بازگشت سام بي خطر!(SERIOUSOSAMHD)

بعد از عرضه با واکنش هاي منفي از سوي منتقدها و طرفداران اين سري روبرور و باعث شد سازندگانش به اين مساله توجه کنند که چه نکات و تغييراتي مي تواند طرفداران قديمي را دوباره راضي کند.
چهارشنبه، 18 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازگشت سام بي خطر!(SERIOUSOSAMHD)

بازگشت سام بي خطر!(SERIOUSOSAMHD)
بازگشت سام بي خطر!(SERIOUSOSAMHD)


 

نويسنده:محمد طالبيان




 
بعد از عرضه با واکنش هاي منفي از سوي منتقدها و طرفداران اين سري روبرور و باعث شد سازندگانش به اين مساله توجه کنند که چه نکات و تغييراتي مي تواند طرفداران قديمي را دوباره راضي کند.
در سال هاي گذشته اين شرکت تبليغات متعددي براي موتور گرافيکي جديد خود Serious Engine 3 انجام داد و قرار بود قدرت اين موتور گرافيکي در ادامه اصلي اين سري يعني SS3 نمايان شود؛ اما اوضاع خوب پيش نرفت و آن ها SSHD را که در اصل يک بازسازي از قسمت اول به حساب مي آيد، معرف و عرضه کردند.
باي درست همان روندي را طي مي کند که نسخه اصلي در 8 سال پيش طي کرده بود. نژاد جديدي در پي اين هستند که انسان ها را نابود کنند. زميني ها به اين نتيجه مي رسند که تنها و آخرين اميدشان يعني Serious Sam را به جنگ با اين نژاد بفرستند. به همين منظور سَم با استفاده از دستگاه مخصوصي به گذشته رفته و شروع به جنگيدن مي کند تا بتواند سردسته متجاوزان را نابود کرده و ادامه زندگي را براي ساکنان زمين ممکن سازد.
داستان بازي همانند گذشته هيچ نکته بارزي ندارد و فقط بهانه اي است براي شروع اکشن نفس گير و جذاب. روند کلي بازي درست همانند نسخه اصلي است و هيچ گونه تغيير عمده اي نداشته است. نوع دشمنان، طراحي مرحله ها، باس (Boss) ها و اسلحه هاي موجود، هيچ تغييري نکرده اند. البته يکي از بزرگ ترين نکات مثبت اين بازسازي همين است که نقاط قوت نسخه اصلي بدون هيچ تغييري به اين بازي منتقل شده اند.
تغيير عمده اين نسخه، پيشرفت گرافيکي است. ساختار کلي محيط ها تغيير نکرده و تنها ساختمان ها و جزييات آن ها از لحاظ کيفي پيشرفت داشته است. مدل هاي دشمن ها و خود سَم هم پيشرفت چشم گيري داشته است. البته مدل هاي قديمي دچار تغيير نشده اند؛ بلکه تعداد چند ضعلي ها ي آن ها و کيفيت بافت هايشان افزايش يافته است.
همچنين برخي افکت ها و تکنيک هاي جديد نيز در اين نسخه به کار رفته اند. مثلا فيزيک و تخريب پذيري بازي پيشرفت قابل توجهي داشته که نقش به سزايي هم در گيم پلي بازي ايفا مي کند. بدن دشمن ها بعد از اصابت گلوله، درست در همان نقطه برخورد دچار آسيب شده و سپس تکه تکه مي شود.
از ديگر نکات قابل توجه بازي بهبود چشم گير کيفيت انفجارها و شعله هاي آتش است که نشان مي دهد طراحان موتور تمرکز زيادي بر اين قسمت داشته اند.
مشکل اساسي اين نسخه نبود تغيير عمده در طراحي افکت هاي صوتي و استفاده نکردن از قطعه هاي موسيقي جديد براي مرحله هاي بازي است که از ارزش هاي اين بازسازي کاسته است. البته تم موسيقي به نسبت موقعيتي که بازيباز در آن قرار دارد به خوبي تغييرمي کند و فضاي مناسبي براي موقعيت هاي اکشن بازي به وجود مي آورد.
از ديگر بخش هاي اضافه شده به اين بازسازي مي توان به امکان بازي به صورت Co-Op تا چهار نفر اشاره کرد.
اين قسمت به تنهايي مي تواند بازيبازهاي بسياري را به انجام چندين باره اين بازي به صورت چند نفره و همراه دوستان شان ترغيب کند. در کل اين بازي در تمامي زمينه ها به غير از صدا گذاري و موسيقي پيشرفت داشته و تنها وجود چنديدن باگ کوچک و محدود باعث مي شوند، از لحاظ کيفي به يکي از بهترين بازسازي ها تبديل نشود.
البته SSHD مجال خوبي است براي ياد آوري خاطرات خوش گذشته و هم چنين آشنايي بازيبازهاي تازه کار با اين سري؛ تا آن ها نيز خود را براي تجربه ادامه رسمي اين سري در سال هاي آينده آماده کنند.
اين نکته را نيز نبايد از ياد برد که اگرچه گرافيک اين بازي نمي تواند رقيبي براي عنوان هاي بسيار قدرتمند اين نسل باشد؛ اما مي توان اميدوار بود با عرضه SE3 کمي از رويکرد افراطي سازندگان به Unreal Engine 3 و ساخت بازي هاي شبيه به هم کاسته شود.
منبع:نشريه بازي رايانه، شماره 33



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط