TROPICO 3 سياست از نوع استوايي

امسال برخلاف سال هاي گذشته عناوين خوب و متعددي در سبک شهرسازي عرضه شدند که به خوبي جوابگوي بازيبازهاي طرفدار اين سبک بودند. (T3) Tropico 3 آخرين عنوان از يک سري قديمي است که توانست به يکي از بهترين عناوين اين سبک در سال 2009 تبديل شود.
چهارشنبه، 18 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
TROPICO 3 سياست از نوع استوايي

TROPICO 3 سياست از نوع استوايي
TROPICO 3 سياست از نوع استوايي


 

نويسنده: محمد طالبيان




 
امسال برخلاف سال هاي گذشته عناوين خوب و متعددي در سبک شهرسازي عرضه شدند که به خوبي جوابگوي بازيبازهاي طرفدار اين سبک بودند. (T3) Tropico 3 آخرين عنوان از يک سري قديمي است که توانست به يکي از بهترين عناوين اين سبک در سال 2009 تبديل شود.
در شماره سوم اين سري باز هم رهبري چند جزيره خوش آب و هوا در درياي کاراييب به عهده شما است. بازي از داستان پيچيده و ويژه اي پيروي نمي کند؛ اما به کمک چند مکانيزم جديد در گيم پلي (در ادامه به آن مي پردازيم) شاهد داستان هاي کوچک و جالبي هستيم که به خوبي روي گيم پلي بازي نيز اثر مي گذارند.
اولين و بارزترين نکته اضافه شده به اين شماره قابليت هاي موجود در کنترل سياست هاي موجود در بازي است که به بازيباز اين اجازه را مي دهد که مانند گذشته تنها نقش يک رهبر اقتصادي را ايفا نکند و برخلاف عناوين ديگر در اين سبک به معناي واقعي کلمه، رهبر يک ناحيه باشد. مثلا مي توان به اين نکات اشاره کرد که بازيباز مي تواند با اتخاذ سياست هاي مناسب در مقابل کشورهاي همسايه از جمله آمريکا وضعيت اقتصادي و رفاهي کشور خود را نسبت به گذشته بهبود بخشد. اما همين کار بر محبوبيت بازيباز در جزاير خود و نحوه جبهه گيري مردم عليه وي تاثير مستقيم مي گذارد. مردم جزاير موجود در Tropico دل خوشي از سياست هاي کشورهاي توسعه طلبي چون آمريکا ندارند و اگر بازيباز در نقش يک رهبر خود را نيازمندِ اين گونه دولت ها جلوه دهد؛ مطمئنا با خشم مردم مواجه شده و بايد کارهاي مورد نياز را براي سرکوب قيام هاي مردم انجام دهد. درست متوجه شديد؛ اين عنوان حتي به چنين جزييات کوچکي نيز دقت کرده و سعي داشته تا تمام زمينه هاي کنترلي موجود در واقعيت را نيز در اختيار بازيباز قرار دهد تا وي بتواند به واقع نقش يک رهبر را ايفا کند. از ديگر موارد موجود در بخش سياسي اين عنوان مي توان به انتخاب هاي موجود در بازي اشاره کرد که به مردم اين اجازه را مي دهد که در مورد مسايل مهم سرزمين خود تصميم گيرنده باشند. البته بازيبازهاي خود خواه مي توانند اين کار را نيز انجام ندهند و پايه هاي حکومت ديکتاتوري خود را نسبت به گذشته مستحکم تر کنند. لازم به ذکر است که در مورد همين انتخابات مسايل ديگري نيز وجود دارد که تجربه آن ها را به عهده خودتان مي گذاريم تا جذابيت آن دو چندان شود.!
از ديگر موارد موجود در زمينه سياست گذاري مي توان به طلاي سياه اشاره کرد. El Presidente مي تواند حتي با تاثير گذاري بر روند استخراج نفت در جزيره هايش تاثير مستقيمي روي قيمت جهاني نفت و بازارهاي آن بگذارد. و همين کار باعث مي شود سياست هاي ديگر کشورها نسبت به شما تغيير کرده و از ميان هم پيمان يا دشمن شدن يکي را انتخاب کنند. همين طور که مي بينيد سياست و نحوه استفاده از آن در اين شماره تاثير بسياري بر روند بازي و ديگر مسايل موجود در آن مي گذارد و باعث مي شود مسير اين جزيزه به سمت و سوي ديگري کشيده شود.
