چرا بعضي‌ها از آي‌يودي مي‌ترسند؟

دراين مقاله مي‌خواهم درباره باورهاي غلطي که درباره آي‌يودي در ذهن برخي مردم وجود دارد، حرف بزنم؛ باورهاي غلطي که گهگاه باعث ترس برخي زنان از آي‌يودي مي‌شود؛ به عنوان نمونه، اينکه آيا افراد سزارين‌شده مي‌توانند آي‌يو‌دي بگذارند يا نه؟ آيا افرادي كه آي‌يو‌دي دارند مي‌توانند دارو مصرف كنند (مانند انواع قرص، كپسول و
يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا بعضي‌ها از آي‌يودي مي‌ترسند؟

چرا بعضي‌ها از آي‌يودي مي‌ترسند؟
چرا بعضي‌ها از آي‌يودي مي‌ترسند؟


 

نويسنده:دکتر محمد اسلامي




 
دراين مقاله مي‌خواهم درباره باورهاي غلطي که درباره آي‌يودي در ذهن برخي مردم وجود دارد، حرف بزنم؛ باورهاي غلطي که گهگاه باعث ترس برخي زنان از آي‌يودي مي‌شود؛ به عنوان نمونه، اينکه آيا افراد سزارين‌شده مي‌توانند آي‌يو‌دي بگذارند يا نه؟ آيا افرادي كه آي‌يو‌دي دارند مي‌توانند دارو مصرف كنند (مانند انواع قرص، كپسول و آسپرين) يا نه؟ بايد بگويم نوع زايمان هيچ ربطي به گذاردن آي‌يو‌دي ندارد.
با گذشتن شش هفته از سزارين، همانند زايمان طبيعي رحم آمادگي لازم را براي كارگذاري آي‌يو‌دي پيدا مي‌کند. ضمنا كارگذاري آي‌يو‌دي تداخلي با مصرف دارو ندارد. در واقع مصرف داروها روي عملکرد آي‌يو‌دي تاثيري نداشته و در صورت نياز و با تجويز پزشك مي‌توان از داروهاي لازم استفاده نمود.
برخي خانم‌ها از گذاشتن آي‌يو‌دي، به اين دليل که نخ آن آويزان است، مي‌ترسند. از آنجا که آي‌يو‌دي‌گذاري توسط ماماهاي تحصيل‌کرده، باتجربه و دوره‌ديده انجام مي‌شود، بنابراين به طور کلي مشکلي در انجام اين کار وجود ندارد. ممكن است بعضي خانم‌ها در حين كارگذاري اين وسيله درد مختصري را حس كنند كه سريعا برطرف مي‌شود.
طول نخ آي‌يو‌دي پس از گذاشتن آي‌يو‌دي درون رحم کوتاه شده و انتهاي آن در خارج از دهانه رحم و در داخل واژن قرار گرفته و به مرور توسط ترشحات آن ناحيه نرم مي‌شود. ديدن نخ در معاينه‌هاي دوره‌اي كمك مي‌کند تا مطمئن شويم که آي‌يو‌دي در جاي خود قرار دارد.
برخي هم مي‌ترسند با داشتن آي‌يو‌دي نتوانند كارهاي معمولي را انجام دهند. به اين گروه مي‌گويم که آي‌يو‌دي هيچ مداخله و مانعي براي کارهاي روزانه ندارد زيرا رحم داخل لگن قرار داشته و توسط آن محافظت مي‌شود، بنابراين در حين انجام کار (کارهاي معمولي يا کارهاي سنگين) نيرو و يا فشاري نمي‌تواند موجب تغيير شکل و موقعيت آي‌يو‌دي در رحم شود چون آي‌يو‌دي نياز به استفاده روزانه ندارد و مراقبت‌هاي آن در مقايسه با ساير روش‌هاي موقت در فواصل طولاني‌تري انجام مي‌شود، بنابراين براي افرادي که مشغله زياد دارند مي‌تواند روش مناسبي باشد. وضعيت قرارگيري آي‌يو‌دي در داخل رحم به نحوي است که در حالت‌هاي مختلف بدن (نشستن، ايستادن، خم شدن) هيچ‌گونه مشکلي به وجود نمي‌آورد. در نتيجه هنگام قرار گرفتن در پشت دار قالي (چه عمودي و چه افقي)، رحم و در نتيجه آي‌يو‌دي که در آن قرار دارد، مشكلي پيدا نخواهند كرد.
همه خانم‌هاي شاغل، چه قاليباف و کشاورز و چه کارمند بايد بدانند که انجام اين کار بدون رعايت قرارگيري بدن در وضعيت صحيح مي‌تواند مشكلاتي را براي کمر، گردن و در کل ستون فقرات ايجاد كند اما اين مساله هيچ ارتباطي به استفاده کردن يا استفاده نکردن از آي‌يو‌دي ندارد.
منبع:www.salamat.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.