چرا Photoshop CS5 تا اين حد گران است؟
امروزه تعداد زيادي از ابزارهاي رايگان ويرايش تصوير در دسترس کاربران قرار دارند: Windows Live Photo Gallery، Paint.NET، iPhoto for Mac و امثالهم. در عين حال، بسته هاي مديريت و ويرايش عکس نظير Apple Aperture و Adobe Lightroom نيز وجود دارند. بسته هاي تجاري نظير Paint Shop Pro و Xara Xtreme نيز ويژگي هاي فراواني را ارائه مي کنند. با اين حال Adobe Photoshop توانسته برچسب قيمتي بيش از 600 دلاري خود را براي سال ها حفظ نمايد. مجموعه CS5(Creative Suite 5) يعني بسته ي گرانقيمت Adobe از نرم افزارهاي چند رسانه اي که در سال جاري عرضه گرديده، به هيچوجه در اين ميان استثناء نيست. ما در اين مقاله به بررسي ويژگي هاي آخرين نسخه ي نرم افزار Photoshop مي پردازيم تا ببينيم که چه چيزي را در اين برنامه بدست خواهيم آورد و چرا ويژگي هاي آن باعث شده اند که تا اين اندازه گران بماند. امسال همه چيز 3 بعدي شده است و Photoshop CS5 نيز از اين قاعده مستثني نيست. ويژگي هاي 3 بعدي جديد تنها در ويرايش Extended اين برنامه پياده سازي شده اند، اما به شما اجازه مي دهند که آبجکت هاي 2 بعدي را به مدلهاي 3 بعدي تبديل نموده، بافت ها و موادي را بر روي آنها اعمال کرده، نورپردازي را کنترل نموده و نهايتاً آنها را با Adobe Ray Tracer راندو کنيد. هر دو ويرايش، داراي ابزارهاي جديدي براي کار با عکس هاي RAW و همچنين HDR(High Dynamic Range)، نقاشي در داخل تصاوير، انتخاب نواحي مورد نظر و حذف نواحي ناخواسته (بصورتيکه انگار هرگز وجود نداشته اند) و حرکت دادن افراد در عکس هايتان (درست همانند يک عروسک نخي) مي باشند. اين دو ويرايش در عين حال از پردازنده ي گرافيکي شما براي شتاب دهي استفاده مي کنند، نه تنها براي جلوه هاي 3 بعدي بلکه براي وظايفي نظير انتخاب رنگ ها، پيش نمايش برش ها و تغيير اندازه قلم ها که در گذشته به اندازه کافي طول مي کشيدند تا براي کاربران نااميد کننده باشند.
شرکت Adobe به 30 ويژگي "جديد" در Photoshop CS5 اشاره مي نمايد، هر چند که مطمئناً ما بعضي از آنها را بعنوان بهسازي ويژگي هاي موجود در نسخه هاي قبلي در نظر مي گيريم. اين موارد کمتر با ويژگي هايي که نام هاي بزرگي دارند و هزينه ي نرم افزار را توجيه مي کنند ارتباط دارند و بيشتر به مشکلات کوچکي مربوط مي شوند که به اندازه ي کافي نااميد کننده هستند تا باعث شوند شما صرفنظر از اينکه نرم افزار واقعاً چقدر قدرتمند است به انتقاد درباره ي قيمت آن بپردازيد. بعضي از پيش فرض ها اکنون وضعيت معقول تري پيدا کرده اند، در حاليکه ساير تغييرات باعث بهبود روش کار شما با ابزارهاي متداول مي شوند. شما اکنون مي توانيد تمام لايه هاي خالي در يک تصوير را بطور يکباره حذف نموده و يا تمام تصاويري که باز کرده ايد را بدون ذخيره سازي آنها ببنديد، Fill و Opacity لايه هاي متعدد را بطور همزمان تنظيم کنيد، يک فايل را به درون يک PSD باز بکشيد تا بعنوان يک لايه ي جديد به آن اضافه شود و يا اينکه از گزينه ي Save As استفاده نمائيد تا Photoshop، فولدري که تصوير خود را قبلاً در آن ذخيره کرده ايد را پيشنهاد نموده و به اين ترتيب بتوانيد زمان کمتري را براي گردش در ميان فولدرها صرف کنيد. توانائي سوئيچ سريع مابين مجموعه پانل هاي مختلف نيز بسيار کارآمد است.
