10 خوشبخت بزرگ تاريخ

117 سال قبل ،وقتي جين کينر امريکايي يکي از اختراعات قرن 19 را به ثبت رساند ،هرگز تصور نمي کرد سال ها بعد همين اختراع بزرگ ،فوتبال را به صنعت بزرگ ورزش دنيا تبديل کند.او اولين دوربين فيلم برداري را عرضه کرد تا نام خود را در تاريخ ثبت کند . اما ويلي گروس در همان سال،بدون هيچ اختراعي وارد تاريخ شد .حرفه او جادو با توپ فوتبا ل
يکشنبه، 29 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 خوشبخت بزرگ تاريخ

10 خوشبخت بزرگ تاريخ
10 خوشبخت بزرگ تاريخ


 

نويسنده:




 
دوست داريد بدانيد چه بازيکناني گران ترين بازيکنان فوتبال هستند؟
117 سال قبل ،وقتي جين کينر امريکايي يکي از اختراعات قرن 19 را به ثبت رساند ،هرگز تصور نمي کرد سال ها بعد همين اختراع بزرگ ،فوتبال را به صنعت بزرگ ورزش دنيا تبديل کند.او اولين دوربين فيلم برداري را عرضه کرد تا نام خود را در تاريخ ثبت کند . اما ويلي گروس در همان سال،بدون هيچ اختراعي وارد تاريخ شد .حرفه او جادو با توپ فوتبا ل بود .گروس هيچ وقت شب ها و روز ها ي خود را در ساختن بزرگترين اختراع بشر صرف نکرد .هنر او اين بود که در زمين فوتبال ،ستاره باشد و در فصل نو در صنعت فوتبال به بوجود بياورد .اما راه او و کينر از يک مسير معين گشت .دو سال بعد از اختراع کينر و،لومير فرانسوي اول دوربين کامل سينما را به نام خود ثبت کرد و 11سال بعد از انتقال پر سرو صدا فوتبال ،اندي مکوبي توانست رکورد نقل و انتقالات ان دوران را بشکند .او 11سالبعد از انتقال 100پوندي گروس از وست برو مويچ به استون ويلاي انگليس توانست با انتقال 700پوندي اولين بازيکبن گران رن بيستم لقب بگيرد .اين رقم امروز معادل 70 هزار پوند است که در فوتبال به معمولي ترين بازيکنان در ليگ هاي غير معتبر پرداخت مي شود .117بعد از اختراع کينر ،دوربين ها ي تلويزيون فوتبال را مثل يک ويروس وارد زندگي تمام مردم دنيا کرد ندتا امروز به صنعتي درامد زا در جهان تبديل شود .در سال هاي اخير ،قيمت ستاره هاي فوتبال به قدري افزايش يافته که حتي معمولي ترين بازيکن فوتبال هم مي تواند زندگي مرفهي داشته باشد.رکوردهاي ثبت شده در نقل و انتقالات فوتبال حتي مي تواند به اندازه ي بودجه سال بعضي از بودجه هاي کشور هاي افريقايي هم باشد .اگر تايش از سال 2009 ،زين الدين زيدان عنوان گران ترين بازيکن دنيا را از ان خود کرده بود،کريستيانورونالدو در اين سال با انتقال به روئال ماذريد هم توانست اين عنوان را از او بقاپد و با اختلافي فاحش ،گران ترين بازيکن تاريخ لقب بگيرد.

کريستيانو رو نالدو :
 

5/95ميليون يورو
قبل از اينکه به منچستر يونايتد بيايد،کمتر کسي نام او را شنيده بود .کريس 18 ساله در سال 2002 با انتقالي به ارزش 20 ميليون يوروناگهان نگاه هارا به سوي خود جلب کرد .فوتبالول وکريس از همان تاريخ به هم گره خورد .ديري نگذشت که رو نالدو با حرکات تکنيکي خود تبديل به جادو گر توپ شد . او بارها با پيشنهاد وسوسه انگيز از سوي ديگر باشگاه هاي بزرگ اروپا رو به رو شد اما ترجيح داد تا سال 2009در منچستر يونايتد بماند .مقاومت در برابر پيشنهاد هاي بزرگ سرانجام شکسته شد و منچستر يونايتد و رو نالدو به قطع همکاري راي دادند.ستاره پرتغالي حالا 5/93ميليون يورو مي ارزد.

