خواب هاي بزرگ

فقط عصب شناس ها و روان شناس ها نيستند که درباره خواب نظريه دارند؛ هرکسي در باورهاي خودش يک نظر شخصي درباره خواب هايش دارد.بعضي ها مي گويند خواب ها بي معني و بي فايده اند. بعضي هاي ديگر فقط از بعضي از خواب هايشان به شگفتي مي آيند. اما طرف ديگر طيف کساني هستند که خواب هايشان سرنوشتشان را عوض کرده است.
دوشنبه، 23 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواب هاي بزرگ

خواب هاي بزرگ
خواب هاي بزرگ


 






 

خواب هايي که جهان علم و ادبيات راتکان داد
 

فقط عصب شناس ها و روان شناس ها نيستند که درباره خواب نظريه دارند؛ هرکسي در باورهاي خودش يک نظر شخصي درباره خواب هايش دارد.بعضي ها مي گويند خواب ها بي معني و بي فايده اند. بعضي هاي ديگر فقط از بعضي از خواب هايشان به شگفتي مي آيند. اما طرف ديگر طيف کساني هستند که خواب هايشان سرنوشتشان را عوض کرده است. در مورد کساني که خواب هايشان فقط روي سرنوشت خودشان اثر گذاشته اطلاعي به جا نمانده ، اما آنهايي که سرنوشتشان به سرنوشت جمعي آدم ها ربط دارد ، خواب هايشان هم ثبت شده است.هنرمندان ، نويسندگان و البته دانشمندان از اين گروه آخرند.خواب هاي مشهور اين گروه آن قدر جالب اند که بد نديديم داستانشان را بدهيم دست تصويرساز تا لااقل يک فريم از فضاي اين خواب ها را با هم ببينيم . البته بعضي از دانشمندان مثل اديسون عادت هاي خاص به خواب رفتن داشته اند و بعضي از هنرمندان خودشان فضاي رويا گونه اي را تجربه کرده اند . ما اين دسته آخر را گذاشته ايم کنار و فقط خواب هاي اوريجينال را نگه داشته ايم .

خواب هاي بزرگ

خواب هاي بزرگ

خواب روانکاوانه
 

معلوم است کسي که همه عمرش را روي ناخودآگاهي گذاشته است بايد از خواب هايش نتيجه عجيب و غريب بگيرد.
يونگ-روان شناس مشهور قرن بيستم-وقتي که سخت سر انتخاب رشته تحصيلي اش درمانده بود خواب ديد که براي يافتن استخوان هاي جانوران ماقبل تاريخ مشغول حفاري است. او از اين خواب رشته تحصيلي اش را الهام گرفت:مطالعه نيروهاي ناخود آگاهي که روي شخصيت آدم ها موثرند!

خواب هاي بزرگ

خواب هاي بزرگ

نيزه هاي خياط
 

اين خواب عجيب و غريب را «الياس هو» وقتي که داشت چرخ خياطي را اختراع مي کرد ديد. اوخواب ديد وحشي هايي که نوک نيزه شان سوراخ است او را دستگير کرده اند. او از روي همين خواب به اين نتيجه عجيب و غريب رسيد:سوراخ سوزن چرخ خياطي را بايد در نوک آن تعبيه کند نه در وسطش.

خواب هاي بزرگ

خواب هاي بزرگ

خواب چهل سالگي
 

خواب ناصر خسرو خودمان که ديگر خيلي مشهور است . او در 40سالگي خواب ديد که کسي به او مي گويد:«چند خواهي خوردن از اين شراب که خرد از مردم زايل کند؟اگر به هوشي باشي بهتر.»ناصر خسرو جواب داد:«حکما چيزي بهتر از اين نتوانستند ساخت که اندوه دنيا ببرد» مرد گفت:«حکيم نتوان گفت،کسي را که مردم را به بي هوشي و بي خردي رهنمون باشد. چيزي بايد که خرد و هوش را بيفزايد.» ناصر خسرو پرسيد: «من اين از کجا آرم؟» گفت:«عاقبت جوينده يابنده بود» و بسه سمت قبله اشاره کرد. ناصر خسرو بعد از اين خواب متحول شد و راهي سفر حج شد. او با اين خواب،هم رستگار شد و هم اولين سفر نامه نويس ايران.

خواب شيمايي
 

اين خواب را فريد ريخ آگوست ککوله-کاشف معروف بنزن-در سال 1875ديد. او وسط تحقيقات علمي اش خواب چندمار را ديد که دايره وار دارند دم همديگر را نيش مي زنند. فردريخ وقتي که بيدار شد از همين خواب الهام گرفت و توانست معمايي را که سال ها ذهنش را مشغول کرده بود حل کند؛اينکه ساختار شيميايي بنزن حلقوي است.

خواب هاي بزرگ

خواب هاي بزرگ

منبع:دانستنيها شماره 16



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.