دو ويژگي کوچکتري که بر اساس تقاضاي عمومي معرفي شده اند، بطور اخص بسيار مفيد هستند، هر چند که باز هم باعث مي شوند شما از خريد Photoshop خوشحال شويد، نه اينکه قيمت آن را توجيه نمايند. اگر عکس شما کج باشد، مي توانيد آن را با ابزار Ruler و صرفاً با مشخص نمودن امتداد خطي که بايد در حالت افقي قرار داشته باشد و سپس کليک بر روي گزينه ي Straighten، صاف کنيد. اين روش بخوبي کار مي کند و بسيار آسانتر از درگير شدن با يک لغزنده (Slider) تا زماني است که تصوير تقريباً صاف به نظر برسد (مانند روشي که در Photo Gallery مورد استفاده قرار مي گيرد).
اکنون هنگاميکه مشغول برش (Crop) يک تصوير هستند مي توانيد يک شبکه ي (Grid) عادي و يا يک شبکه ي 3×3 را بر روي ناحيه ي انتخاب شده ببينيد که به شما اجازه مي دهد از "قاعده ي يک سوم" براي ترکيب بندي عکس استفاده نمائيد. قرار دادن عناصر جالب توجه عکستان در نقاط تقاطع و يا در امتداد خطوط يک شبکه 3×3 که چشم بيننده بطور طبيعي بر روي آنها تمرکز مي کند، يکي از آسانترين راه ها براي آرايش صحيح يک عکس به حساب مي آيد و در حاليکه شما مي توانيد اينکار را با چشمان خود نيز انجام دهيد، اما در اختيار داشتن خطوط راهنما عملاً کمک بسيار مهمي خواهد بود.
ابزارهاي انتخاب در CS5 عملکرد بسيار بهتري را در زمينه ي تشخيص لبه هاي اشياء ارائه مي کنند. گزينه ي Refine Edges مشاهده نحوه ي کار ماسک ها را بسيار آسان مي نمايد و Smart Radius به شما اجازه مي دهد تا از تکنيک هاي متفاوت بر روي بخش هاي مختلفي از يک آبجکت واحد استفاده کنيد. لبه هاي صاف لباس يا ساقه ي گياهان و حاشيه هاي پيچيده ي موها يا برگ هاي کوچک به تنظيمات متفاوتي براي انتخاب صحيح نياز دارند. براي مثال، اينکه آيا حاشيه بايد Smooth يا Feather شود و يا اينکه اندکي در يک امتداد جابجا گردد. حالا شما مي توانيد اين ويژگي را فعال يا غيرفعال نموده و يا نحوه ي پياده سازي آن در جزئيات را به دقت تنظيم کنيد.
قلم موي انتخاب ساده، يک انتخاب قابل قبول را تنها با کليک بر روي نواحي که مي خواهيد (يا نمي خواهيد) انجام مي دهد، اما گزينه ي Refine Selection به شما اجازه خواهد داد تا حاشيه هاي ناحيه ي مورد نظر را بطور دستي انتخاب کرده و يا صرفاً قسمت هايي که نياز به اصلاح دارند را مشخص نمائيد. بطور معمول، شما گزينه ي انجام هرکاري بصورت دستي يا خودکار را در اختيار داريد. جعبه ي محاوره اي Refine Edge تمام ابزارهاي مورد نياز براي تنظيم حاشيه هاي ناحيه ي انتخاب بصورت دستي را در اختيار شما قرار مي دهد، اما با ابزارهاي جديد شما مي توانيد انتخاب هايي که Photoshop بطور صحيح انجام داده است را حفظ کرده و به نرم افزار بگوئيد که چه چيزي را چطور تنظيم نمايد که به اين ترتيب بهترين جنبه هاي هر دو دنياي دستي و خودکار را بدست خواهيد آورد.
جعبه ي محاوره اي Refine Edge در عين حال به شما اجازه مي دهد تا نحوه ي مشاهده ي ناحيه ي انتخاب را براي مثال بصورت يک حاشيه ي نقطه چين، يک لايه و يا نواحي سياه و سفيد تعيين نمائيد. شما مي توانيد گزينه ي Smart Radius را فعال يا غيرفعال کرده و از ابزار Refine Radius براي ترسيم بر روي هر ناحيه اي که بايد يک حاشيه ي نرم با جزئيات زياد داشته باشد و فعلاً بيش از حد ساده يا سخت است (و يا براي پاک کردن هريک از بخش هايي که بخاطر ترسيم مجدد در امتداد حاشيه ي ناحيه ي مورد نظر بطور اضافي انتخاب شده است) استفاده نمائيد. شما مي توانيد نتيجه را بصورت يک انتخاب نگه داشته و يا آن را به لايه ي جديدي انتقال دهيد (با يا بدون يک ماسک لايه، بر حسب اينکه مي خواهيد چطور از آن استفاده کنيد). گزينه ي Decontaminate Colors هرگونه حاشيه ي رنگي باقي مانده از پس زمينه را بدون از دست دادن جزئيات حاشيه حذف خواهد کرد. انتخاب کاري است که شما دائماً در Photoshop انجام مي دهيد و اين همان سطح از پيشرفتگي است که شما براي آن پول پرداخت مي کنيد.