تمرکز سازندگان بر سياست، باعث نشده از ديگر بخش ها غافل شوند. بخش هاي سازندگي و آباد کردن اين جزيزه همانند گذشته بسيار قوي و با نکات ريز و درشت همراه است که باعث مي شوند بازيباز ساعت ها مشغول ساخت بناها، مزارع، تاسيسات و... شود. در همين زمينه مي توان به تاثير ساخت مدارس اشاره کرد که باعث مي شوند سطح علمي مردم بالا رود و جزيره هاي شما در زمينه تکنولوژي و ديگر موارد پيشرفت کند. همين امر دليل اصلي به وجود آمدن يک حکومت پيشرفته مي تواند باشد که مسلما امکانات بيشتري را نيز در اختيار رهبرش قرار مي گيرد. البته بدون مدرسه هم مي توان بازي را پيش برد؛ اما بدون شک کسي دوست ندارد رهبري يک سري مردم عقب افتاده را به عهده داشته باشد. مطمئنا هر جامعه اي نيازمند قدرت نظامي خواهد بود. شما ميتوانيد سن مناسبي را تعيين کرده و جوانان جامعه خود را به خدمت سربازي فرا بخوانيد. البته در صورت انجام اين کار بايد منتظر نارضايتي سربازها و خشم خانواده هاي آن ها نيز باشيد. نگران نباشيد؛ بازيساز امکان ديگري را نيز در بازي گنجانده است. مي توانيد سربازي و به کلي نظامي گري را تبديل به يک شغل با درآمد ماهيانه کنيد؛ بنابراين مردم آزادانه تصميم مي گيرند و مجبور به انجام اين کار نمي شوند.
در کنار تمام اين جزييات جديد و صد البته جذاب؛ المان هاي کلاسيک اين سبک نيز در Tropico رعايت شده و بازيباز مانند گذشته بايد براي تمامي ساختمان ها و تاسيسات خود راه هاي عبوري در نظر بگيرد. اين راه ها به مراتب عملکرد مناسب تري نسبت به ديگر عناوين اين سبک دارند و باعث مي شوند روند حرکتي و انتقالي شهر با سرعت خوبي دنبال شود.
اما مشکلي که وجود دارد نحوه کشيدن اين راه ها است که عموما باعث دردسر بازيبازها مي شود؛ چرا که براي طراحي يک مسير مناسب بايد چند بار آن را پاک کرده و دوباره بسازيد. از مکانيسم هاي جديد موجود دراين عنوان مي توان به سيستم ايجاد بعضي اتفاق ها به صورت تصادفي اشاره کرد که تاثير مستقيمي بر هر دو بخش سياست و سازندگي دارد. مثلا گاهي راننده اي مست باعث مي شود تصادف هاي شديدي روي دهد که در ادامه آن شايد افراد ديگري زخمي يا کشته شوند. بعد از دستگيري راننده مورد نظر و انجام بازجويي؛ ممکن است (سيستم تصادفي) مشخص شود اين فرد فرزند يکي از دولتمردان ديگر کشورها است که به عنوان توريست وارد جزاير شما شده است. در اين جا مي توانيد با استفاده از موقعيتي که ايجاد شده پدر اين فرد را در تنگنا قرار دهيد و از موقعيت اعتباري وي به نفع خود استفاده کنيد. البته انتخاب هاي ديگري هم وجود دارد؛ مثلا مي توانيد با پايمال کردن حق افراد خسارت ديده در تصادف، راننده را آزاد کرده و باعث خوشحالي پدر وي و در نتيجه همکاري هاي او با خود شويد.
از ديگر نکات جالب در اين عنوان مي توان به صنعت توريسم نيز اشاره کرد. اما چرا جالب؟ نکته جديد در اين نسخه اين است که بازيباز مي تواند با ساخت بناها و مقبره هاي مختلف در سراسر جزاير خود آن ها را به عنوان يک بناي تاريخي ثبت کند. درست متوجه شديد؛ بازي حتي دست بازيباز را براي تقلب نيز باز گذاشته است. بعد از انجام اين کارها سيل توريست ها و البته افراد محقق به اين مکان ها سرازير مي شود که اين خود دو ويژگي مثبت و منفي دارد: مثبت اين که باعث مي شود سود زيادي بدست آوريد؛ منفي اين که ممکن است محققان با تمرکز بر اين بناها متوجه غيرواقعي بودن آن ها شوند. که در اين صورت با جريمه هاي سنگيني (حتي بيش از سود به دست آمده) روبرو مي شويد.
نکته خارق العاده در اين قسمت اين است که مي توانيد مسئولان مربوط به اين گونه جرم ها را با پرداخت مقدار مشخصي پول ساکت کنيد! البته ممکن است مسئول مورد نظر بيش از حد انسان مثبتي باشد و حتي پرداخت رشوه را نيز ضميمه پرونده کند (اين روند به نحو عجيبي آشنا است!) اما بزرگ ترين و شايد اصلي ترين ويژگي بازي و عامل اصلي موفقيت گيم پلي، تعادلي است که ميان دو بخش اقتصادي و سياسي بازي وجود دارد.
بازيباز مي تواند به خوبي از اين خصوصيت استفاده کند و کارهاي خود را با نظم خاصي پيش ببرد که اين نتيجه اي جز موفقيت و پيشرفت ندارد. در مقابل اگر نتوانيد به خوبي از اين تعادل استفاده کنيد و در زمان مشخص تصميمات مناسبي را نگيريد، مطمئنا با شکست روبه رو مي شويد.
ضمنا در نظر داشته باشيد؛ قانونمندي بيش از حد نيز سرانجام خوبي ندارد و مسلما بايد در نقاط حساس دست به کارهاي خلاف قانون بزنيد (از مشکلات موجود در قانون به نفع خود استفاده کنيد نه اين که آشکارا آنها را نقض کنيد.
از لحاظ بصري Tropico يکي از بهترين ها در سبک خود است. رنگ بندي فوق العاده به همراه طراحي هاي مناسب، جوي کاملا متناسب با جزاير کاراييب ايجاد و مطمئنا هر بازيبازي را مجذوب خود مي کند. افکت ها و تکنيک ها ي گرافيکي استفاده شده به جز HDR (بيش از حد به کار رفته) نيز باعث مي شوند اين عنوان از لحاظ بصري يکي از قوي ترين عناوين موجود در بازار باشد. طراحي با جزييات محيط ها و حتي مردم جزيره هاي مختلف باعث شده اين عنوان حتي از نماهاي نزديک نيز زيبا و ديدني باشد.
نورپردازي بازي نيز بسيار عالي است و باعث مي شود در زمان طلوع و غروب خورشيد، بازيباز بازي را رها کرده و اين منظره زيبا را تماشا کند. سرعت ريت و مشکلات موجود در Mini Map پايين صفحه نمايش اندک مشکلات اين بخش هستند که در مقابل نکات مثبت آن اصلا ديده نمي شوند.
از نظر صداگذاري Tropico 3 در سطح بهترين ها قرار نمي گيرد که دليل اصلي آن هم کيفيت پايين صداگذاري شخصيت ها است که عموما وقت زيادي صرف آن ها نشده و در واقع شخصيت ها تنها يک سري ديالوگ را به زبان مي آورند. در مقابل موسيقي هاي زيبا و هماهنگ با جو بازي بسيار لذت بخش هستند.
در کل مي توان Tropico 3 را يکي از بهترين ها در سبک خود لقب داد؛ عنواني که بزرگ ترين مشکل آن نبود بخش آموزشي مناسب است تا بازيباز کاملا با اين حجم انبوه از امکانات آشنا شود و بتواند از آن ها به بهترين نحو ممکن استفاده کند.
منبع:نشريه بازي رايانه، شماره 33



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط