مصرف سيگار و ديگر انواع دخانيات (1)

گرايش به مصرف سيگار و مواد دخاني ديگر، از جمله معضلاتي ست که مردم جوامع گوناگون، بشري، کم و بيش با آن مواجه اند و متأسفانه هر روز بر تعداد مصرف کنندگان اين گونه مواد افزوده مي شود. در اين راستا مي توان با اقدامات اساسي و آموزشي مناسب، از تعداد افراد مصرف کننده ي اين مواد کاست. راه حل هاي زير مي تواند در اين زمينه کارساز باشد؛
چهارشنبه، 28 ارديبهشت 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصرف سيگار و ديگر انواع دخانيات (1)

مصرف سيگار و ديگر انواع دخانيات (1)
مصرف سيگار و ديگر انواع دخانيات (1)


 

نويسنده: دکتر آرش نيک خلق




 
گرايش به مصرف سيگار و مواد دخاني ديگر، از جمله معضلاتي ست که مردم جوامع گوناگون، بشري، کم و بيش با آن مواجه اند و متأسفانه هر روز بر تعداد مصرف کنندگان اين گونه مواد افزوده مي شود. در اين راستا مي توان با اقدامات اساسي و آموزشي مناسب، از تعداد افراد مصرف کننده ي اين مواد کاست. راه حل هاي زير مي تواند در اين زمينه کارساز باشد؛
اطلاع رساني به روز و مداوم و مطابق با نيازهاي اطلاع رساني جامعه: عدم اطلاع رساني به مردم، از علت هاي ايجاد الگوهاي جديد مصرف و شيوع باورهاي غلط و خرافي ست.
سنجش مداوم اطلاعات مردم: دولت ها نبايد از مردم انتظار داشته باشند که همه ي آگاهي هاي آنان در مورد دخانيات ، به روز باشد و حق مردم است که از امکانات دولتي، روش هاي اطلاع رساني را در جهت افزايش آگاهي هاي خود تجربه کنند.
بهينه سازي مراکز سنتي پذيرايي به عنوان مکاني براي پذيرايي با غذا و چاي ، نه قليان: به اين گونه مراکز توصيه مي شود که کسب درآمدشان ، از طريق فروش مواد خوراکي ست نه قليان و اين مهم، با اطلاع رساني مستمر و مناسب به مردم و اصناف، قابل دست يابي ست.
برنامه ريزي جهت پاکسازي مکان هاي باز تفريحي و گردشگري مانند کوه ها و پارک ها
ارتباط مناسب با ديگر ارگان ها و دستگاه هاي دولتي و خصوصي در تشويق و ترغيب در جهت اطلاع رساني و ايجاد انگيزه در کارکنان خود در رابطه با عوارض دخانيات و روش هاي ترک در جهت ايجاد آگاهي، باور و انگيزه
پرهيز از خصوصي سازي صنايع دخاني و رفع انحصار دولتي از آن ها
تعامل با کشورهاي مشابه از لحاظ فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي درباره ي تحقيقات، اقدامات مدون و مؤثر انجام شده در آن کشورها
افزايش مراکز کنترل فراگير با در نظر گرفتن موضوعات اجتماعي، پزشکي، روان شناسي و جايگزيني آن ها با مراکز تک گير و کنترل انفرادي دخانيات.
آمادگي براي مقابله ي علمي- فرهنگي با موارد گمراه کننده ي سود جويان؛ مانند سيگار الکترونيکي، قليان اکسيژن و فيلترهاي ترک سيگار
قرار گيري برنامه هاي مدون و منظم آموزشي براي نوجوانان به عنوان يک روش منحصر به فرد و کاربردي

مصرف سيگار و ديگر انواع دخانيات (1)

جدي گرفتن و هوشياري در رابطه با تبليغات غير مستقيم شرکت هاي چند مليتي
تهيه ي منظم و مستمر و فراگير خبرنامه هاي منطقه اي و کشوري جهت آموزش ميزان شيوع و روند بيماري هاي ناشي از مصرف دخانيات.
تهيه و پخش برنامه هاي مصاحبه اي تأثيرگذار با افراد مصرف کننده ي دخانيات دچار عارضه.
کوشش جدي در پخش سريال ها يا آگهي هايي که از دخانيات در آن ها استفاده شده است.
استفاده از روش زيرنويس پيام هاي هشداري و ايجاد مهارت در شبکه هاي رسانه ي تصويري به همراه خودداري از تکراري بودن پيام ها.
اهميت به هر سه رسانه ي ديداري، نوشتاري و شنيداري براي اجراي مستمر برنامه هاي آموزشي و مصاحبه هاي مرتبط با موضوعيت «مبارزه با دخانيات»
استفاده ي بهينه از شبکه ها و ساعات و برنامه هاي پر مخاطب براي پخش مرتب، مستمر و متنوع انيميشن و ديگر تيزرهاي تأثيرگذار در مورد دخانيات
پايش مستمر و اطمينان از ممنوعيت مصرف دخانيات در اماکن عمومي در دسترس.
لزوم کنترل قوانين ممنوعيت توسط سازمان هاي وابسته به طور موازي
اجراي برنامه هاي کنترلي فضاهاي بسته و دور از نظارت و دسترسي با سنسورهاي حساس به دود و دوربين هاي مداربسته.
جايگزيني اين باور در جامعه که نيکوتين سيگار و انواع دخانيات، اعتيادآور است و فرد سيگاري، يک معتاد است.
به وجود آوردن فضاهاي مناسب براي پويايي و رشد دختران و زنان جامعه و به کارگيري فرهنگي و اجتماعي مناسب آنان؛ چرا که يکي از علت هاي تمايل به دخانيات در اين گروه، محدوديت هاي قانوني و اجتماعي آنان است که موجب شده از راه هاي غير اصولي مانند مصرف دخانيات، اوقات خود را پر کرده و از اين طريق، استقلال و برابري خود را با جنس مخالف ، نشان دهند.
پي گيري و برنامه ريزي و به کار بري روش هاي نوين در جهت جلوگيري از فروش سيگار به صورت نخي و بدون بسته بندي به ويژه به نوجوانان.
اجراي طرح درج پيام هشدار روي کاغذ يا فيلتر هر نخ سيگار: خواه ناخواه تعداد زيادي از مصرف کنندگان دخانيات به ويژه نوجوانان و اشخاصي که به تازگي به اين کار روي آورده اند، از مصرف سيگار بسته اي خودداري نموده و ترجيح مي دهند که سيگار خود را به صورت نخي تهيه کنند و اين کار موجب مي شود تا در اين گروه، هدف اصلي که پيام رساني و تأثيرگذاري تصويري و نوشتاري ست، از دست برود.
ايجاد هماهنگي براي اجراي برنامه هاي آموزشي در مدارس و دانشگاه ها که در اين باره مهد کودک ها، مراکز خصوصي و هنرستان ها نيز نبايد از ياد برود. اين اقدام از دو جهت داراي اهميت است: يکي اين که با اين کار، اکثريت گروه هدف را به آساني در دسترس داريم. و دوم اين که در اين مراکز، شرايط براي ارتباط موثر و جلب اطمينان فراهم بوده و امکان آموزش مستمر و مدون و پايش آن، به خوبي وجود دارد.
منبع:نشريه شادکامي، ش77




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.