اگر نياز داريد تا يک کابل برق، لبه يک تابلو و يا لکه هائي بر روي پوست چهره ي سوژه را از تصوير خود حذف کنيد، مي توانيد Content-Aware Fill را بصورت گزينه اي بر روي Spot Healing Brush تنظيم نمائيد. Content-Aware Fill ناحيه اي که مي خواهيد از شر آن خلاص شويد را با قطعات ترکيب شده اي از پس زمينه که با لبه هاي پس زمينه در حاشيه ي ناحيه ي انتخاب شما انطباق دارند، پر مي کند. اين گزينه دامنه ي رنگ، نور، بافت و حتي مقدار نويز را منطبق مي نمايد. به اين ترتيب، ماداميکه بافت انطباق داشته باشد، تشخيص اين موضوع که بخشي از تصوير حذف شده است تقريباً غيرممکن خواهد بود. اگر مي خواهيد آبجکتي را در تصوير جابجا کنيد، مي توانيد از گزينه هاي جديد انتخاب براي برش دقيق آبجکت و قرار دادن آن بر روي يک لايه استفاده نمائيد، سپس ناحيه اي از پس زمينه که بخاطر برداشته شدن آبجکت خالي مانده است را پر کرده و آبجکت را در محل جديد آن تنظيم نمائيد.
با ابزار Spot Healing Brush، شما بايد هر چيزي که در يک ناحيه ي انتخاب قرار گرفته است را حذف کنيد، در حاليکه براي به دست آوردن بهترين نتايج نمي توانيد به ماوس اجازه دهيد که به ميل خود حرکت نمايد (اگر فرايند حذف را در چند مرحله انجام دهيد، مقدار داده هاي اصلي که Photoshop براي کار در اختيار دارد را کاهش خواهيد داد). اگر اين فرآيند براي شما چندان آسان نيست، مي توانيد از ابزار Lasso براي انتخاب محدوده ي مورد نظر خود استفاده کرده و سپس از گزينه ي Content-Aware در جعبه ي محاوره اي Fill براي بدست آوردن همان نتايج تأثيرگذار بهره بگيريد. نتايج هميشه کاملاً بي نقص نيستند، اما معمولاً بطور حيرت آوري خوب خواهند بود.
HDR به هيچوجه موضوع تازه اي نيست، اما کار با آن معمولاً دشوار مي باشد. ضميمه ها و اضافات مختلفي براي Photoshop ارائه شده اند تا صرفاً نوردهي هاي متعددي را در تصاوير HDR ترکيب نمايند. بعلاوه، شما مي توانستيد اين کار را با ابزار چند مرحله اي HDR که از نسخه ي CS2 به بعد نرم افزار Photoshop معرفي گرديد (يا بطور دستي با لايه هاي متعدد)، انجام دهيد. ويژگي HDR Pro در نسخه ي CS5 اين برنامه، کنترل بسيار بيشتري را با يک اينترفيس ساده تر در اختيار شما قرار مي دهد و حتي کار با نوردهي هاي متعددي که بدون سه پايه تهيه شده اند را نيز آسانتر مي نمايد. در عين حال، گزينه اي براي جعل يک تصوير HDR در مواقعي که تنها يک نوردهي را در اختيار داريد نيز ارائه شده است.
HDR يک فرآيند بسيار سنگين است. در واقع اين يکي از حوزه هايي بود که کاربران در نسخه بتاي CS5 با آنها مشکل داشتند اما عملکرد آن در نسخه ي نهائي بطور چشمگيري بهبود يافته و بسيار آسانتر از فرآيندهاي دستي و چند مرحله اي گذشته است. ادغام HDR در CS5 در حوزه ي همترازي (Aligning) تصاوير متحدد و حذف شبح ها (محل هايي که در آنها يک جزء مشترک در نوردهي هاي مختلف جابجا شده است) عملکرد نسبتاً بهتري دارد. جعبه ي محاوره اي HDR Pro، نوردهي تصاوير منبع و اينکه کداميک از آنها را بعنوان مرجع براي حذف چنين خطاهائي بکار مي گيرد را به شما نشان داده و به شما امکان مي دهد تا تصوير منبع ديگري را با کليک بر روي آن بعنوان مرجع انتخاب نمائيد.
