فوايد توپ بدنسازي

حتما شما هم در باشگاه‌هاي ورزشي، توپ‌هاي بدن‌سازي قد و نيم قدي را ديده‌ايد که روي آنها مي‌نشينند يا به آنها تکيه مي‌دهند و ورزش مي‌کنند. چند سالي است که پاي اين توپ‌ها به بيشتر باشگاه‌هاي ورزشي باز شده است. شما مي‌دانيد اين توپ‌ها براي چه ورزش‌هايي مناسب‌ترند؟ مي‌دانيد بايد آنها را بر چه
شنبه، 20 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فوايد توپ بدنسازي

فوايد توپ بدنسازي
فوايد توپ بدنسازي


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا




 
از ورزش‌هاي عضلاني و تعادلي تا استفاده از توپ به جاي صندلي
حتما شما هم در باشگاه‌هاي ورزشي، توپ‌هاي بدن‌سازي قد و نيم قدي را ديده‌ايد که روي آنها مي‌نشينند يا به آنها تکيه مي‌دهند و ورزش مي‌کنند.
چند سالي است که پاي اين توپ‌ها به بيشتر باشگاه‌هاي ورزشي باز شده است. شما مي‌دانيد اين توپ‌ها براي چه ورزش‌هايي مناسب‌ترند؟ مي‌دانيد بايد آنها را بر چه اساسي خريداري کرد؟
توپ‌هاي ورزشي بدن‌سازي معمولا از هوا پر شده‌اند. جنس‌شان از PVC ارتجاع‌پذير بوده و قطرشان بين 35 تا 85 سانتي‌متر تفاوت دارد. اين توپ‌ها علاوه بر بدن‌سازي در درمان‌هاي فيزيوتراپي و يا ورزش‌هاي حرفه‌اي استفاده مي‌شوند. همچنين در تمرينات کاهش وزن نيز کاربرد دارند. آنها اندکي سبک‌تر و بزرگ‌تر از توپ‌هايي هستند که در درمان‌هاي پزشکي استفاده مي‌شوند. آنها براي نخستين بار در سال 1963 در ايتاليا ساخته شدند. بد نيست بدانيد که نام ديگر اين توپ‌ها «توپ زايمان» است و در برخي کشورها بانوان هنگام زايمان روي اين توپ‌ها مي‌نشينند تا نوزاد راحت‌تر و در موقعيت معين به دنيا بيايد.
براي تقويت عضلات
ورزش‌ با اين توپ‌ها به شما اين امکان را مي‌دهد که عضلاتي مثل عضله عرضي شکم يا عضلات بين مهره‌اي‌تان را تقويت کنيد. همچنين اين توپ‌ها به حفظ توازن و تعادل کلي بدن شما کمک مي‌کند. وقتي براي اولين بار مي‌‌خواهيد با اين توپ‌ها ورزش کنيد، بايد به ديوار تکيه کنيد و يا توپ‌ را به يک سطح محکم تکيه دهيد تا پايداري و ثبات بيشتري داشته باشيد. در ابتدا مي‌توانيد زمان‌هاي کمتري را با توپ ورزش کنيد ولي در مراحل بعدي که حفظ تعادل‌تان را روي توپ ياد گرفتيد، مي‌توانيد اين مدت را افزايش دهيد.
براي حفظ تعادل
مزيت توپ‌هاي ورزشي بدن‌سازي اين است که شما را در يک وضعيت نامتعادل قرار مي‌دهند. وقتي شما روي يکي از اين توپ‌‌ها دراز مي‌کشيد، پاهاي شما به صورت ناگهاني براي پيشگيري از زمين خوردن شما، درگير ورزش ‌شده و خود به خود عضلات پاهاي‌تان منقبض مي‌شوند. وقتي شما با اين توپ‌ها ورزش ‌کنيد، مثلا آن را روي قفسه‌سينه مي‌فشاريد، در واقع، شما ورزش خودتان را پربارتر کرده‌ايد و از فشار با درون توپ براي انقباض عضلات بدن‌تان استفاده مي‌کنيد. از طرف ديگر، علاوه بر کمک به عضلات پاها‌ي‌تان براي حفظ تعادل، عضلات شکم و باسن و ران‌هاي شما با ورزش‌ با اين وسيله شکل گرفته و به تناسب اندام شما کمک مي‌شود.

