خروپف، موسيقي گوش خراش شبانه

خروپف يك عارضه جسمي است كه هنگام خواب با دم و گاهي هم بازدم توليد مي‌شود و باعث رنجش فرد و مخصوصاً اطرافيان مي‌گردد. اكثر افرادي كه در خواب خروپف مي‌كنند از سروصداي آن چيزي نمي‌دانند؛ در اكثر موارد، وجود اشكال در بافت‌هاي مختلف ناحيه گلو و حلق و يا تنگي مجاري فوقاني تنفسي سبب بروز چنين حالتي در فرد مي‌شود. ولي به طور
دوشنبه، 23 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خروپف، موسيقي گوش خراش شبانه

خروپف، موسيقي گوش خراش شبانه
خروپف، موسيقي گوش خراش شبانه


 






 
خروپف يك عارضه جسمي است كه هنگام خواب با دم و گاهي هم بازدم توليد مي‌شود و باعث رنجش فرد و مخصوصاً اطرافيان مي‌گردد. اكثر افرادي كه در خواب خروپف مي‌كنند از سروصداي آن چيزي نمي‌دانند؛ در اكثر موارد، وجود اشكال در بافت‌هاي مختلف ناحيه گلو و حلق و يا تنگي مجاري فوقاني تنفسي سبب بروز چنين حالتي در فرد مي‌شود. ولي به طور كلي عامل ايجاد و شدت ان در افراد متفاوت است. امروزه موروثي بودن خروپف به اثبات رسيده است. هم چنين مطالعات نشان مي‌دهد اضافه وزن بالا نيز موجب تجمع چربي در قسمت پوشش مخاطي و تنگ شدن مجراي تنفسي و نهايتاً خروپف مي شود.
خروپف كه يكي از اختلالات شايع خواب است؛ به خودي خود خطري براي فرد ندارد البته باعث بر هم خوردن آرامش اطرافيان در حين خواب مي‌شود. ولي گاهي فرد مبتلا به خرخر شبانه، با مشكل قطع تنفس در خواب مواجه مي شود كه در اين صورت مراجعه به پزشك ضروري است.
خروپف كردن افراد دلايل مختلفي دارد؛ تغيير در وضعيت بيني يكي از دلايل بروز آن است. به طور مثال فرد سرماخورده نمي‌تواند از راه بيني تنفس كند. لذا در خواب خرخر مي‌كند. تيغه بيني در برخي افراد كج است (به دلايل مادرزادي) كه اين حالت باعث تنگي نفس و خرخر كردن فرد مي شود. تجمع مخاط بيني در مجراي عبور هوا و پوليپ نيز از ديگر عوامل موثر در بروز خروپف است.
همان طور كه گفته شد خرخر خطري براي سلامت فرد در برندارد ولي اگر فرد به صورت حاد خروپف مي‌كند، در طول روز با مشكلات زيادي مواجه خواهد بود و بايد به پزشك مراجعه كند؛ اين افراد در طول روز معمولاً احساس خستگي و خواب‌آلودگي مي‌كنند كه خود زمينه اي براي مشكلات ديگر است. هم چنين قلب و گردش خون فرد نيز دچار اختلال مي‌شود.
از نظر افكار عمومي، خروپف كردن يك ويژگي مردانه است. البته اين مشكل در بين مردان بيش از زنان شيوع دارد ولي گاهي در خانم ها هم ديده مي شود. شايد يكي از دلايل آن سنگيني بيش‌تر خواب مردان نسبت به زنان باشد. گفتني است تحقيقات نشان مي دهد برخي خانم ها در 65- 60 سالگي به بعد دچار خروپف شبانه مي شوند.

خروپف كردن كودكان
 

گاهي ديده مي شود برخي كودكان در خواب خروپف مي‌كنند. البته معمولاً اين حالت موقتي است؛ چه اين كودكان هنگام ابتلا به سرماخوردگي و يا گاهي نامناسب قرار گرفتن سر هنگام خواب، به اين مشكل دچار مي شوند و بعد از بهبودي، مشكل خروپف برطرف مي شود. البته از آن‌جا كه خرخر كودكان صداي بلندي ندارد چندان باعث آزار اطرافيان نمي شود.
اگر كودكي به مدت طولاني خروپف نمود، بايد فوراً او را نزد پزشك ببريد؛ چه ممكن است لوزه‌هاي كودك بزرگ شده باشد و اين موضوع تنفس را براي كودك حتي در بيداري دچار مشكل مي سازد. لذا درمان به موقع لازم است.

خروپف كردن در دوران بارداري
 

برخي خانم‌ها در دوران بارداري به دليل تغييرات هورموني و افزايش تجمع آب در بافت و تورم پوشش مخاطي بيني و تنگي مجراي بيني خروپف مي‌كنند. اين حالت فشار زيادي بر ارگانيسم بدن خانم باردار وارد مي‌سازد. هم چنين طبق تحقيقات انجام شده خروپف مادر در دوران بارداري به كاهش وزن نوزاد مي‌انجامد. بنابراين ضروري است فرد در اين شرايط حتماً با متخصص مشورت كند.
ذكر يك نكته ضروري است؛ مطالعات حاكي از آن است كه استعمال سيگار و مصرف برخي داروها منجر به خرخر در خواب مي‌شود. دود سيگار به پوشش مخاطي درون حنجره لطمه مي زند. در اين شرايط منوكسيدكربن تجمع يافته در بخش فوقاني مجراي تنفسي از جذب اكسيژن توسط شش ها جلوگيري مي‌كند. عوامل فوق منجر به خرخر در حين خواب مي شود. برخي داروها نيز باعث كاهش انقباض‌هاي عضلاني و خرخر در فرد مي‌شود. در اين شرايط لازم است به پزشك مراجعه شود تا در صورت لزوم داروي ديگري جاي‌گزين گردد.
برخلاف تصور برخي افراد مبتلا، تاكنون دارويي مؤثر در رفع خروپف كشف نشده است. بنابراين از هيچ دارويي بدون مشورت پزشك استفاده نكنيد.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي شماره - 78



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.