تصوير HDR پيش فرض، بيشتر براي حالت Vivid و در عين حال واقعي تنظيم شده است، با اينحال شما مي توانيد ميزان درخشندگي و اشباع رنگ ها را تنظيم نموده، نوردهي کلي را دستکاري کرده و رنگ ها را در سايه ها، Highlightها و جزئيات مختلف متوازن نمائيد. شما همچنين مي توانيد ميزان درخشش (Glow) لبه هاي اشياء در عکس را کنترل کرده و جلوه هاي خاص مورد نظر خود را بدست آوريد.
هنگاميکه شما نوردهي هاي متعددي را در اختيار نداريد و عکس شما تاريک يا بي روح است، HDR Toning مي تواند دامنه ي رنگي افزايش يافته HDR را تقليد نمايد. تأثيرات نهائي به همان اندازه خوب نيستند و شما بايد وقت بيشتري را براي دستکاري تنظيمات صرف کنيد. بدون تخصص کافي، نمي توانيد انتظار داشته باشيد که ظاهر واقعي HDR را بدست آوريد، با اينحال مطمئناً تصاوير جذاب تري را توليد خواهيد نمود.
اگر از قلم موهاي پيش فرض راضي هستيد، مي توانيد آنها را در پانل Brush Present بيابيد اما اگر مي خواهيد سر يک قلم مو را تغيير داده و يا قلم موي خاص خودتان را طراحي نمائيد، مي توانيد پانل Brush را باز کنيد. گزينه هاي شما تنها به اندازه و شکل قلم مو محدود نمي شوند، زيرا شما مي توانيد تعيين نمائيد که موهاي قلم شما در هنگام نقاشي چقدر حرکت کنند، شکل سر قلم مو تا چه اندازه تغيير نمايد، موهاي سر قلم چه بافتي خواهند داشت، چه مقدار رنگ بر روي قلم مو قرار مي گيرد (و اينکه آيا مايل هستيد رنگ قلم موي شما تمام شده و مجبور به پر کردن مجدد رنگ آن باشيد يا خير). در هنگام نقاشي، رنگي که بر روي قلم مو قرار مي دهيد با رنگ هاي تصوير اصلي ترکيب مي شود. شما مي توانيد تصميم بگيريد که اين رنگ ها با چه نسبتي ترکيب شوند و سطحي که مشغول نقاشي بر روي آن هستيد چقدر خيس باشد (اينکه آيا رنگ ها به سرعت خشک مي شوند يا اينکه بر روي سطح خيس لکه ايجاد مي کنند).
شما سطح شگفت آوري از کنترل را با گزينه هاي جديد نقاشي بدست مي آوريد. براي آنکه بتوانيد حداکثر بهره برداري را از اين گزينه ها بدست آوريد، به يک Tablet گرافيکي با انبوهي از تنظيمات نياز داريد و بايد زمان قابل توجهي را براي يادگيري نحوه ي استفاده از گزينه هاي موجود براي دستيابي به بهترين جلوه هاي ممکن صرف نمائيد. اين ويژگي بيانگر يک انتقال از ويرايش تصوير به سمت دستکاري تصوير است. اگر يک جلوه شبيه به نقاشي و يا عکسي که بخش هايي از آن نقاشي شده اند همان چيزي است که مي خواهيد. مي توانيد تمام کار را با اين ويژگي انجام دهيد، هرچند که ممکن است جذابيت آن نسبتاً محدود به نظر برسد.
يک آبجکت را در نظر گرفته و ناحيه ي انتخاب را به لايه ي جديدي انتقال دهيد تا بتوانيد آن را با تعيين محل هاي مورد نظر براي خميدگي و همچنين نحوه ي جابجايي بخش هاي مختلف، تغيير شکل دهيد. شبکه ي (Mesh) Puppet Warp که Photoshop آن را اعمال مي کند، به شما اجازه مي دهد تا ببينيد که چه بخش هايي از تصوير فشرده و يا منبسط مي شوند، اما شما نقاط انحراف را با استفاده از چشمان خود جاگذاري مي نمائيد. استقرار نقاط و انتخاب ترتيب حرکت آنها به مهارت کافي نياز دارد. شما به آساني مي توانيد يک دست را از شکل طبيعي خود خارج کنيد و رسيدن به يک منحني هموار نيز کار ساده اي نخواهد بود. بعلاوه، وقتي بيش از يک نقطه را حرکت مي دهيد ممکن است بخش هاي ديگري از آبجکت انتخاب شده نيز حرکت کنند، هرچند که وقتي نقطه ي بعدي را تنظيم مي کنيد به جاي خود بر مي گردند. اينها محدوديت هايي هستند که هنرمندان گرافيک هاي برداري براي مدت هاي طولاني با آنها درگير بوده اند. در مواقعي که به دنبال واقع گرايي نباشيد، تنظيمات Distort مي توانند جلوه هاي روانتري را در اختيار شما قرار دهند.
