وسواس هاي غذايي

در اين مقاله توجه خوانندگان را به تعدادي از وسواس هاي غذايي جلب مي کنيم: يکي از دغدغه هاي بي مورد برخي افراد ترس از کمبود ويتامين و مواد معدني و پناه بردن به منابع دارويي براي جبران آنهاست، ولي لازم به ذکر است که خاصيت مهم اين دسته از مواد مغذي در صورتي است که توسط غذا به بدن انسان برسند؛ مصرف بيش از حد
شنبه، 24 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وسواس هاي غذايي

وسواس هاي غذايي
وسواس هاي غذايي


 

نويسنده:برليانت بزرگمهر




 
در اين مقاله توجه خوانندگان را به تعدادي از وسواس هاي غذايي جلب مي کنيم: يکي از دغدغه هاي بي مورد برخي افراد ترس از کمبود ويتامين و مواد معدني و پناه بردن به منابع دارويي براي جبران آنهاست، ولي لازم به ذکر است که خاصيت مهم اين دسته از مواد مغذي در صورتي است که توسط غذا به بدن انسان برسند؛ مصرف بيش از حد لزوم اين مواد مغذي مي تواند سلامت شخص را به طور جدي به خطر اندازد. منابع دارويي معمولا داراي عوارض جانبي در بدن هستند و مصرف قرص و داروها فقط در موارد ضروري و با دستور پزشک مجاز است و براي بهره گيري هرچه بيشتر از خواص تغذيه اي مواد مغذي، بايد منابع غذايي اين مواد را مورد مصرف قرار داد.
در مواردي که برخي بيماري هاي عفوني در منطقه اي شيوع دارند، بعضي از افراد در مورد مصرف ميوه و سبزي دچار وسواس مي شوند و به طور کلي از مصرف سبزي، سالاد و ميوه امتناع مي ورزند و اين وضع ممکن است به مدت طولاني ادامه يابد، اما مصرف اين مواد غذايي به دلايل زير براي همه افراد ضر وري است و فقط بايد افراد در شست و شور و ضد غفوني کردن سبزي ها و ميوه ها (يعني ميکروب زدايي و نيز انگل زدايي)دقت بيشتر داشته باشند.
بعضي از افراد به علت ترس از آلودگي، از خوردن ميوه ها با پوست امتناع مي کنند. شست وشو و ضد غفوني کردن ميوه ها مي تواند آلودگي پوست آنها را از بين ببرد، زيرا پوست ميوه ها به علت داشتن مقدار زيادي فيبر غذايي، براي سلامت انسان مفيد است. ضمنا بخشي از مواد مغذي موجود در ميوه ها در زير پوست آنها وجود دارد که با جدا کردن پوست، ارزش تغذيه اي ميوه کاهش مي يابد.
يکي از وسواس هاي مهم که بسياري از افراد، به خصوص خانم ها به آن مبتلا مي باشند، عدم مصرف يا دريافت ناکافي مواد نشاسته اي از قبيل نان، برنج، ماکاروني و حبوبات، به علت ترس از افزايش وزن و چاقي است.
اين دسته از افراد بايد توجه داشته باشند که مهم ترين منبع تامين انرژي بدن، مواد نشاسته اي است. مواد نشاسته اي از منابع غني انرژي محسوب شده و از نظر قيمت نسبت به سايرمنابع انرژي مناسب ترند.
همچنين، حاوي مواد مغذي مفيدي از قبيل ويتامين گروه B، پروتئين هاي گياهي، روي، مقداري آهن و کلسيم هستند که در سلامت انسان نقش مهم و موثري دارند.
يکي از باورهاي غلط غذايي که امروزه رواج پيداکرده و تقريبا به صورت يک وسواس در کشورمان درآمده، عدم مصرف تخم مرغ به علت ترس از افزايش کلسترول خون، به خصوص در افراد ميانسال و سالمند است، حتي در برخي موارد شاهد عدم مصرف اين ماده غذايي در بين جوانان هستيم.
اما بايد به اين نکته توجه داشت که تخم مرغ يکي از مواد غذايي بسيار مفيد و حتي ضروري براي بدن و يکي از منابع بسيار خوب ويتامين A است.البته کساني که مبتلا به افزايش چربي هاي خون و يا بيماري هاي قلبي - عروقي هستند، نبايد در مصرف آن افراط کننده و هفته اي يک تا دوعدد تخم مرغ به صورت پخته و سفت براي اين دسته از افراد توصيه مي شود.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.