نوکياX6

X6-00 که به اختصار X6 ناميده شده است، نخستين گوشي نوکيا مجهز به صفحه نمايش لمسي خازني است. به دنبال اقبال خريداران به گوشي هاي مجهز به صفحه نمايش لمسي خازني، اکنون و البته با تاخير نسبتاً زياد، نوکيا هم به جمع توليدکنندگان اين گوشي ها پيوسته است. اين گوشي دومين گوشي نوکيا پس از X3 با نامگذاري جديد براي
دوشنبه، 16 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نوکياX6

نوکياX6
نوکياX6


 

نويسنده: هومن کبيري پرويزي




 
X6-00 که به اختصار X6 ناميده شده است، نخستين گوشي نوکيا مجهز به صفحه نمايش لمسي خازني است. به دنبال اقبال خريداران به گوشي هاي مجهز به صفحه نمايش لمسي خازني، اکنون و البته با تاخير نسبتاً زياد، نوکيا هم به جمع توليدکنندگان اين گوشي ها پيوسته است. اين گوشي دومين گوشي نوکيا پس از X3 با نامگذاري جديد براي سري XpressMusic است که از اين پس سري X ناميده مي شود. هر چند اين گوشي در بازار جهاني در مدل 32 و 16 گيگابايتي به بازار عرضه شده است ولي تنها مدل 16 گيگابايتي آن به طور رسمي توسط نوکيا در بازار ايران عرضه مي شود. بررسي گوشي را با بررسي محتويات موجود در بسته بندي گوشي آغاز مي کنيم:
محتويات موجود در بسته بندي گوشي به شرح زير بود:
1-شارژر
2-باتري
3-کابل اتصال USB براي اتصال به کامپيوتر
4-هندزفري با پورت 3/5 ميليمتري استاندارد
5-لوح فشرده نرم افزار
6-دفترچه راهنماي فارسي
7-کارت ضمانت رسمي 12 ماهه نوکيا
محتويات موجود در بسته بندي X6 در حد متوسط ارزيابي مي شود. حتماً به هنگام خريد گوشي از وجود کليه لوازم جانبي بالا اطمينان حاصل کنيد.

بررسي ظاهري
 

X6 در مقايسه با ديگر گوشي هاي نوکيا ظاهري مدرن و در عين حال زيبا و ساده دارد. ابعاد 111 در 51 در 13/8 ميليمتري و وزن 122 گرمي آن اين گوشي را يک گوشي خوشدست نشان مي دهد. روي گوشي و در پايين صفحه نمايش 3/2 اينچي X6 سه کليد قرار گرفته است که دو کليد کناري براي پاسخگويي به تماس و نيز قطع مکالمه بکار مي رود و کليد وسطي براي دسترسي به منوي اصلي گوشي است.
در بالاي صفحه نمايش و در گوشه سمت چپ آن هم يک کليد کوچک لمسي براي دسترسي سريع به منوي پخش موسيقي، اينترنت و پخش عکس و ويديو قرار داده شده است. در پهلوي راست گوشي سه کليد قرار گرفته است کليد پاييني براي کنترل ويژگي عکس و فيلمبرداري گوشي است کليد وسطي براي قفل/ باز کردن صفحه نمايش و در بالاي آن کليد دو کاره براي کنترل شدت صدا و کنترل زوم دوربين در منوي آن قرار گرفته است. در پهلوي سمت چپ گوشي تنها ورودي سيم کارت قرار گرفته است که با يک درپوش پلاستيکي ظريف پوشانده شده است. در بالاي گوشي کليد روشن/ خاموش کردن دستگاه، ورودي شارژر سوزني، خروجي هدفون 5/3 ميليمتري استاندارد و پورت microUSB براي اتصال به کامپيوتر قرار دارد. در پشت گوشي تنها لنز دوربين و فلاش دوال LED قرار گرفته است که نبود محافظ لنز را مي توان براي آن يک نقصان به حساب آورد.