هرچه ISO مورد استفاده شما براي عکسبرداري بالاتر باشد، احتمال آنکه نويزي را در تصوير مشاهده کنيد (که باعث مي شود نواحي روشن تر بطور اخص دچار دانه بندي شوند) نيز بيشتر خواهد بود. در بعضي از دوربين هاي ديجيتال سطح پائين تر، شما حتي در مواقعي که نوردهي طولاني انجام نمي دهيد نيز شاهد نويز خواهيد بود. Raw plugin به شما اجازه مي دهد تا نويز را در هر دو گروه اطلاعات رنگي و شيب خاکستري (Grayscale) تنظيم کنيد، بصورتيکه بتوانيد نويز را از سايه ها حذف کرده و از شر نقاط رنگي کاذبي که در نواحي سفيد ظاهر مي شوند نيز خلاص شويد.
بطور غيرمعمولي، شما اکنون به بارگذاري فايل هاي RAW در اين Plugin محدود نمي شويد و مي توانيد فايل هاي JPEG يا TIFF را نيز باز کنيد. به اين ترتيب، اکنون مي توانيد نويز را در هر عکسي پاکسازي نمائيد.
نسخه ي جديد Plugin، واضح سازي (Sharpening) بهبود يافته اي را در مقايسه با نسخه هاي قبلي خود نويد مي دهد و در عين حال امکان اضافه کردن نويز را در اختيار شما مي گذارد. اگر مي خواهيد دو عکس که در شرايط متفاوت و يا با دوربين هاي متفاوتي تهيه شده اند را ترکيب کنيد، مي توانيد دانه بندي مورد نياز را به يکي از آنها اضافه نمائيد تا با يکديگر انطباق پيدا کنند و يا صرفاً يک جلوه فيلم داراي سبک را بدست آوريد. اگر از يک لنز با زاويه ي باز (Wide-Angle) استفاده مي کنيد، ممکن است گاهي اوقات گوشه هاي تاريک غيرعادي را حتي در يک تصوير روشن بدست آوريد (حالتي که تحت عنوان Vignetting شناخته مي شود، زيرا جلوه اي شبيه به يک Vignetting Crop و يا Fade را ايجاد مي کند). شما اکنون مي توانيد به گوشه هاي Vignette تصاوير زاويه باز خود را حذف نموده و يا آنها را بعنوان يک جلوه اي که باعث مي شود ناحيه ي توجه عکس برجسته تر گردد، اضافه کنيد. البته روش هاي ديگري نيز براي ايجاد يک Vignette در نرم افزار Photoshop وجود دارند اما کنترل ها در اينجا کاملاً ساده بوده و انجام آن در حاليکه مشغول اعمال ساير تنظيمات بر روي تصوير مورد نظر خود هستيد راحت تر به نظر مي رسد. شما مي توانيد ميزان تاريکي گوشه هاي Vignette، گستردگي آنها، ميزان وضوح لبه ها و ميزان درخشندگي Highlightهائي که در ناحيه Vignette قرار گرفته اند را کنترل نمائيد.
براي استفاده از Auto Corrention، شما به پروفايل يک لنز نياز خواهيد داشت. اگر پروفايل لنز مورد نظر خود را در اختيار نداريد، مي توانيد به پانل Custom رفته و لغزنده هاي مربوطه را تنظيم کنيد. اين فيلتر مي تواند مشکلات بسيار آشکار با گوشه هاي تاريک و حاشيه هاي رنگي را اصلاح نمايد، در حاليکه تنظيمات دقيق بر روي هندسه ي تصوير مي توانند عکس هاي شما را بطور چشمگيري بهبود بخشند. با اينحال، ممکن است در انتها با نواحي سفيدي در حاشيه تصوير مواجه شويد که بايد آنها را ببريد، در حاليکه به نظر مي رسد Auto Correction اينگونه موارد را بطور خودکار برطرف مي کند. براي گسترش پوشش پروفايل هاي دوربين، Adobe يک ابزار Lens Profile Creator را ارائه خواهد کرد. با اين ابزار شما مي توانيد يک مجموعه عکس را از نمودار کاليبراسيون دوربين که بر روي صفحه نمايشگرتان ظاهر خواهد شد را تهيه کنيد تا Lens Profile Creator يک پروفايل سفارشي را براي دوربين و لنزتان ايجاد نمايد. شما مي توانيد از اين ابزار براي هر لنزي استفاده کنيد و اين ابزار به فيلتر Lens Correction مي گويد که دوربين و لنز شما چطور يک تصوير شناخته شده را تحريف مي نمايند. با اينحال، دوربين شما براي بهره گيري از اين ويژگي بايد يک نمايشگر کاليبره شده داشته باشد (يک يادآوري ديگر در اين مورد که Photoshop براي حرفه اي هاي خلاق در نظر گرفته شده است).
