از نامردي‌هاي سيگار

وقتي اسمي از سيگار يا مواد مخدر به ميان مي‌آيد، واکنش‌هايي که در مغز آدم‌ها نسبت به آن ايجاد مي‌شود، متفاوت است. اگر فردي سالم و پاک باشد، به مخاطرات و معضلات آن فکر مي‌کند و به اينکه اگر آلوده شود آينده‌اش تحت تاثير قرار مي‌گيرد. اگر پدر و مادر باشد، به فکر فرزندان و آينده آنها و راهکارهايي براي جلوگيري از آلودگي آنان مي‌افتد. اما نکته‌اي که اين مقاله مي‌خواهم به آن اشاره کنم، تاثير اعتياد به سيگار و مواد مخدر بر روابط بين‌فردي و مخصوصا روابط
شنبه، 27 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از نامردي‌هاي سيگار

از نامردي‌هاي سيگار
از نامردي‌هاي سيگار


 

نويسنده: دکتر غلامحسين قائدي روان‌پزشک و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شاهد




 

تاثير منفي سيگار بر توانايي جنسي
 

وقتي اسمي از سيگار يا مواد مخدر به ميان مي‌آيد، واکنش‌هايي که در مغز آدم‌ها نسبت به آن ايجاد مي‌شود، متفاوت است.
اگر فردي سالم و پاک باشد، به مخاطرات و معضلات آن فکر مي‌کند و به اينکه اگر آلوده شود آينده‌اش تحت تاثير قرار مي‌گيرد. اگر پدر و مادر باشد، به فکر فرزندان و آينده آنها و راهکارهايي براي جلوگيري از آلودگي آنان مي‌افتد. اما نکته‌اي که اين مقاله مي‌خواهم به آن اشاره کنم، تاثير اعتياد به سيگار و مواد مخدر بر روابط بين‌فردي و مخصوصا روابط زناشويي است.
در هر جامعه‌اي يک سري باورهاي نادرست وجود دارد. از جمله باورهاي نادرستي که در خيلي‌ از جوامع، از جمله در جامعه ما، وجود دارد استفاده از مواد مخدر براي بهبود عملکرد جنسي افراد است. يکي ديگر از باورهاي نادرست، عدم حساسيت در خيلي از افراد و خانواده‌ها در مورد سيگار و وابستگي‌ به آن يا ساير مشکلات ناشي از آن است. براي مثال، حساسيتي که خانواده‌ها در مورد ساير مواد در زمان انتخاب همسر، به آن دارند، در مورد سيگار وجود ندارد؛ هر چند در خيلي از موارد سيگار دروازه ورود به مصرف ساير مواد است.

تأثير سيگار بر توانايي جنسي مردان
 

سيگار ماده مخدري است که بسيار رايج است و افراد و خانواده‌ها عموما خطرات ناشي از آن را ناديده مي‌گيرند و به آن به عنوان يک ماده مخدر توجه نمي‌کنند که البته در مورد قليان وضع بدتر هم هست. تحقيقات مختلف نشان داده است مرداني که سيگار مي‌کشند، دو برابر غيرسيگاري‌ها به اختلالات نعوظ مبتلا مي‌شوند. همان‌طور که مي‌دانيد ماده‌اي که در سيگار وجود دارد را به اسم نيکوتين مي‌شناسيم. نيکوتين يک اثر تنگ‌کنندگي روي عروق دارد و موجب عدم خون‌رساني مناسب به بافت‌هاي مختلف بدن از جمله ناحيه تناسلي مي‌شود. در نتيجه در طولاني مدت بر اثر مصرف سيگار يا قليان صدمات جبران‌ناپذيري به ديواره عروق خوني وارد مي‌شود. حال از آنجايي که براي ايجاد نعوظ، بايد خون وارد آلت تناسلي بشود، وقتي اين عروق دچار تنگي بشوند، نمي‌توانند خون کافي به آلت برسانند و اين امر موجب ‌مي‌شود که نعوظ کاملي ايجاد نشود.
اولين تحقيقات که به تاثيرسيگار روي اختلال نعوظ پرداخت در سال 1986 ميلادي انجام شد و اين فرضيه مورد تحقيق قرار گرفت که سيگار علاوه بر مشکلات قلبي عروقي و ريوي، مشکل نعوظ هم در مردان ايجاد مي‌کند. بر اين اساس در اين تحقيق مطرح شد که افرادي که روزانه حتي 2 نخ سيگار مي‌کشيدند، نسبت به غيرسيگاري‌ها نعوظ کمتري داشتند. در سال 2001 هم مقاله مروري نسبتا جامعي در مورد تاثير سيگار بر اختلال عملکرد جنسي مردان منتشر شد که نشان داد سيگار اختلال عملکرد جنسي ايجاد مي‌کند که بيشتر هم اختلال در نعوظ است و ديده شد اختلال نعوظ در سيگاري‌ها شايع‌تر و حدود 40 درصد و در غيرسيگاري‌ها اين رقم به 28 درصد مي‌رسيد.

