سرگرم شو عزيز!

«مامان، حوصله‏ام سر رفته!» اين، جمله‏اي است که بچه‏ها در روزهاي گرم و بلند تابستان بارها و بارها به زبان مي‏آورند. واقعيت اين است که بچه‏ها تعطيلات تابستاني و ماندن در خانه را دوست دارند اما گاهي وقت‏ها همين در خانه ماندن براي آنها کسل کننده مي‌شود. براي اينکه روزهاي بلند تابستان را براي بچه‌ها به روزهاي به ياد ماندني
دوشنبه، 22 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرگرم شو عزيز!

سرگرم شو عزيز!
سرگرم شو عزيز!


 

ترجمه : فرزانه فولادبند




 

24 راه براي سرگرم کردن بچه ها در خانه
 

«مامان، حوصله‏ام سر رفته!» اين، جمله‏اي است که بچه‏ها در روزهاي گرم و بلند تابستان بارها و بارها به زبان مي‏آورند. واقعيت اين است که بچه‏ها تعطيلات تابستاني و ماندن در خانه را دوست دارند اما گاهي وقت‏ها همين در خانه ماندن براي آنها کسل کننده مي‌شود. براي اينکه روزهاي بلند تابستان را براي بچه‌ها به روزهاي به ياد ماندني تبديل کنيم؛ لازم است کمي خلاقيت به خرج دهيم و با برنامه‌‌ريزي و انجام کارهاي ساده، اين زمان را با سرگرمي‌هاي شاد پر کنيم. 24 نمونه از اين فعاليت‏ها را با هم مرور مي‏کنيم.
1 از سرگرمي‌هاي ساده خانگي استفاده کنيد. مثلا با همکاري تمام افراد خانواده و مشارکت بچه‌ها آشپزي کنيد. کيک و کلوچه، پيتزاي سبزيجات يا آش بپزيد و همه دور هم نوش‌جان کنيد. بهتر است هنگام تهيه غذا و مواد اوليه در آشپزخانه به بچه‌ها سخت‌ نگيريد و تميز کردن آشپزخانه را بگذاريد براي بعد.
2 در خانه کارهاي هنري انجام دهيد. بچه‌ها دوست دارند کارهاي هنري انجام دهند. کاغذ و وسايل نقاشي در اختيار آنها قرار دهيد و از‌ آنها بخواهيد، داستاني درباره يک روز تابستاني بنويسند و آن را نقاشي کنند. مي‌توانيد براي جذابيت بيشتر، نقاشي گروهي بکشيد و روي يک مقواي بزرگ با کمک هم يک نقاشي بکشيد.
3 ساخت کاردستي براي بچه‌ها جذابيت دارد و در کنار آن مي‌توانند چيزهاي زيادي ياد بگيرند. مي‌توانيد يک شخصيت پسر يا دختر روي مقوا بکشيد و دور آن را با قيچي ببريد. سپس با کاغذهاي رنگي لباس، کفش، کلاه آفتاب‌گير و عينک آفتابي برايش درست کنيد و البته راه‌هاي مراقبت از پوست در برابر آفتاب را هم به فرزندتان بياموزيد.
4 نمايش عروسکي بازي کنيد. شخصيت‌هاي داستان مي‌توانند عروسک‌هاي فرزندتان يا نقاشي‌هايي که کشيده‌ايد و دور آن را بريده‌ايد، باشند. اگر نمايش عروسکي را کمي شاد و خنده‌دار اجرا کنيد، نکات آموزشي داستان بيشتر در ذهن بچه‌ها مي‌ماند.
5 چند کتاب رنگ کردني براي بچه‌ها بخريد و به آنها هديه بدهيد. شعرهايي که درباره روزهاي تابستاني است، بخوانيد. آنها را به بچه‌ها هم ياد بدهيد تا با شما همراهي کنند.
6 ساعاتي را هم به ورزش و تحرک اختصاص دهيد. مبل‌ها را کنار بكشيد و يک آهنگ ورزشي بگذاريد. لباس‌ مناسب ورزش بپوشيد و با هم کمي نرمش کنيد.

7 لباس‌هاي قشنگ بپوشيد و عکس يادگاري بگيريد.
 

