اعتياد اينترنتي فرزندان

بعضي از والدين حس مي‌کنند که چون از ابتدا روش تربيتي صحيحي اتخاذ نکرده‌اند و در حال حاضر يک رفتار غلط در فرزند‌شان شکل گرفته است، ديگر قادر نيستند آن را اصلاح کنند.
دوشنبه، 29 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعتياد اينترنتي فرزندان

اعتياد اينترنتي فرزندان
اعتياد اينترنتي فرزندان


 

نويسنده:دکتر ميترا شوشتري، روان‌پزشک کودک و نوجوان




 

با اعتياد اينترنتي فرزندمان چه ‌کار کنيم؟
 

بعضي از والدين حس مي‌کنند که چون از ابتدا روش تربيتي صحيحي اتخاذ نکرده‌اند و در حال حاضر يک رفتار غلط در فرزند‌شان شکل گرفته است، ديگر قادر نيستند آن را اصلاح کنند.
اين موضوع در مورد استفاده بي‌رويه از کامپيوتر يا به تعبير امروزي، اعتياد اينترنتي بيشتر به چشم مي‌آيد. از آنجا که سقف مطلوب استفاده تفريحي و تفنني (استفاده‌هاي غير کاري و غير مفيد) از کامپيوتر يک ساعت است بايد با توجه به شرايط خاصي که فرزند شما به آن عادت کرده، کم‌کم به اين سو حرکت کنيد که به مرور ساعات اضافي را حذف کنيد تا به يک ساعت تقليل يابد؛ به طوري که اولويت اول و دوم برنامه‌هاي درسي، انجام کارهاي روزانه و شخصي و برنامه‌هاي مختلف و بازي باشد و سپس در اولويت‌هاي بعدي، استفاده تفنني از کامپيوتر. به عنوان نمونه، فرزند شما الان حدود سه، چهار ساعت پاي کامپيوتر است. بايد کم‌کم حدود نيم ساعت و طبق شرايط و قوانين از ساعاتي که او مجاز به استفاده است، بکاهيد؛ مثلا مدت دو هفته حق دارد 5/2 ساعت استفاده کند و به تدريج، براي 2 هفته بعدي 2ساعت مي‌تواند پاي کامپيوتر باشد. اگر همکاري او را ديديد، بايد تشويق‌اش کنيد. در مورد شرايط استفاده هم بايد از او بخواهيد که حتما وقتي شما يا اعضاي خانواده حضور داريد از اينترنت استفاده کند.

اعتياد اينترنتي فرزندان

وقتي در خانه نيستيد مي‌توانيد فيش مربوط به اينترنت را بکشيد که او در اختيار نداشته باشد و دوباره بي‌رويه و بدون نظارت استفاده کردن را آغاز نکند. در همه مراحل از معجزه‌ تشويق موثر بهره بگيريد. نکته بعدي اينکه اگر در هنگام تغيير شرايط استفاده و حرکت به سوي کاهش ساعات کار با کامپيوتر با عصبانيت و جيغ و داد فرزندتان مواجه مي‌شويد و مي‌بينيد که او سعي دارد با اين رفتارها خانواده را مجاب کند بايد به او بگوييد اگر همين حالا اين رفتار بدش را پايان ندهد با جريمه يک روز محروميت از کامپيوتر مواجه مي‌شود: «چون اين‌طوري رفتار کردي و داد زدي (يا فيش کامپيوتر و کتاب‌هايت را پرتاب کردي) فردا حق استفاده از کامپيوتر را نداري و موعد بعدي کار با کامپيوترت پس‌فرداست.» يادتان باشد اگر به دليل اينکه گمان مي‌کنيد حالا دير شده است حاضر نيستيد اولويت‌هاي کاري فرزندتان را عوض کنيد و طبق قوانين پيش ببريد، روي شمشير دولبه حرکت مي‌کنيد. اگر استفاده از کامپيوتر و اينترنت به تناسب سن فرزند و زمان معين باشد مي‌تواند مهارت‌هاي فرزندتان را بالا ببرد و به او کمک کند اما اگر مديريتي روي اين موضوع نداشته باشيد، در درجه اول با کاهش مهارت‌هاي اجتماعي کودک‌تان مواجه مي‌شويد چون عملا وقتي را براي بودن او در جمع خانواده و صحبت با اطرافيان و دوستان در نظر نگرفته‌ايد و در درجه بعدي با مشکل چاقي او مواجه مي‌شويد. بچه‌هايي که ساعات زيادي را پاي کامپيوتر و تلويزيون مي‌گذرانند، دچار اضافه وزن و چاقي مي‌شوند. پس حتما هر چه زودتر با مديريت برنامه کار و زندگي فرزندتان به او کمک کنيد تا همه مهارت‌هاي لازم براي زندگي‌اش را بياموزد و ضمن استفاده ازمزاياي کامپيوتر و گردش در اينترنت، ضرري متوجه او نشود.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.