جريان فکري ممتاز

در ابتدا، يک جمله در باب اين شهيد بزرگوار بگويم؛ چون مسأله ي عالم متفکر فيلسوف يگانه ي ما - مرحوم آيه الله مطهري (رضوان الله تعالي عليه) مسأله ي يک ياد خشک و خالي نيست که کسي زحمت مي کشد و از دنيا مي رود، يا زحمتي مي کشد و شهيد مي شود و ما لازم است که از او ياد کنيم و شکرانه ي زحمات او را بداريم؛ بلکه
چهارشنبه، 24 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جريان فکري ممتاز

جريان فکري ممتاز
جريان فکري ممتاز


 





 
جريان فکري شهيد مطهري، يک جريان ممتاز

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند:
 

در ابتدا، يک جمله در باب اين شهيد بزرگوار بگويم؛ چون مسأله ي عالم متفکر فيلسوف يگانه ي ما - مرحوم آيه الله مطهري (رضوان الله تعالي عليه) مسأله ي يک ياد خشک و خالي نيست که کسي زحمت مي کشد و از دنيا مي رود، يا زحمتي مي کشد و شهيد مي شود و ما لازم است که از او ياد کنيم و شکرانه ي زحمات او را بداريم؛ بلکه مسأله، مسأله ي يک جريان فکري در جامعه ي ماست که هر چه مي گذرد، برجستگي بيشتري پيدا مي کند.
در زمان حيات آن شهيد، کساني که او را مي شناختند، زياد نبودند و کساني که به عمق برجستگي و نورانيت فکري او آشنا بودند، باز هم کمتر بودند؛ اما امروز در محيط ذهني انقلاب، جريان فکري شهيد مطهري، جريان ممتازي است . اين کتابها و مباحث و گفتارهايي که آن عالم دلسوز و مؤيد من عند الله، به آنها پرداخته است - چه مباحث اجتماعي، چه مباحث فکري، چه مباحث عمومي و چه مباحث فلسفي خاص - يکايک آنها، براي جامعه لازم و حياتي است. البته از اين کتابها، همه نمي توانند استفاده کنند - سطح خاصي دارد - اما مي شود کاري کرد که از اين مطالب، همه ي جامعه و جوانان ما استفاده کنند.

جريان فکري ممتاز

بايد روي افکار شهيد مطهري، کار فکري بشود. يعني جمعي اهل تحقيق و علاقه مند به کار علمي، بنشينند و نظرات و تفکرات شهيد مطهري را در ابواب مختلف استخراج کنند. مثلا از مجموع آثار ايشان، نظر آن شهيد را در باب وجود، در باب انسان، در باب اختيار، در باب عدالت، در باب تاريخ، در باب قضا و قدر و در باب عرفان و درباره ي موضوعات بي شمار و متنوعي که ايشان در مباحثشان مطرح کرده اند، استخراج کنند. اگر نظرات مختلفي در طول زمان داشته اند، مثلا در يک دوره در مسأله يي، اين نظر را داشته و سپس در چند سال بعد، نظر ايشان تغيير کرده، آن را در اين کتاب مشخص کنند و روي آن کار نمايند. اين، راه گسترش و پيشرفت و شکوفايي فکري جامعه برمبناي آثار شهيد مطهري است که اميدواريم اين کار انجام بگيرد و در وضع کنوني، همه ي قشرها مسؤوليت خودشان را در قبال اين حرکت عظيمي که جامعه ي ما به آن سرگرم است، پيدا کنند و آن را بخوبي انجام دهند.
منبع:حديث ولايت ، جلد چهارم، ص 160-159



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.