8 بازي‌هاي سرگرم کننده و دسته جمعي انجام دهيد. مثلا همه با هم پازل درست کنيد و يا از يکي از بچه‌ها بخواهيد درباره يک شي در اتاق بدون اينکه نام آن را ببرد، توضيح بدهد. بعد از بقيه بچه‌ها بخواهيد حدس‌هاي خودشان را در اين باره روي کاغذ بنويسند و هر کس درست حدس زد، به او فرصت دهيد دفعه بعد او درباره يک شي توضيح بدهد. مي‌توانيد بيست سوالي بازي کنيد و توضيحات را در قالب سوال از هم بپرسيد.
9 بچه‌ها را يک جا جمع کنيد و براي‌شان قصه بگوييد. مي‌توانيد قصه‌اي جديد يا قصه‌‌هاي مورد علاقه آنها را تعريف کنيد.
10 بازي با سايه‌ها براي بچه‌ها لذت‌بخش است. چراغ‌هاي اضافه را خاموش کنيد و روي ديوار با سايه اشکال مختلف بسازيد. از بچه‌ها هم بخواهيد در اين کار شرکت کنند.
11 مي‌توانيد چند فيلم کارتوني يا فيلم مناسب سن فرزندتان تهيه کنيد و در روزهايي که مجبوريد چند ساعت در خانه بمانيد، از فرزندتان بخواهيد يكي از آنها را انتخاب و تماشا کند.
12 بچه‌ها را تشويق کنيد اتاق‌شان را مرتب کنند. معمولا بچه‌ها علاقه‌اي ندارند که اتاق‌شان را تميز کنند، اما شما مي‌توانيد اين کار را براي‌شان جذاب کنيد. مثلا زمان بگيريد که چه‌قدر طول مي‌کشد تا اتاق‌شان را مرتب کنند و بعد اگر اتاق‌شان مرتب شد، براي آنها جايزه‌اي در نظر بگيريد و تشويق‌شان کنيد.
13 با کمک بچه‌ها خودتان خمير بازي درست کنيد. مي‌توانيد يك فنجان آرد، يک سوم فنجان آب و يک دوم فنجان نمک را با هم مخلوط کنيد و خوب هم بزنيد. در صورت لزوم آب يا آرد به ميزان کم اضافه کنيد تا غلظت آن طوري شود که به راحتي بتوان با آن اشکال مختلف ساخت و در ضمن به دست نچسبد. با استفاده از اين خمير، بچه‌ها مي‌توانند به راحتي بازي کنند و شکل‌هاي مورد علاقه‌شان را بسازند و بعد از خشک‌ شدن، آنها را رنگ کنند.
14 بچه‌ها نقاشي با انگشت را دوست دارند. مي‌توانيد خميرهاي رنگي درست کنيد تا با آن نقاشي برجسته آماده كنند. براي تهيه اين خمير؛ نصف فنجان نشاسته را در يک فنجان آب سرد حل کنيد. بعد سه فنجان آب جوش به آن اضافه کنيد و روي حرارت قرار دهيد تا دو مرتبه به جوش بيايد. خوب آن را به هم بزنيد و وقتي شفاف و کمي غليظ شد، آن را از روي حرارت برداريد و پودرهاي رنگي به آن اضافه کنيد. وقتي اين خمير خنک شد، بچه‌ها مي‌توانند با آن نقاشي کنند.
15 چسب، قيچي و روزنامه باطله در اختيار بچه‌ها بگذاريد تا با بريدن عکس‌ها و حروف آن، تصاوير و جملات جديد درست کنند. مي‌توانيد با روزنامه‌هاي باطله براي بچه‌ها کلاه، قايق يا موشک درست کنيد.
16 از بچه‌ها بخواهيد تمام عروسک‌هاي ريز و اسباب‌بازي‌هاي کوچک خودشان را يک جا جمع کنند و بعد با همه آنها يک شهر کوچک بسازند.
17 چند ليوان آب را کنار هم بچينيد. بعد در هر کدام مقدار متفاوتي آب بريزيد. حالا اگر با قاشق به هر ليوان ضربه بزنيد، صداي خاصي مي‌دهد. مي‌توانيد با هم آهنگ بزنيد و شعر بخوانيد.
18 آلبوم‌هاي عکس را بياوريد و با هم عکس‌ها را ببينيد و درباره خاطرات آن با هم صحبت کنيد.
19 خاطرات قديم خانوادگي را براي بچه‌ها تعريف کنيد و به آنها بگوييد وقتي بچه‌ بوديد، در تعطيلات تابستاني چه کارهايي انجام مي‌داديد و چه‌طور خودتان را سرگرم مي‌کرديد.
20 از بچه‌ها بخواهيد يک شغل انتخاب کنند. مثلا پزشک، پرستار، معلم يا آتش‌نشان شوند و شما هم نقش بيمار يا شاگرد آنها را بازي کنيد.
21 بچه‌ها بازي با حباب را خيلي دوست دارند. مي‌توانيد در يک ظرف کوچک کمي آب صابون درست کنيد و با يک ني حباب بازي کنيد.
22 بدليجات و لوازمي را که قديمي شده، جايي نگه‌ داريد و از بچه‌ها بخواهيد با ترکيب آنها وسايل تزييني جديد درست کنند. اين کار به خوبي بچه‌ها را سرگرم مي‌کند.
23 در اين روزها حتي مي‌توانيد مهارت‌هاي لازم را به بچه‌ها بياموزيد. کمي خياطي به آنها ياد بدهيد. مثلا به آنها ياد بدهيد، اگر دکمه لباس‌شان كنده يا جوراب‌شان پاره مي‌شود، چه‌طور آن را بدوزند.
24 مي‌توانيد شمارش پول را به بچه‌ها ياد بدهيد. پول‌هاي خرد و درشت را شمرده، با هم مقايسه کنيد. از آنها بخواهيد به يکي از افراد خانواده، دوستان يا معلم‌شان نامه دوستانه بنويسند. به آنها ياد بدهيد که چه‌طور يک نامه دوستانه بنويسند. مي‌توانيد کمي آشپزي به آنها ياد بدهيد و يا کلماتي از يک زبان ديگر به آنها بياموزيد.
منبع:www.salamat.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.