رژيم شکرگزاري

شکر گزاري يعني قدر نعمات زندگي را دانستن. شکر گزاري يعني اين که وقتي به خودمان يا ديگران نگاه مي کنيم به نقاط مثبت توجه کنيم و خدا را شکر کنيم. راز شکر گزاري در سلامتي، فراواني و سعادتي است که براي شخص شکرگزار به بار مي آورد، به طوري که به يقين مي توان گفت تفاوت بين"سلامت، ثروت، سعادت" با "بيماري ، فقر ، فلاکت" همان تفاوت بين زندگي انسان شاکر با فرد ناشکر است.
سه‌شنبه، 24 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رژيم شکرگزاري

رژيم شکرگزاري
رژيم شکرگزاري


 

نويسنده:سيمين موحد




 
شکر گزاري يعني قدر نعمات زندگي را دانستن. شکر گزاري يعني اين که وقتي به خودمان يا ديگران نگاه مي کنيم به نقاط مثبت توجه کنيم و خدا را شکر کنيم. راز شکر گزاري در سلامتي، فراواني و سعادتي است که براي شخص شکرگزار به بار مي آورد، به طوري که به يقين مي توان گفت تفاوت بين"سلامت، ثروت، سعادت" با "بيماري ، فقر ، فلاکت" همان تفاوت بين زندگي انسان شاکر با فرد ناشکر است.
هزاران سال است که اين راز شناخته شده و در متون مقدس، آموزه هاي معنوي، کتب ادبي، فرهنگ عاميانه از طريق انواع قصه ها و امثال و حکم به نمايش گذاشته شده است. وقتي شاعر مي فرمايد:"شکر نعمت، نعمتت افزون کند" به همين حقيقت اشاره دارد. با اين حال گويي اين حقيقت در هياهوي زندگي امروزي گم شده است. فقط فکر کن ببين هر روز چند انسان شاکر مي بيني؟ در تاکسي ، اتوبوس، مترو، در مغازه چند بار مي شنوي که کسي از خودش و اطرافيانش راضي باشد و خدا را شکر کند؟ در ميهماني ها چند نفر را مي بيني که مدام خوبي هاي زندگي خودش و ديگران را بشمارد و خدا را شکر کند؟ خودت در روز چند بار خدا را شکر مي کني و زنده اي و نفس مي کشي؟
بله، به همين سادگي، شکرگزاري از اين که زنده ايم و نفس مي کشيم و در اين معجزه حيات سهيم هستيم. متأسفانه بيشتر ما منتظريم اتفاق خيلي خاص و خيلي بزرگ در زندگيمان بيفتد تا خدا را شکر کنيم که خوب نمي افتد. ما به جاي اين که هر روز در هر قدم، با هر نفس، خدا را شکرگويان، در زندگي پيش برويم و به مسايل مان رسيدگي کنيم، ناراضي و نالان از خودمان و ديگران و دنيا و هر چه در آن است بي حال و بي رمق به زندگي ادامه مي دهيم. طبيعي است که با اين وضع انرژي اي برايمان باقي نمي ماند تا با صلابت و سلامت مسايل زندگي مان را حل کنيم.
بيشتر ما فکر مي کنيم براي اين که شکر گزار باشيم بايد مشکلي در زندگي مان وجود نداشته باشد. اما اين حقيقت ندارد. زندگي آکنده از فراز و نشيب هاست و هر کسي در هر وضعيتي مشکلات خودش را دارد. هميشه وجوه مثبت و منفي در آدم ها و وضعيت ها هست. بنابراين هميشه جاي شکر گزاري هست. فقط کافي است به وجوه مثبت خودمان و ديگران بنگريم. خوب که بنگريم هميشه جاي شکر گزاري هست براي همين گفته اند: "هميشه وجه نوراني چيزها را ببين." وقتي وجه نوراني خودمان و ديگران، دنيا و اين جا را ببينيم، نمي توانيم خدا را شکر نکنيم. هر چه بيشتر وجه نوراني آدم ها و وضعيت ها را ببينيم نور بيشتر جذب مي کنيم و مي توانيم شاکرتر بشويم. هر چه بيشتر به شادي، لبخند، محبت، روشني، نور، گرما، زندگي ، زيبايي، طبيعت و موفقيت توجه کنيم مقدار بيشتري از اينها را جذب مي کنيم و مي توانيم شاکرتر شويم. جالب اين است که هر چه بيشتر به وجوه خوب و مثبت ديگران توجه مي کنيم خوبي هاي بيشتري هم به زندگي خودمان مي کشانيم.
همين امروز ببين براي چه چيزهايي در زندگي ات مي تواني خدا را شکر کني. فهرستي از تمام چيزهايي در زندگي ات که شکرگزارشان هستي تهيه کن. لزومي ندارد چيزهاي خيلي "خارق العاده" باشد. يادت باشد خارق العاده تر از هوايي که تنفس مي کني، آسمان آبي يا شب پرستاره اي که بالاي سرت است، و زميني که زير پايت است، چيزي در جهان هستي وجود ندارد.
متأسفانه بيشتر ما تا چيزي يا کسي را از دست ندهيم قدرش را نمي دانيم. وقتي عزيزي را از دست مي دهيم افسوس مي خوريم که چرا بيشتر با هم نبوديم و بهتر با هم رفتار نکرديم.وقتي سلامتمان را از دست مي دهيم افسوس روزهاي سالم و پر نشاط گذشته را مي خوريم. پس همين امروز بيا و به خاطر آنچه داري شکرگزار باش. ابتدا از چيزهاي کوچک شروع کن. آيا مي تواني غذا بخوري و لباس بپوشي (بدان که همين الان خيلي ها نمي توانند)آيا مي تواني ضربان قلبت را احساس کني؟ بوي گل ها را استشمام کني يا چهره هاي خندان را ببيني؟ حال به سال گذشته برگرد و چيزهايي را به ياد بياور که واقعاً برايشان احساس شکرگزاري مي کني: لحظات خاص، اولين لبخند نوزادت، غذاي لذيذ، گردش خوبي در خارج شهر، تحويل سال نو در کنار خانواده ات، صحبتي که همکارت در لحظه اي دشوار به تو کرد، آرامش پس از روزهاي سخت، مهرباني اي که در دوران خودت کشف کردي، حمايتي که از خدا دريافت کردي و...

تمرين
 

شکرگزاري ماده مغذي اي است که تک تک سلول هاي جسم و روح ما را تغذيه مي کند و سلامتي و فراواني بيشتري برايمان به ارمغان مي آورد. اين هفته"رژيم شکرگزاري" بگير. هر روز در لحظه اي که چشم هايت را باز مي کني تا لحظه اي که به بستر مي روي سعي کن فقط به وجوه مثبت خودت و اطرافيانت و دنيايي که در آن زندگي مي کني توجه کرده و خدا را شکر کني. به محض اين که ديدي احساس منفي اي داري به خاطر چيزي خدا را شکر کن و ببين که احساست و به دنبال آن نقطه جذبت تغيير مي کند و آدم ها و رويدادهايي را به طرفت جذب مي کني که باعث مي شوند شکرگزارتر شوي. بگو:خدا را شکر مي کنم که زنده هستم، خدا را شکر مي کنم که سالم هستم، خدا را شکر مي کنم که خانواده خوبي دارم، خدا را شکر مي کنم که شهر، کشور و دنياي خوبي دارم، زندگي زيباست، خدا را شکر! بعد"رژيم شکرگزاري "را تا پايان عمر ادامه بده.
موفقيت در شکرگزاري از نعمات خداست.
منبع:نشريه موفقيت، شماره 185



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.