نان خرمائی

این شیرینی یکی از شیرینی‌های مقوی و خوشمزه شهر کرمانشاه است که بیشتر مردم در کنار کاک، نان برنجی و دیگر شیرینی‌های مخصوص، آن را به عنوان سوغاتی تهیه می‌کنند.
شنبه، 21 خرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نان خرمائی

نان خرمائی

نان خرمایی، نان خانَقی یا نان خانَقینی نوعی شیرینی است که از ترکیب خرما، آرد گندم، شکر، روغن کرمانشاهی، زعفران، آب، گلاب، تخم‌مرغ تهیه می‌شود و از سوغاتی‌های شهر کرمانشاه است.

در این شیرینی معمولا از زیره استفاده می‌شود.

این شیرینی یکی از شیرینی‌های مقوی و خوشمزه شهر کرمانشاه است که بیشتر مردم در کنار کاک، نان برنجی و دیگر شیرینی‌های مخصوص، آن را به عنوان سوغاتی تهیه می‌کنند.

خرما از جمله خشکبارهایی است که خواص زیادی دارد. به همین خاطر طرز تهیه نان خرمایی با بافتی لطیف و خوشمزه را برای شما نوشته‌ایم. خوردن نان خرمایی شیرین همراه یک لیوان چای گرم در عصر یک روز خوب در میان دوستان، بسیار دلنشین است.

ویژه ی گرگان

مواد لازم برای 30-35 عدد
پودر مایه خمیر 1 قاشق چایخوری
آب ولرم 125 میلی لیتر
روغن جامد 250 گرم
آرد 375 گرم

مواد لازم میانی خمیر:

خرمای بدون پوست و چرخکرده 200 گرم
هل 1 قاشق چایخوری
گلاب 3 قاشق سوپخوری

روش تهیه:

مایه خمیر و قدری آرد در کاسه ای بریزید و قدری ازآب ولرم به آن بیفزائید،روی ظرف را بپوشانید و در جای گرمی بگذارید تا مایه خمیر، فعال شود. آن گاه باقی مانده ی آب و روغن جامد را با آرد مخلوط کنید و مایه خمیر را به آن اضافه کنید و ورز دهید تا خمیر یکدستی حاصل شود.

روی خمیر را بپوشانید و به مدت تقریبی یک ساعت استراحت دهید تا حجمش دو برابر شود.حالا هر بار به اندازه ی یک گردو از خمیر بردارید و آن را کمی تخت کنید و قدری از مایه ی میانی لای آن بگذارید، خمیر را جمع کنید و با فشار دست، کمی آن را تخت کنید و در داخل سینی فر ( تاون) بچینید. اکنون روی خمیرها را مهر بزنید و در فر ( تاون) گرم شده با دمای 180 درجه ی سانتیگراد، به مدت تقریبی 20-25 دقیقه بپزید.
 

روش دوم

خمیر مایه را داخل ظرف گودی ریخته و شیر ولرم یا آب را به همراه یک قاشق شکر روی خمیر مایه بریزید و حل کنید.

آرد ، مابقی شکر ، کره نرم شده و نمک را داخل ظرف بریزید و ورز دهید تا خمیر را آماده شود. دقت کنید که برای اضافه کردن آرد به مواد ابتدا مقداری از آرد را بریزید (حدود ۴۰۰ گرم) و اگر خمیر هنوز بیش از حد نرم بود، بقیه آرد را کم کم و با کنترل اضافه کنید تا خمیر نرمی که به دست نمی چسبد، داشته باشید.

روی خمیر را بپوشانید و به آن نیم ساعت استراحت دهید.

سپس خمیر را فرم داده و از مواد میانی داخلش گذاشته و مانند تصاویر به آن شکل دهید.

کاغذ روغنی را روی سینی فر قرار دهید. بعد از شکل دادن به خمیر، آنها را داخل سینی فری که از قبل گرم کرده اید، بچینید و اجازه دهید تا با دمای ۱۷۵ درجه پخته شود. مراقب باشید که نان خرمایی خشک نشود و به محض سرخ شدن آن را از فر خارج کنید.

بعد از سرد شدن نان‌ها می‌توانید روی آنها پودر قند بپاشید.

نان خرمائی
 

یک نکته‌ی سلیقه‌ای و زیبا

می‌توانید بسته به سلیقه‌تان انواع مدل‌‌های این شیرینی خوشمزه را آماده کنید‌‌. در صورت تمایل می‌توانید پیش از قرار دادن نان خرمایی‌‌ها در فر، یک گردو برای زیبایی بیشتر روی نان خرمایی‌‌ها قرار دهید.

یا زرده تخم‌مرغ را با مقداری زعفران دم‌کرده مخلوط کنید و روی نان خرمایی‌‌ها بزنید تا رنگ طلایی‌تری داشته باشید.
 
یادآوری
این شیرینی مخصوص، از سوغاتی های گرگان به شمار می آید.
 
روش تهیه‌ی مواد میانی
خرما، هل و گلاب را، کمی در روغن تفت دهید . بعد آن را ورز دهید تا خمیر شود.

منبع: بخش آشپزی راسخون


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما