مطالب خواندني

پژوهشگران دانشگاه کاليفرنيا رايحه اي قوي را که به شکل طبيعي در بدن انسان و پرندگان توليد مي شود تشخيص داده اند که باعث جذب پشه خونخوار (culex) به سمت آنها مي شود.
چهارشنبه، 11 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مطالب خواندني

مطالب خواندني
مطالب خواندني


 





 
چرا پشه ها به سمت انسان مي آيند؟
پژوهشگران دانشگاه کاليفرنيا رايحه اي قوي را که به شکل طبيعي در بدن انسان و پرندگان توليد مي شود تشخيص داده اند که باعث جذب پشه خونخوار (culex) به سمت آنها مي شود.
اين پشه، ناقل ويروس نيل غربي و ديگر بيماري هاي تهديدکننده است. ويروس نيل غربي ممکن است باعث انسفاليت ( التهاب مغز) و مننژيت ( که بين انسان و حيوان مشترک است) شود. پژوهش هاي جديد نشان مي دهند که چرا پشه، ميزبان خود را از پرندگان به انسان تغيير داده است. اين موضوع راه را براي کنترل پشه و بيماري هاي ناقل آن هموارتر مي کند. والتر ليل، پروفسور حشره شناس و همکارانش يک ترکيب شيميايي جذب کننده به نام نانونال را کشف کرده اند که باعث تحريک حس بويايي حشره شده و او را به سمت يک وعده غذايي و مکيدن خون ميزبان سوق مي دهد. اين ترکيب يک ماده شيميايي يا مخلوطي حامل يک پيام است. پشه به وسيله اين ترکيب ما را پيدا مي کند. شاخک هاي پشه اي (culex) به قدري حساس و قوي است که حتي مقدار بسيار کم نانونال را تشخيص مي دهد. پشه بوها را به وسيله گيرنده هاي حس بوياي روي شاخک هايش تشخيص مي دهد. پرندگان که ميزبان هاي اصلي پشه ها هستند، همچون منبعي از ويروس نيل غربي عمل مي کنند. هنگامي که پشه آلوده خون ميزبان را مي خورد، ويروس رابه بدن او منتقل مي کند. اين ميزبان ها انسان، پرندگان، اسب، سگ، گربه، خفاش، راسو، موش و خرگوش هاي خانگي هستند. از سال 1999 تا کنون، مرکز کنترل و پيشگيري بيماري ها در آمريکا، 29 هزار و 379 مورد آلودگي انساني و 147 مورد مرگ ناشي از آن را فقط در آمريکا گزارش کرده است. در اين مطالعه، پژوهشگران صدها ترکيب را که به شکل طبيعي در بدن انسان و پرندگان توليد و منتشر مي شوند، مورد آزمايش قرار داده و سپس حساسيت گيرنده شاخک هاي پشه را براي جدا کردن هر يک از اين ترکيبات مشخص کردند. نتايج نشان داد که ترکيب نانونال با دي اکسيد کربن، ترکيبي با قدرت جذب کنندگي بالا براي پشه مي سازد.
پوست بدن هم مي تواند بشنود؟
بر اساس يافته هاي جديد، ما تنها با گوش هاي مان صداها را نمي شنويم بلکه، پوست ما هم صداها را احساس مي کند. در يک مطالعه که در رابطه با گوش کردن با اجزاي کلمات به همراه فشار هوا بر پوست انجام گرفت، ثابت شد که مغز انسان براي ساختن تصويري از اطراف، از حواس مختلفي براي درک و جمع آوري اطلاعات استفاده مي کند. برايان گيگ، پژوهشگر دانشگاه کلمبيا گفت: نتايج اين پژوهش با بيشتر تصورات سنتي مبني بر اينکه ما همان گونه که تصاوير را مي بينيم يا اطلاعاتي را مي شنويم در مورد خودمان فکر مي کنيم، بسيار متفاوت است. اين موضوع کمي گمراه کننده به نظر مي آيد. وي اظهار کرد: براي توضيح بيشتر درباره اين موضوع بايد گفت، ما داراي مغزي هستيم که سريع تر از چيزهايي که مي بينيم و صداهايي که مي شنويم، مطالب و موضوعات را درک مي کند لذا با چنين توانايي هايي، تمام بدن انسان يک ماشين ادراکي است.