فوايد توپ بدنسازي

فوايد ديگر
اگرچه اين توپ‌ها يک وسيله ورزشي و بدن‌سازي به شمار مي‌روند ولي به هر حال يک توپ هستند. بنابراين حتي کودکان شما مي‌توانند در منزل يا در يک پيک‌نيک از آن به عنوان يک وسيله بازي استفاده کنند. کاربرد ديگر اين توپ‌ها در يوگاست. شما مي‌توانيد از يک مربي يوگا سوال کنيد که چگونه مي‌توانيد با اين توپ تمرينات يوگا و ريلکسيشن را انجام دهيد. قرار گرفتن روي توپ به شما کمک مي‌کند احساس کنيد وزن کمتري داريد. حتي نشستن روي توپ بدن‌سازي نيز مي‌تواند تمريني براي درست نشستن در پشت ميزکار و يا کامپيوتر باشد. شما مي‌توانيد روي توپ بنشينيد و يک پاي خودتان را از روي زمين بلند کرده و براي حفظ تعادل‌تان تمرين كنيد. از آنجا که شما هنگام نشستن روي اين توپ تعادل نداريد، بدن مجبور است تعادل‌تان را حفظ کند و شما هنگامي تعادل بدن‌تان را به بهترين نحو مي‌توانيد حفظ کنيد که ستون فقرات‌تان در وضعيت درست و مناسبي قرار گرفته باشد.
از توپ به جاي صندلي استفاده کنيد
اگر محيط کاري شما اجازه مي‌دهد، مي‌توانيد برخي اوقات، صندلي‌تان را با يکي از اين توپ‌ها عوض کنيد. براي اين کار لااقل 4 دليل موجه وجود دارد:
• اين‌طوري مي‌توانيد صرفه‌جويي کنيد: يک توپ بدن‌سازي در نهايت 80 هزار تومان براي شما آب مي‌خورد ولي يک صندلي ارگونوميک را بايد بين 100 تا 400 هزار تومان بخريد. در اين صورت شما با صرف هزينه‌اي کمتر يک نشيمن‌گاه مناسب هم خريده‌ايد.
• اينطوري مي‌توانيد 350 کالري در روز بسوزانيد: اگر شما فقط روي توپ بدن‌سازي بنشينيد، نسبت به وقتي که روي صندلي معمولي نشسته‌ايد، مي‌توانيد 350 كيلوکالري مصرف کنيد و بسوزانيد. اين يعني شما مي‌توانيد هر 10 روز 5/0 كيلوگرم وزن کم کنيد.
• اينطوري مي‌توانيد در محل کارتان راحت‌تر و شادتر باشيد: همه گله‌ها از پشت‌ميزنشيني اين است که از روي صندلي‌ تکان نمي‌خوريد ولي نشستن و حرکت روي يک توپ مي‌تواند کسالت يک کار اداري خسته‌کننده را از شما بزدايد و کمک کند در محيط کار پرانرژي‌تر باشيد.
• اينطوري مي‌توانيد به گردش خون‌تان کمک کنيد: چون شما مجبوريد دايم براي حفظ تعادل‌تان روي توپ به بدن‌تان حرکت دهيد، اين توپ به شما کمک مي‌کند که گردش خون بهتري داشته باشيد. اين در حالي است که نشستن طولاني مدت پشت‌ميز گردش خون را به برخي نقاط بدن مختل مي‌كند.
راهنماي خريد
قبل از خريد اين توپ‌ها ي ورزشي بايد نکاتي را در نظر داشته باشيد. حتي اگر در باشگاه بين چند توپ با اندازه‌هاي مختلف مانده‌ايد و نمي‌دانيد کدام يک را براي ورزش انتخاب کنيد، مي‌توانيد از اين راهنما كمك بگيريد: براي اينکه بفهميد که اين توپ مناسب شما است يا خير، بايد روي توپ بنشينيد. در اين حالت بايد ران‌هاي شما موازي زمين باشد و يا حداقل مقدار اندکي ران‌هاي شما در سطح بالاتري از زانوهاي‌تان باشند. شايد بپرسيد که اگر شما چاق و سنگين‌وزن هستيد، مي‌توانيد روي اين توپ‌ها بنشينيد و ورزش کنيد؟ پاسخ مثبت است چون اکثر کارخانه‌هاي توليدکننده لوازم ورزشي، توپ‌هايشان را به گونه‌اي مي‌سازند که بتوانند وزن تا 300 كيلوگرم و يا حتي بيشتر را نيز تحمل کنند.
منبع: http://salamatiran.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.