نوکياX6

بررسي پردازنده، حافظه داخلي، سيستم عامل
 

پردازنده مرکزي (X6 آرم 11 با سرعت پردازش 434 مگاهرتز) در کنار 128 مگابايت رم، مشابه پردازنده بکار رفته در N97 و N97mini است و سرعت مناسبي را براي گوشي رقم زده است. اين سرعت چه در زمان روشن شدن آن و چه در زمان مرور منوها مشهود است. سيستم عامل نصب شده بر روي گوشي، سيمبين ويرايش 4/9 با پلت فرم S60 نسخه 5 يا همان سيمبين نسخه يک است که تطابق مناسبي با پردازنده گوشي دارد. يکي از نکاتي که در ابتداي کار با X6 کمي ما را نگران کرده بود کندي گوشي وعملکرد نامناسب ويژگي لمسي آن بود ولي با به روزرساني گوشي از طريق منوي داخلي خود گوشي و از طريق شبکه بي سيم و با دانلود نمودن يک فايل 14 مگابايتي نه تنها اين نواقص بطور کامل مرتفع شد بلکه تعداد زيادي از نرم افزارهاي جانبي مانند Shazam و نسخه جديد نقشه هاي نوکيا با قابليت مسيريابي رايگان نيز بر روي گوشي نصب گرديد. حافظه داخلي X6 هايي که در ايران بطور رسمي به بازار عرضه مي شوند هم همانطور که در ابتدا ذکر شد 16 گيگابايت است نکته مهم در اين خصوص عدم پشتيباني X6 از کارت هاي حافظه است. اگر چه 16 گيگابايت حافظه داخلي گوشي مي تواند نيازهاي کاربران را به خوبي برآورده نمايد ولي عدم پشتيباني از کارت هاي حافظه علاوه بر اينکه امکان افزايش بيشتر حافظه را از کاربر مي گيرد، امکان انتقال اطلاعات با استفاده از اين کارت ها را هم از بين مي برد.

بررسي صفحه نمايش
 

صفحه نمايش X6 3/2 اينچي لمسي با تکنولوژي خازني است. مهم ترين ويژگي صفحات نمايش لمسي خازني پشتيباني از ويژگي چند لمسي است. اگر چه سخت افزار X6 قابليت پشتيباني از اين ويژگي را دارد ولي به دليل اينکه در سيستم عامل گوشي (سيمبين نسخه يک) هنوز ويژگي چند لمسي قرار داده نشده است، X6 امکان استفاده از ويژگي چند لمسي را براي کاربر فراهم نمي سازد که براي يک گوشي با صفحه نمايش لمسي خازني ايراد کوچکي نيست. صفحه نمايش X6 از جنس TFT LCD با رزولوشن 360 در 640 پيکسل بوده و قابليت نمايش 16ميليون رنگ را داراست. همچنين حسگر چرخش صفحه نمايش گوشي با گرداندن آن به خوبي کار مي کند.
نکته مهم ديگر در خصوص صفحه نمايشي X6 را بايد دشواري نسبي مشاهده صفحه زير نور شديد خورشيد دانست.

پخش فايل هاي چندرسانه اي و ارتباطات و نقشه
 

همانگونه که انتظار مي رفت کيفيت پخش فايل هاي موسيقي X6 را بسيار خوب يافتيم. پخش فايل هاي ويديويي هم با توجه به صفحه نمايش عريض و با کيفيت گوشي بسيار مناسب بود. وجود خروجي هدفون استاندارد 3/5 ميليمتري هم از ديگر ويژگي هايي است که مي تواند لذت گوش کردن به موسيقي را با هدفون دلخواه شما دو چندان سازد.
در اين بين مهم ترين نقطه ضعف X6 را بايد عدم وجود فرستنده FM دانست که براي يک گوشي سري موسيقي آن هم از نوکيا بعيد به نظر مي رسد. خروجي ميکرو USB امکان اتصال راحت به کامپيوتر را فراهم مي کند ولي عدم امکان شارژ گوشي از طريق پورت از ديگر نکات عجيب اين گوشي است.
پشتيباني از استانداردهاي 802،11b/g، امکان اتصال به شبکه هاي محلي بي سيم و وب گردي را فراهم مي آورد. همانگونه که پيشتر نيز گفته شد پس از بروز رساني گوشي نسخه جديد نقشه هاي نوکيا با قابليت مسيريابي رايگان بر روي گوشي نصب شد. اين نرم افزار به کمک گيرنده داخلي GPS گوشي به شما اين امکان را مي دهد تا با استفاده از گوشي خود تا مقصد دلخواه خود هدايت شويد. نکته مهم در اين زمينه اين است که در زمان تست گوشي تنها نقشه شهر تهران و جاده هاي ايران در دسترس ما بود ولي نوکيا وعده داده که به زودي نقشه 5 شهر ديگر ايران را نيز به سرويس مسيريابي خود خواهد افزود.
در هر حال بايد گفت امکان مسيريابي يکي از ويژگي هاي منحصر به فرد نوکيا است که با سياست جديد اين شرکت در خصوص رايگان نمودن آن امکاني بسيار مناسب براي کاربران محسوب مي شود. نقص عدم وجود ويرايشگر پرونده هاي آفيس هم در X6 تکرار شده است.
البته شايد بهتر باشد بگوييم رايگان نبودن چرا که همانند N97 ويرايشگر آفيس بر روي گوشي موجود است ولي براي راه اندازي آن نياز به پرداخت حق اشتراک داريد که البته با توجه به نبود کارت هاي اعتباري بين المللي اين امر در ايران تقريباً ناممکن است. مگر اينکه نوکيا مانند سيستم مسيريابي خود فکري براي پرداخت ايرانيان بکند. از ديگر مواردي که بايد در اينجا به آنها اشاره کنيم عدم امکان استفاده از برخي سرويس هاي موجود بر روي گوشي است که از طريق پورتال OVI ارائه مي شود که امکان استفاده بهينه از قابليت هاي گوشي را محدود مي سازد.

نوکياX6

ويژگي هاي تصويربرداري
 

بايد اذعان کنيم که دوربين X6 عملکرد بسيار مناسبي داشت چه درهنگام عکسبرداري و چه به هنگام فيلمبرداري که اين امر براي يک گوشي که به منظور پخش فايل هاي چندرسانه اي طراحي شده است يک مزيت مناسب است. دوربين 5 مگاپيکسلي X6 با لنز تسار کارل زايس است و با فلاش دوال LED براي تصوير برداري در اماکن کم نور پشتيباني مي شود. در مجموع بايد عملکرد گوشي را در مقايسه با ساير گوشي هاي 5 مگاپيکسلي موجود در بازار بسيار بهتر دانست. نمونه هايي از عکس هاي گرفته شده با اين گوشي را در همين صفحات مشاهده مي کنيد.

کيفيت مکالمه
 

همانگونه که انتظار داشتيم کيفيت مکالمه با X6 کاملاً خوب بود و هيچ مشکل خاصي در برقراري ارتباط با آن مشاهده نشد.

نکات منفي
 

عدم وجود فرستنده FM، نداشتن ويرايشگر پرونده هاي نرم افزارهاي سري آفيس، پشتيباني نکردن از کارت هاي حافظه، عدم وجود محافظ براي لنز دوربين، پشتيباني نکردن از ويژگي چند لمسي، عملکرد متوسط صفحه نمايش در نور شديد، عدم امکان شارژ گوشي از طريق پورت microUSB.

نوکياX6

نکات مثبت
 

صفحه کليد QWERTY مجازي و به ويژه وجود حروف فارسي در آن، حافظه داخلي 16 گيگابايتي، صفحه نمايش لمسي عريض 3/2 اينچي با رزولوشن 640 در 360 پيکسل و قابليت نمايش 16 ميليون رنگ و مجهز بودن به حسگر چرخش صفحه نمايش، خروجي هدفون استاندارد و نيز خروجي تلويزيون، GPS داخلي، دفترچه راهنماي فارسي، پردازنده مرکزي قدرتمند، امکان نصب نسخه جديد نرم افزار نقشه هاي نوکيا با سرويس مسيريابي رايگان و وجود نقشه هاي ايران بر روي آن، اتصال به اينترنت از طريق شبکه هاي محلي بي سيم، پشتيباني مرورگر وب گوشي از فلش و جاوا، پورت microUSB براي اتصال به کامپيوتر، کيفيت بسيار خوب پخش فايل هاي چند رسانه اي، کيفيت بسيار خوب عکس/ فيلمبرداري.

رأي
 

X6 يک گوشي خوش دست و جذاب است به ويژه براي کساني که به پخش فايل هاي چند رسانه اي و عکسبرداري با گوشي خود علاقه دارند. ويژگي مسيريابي رايگان هم امکاني است که بر توانمندي هاي گوشي به نحو قابل ملاحظه اي افزوده است. شايد اگر نوکيا امکان چند لمسي را هم به اين گوشي مي افزود، مي شد آن را يک گوشي کم نقص دانست ولي در هر حال نداشتن اين امکان هم چندان از ارزش هاي X6 نمي کاهد.
منبع:دنياي کامپيوتر و ارتباطات، ش 90




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط