خستگان بخوانند!

خستگي هاي روزمره ي ما مي تواند به مرور زمان، به يک خستگي مزمن تبديل شود که اگر درمان نشود، نتايج بدي روي کار و روابط ما خواهد گذاشت و احياناً موجب به وجود آمدن مشکلاتي در زندگي روزانه مان مي شود.
سه‌شنبه، 10 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خستگان بخوانند!

خستگان بخوانند!
خستگان بخوانند!


 

نويسنده: حميدرضا خوشنويس




 
خستگي هاي روزمره ي ما مي تواند به مرور زمان، به يک خستگي مزمن تبديل شود که اگر درمان نشود، نتايج بدي روي کار و روابط ما خواهد گذاشت و احياناً موجب به وجود آمدن مشکلاتي در زندگي روزانه مان مي شود.
انواع مختلفي از قرص ها و نوشابه هاي انرژي زا به بازارآمده اند با اين ادعا که قادرند برخستگي تان غلبه کنند و سطح انرژي تان را بالا ببرند اما اين ها راهکارهاي موقتي هستند. قرص هاي انرژي زا اغلب، موجب شادي هاي ناگهاني و موقت مي شوند و مصرف مداوم آن ها تأثيرات سويي روي بدن خواهد داشت.
آيا مي خواهيد راز واقعي کنترل خستگي تان را بدانيد تابراي هميشه آن را متوقف سازيد؟
پزشکان مي گويند براي متوقف ساختن خستگي، نياز داريد دلايل واقعي که موجب خستگي تان مي شود را يافته ودرمان کنيد، نه اين که دنبال درمان موقت علائم ناشي از خستگي باشيد. با کشف علت واقعي خستگي، مي توانيد يک بار و براي هميشه خستگي تان را درمان ومتوقف کنيد و از سطح جديد انرژي و تمرکز حواس تان لذت ببريد.
طي آزمايشي تحت عنوان «برنامه ي پايان خستگي» که روي برخي افراد معمولي که مبارزه ي سختي براي از بين بردن خستگي تجربه کرده بودند، صورت گرفت، نتايج حيرت انگيز زير به دست آمد:
تنها پس از 2 هفته:
*98 درصد داوطلبان، افزايش سطح انرژي روزانه شان را گزارش داده اند.
*81درصد، بالاترين حد افزايش انرژي را گزارش کرده اند.
*17 درصد، افزايش تقريباً خوبي را گزارش داده اند.
*72 درصد گفته اند احساس سلامتي بيش تري مي کنند.
*87 درصد گفته اند بهتر مي توانند فکر کنند.
پس از1 ماه :
*داوطلبان، 1 ساعت و 28 دقيقه(به صورت ميانگين) کم تر مي خوابند.
*96 درصد داوطلبان گفته اند که ديگر احساس خستگي نمي کنند.
همان طور که در بالا مشاهده کرديد، «برنامه ي پايان خستگي» با نشان دادن چگونگي کنترل خستگي و جايگزيني آن با توليد انرژي و تمرکز، به درمان سريع خستگي مفرط کمک مي کند. در زير به راه کارهاي اين برنامه پرداخته ايم:

تلاش کنيد تا عمق تنفس تان را افزايش دهيد:
 

بيش تر اوقات، بدون اين که خود متوجه باشيم، خيلي کوتاه نفس مي کشيم و حتي متوجه نمي شويم که اکسيژن کافي دريافت نمي کنيم. سعي کنيد از لباس هايي در خانه استفاده کنيد که راحت باشيد تا بتوانيد عميق تنفس کنيد. آن ها را هنگام خواب بپوشيد تا متوجه شويد که راحت تر و بهتر مي خوابيد.

سلامتي تيروئيدتان را بررسي کنيد:
 

اگر طبق برنامه ي هميشگي به رختخواب مي رويد اما براي به خواب رفتن يا در خواب ماندن مشکل داريد، بايد آن را با پزشک تان درميان بگذاريد. اگر مدت کوتاهي ست که اين مشکل را داريد، علت فيزيکي داريد؛ تيروئيدتان را کنترل کنيد.

رژيم غذايي تان را اصلاح نماييد:
 

در بعضي موارد، خستگي مزمن ممکن است به علت فقر مواد معدني پديد بيايد، بيش تر خانم ها به علت کمبود آهن، اکسيژن کافي به سلول هاي خوني شان نمي رسد.

بدويد؛ به خصوص همراه با دوستان تان:
 

فعاليت هاي بدني(به خصوص ايروبيک)به بالا رفتن مقاومت بدن کمک مي کند. بدن شما به فعاليت هايي که موجب بالا بردن مقاومت قلب و شش هاي تان شده، به شما انرژي بدهد و استرس تان را از بين ببرد، احتياج دارد.

از نگراني هاي تان بکاهيد:
 

نگران بودن، نه تنها کمکي به حل مشکلات نمي کند، بلکه شما را بيمار مي سازد. اگر در زندگي تان مشکل غيرقابل حلي داريد که موجب افزايش استرس تان مي شود، بايد آن را بپذيريد. کنار گذاشتن مشکلات، موجب حل آن ها نمي شود و در نهايت، از کنترل شما خارج خواهد شد. وقتي به کمک احتياج داريد، کمک بخواهيد. اگر مي دانيد که بايد تغيير کنيد، راه هايي که مي توانيد برويد را امتحان کنيد. براي آن چه بايد انجام دهيد اولين گام را برداريد تا بشويد آن چه را که مي خواهيد باشيد.

چرت بزنيد:
 

چرت زدن، تنها با بستن چشم ها وريلکس بودن مي تواند حتي براي 10 تا 15 دقيقه، شما را سرحال کند. به خودتان اجازه ي استراحت دهيد و بدانيد که شما انسان هستيد نه يک ربات! چرت زدن، موجب شارژشدن دوباره ي مغزتان مي شود و شما را آماده ي ادامه ي کار براي مدتي بيش تر مي کند.

خوراکي هاي انرژي زا بخوريد:
 

فهرستي از غذاهاي انرژي زاد وجود دارد که موجب شارژ مغزمي شوند: ميوه ها، مرکبات، توت فرنگي.
نان جو و انواع نان هاي گندم، لوبيا و فلفل، ماهي سالمون، سبزيجات، گوجه فرنگي و اسفناج
خشکبار: بادام و تخمه آفتابگردان

بيش تر آب بنوشيد:
 

مقدار زيادي آب بنوشيد و سطح آب بدن تان را بالا نگه داريد. خيلي از ما بدون دريافت آب کافي به فعاليت مان ادامه مي دهيم و متوجه نمي شويم که خستگي مفرط مان، ناشي از پايين آمدن سطح آب بدن مان است. بدن براي فعاليت، احتياج به مايعات دارد.

از منفي ها حذرکنيد:
 

ازآدم هاي منفي دوري نموده يا رابطه تان را با آنان به شدت محدود کنيد. به سخنان آدم هايي که هيچ وقت از زندگي راضي نيستند و هميشه شکايت مي کنند يا کساني که شما را تحقير کرده يا بسيار انتقاد مي کنند، گوش ندهيد، اينان آدم هايي با نگرش بيمار هستند که مي خواهند شما را خسته کنند.

آسوده تر بخوابيد:
 

چرخه ي تکميل خواب انسان، 90 دقيقه اي ست که اگربين اين چرخه بيدار شويد، احساس خستگي مي کنيد. براي احساس شادابي بيش تر بايد در طول چرخه ي کامل خواب قرار بگيريد. هم چنين براي داشتن خوابي راحت نبايد با معده ي پر به رختخواب برويد زيرا موجب مي شود سخت تر به خواب برويد وحتي کيفيت خواب شما را نيز به هم مي زند.
منبع:نشريه شادکامي، شماره74.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.