بازگشت به جزيره اسرار آميز

تمام کساني که Return to Mysterious Island را تجربه کرده اند، بدون شک از آن به نيکي ياد مي کنند و آن را يکي از بهترين تجربه هاي ادونچر خود مي دانند. شماره ي دوم اين بازي اخيرا منتشر شده و تلاش زيادي کرده تا راه شماره ي اول را ادامه دهد و تا حدي هم موفق بوده است.
چهارشنبه، 18 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازگشت به جزيره اسرار آميز

 بازگشت به جزيره اسرار آميز
بازگشت به جزيره اسرار آميز


 

نويسنده: شهاب سبزي




 
تمام کساني که Return to Mysterious Island را تجربه کرده اند، بدون شک از آن به نيکي ياد مي کنند و آن را يکي از بهترين تجربه هاي ادونچر خود مي دانند. شماره ي دوم اين بازي اخيرا منتشر شده و تلاش زيادي کرده تا راه شماره ي اول را ادامه دهد و تا حدي هم موفق بوده است.
بازي دقيقا بعد از پايان نسخه ي اول آغاز مي شود. در شماره ي اول ديديم که مينا (Mina) (شخصيت اول بازي) و ميمونش جِپ (Jep) پس از تلاش هاي فراوان بالاخره توانستند با هلي کوپتر از جزيزه خارج شوند. ميان پرده ي اول مينا و جِپ را نشان مي دهد که وارد هلي کوپتر مي شوند؛ اما پس از چند لحظه هلي کوپتر توسط يک موشک مورد اصابت قرار مي گيرد و در يک درياچه سقوط مي کند. پس از سقوط هلي کوپتر خلبان بلافاصله مي ميرد و جِپ، مينا را که بيهوش هم شده نجات مي دهد؛ اما دوباره در جزيره اسير مي شوند. چون مينا به شدت زخمي شده مراحل اوليه بازي را بايد با جِپ انجام دهيد (کاراکتري که در عنوان نخست قابل بازي نبود) و به عنوان اولين هدف از مينا مراقبت کنيد.
بازي شروع خوبي دارد و در ادامه نيز خوب پيش مي رود. در طول بازي با اتفاق هاي جالبي روبرو مي شويد که انگيزه ي لازم براي ادامه باز را در بازيباز ايجاد مي کنند. مثلا در اواسط بازي مينا مي فهمد که سلامت جزيره توسط يک عامل زيست محيطي ناشناخته مورد تهديد واقع شده و در صدد نجات آن برمي آيد. هر دو شخصيت مينا و جپ قابل بازي هستند و هر کدام ضعف ها و توانايي هاي خاص خود دارند. جِپ سريع تر است و مي تواند به جاهاي دور از دسترس مينا برود. او مي تواند آبجکت ها را بردارد؛ اما توانايي ترکيب (Combine) آن ها را ندارد. از طرفي مينا در حل معماها و ترکيب آيتم ها از خود توانايي بالايي نشان مي دهد. در کل مينا و جِپ يک تيم دو نفره ي خوب را تشکيل داده اند. بازي در همان جزيزه اي اتفاق مي افتد که در شماره ي اول شاهدش بوديم؛ بنابراين بسياري از مکان ها برايمان آشنا هستند. البته بسياري از مکان هاي قديمي زير آب رفته اند و خبري از آن ها نيست. به علاوه در بازي جستجوهاي جديدي هم خواهيد داشت که اين جستجوها شما را با مکان هاي جديدتري آشنا مي کند.
نکته ي جالب اين که در اين جستجوها به داستان افرادي که قبلا ساکن جزيره بوده اند و اين که چگونه جزيره را به پناه گاهي براي خود تبديل کرده اند (اين بخش مربوط به رمان "جزيره ي اسرار آميز" ژوال ورن است) پي خواهيد برد و اين مي تواند جذابيت زيادي داشته باشد.
بزرگترين مشکل بازي سيستم Inventory آن است که مطمئنا بازيبازهاي کم حوصله تر را آزار خواهد داد. استفاده از آيتم ها در مکان هاي مختلف عملي زمان بر است که چندين بار مجبور به تکرار آن هستيد. ابتدا بايد به منوي بازي برويد؛ سپس وارد Inventory شويد؛ روي آيتم مورد نظر کليک کنيد؛ پس از آن کليک راست کرده و از منو خارج شده و آيتم را روي مکان مورد نظر استفاده کنيد. استفاده از شيوه ي فوق به هيچ وجه براي بازيباز مطلوب نيست. مشکل ديگر بازي ترکيب آيتم هاست. تقريبا در 50 درصد موارد، هيچ منطقي براي ترکيب آيتم ها وجود ندارد و به ناچار بايد تک تک آيتم ها را روي هم امتحان کنيد تا بالاخره يکي درست از آب درآيد. در Inventory بازي، همه چيز اعم از آيتم ها و خوراکي ها را مي توانيد نگه داريد و از آن جا که فضاي Inventory محدود است بايد مدت زمان نسبتا زيادي را صرف چينش آيتم ها در Inventory کنيد. از آن جا که مينا و جِپ تنها شخصيت هاي بازي هستند، ديالوگ ها به حداقل رسيده اند.
اکثر ديالوگ ها نيز بين مينا و جِپ رد و بدل مي شود و با توجه به اين که جِپ يک ميمون است و نمي تواند صحبت کند، پاسخ صحبت هاي مينا را با حرکاتش مي دهد. با اين وجود ديالوگ ها کاملا خطي هستند و بازي از ديالوگ هاي چند شاخه برخوردار نيست. گاهي هم پيش مي آيد که يک ديالوگ را چندين بار بشنويد و از آن جا که مينا قبل و بعد از اداي ديالوگ ها، حرکاتي اسکريپت شده انجام مي دهد، بسيار آرام صحبت مي کند و هيچ قابليتي براي رد کردن ديالوگ ها وجود ندارد؛ اين سيستم اعصاب خردکن مي شود.
معماهاي بازي به خوبي با داستان بازي ارتباط و گاهي چندين راه حل دارند. با اين وجود اکثر آن ها به وسيله ي Inventory حل مي شوند و از آن جا که Inventory ضعيف کار شده است؛ گيم پلي بازي دچار افت محسو ي مي شود. در بازي چند "موسيقي پازل" هم وجود دارد که در آن بايد بوسيله ي يک فلوت يک قطعه ي موسيقي را بنوازيد و جالب است که هيچ منطقي در نواختن اين قطعات وجود ندارد!.
در بازي معماهايي هم وجود دارد که بايد در يک زمان يا مکان محدود انجام شوند. اين دسته از معماها چندان چالش انگيز نبوده و به راحتي قابل حل هستند.
در کمتر بازي ماجراجويي ديده ايم که روند بازي غير خطي باشد؛ با اين حال RtMI2 از يک روند نسبتا غيرخطي برخوردار است. با توجه به اين که محيط ها وسيع هستند و معماها در نقاط مختلفي از اين محيط ها پراکنده شده اند؛ در نتيجه ترتيب خاصي براي حل معماها وجود ندارد و هر کدام را که بخواهيد مي توانيد زودتر حل کنيد.
علاوه بر اين مي توان به ميني گيم هاي بازي پرداخت يا کارهايي را انجام داد که امتيازتان (Point) را بالا ببرد. شخصيت هاي بازي هر کدام يک نوار سلامت دارند که هميشه بايد آن را در سطح سبز و نارنجي نگه داريد و جدا از روند اصلي بازي بايد نيم نگاهي هم به اين نمودار داشته باشيد که اين کار غير از خسته کردن بازيباز، نتيجه ديگري ندارد.
بزرگترين موفقيت گرافيک بازي ميان پرده هاي آن است که از يک استايل خاص گرافيکي شبيه به تابلوهاي نقاشي بهره مي برد. جزييات چهره ي شخصيت ها خوب کار شده و طراحي محيط هاي بازي هم در سطح بالايي قرار دارد. صداگذاري مينا بي نقص است و موسيقي بازي نيز نسبتا با جو آن همخواني دارد.
در پايان بايد گفت RtMI2 جدا از مشکلات زيادي که در بخش گيم پلي دارد، بازي خوبي است و مي تواند طرفداران نسخه ي اول را راضي کند.
منبع:نشريه بازي رايانه، شماره 33



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط