته‌تان توسط چربي‌ها کمتر مي‌شود و بنابراين سوزاندن چربي زياد در روند کاهش وزن تأثير چشم¬گيري ندارد

نوع فعاليت

ميزان کالري سوزانده‌ شده

درصد چربي سوزانده شده

ميزان کالري از دست رفته در اثر سوختن چربي

20 دقيقه تماشاي تلويزيون

40 کالري

60 درصد

24 کالري

20 دقيقه قدم زدن

100 کالري

65 درصد

65 کالري

20 دقيقه دويدن

250 کالري

40 درصد

100 کالري

منبع:www.salamat.com




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.