زلاتان ابراهيمو ويچ
 

69ميليون يورو
نام او وقتي در هلند بازي مي کرد ،سر زبا نها افتاد و قد و قامت بلند او هيچ گاه دليل خوبي براي ضعف در بازي زميني اش نشد.زلاتان ابراهيموويچبا توپ حرکاتي مي کرد که باشگاه يو نتوس بدون هيچ ترديدي او را به ايتاليا برد .او بعد از ادامه درخشش در يوونتوس به ميلان نقل مکان کرد تا در اتيم اينتر بازي کند .بعد از گلزني هاي مکرر در اين تيم ،باريلونا براي به دست اوردنش دندان تيز کرد .سرانجام تيم پر افتخار شهر ايالت اسپانيا موفق شد اين ستاره سوئدي را به دست بياورد.اين اتفاق با رکوردي تاريخي در نقل و اتقالات دنيا همراه شد.ابراهيمو ويچ با قرار دادي به ارزش 69 ميليونيورو به اسپانيا رفت.

زين الدين زيدان
 

75ميايون يورو
هنوز تصوير ان ضربه که در نيمه نهايي جام جهاني 2006با سر بر سينه ماتراتزي-مدافع تيم ملي ايتاليا –زد ،يکي از تلخ ترين تصاوير تاريخ فوتبال است .همه دوست داشتند زي زو خداحافظي با شکوهي از فوتبال داشته باشد اما ماترا تزي نتوانست اين خواسته را درک کند و با تحريک کردن او ،زيدان را با تلخي تمام از فوتبال دور کرد .اين ستاره ي فرانسوي تا پيش از سال 2009گران ترين بازيکن تاريخ فوتبال هم محسوب مي شد . او بعد از درخشش ويژه در جام جهاني 98فرانسه و کسب قهرماني دنيا ،از يوونتوس ايتاليا به رئالمادريد رفت ؛با قرار دادي که ارزش ان 75 ميليون يورو بود .

کاکا
 

1/65ميليون يورو
کاکا و کريس رو نالدو وجه مشترکي دارند ؛درست در همان سالي که کريس به تيم پر ستاره منچستر رفت ،کاکا عرض اقيانوس را طي کرد تا از سائوپا ئو لو به اث ميلان برسد .او در ان سال با قراردادي به ارزش 5/8ميليون يورو به جمع قرمز و سياه ها پيوست . اين انتقال ان چنان که بايد سر وصدا نکرد چون هنوز کسي نمي دانست چه پديده اي از کشور فوتبال خيز برزيل پا به ايتاليلپا گذاشته .به ثمر رساندن ده گل در سه بازي و ارسال پاس هاي زيبا ،خيلي زود کاکا را تبديل به ستاره فوتبال دنيا کرد.او پله هاي پيشرفت را به قدري زود پيمودکه در 30 اوت سال 207موفق شد عنوان بهتريت بازيکن اروپا را از ان خود کندو در پنج اکتبر همان سال عنوان بهترين بازيکن دنيا را به دست اورد .در سال 2008 با وجود افت محسوس کاکا اغلب باشگاهاي بزرگ با اين تصور که حالا ميلان يراي او کوچک است ،خواستار جذب او شدند .سرانجام در سال 2009 رئال مادريد ،اين بازيکن برزيلي را به سانتيا گو برنابئو برد.اين انتقال با رقمي معادل 1/65ميليون يورو صورت گرفت تا سومين انتقال گران تاريخ فوتبال باشد .

لوئيس فيگو
 

5/58ميليون يورو
دوباره پاي رئال مادريد در ميان بود .در اسپانيا چيزهايي است که از سکه نمي افتد . جنگ رئال مادريد و بارسلونا هم يکي از اين جنگ هاست .جنگ اين دو باشگاه چيزي فراتر از مستطيل سبز است .هر بازيکني که پيراهن يکي از ان را بپوشد و يک روز تصميم بگيرد به تيم مقابل برود ،قطعا چهره اي منفور در نزد طرفدارانش خواهد بود.ولي لوئيس فيگو –ستاره پرتغالي تيم بارسلونا –بدون توجه به اين قاعده به پيشنهاد رئال مادريد پاسخ مثبت گفتوبا انتقالي گران ،نام خود را به عنوان چهارمين بازيکن گران تاريخ فوتبال ثبت کرد. اين ستاره تکنيکي که تا سال ها طرفداران را با حرکاتش روي سکو ها و پاي تلويزيون ميخکوب مي کرد در سال 2000 عنوان گران ترين بازيکن را از ان خود کرد .او با قرار دادي به ارزش 5/58ميليون يورو عطاي بارسلونا را به لقايش بخشيد و راهي باشگاه سپيدهاي شهر مادريد شد. لوئيس در سال 2001با انتقال زيدان ،اين عنوانرابه او بخشيد تا دومين بازيکن گران تاريخ باشد.