زياد قهوه نخوريد!!
بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد که مصرف زياد قهوه باعث کاهش ميل جنسي، ناباروري در مردان و زنان، بيماري قلبي و عروقي، سرطان و ناهنجاري هاي رفتاري مي شود. بر اساس مطالعات، بعضي مواد غذايي و افزودني هاي خوراکي ارتباط نزديکي با رشد مغزي و يادگيري افراد دارند. بيش فعالي در کودکان نيز از مسائل مهم مرتبط با تغذيه است. انواع رنگ ها و طعم دهنده هاي خوراکي ارزش غذايي ندارند و افزودني هايي مثل نمک، تنها ظاهر غذا يا طعم آن را بهبود مي بخشند و به دليل اشتها آور بودن باعث افزايش مصرف مي شوند. آسپارتام براي کودکاني که مبتلا به فنيل کتورنوريا (PKU) هستند، مضر تشخيص داده شده است. عمده ترين ايراد اين افزودني ها تحريک مشکلات رفتاري، افسردگي، گيجي، بي خوابي، کاهش بينايي، ميگرن، عصبانيت و بيش فعالي است. درباره رابطه گياهخواري و گوشتخواران با رفتار و خلق و خو بايد گفت که استفاده از گوشت زياد وانباشته کردن معده از توليدات حيواني مي تواند خلق و خوي انسان را به سمت و سوي خلق و خوي حيواني بکشاند، بنابراين استفاده زياداز توليدات حيواني مشکلات جدي براي سلامت روان ايجاد مي کند. يکي از اين افزودني ها، سولفيدها هستند که به عنوان نگهدارنده غذاها استفاده مي شوند و از قهوه اي شدن آنزيک ميوه ها و سبزي هاي تازه و قهوه اي روشن غير آنزيمي ميوه هاي خشک جلوگيري مي کنند. سولفيدها در مرباها، ترشي ها، ميوه ها، غذاهاي دريايي و غذاهاي ديگر دريافت مي شوند و کارشان حفظ ميوه ها و سبزي هاي تازه است. مصرف زياد اين سولفيدها در افراد مبتلا به آسم، واکنش هاي نامطلوب مانند تورم گلو، خارش در پوست، برافروختگي صورت و حملات آسمي تا حد شوک و حتي مرگ ايجاد مي کند. بررسي هاي نشان مي دهند که مصرف زياد قهوه باعث بيماري هاي قلبي- عروقي، سرطان و ناهنجاري هاي رفتاري مي شود. همچنين، يک فنجان قهوه بين 40 تا 170 ميلي گرم کافئين دارد. دومين منبع کافئين چاي است که تقريباً 15 درصد کافئين دريافتي را تشکيل مي دهد. کافئين در شکلات نيز وجود دارد. مصرف بيش از حد کافئين مي تواند باعث مشکلاتي مانند سردرد شود؛ به خصوص اگر از هزار ميلي گرم در روز بيشتر باشد.
تفاوت چپ دست ها و راست دست ها چيست؟!
از قديم هميشه اين سوال در بين مردم مطرح بوده که تفاوت بين انسان ها چپ دست و راست دست چيست؟ در اين بين برخي افراد معتقدند که راست دست ها باهوش ترند و برخي ديگر چپ دست ها را زرنگ تر مي دانند. نتيجه مطالعات برخي پژوهشگران نشان مي دهد، افراد چپ دست سرعت عمل بيشتري دارند. البته اين سرعت عمل بيشتر در بازي هاي رايانه اي و حرکت ورزشي نمود پيدا مي کند. دانشمندان در توجيه اين مسأله مي گويند، انسان ها در هنگام کارهايي مانند بازي هاي رايانه اي، رانندگي در ترافيک و نيز بازي هاي ورزشي که به سرعت بالا و پردازش حجم زياد اطلاعات نياز دارند، از هر دو نيمکره مغز خود استفاده مي کنند؛ اما افراد چپ دست براي استفاده همزمان از هر دو نيمکره مغز خود توانايي بيشتري دارند و به همين دليل در کارهايي که نيازمند هر دو نيمکره مغز هستند، از افراد راست دست ماهرترند. منبع:مجله دنیای زنان ش 57




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.