يک کليد Search Online در فيلتر Lens Correction تعبيه شده است که به جستجوي ساير پروفايل هاي لنز بر روي سايت Labs مي پردازد و شما مي توانيد پروفايل هاي مختلفي را آزمايش کرده و ببينيد که کداميک از آنها بهترين نتيجه را در اختيار شما قرار مي دهد.زمانيکه ابزار ايجاد پروفايل بطور رسمي عرضه گردد و تعداد زيادي از کاربران به ايجاد پروفايل هاي سفارشي بپردازند، شانس يافتن پروفايل مناسب يک ترکيب خاص از دوربين و لنز بسيار بيشتر خواهد شد. بطور ايده آل، توليد کنندگان دوربين بايد به ارزش اين گزينه توجه کرده و به ارائه پروفايل هاي بپردازند که بطور حرفه اي ايجاد شده اند. با يک پروفايل مناسب، شما مي توانيد تصاوير بسيار بهتري را از يک دوربين جيبي Point-and-Shoot بدست آوريد.
براي يک ترکيب 3 بعدي ساده، شما مي توانيد متن و آبجکت هاي برداري را انتخاب کرده (براي بهترين نتايج، شما بايد بر روي لايه ي خود آنها باشيد) و از افکت Repousse براي تبديل آنها به مدل هاي 3 بعدي استفاده نمائيد. به اين ترتيب دامنه ي قابل ملاحظه اي از کنترل ها نظير توانائي تغيير از يک نسخه ي 3 بعدي ساده به کشيدن آبجکت از طريق فضاي 3 بعدي، خم کردن آن در ناحيه مياني و يا پيچاندن آن در اطراف خودش، اعمال بافت ها بر روي هر يک از سطوح آبجکت بطور مستقل و يا کنترل جلوه هاي نورپردازي در اختيار شما قرار مي گيرد.
Photoshop Extended بعضي از شکل هاي 3 بعدي متداول را ترسيم خواهد کرد، بنابراين شما مي توانيد يک عکس را بعنوان يک برچسب در اطراف يک بطري بپيچيد. اگر يک مدل 3 بعدي مناسب براي کار را در اختيار داشته باشيد، مي توانيد هر عنصر را ويرايش کرده، بافت و رنگ بافت را انتخاب نموده، نورها را تنظيم کرده و انعکاس ها را کنترل نمائيد. اعمال عکس ها بعنوان بافت به معناي آن است که شما مي توانيد يک ظاهر 3 بعدي را با عکس هاي واقعي بدست آوريد و مي توانيد از يک عکس براي تقليد نورپردازي يک صحنه ي واقعي بهره گيري نمائيد. اين قابليت بطور تأثيرگذاري با تصاوير HDR کار مي کند. براي افزايش سرعت، مي توانيد با يک سطح ابتدايي از راندو کار کرده و پس از اتمام و تکميل تنظيمات به يک نسخه ي نهائي با کيفيت بالا سوئيچ نمائيد.
پس از آشنائي با Repousse و ايجاد شکل هاي 3 بعدي استاندارد، بايد نحوه ي استفاده از ويژگي هاي 3 بعدي در Photoshop را بياموزيد. اين همان جائي است که ويژگي مذکور قطعاً براي طراحان حرفه اي که بجاي سادگي به کنترل قوي نياز دارند، در نظر گرفته شده.
اين نکته بسيار مهم است که در مورد Photoshop بر اساس آنچه که هست قضاوت کنيم، نه بر اساس محصولات ديگري که در بازار حضور دارند. اگر صرفاً مي خواهيد چند عکسي که در طول تعطيلات گرفته ايد را رتوش کنيد، اکثر ويژگي هاي Photoshop براي شما اضافي و اينترفيس آن نيز بطور غيرضروري پيچيده خواهد بود. از سوي ديگر، بعضي ابزارهاي مفيد مديريت عکس نيز وجود دارند که شما نمي توانيد آنها را در Photoshop بيابيد. Windows Live Photo Gallery و iPhoto به شما اجازه مي دهند تا عکس هاي خود را براساس تاريخ و برچسب آنها سازماندهي نمائيد.