هرنان کرسپو
 

6/53ميليون يورو
تصوير اين مهاجم ارژانتيني تنومند ،از زماني در ذهن فوتباليستان نقش بيت که با درخشش در پار ماي ايتالياتوتنست مورد توجه اغلب باشگاه هاي بزرگ دنيا قرار بگيرد .تا پيش از سال 2000باشگاه هاي ايتاليايي معمولا رکورد نقل و انتقالات را به نام خود ثبت مي کردند .در سال 99 باشگاه لاتزيو با انتقال کريستين ويري-ستاره خود-به اينتر موافقت کرد و توانست گران ترين نقل و انتقال تاريخ را به خود ثبت کند . اما يک سال بعد ،لاتزيو دوباره جدول را جا به جا کرد و با تاريخ هر نان کرسپو توانست اين بازيکن را گران ترين بازيکن تاريخ کند ؛البته تا ان زمان ؛کرسپو بعد از به سپثمر رساندن 62 گل در 116 بازي براي پارما راهي لاتزيو شد . اين قرار داد به ارزش 6/53ميليون يورو ثبت شد که تا ان زمان بي سابقه بود . کرسپو در لاتزيو روزهاي روزهاي خوشي را تجربه کرد و با به ثمر رسيدن 39 گل در 54بازي،درخشش ويژه داشت اما حتي اين گلزن ي ها هم باعث تکرار رکورد او نشد هرنان بعد از انتقال به اينتر هم چنين رقمي دريافت نکرد.

ديويد ويا
 

40 ميليون يورو
بارسلونا اين قدر براي خريد او پا فشاري کرد که ديويد سرانجام تصميم گرفت به کاتالان ها ملحق شود .او بعد از درخششتمام نشدني در تيم ملي اسپانيا ،بارسلونا را قانع کرد براي به دست اوردنش هر هزينه اي بکند . اين بود که به محض تمام شدن فصل گذشته لاليگا داويد و يا با پيوستن به جمع ابي و اناري ها ي ايالات کاتالان حاضر شد با قرار دادي به ارزش 40 ميليون يورو به بارسلونا بپيوندد و با اين انتقال هفتمين بازيکن تاريخ لقب گيرد.

بوفون
 

30 ميليون يورو
گران ترين دروازه بان تاريخ .او حاضر نشد به دليل تعصب ويژه به يوونتوس در اين سال ها پيراهن باشگاهاي بزرگ را بر تن کند .البته جان لو ئيچي بوفون اين قدر پيشنهادهاي وسوه انگيز داشت که از تيم محبوبش دل بکند و براي زدن رکورد جاودانه ،به باشگاه ديگري برود . اما او بارها اعلام کرد ،ترجيح مي دهد به يووه وفادار بماند . او در سال 2001 با قرار دادي به ارزش 2/49ميليون يورويي راهي يووه شد .در ان سال ،اين تيم ايتاليايي براي بدست اوردن جاي لو ئيچي تنها 30 ميليون پوند به باشگاه پارما پرداخت که براي ازادي يک بازيکن ،اين رقم بسيار سنگين است .اما اين رقم ها در مقابل درخشش جان لوئچي هيچ بود .

روبينيو
 

49ميليون يورو
وقتي پله مي گويد عاشق بازي کردن اوست ،طرفداران فوتبال بايد چه بگويند ؟اين جوان 26 ساله ي برزيلي همان کسي است که در سال هاي 2002و2004با عث شد که سانتوس قهرمان برزيل شود . روبينيو در 111بازي 46 گل براي اين تي به ثمر رساند تا در تور رئال مادريد گير کند .باشگاه مولتي ميليارد در اسپانيا براي خريد رو بينيو در سال 2005 مبلغي به اندازه 16ميليون پوند هزينه کرد اما اين رقم دقيقا نصف پولي بود که بعد ها منچستر انگليس حاضر شد به او بپردازد .روبينيو در رئال مادريد نمايش خوبي داشت تا مالک اماراتي باشگاه انگليسي حاضر شود بابت خريد او 49 ميليون يورو هزينه کند .

کريستين ويري
 

3/43ميليون يورو
بوبو در فوتبال ايتاليا براي خودش پادشاهي کرد . او عادت نداشت بيش از يک فصل در تيمي بماند اما بعد از انتقال گرانقيمت خود به اينتر ميلان براي اولين بار 6سال در يک تيم ماند .ويري بعد از زدن 12 گل براي لا تزيو در فصل 1999-1998،توجه اينتر را به خود جلب کرد . در سال 99نراتزوري حاضر شد بابت خريد اين بازيکن 3/43مليون يورو هزينه کند که تا ان زمان براي خود رکورد بي سابقه بود .ويري بعد از انتقال به اينتر وفادار ماند ودر 143بازي 103گل براي انها به ثمر رساند . اين رکورد ي جاودانه از او در تاريخ باشگاه اينتر است .