از نامردي‌هاي سيگار

تأثير سيگار بر توانايي جنسي زنان
 

در مورد خانم‌ها مصرف سيگار و ارتباط آن با اختلال جنسي، مورد پژوهش و بررسي دقيقي قرار نگرفته است اما در متون علمي در اين زمينه اشکالاتي در فرآيند جنسي خانم‌ها گزارش شده است. در طي مرحله پيش‌نوازي که شرط لازم براي برقراري رابطه زناشويي است اندام‌هاي جنسي زنان مثل مردان نياز به گردش خون مناسبي دارند که موجب حساس شدن اين نواحي در خانم‌ها مي‌شود اما زماني که يک زن سيگار مي‌کشد، گردش خون در آن نواحي هم مختل مي‌شود و سيگار از لغزندگي آن مي‌کاهد و فرآيند جنسي از ابتدا دچار اشکال مي‌شود و فرد لذت کافي و مناسبي از رابطه زناشويي‌اش نمي‌برد اما ترک سيگار مي‌تواند لذت جنسي را چه در خانم‌ها و چه در آقايان افزايش ‌دهد. ضمن اينکه ترک سيگار در خانم‌‌ها مي‌تواند از بروز چين و چروک‌ پوست جلوگيري ‌کند و بر جذابيت ظاهري جنسي فرد بيفزايد.
مشکل ديگري که اخيرا در خانم‌ها زياد شده، سرطان پستان است که سيگار خطر بروز اين بيماري را هم افزايش مي‌دهد. اگر خانمي به دليل مصرف سيگار دچار سرطان پستان شود، به هر حال يکي از اعضاي جنسي خود را از دست مي‌دهد. در چنين حالتي در برخي افراد برداشتن سينه مي‌تواند بر عملکرد جنسي و تصور جنسي فرد از خودش و شريک زندگي‌اش‌ تاثير ناخوشايندي گذاشته و کارکرد جنسي آنها را دچار اشکالاتي عمده کند.

تاثير سيگار بر روابط بين‌فردي
 

نکته‌ ديگري که بايد به آن اشاره داشت وجود اشکالاتي است که بوي بد سيگار ايجاد مي‌کند و موجب آزار فرد مقابل مي‌شود. البته در بعضي افراد ممکن است استشمام بوي سيگار‌ سبب تحريک جنسي شود اما اين امر عموميت ندارد و در بيشتر مردم حالت تنفر ايجاد مي‌شود. همچنين بوي بد سيگار، نامناسب بودن بهداشت دهان، رنگ زرد دندان‌ها و... مي‌تواند موجب اختلال در روابط بين‌فردي و به دنبال آن، اشکال در روابط جنسي ‌شود. همچنين در مردان، سيگار موجب زردي انگشتان و موهاي صورت و اندام‌ها مي‌شود و ظاهر نامناسبي ايجاد مي‌کند که همه اينها سبب دوري زوجين از هم شده و به صورت مستقيم و غيرمستقيم اختلالات زناشويي ايجاد مي‌کند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.