اگر به قدرت Photoshop نياز داريد، ما فکر مي کنيم که دامنه ويژگي هاي جديد CS5 (به همراه دامنه گسترده اي از ابزارهايي که در نسخه هاي قبلي معرفي شده بودند نظير Dodge and Burn, Panorama Merge، ترکيب نوردهي هاي متعدد براي بهبود عمق ميدان و مقياس دهي Content Awar) مي تواند قيمت آن را توجيه نمايد، خصوصاً با توجه به مقدار زماني که براي انجام کارهاي متداول نظير رتوش و انتخاب صرفه جوئي خواهيد کرد و همچنين ميزان افزايش دستاوردهاي شما در شرايطي که مي خواهيد از افکت ها بطور خلاقانه استفاده نمائيد.
منبع: ماهنامه ي کامپيوتري بزرگراه رايانه، شماره ي 130
شرکت Adobe به 30 ويژگي "جديد" در Photoshop CS5 اشاره مي نمايد، هر چند که مطمئناً ما بعضي از آنها را بعنوان بهسازي ويژگي هاي موجود در نسخه هاي قبلي در نظر مي گيريم. اين موارد کمتر با ويژگي هايي که نام هاي بزرگي دارند و هزينه ي نرم افزار را توجيه مي کنند ارتباط دارند و بيشتر به مشکلات کوچکي مربوط مي شوند که به اندازه ي کافي نااميد کننده هستند تا باعث شوند شما صرفنظر از اينکه نرم افزار واقعاً چقدر قدرتمند است به انتقاد درباره ي قيمت آن بپردازيد. بعضي از پيش فرض ها اکنون وضعيت معقول تري پيدا کرده اند، در حاليکه ساير تغييرات باعث بهبود روش کار شما با ابزارهاي متداول مي شوند. شما اکنون مي توانيد تمام لايه هاي خالي در يک تصوير را بطور يکباره حذف نموده و يا تمام تصاويري که باز کرده ايد را بدون ذخيره سازي آنها ببنديد، Fill و Opacity لايه هاي متعدد را بطور همزمان تنظيم کنيد، يک فايل را به درون يک PSD باز بکشيد تا بعنوان يک لايه ي جديد به آن اضافه شود و يا اينکه از گزينه ي Save As استفاده نمائيد تا Photoshop، فولدري که تصوير خود را قبلاً در آن ذخيره کرده ايد را پيشنهاد نموده و به اين ترتيب بتوانيد زمان کمتري را براي گردش در ميان فولدرها صرف کنيد. توانائي سوئيچ سريع مابين مجموعه پانل هاي مختلف نيز بسيار کارآمد است.
دو ويژگي کوچکتري که بر اساس تقاضاي عمومي معرفي شده اند، بطور اخص بسيار مفيد هستند، هر چند که باز هم باعث مي شوند شما از خريد Photoshop خوشحال شويد، نه اينکه قيمت آن را توجيه نمايند. اگر عکس شما کج باشد، مي توانيد آن را با ابزار Ruler و صرفاً با مشخص نمودن امتداد خطي که بايد در حالت افقي قرار داشته باشد و سپس کليک بر روي گزينه ي Straighten، صاف کنيد. اين روش بخوبي کار مي کند و بسيار آسانتر از درگير شدن با يک لغزنده (Slider) تا زماني است که تصوير تقريباً صاف به نظر برسد (مانند روشي که در Photo Gallery مورد استفاده قرار مي گيرد).
اکنون هنگاميکه مشغول برش (Crop) يک تصوير هستند مي توانيد يک شبکه ي (Grid) عادي و يا يک شبکه ي 3×3 را بر روي ناحيه ي انتخاب شده ببينيد که به شما اجازه مي دهد از "قاعده ي يک سوم" براي ترکيب بندي عکس استفاده نمائيد. قرار دادن عناصر جالب توجه عکستان در نقاط تقاطع و يا در امتداد خطوط يک شبکه 3×3 که چشم بيننده بطور طبيعي بر روي آنها تمرکز مي کند، يکي از آسانترين راه ها براي آرايش صحيح يک عکس به حساب مي آيد و در حاليکه شما مي توانيد اينکار را با چشمان خود نيز انجام دهيد، اما در اختيار داشتن خطوط راهنما عملاً کمک بسيار مهمي خواهد بود.
انتخاب چيزهايي که انتخابشان آسان نيست
ابزارهاي انتخاب در CS5 عملکرد بسيار بهتري را در زمينه ي تشخيص لبه هاي اشياء ارائه مي کنند. گزينه ي Refine Edges مشاهده نحوه ي کار ماسک ها را بسيار آسان مي نمايد و Smart Radius به شما اجازه مي دهد تا از تکنيک هاي متفاوت بر روي بخش هاي مختلفي از يک آبجکت واحد استفاده کنيد. لبه هاي صاف لباس يا ساقه ي گياهان و حاشيه هاي پيچيده ي موها يا برگ هاي کوچک به تنظيمات متفاوتي براي انتخاب صحيح نياز دارند. براي مثال، اينکه آيا حاشيه بايد Smooth يا Feather شود و يا اينکه اندکي در يک امتداد جابجا گردد. حالا شما مي توانيد اين ويژگي را فعال يا غيرفعال نموده و يا نحوه ي پياده سازي آن در جزئيات را به دقت تنظيم کنيد.