ايراني هاي ميليونر
 

مهدي مهدوي کيا رکورددارگران ترين فوتباليست ايران
 

مهدي مهدوي کيا:موشک ايراني اي که محبوب تمام طرفداران هامبورگ است ؛او از سال 1999به اين تيم پيوست و تا سال 2007براي هامبورگ بازي کرد.مهدي مهدوي کيا ،208براي اين تيم انجام داد و 26گل به ياد ماندني به ثمر رساند .کيا در سه فصل اخر حضور خود در هامبورگ ،رکورد نقل و انتقالات يک فوتباليست ايراني را شکست .او 6ميليون و 600 هزار يورواز هامبرگ دريافت کرده که 2 ميليون و 200 هزار يورو براي هر فصل مي شود.مهدي بعد از جدايي از اين تيم به اينتراخت فرانکفورت رفت و براي سه فصل رقمي نزديک به 4ميليون و 800 هزار يورو از اين باشگاه دريافت کرد .
علي کريمي:جادو گر بي شک يکي از پر دراود ترين بازيکنان تاريخ فوتبال ايران است .اگر تمام در يافتي هاي او را سر جمع بزنيم بي شک مهدي مهدوي کيا را پشت سر مي گذارد .کريمي رکوردي 2 ميليون يورويي دارد .او بابت فصل دوم حضورش در بايرن اين رقم را دريافت کرد تا بعد از مهدي مهدوي کيا در رده دوم قرار بگيرد .اما عمده در امد او در ليگ قطر و امارات بود .کريمي در الاهلي امارات براي سه فصل 6ميليارد تومان در يافت کرد .او بعد از جدايي از بايرن ترجيح داد به ليگ قطر برود و در انجا درامد مناسبي داشته باشد .او به خاطر دو فصل بازي در لين کشور از دو باشگاه القطرو السيليه رقمي معادل 5 ميليارد تومان دريافت کرد.
علي دايي:انتقال به باير مونيخ در ان سالها ارزوي بازيکنان اسيايي بود.علي دايي اين تابلو را شکست تا نامش را در فوتبال اسيا و ايران تاريخي کند .دايي در بايرن براي يک فصل 2ميليون و 300 هزار دلار دريافت کرد که تا ان زمان هيچ بازيکن ايراني حتي رقمي نزديک به ان را دريافت نکرده بود .
جواد نکو نام :اگر در ايران به خاطر درخشش فوق العاده در ليگ برتر 300ميليون به جيب مي زد حالا در اسپانيا سالي يک ميليون و 700هزار دلار در مي اورد يش بيني ها در ان است نکو امسال مي تواند با عقد قرار داد جديد رکور گران ترين بازيکن ايران را بشکند.
منبع:هفته نامه همشهري سر نخ 48




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر انقلاب با مسئولان نظام در پایان اقامه نماز جمعه
play_arrow
لحظاتی از گفت‌وگوی رهبر انقلاب با مسئولان نظام در پایان اقامه نماز جمعه
اقامه نماز عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
music_note
اقامه نماز عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
music_note
اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
با تدبیر سیدحسن نصرالله، حزب الله مرحله به مرحله رشد کرد
play_arrow
با تدبیر سیدحسن نصرالله، حزب الله مرحله به مرحله رشد کرد
مقاومت پیروز خواهد شد
play_arrow
مقاومت پیروز خواهد شد
هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است
play_arrow
هر ضربه به رژیم صهیونی خدمت به کل انسانیت است
لحظه ورود رهبر انقلاب به محراب نماز جمعه تهران
play_arrow
لحظه ورود رهبر انقلاب به محراب نماز جمعه تهران
رهبر انقلاب: مقاومت در غزه چشم دنیا را خیره کرد و به اسلام عزت بخشید
play_arrow
رهبر انقلاب: مقاومت در غزه چشم دنیا را خیره کرد و به اسلام عزت بخشید
رهبر انقلاب: دشمن نمیتواند به تشکیلات مقاومت ضربه بزند
play_arrow
رهبر انقلاب: دشمن نمیتواند به تشکیلات مقاومت ضربه بزند
رهبر انقلاب: عزاداری ما برای شهید نصرالله از جنس عزای سیدالشهدا است
play_arrow
رهبر انقلاب: عزاداری ما برای شهید نصرالله از جنس عزای سیدالشهدا است
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
play_arrow
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
رهبر انقلاب: نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم
play_arrow
رهبر انقلاب: نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب زده می‌شویم
واکنش رهبر انقلاب به عملیات وعده صادق ۲
play_arrow
واکنش رهبر انقلاب به عملیات وعده صادق ۲
نظر رهبر انقلاب در خصوص عملیات طوفان الاقصی
play_arrow
نظر رهبر انقلاب در خصوص عملیات طوفان الاقصی
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد
play_arrow
رهبر انقلاب: هر ملتی حق دفاع از خاک خود را دارد