قلم موي انتخاب ساده، يک انتخاب قابل قبول را تنها با کليک بر روي نواحي که مي خواهيد (يا نمي خواهيد) انجام مي دهد، اما گزينه ي Refine Selection به شما اجازه خواهد داد تا حاشيه هاي ناحيه ي مورد نظر را بطور دستي انتخاب کرده و يا صرفاً قسمت هايي که نياز به اصلاح دارند را مشخص نمائيد. بطور معمول، شما گزينه ي انجام هرکاري بصورت دستي يا خودکار را در اختيار داريد. جعبه ي محاوره اي Refine Edge تمام ابزارهاي مورد نياز براي تنظيم حاشيه هاي ناحيه ي انتخاب بصورت دستي را در اختيار شما قرار مي دهد، اما با ابزارهاي جديد شما مي توانيد انتخاب هايي که Photoshop بطور صحيح انجام داده است را حفظ کرده و به نرم افزار بگوئيد که چه چيزي را چطور تنظيم نمايد که به اين ترتيب بهترين جنبه هاي هر دو دنياي دستي و خودکار را بدست خواهيد آورد.
جعبه ي محاوره اي Refine Edge در عين حال به شما اجازه مي دهد تا نحوه ي مشاهده ي ناحيه ي انتخاب را براي مثال بصورت يک حاشيه ي نقطه چين، يک لايه و يا نواحي سياه و سفيد تعيين نمائيد. شما مي توانيد گزينه ي Smart Radius را فعال يا غيرفعال کرده و از ابزار Refine Radius براي ترسيم بر روي هر ناحيه اي که بايد يک حاشيه ي نرم با جزئيات زياد داشته باشد و فعلاً بيش از حد ساده يا سخت است (و يا براي پاک کردن هريک از بخش هايي که بخاطر ترسيم مجدد در امتداد حاشيه ي ناحيه ي مورد نظر بطور اضافي انتخاب شده است) استفاده نمائيد. شما مي توانيد نتيجه را بصورت يک انتخاب نگه داشته و يا آن را به لايه ي جديدي انتقال دهيد (با يا بدون يک ماسک لايه، بر حسب اينکه مي خواهيد چطور از آن استفاده کنيد). گزينه ي Decontaminate Colors هرگونه حاشيه ي رنگي باقي مانده از پس زمينه را بدون از دست دادن جزئيات حاشيه حذف خواهد کرد. انتخاب کاري است که شما دائماً در Photoshop انجام مي دهيد و اين همان سطح از پيشرفتگي است که شما براي آن پول پرداخت مي کنيد.
خلاص شدن از شر بخش هاي ناخواسته
اگر نياز داريد تا يک کابل برق، لبه يک تابلو و يا لکه هائي بر روي پوست چهره ي سوژه را از تصوير خود حذف کنيد، مي توانيد Content-Aware Fill را بصورت گزينه اي بر روي Spot Healing Brush تنظيم نمائيد. Content-Aware Fill ناحيه اي که مي خواهيد از شر آن خلاص شويد را با قطعات ترکيب شده اي از پس زمينه که با لبه هاي پس زمينه در حاشيه ي ناحيه ي انتخاب شما انطباق دارند، پر مي کند. اين گزينه دامنه ي رنگ، نور، بافت و حتي مقدار نويز را منطبق مي نمايد. به اين ترتيب، ماداميکه بافت انطباق داشته باشد، تشخيص اين موضوع که بخشي از تصوير حذف شده است تقريباً غيرممکن خواهد بود. اگر مي خواهيد آبجکتي را در تصوير جابجا کنيد، مي توانيد از گزينه هاي جديد انتخاب براي برش دقيق آبجکت و قرار دادن آن بر روي يک لايه استفاده نمائيد، سپس ناحيه اي از پس زمينه که بخاطر برداشته شدن آبجکت خالي مانده است را پر کرده و آبجکت را در محل جديد آن تنظيم نمائيد.
با ابزار Spot Healing Brush، شما بايد هر چيزي که در يک ناحيه ي انتخاب قرار گرفته است را حذف کنيد، در حاليکه براي به دست آوردن بهترين نتايج نمي توانيد به ماوس اجازه دهيد که به ميل خود حرکت نمايد (اگر فرايند حذف را در چند مرحله انجام دهيد، مقدار داده هاي اصلي که Photoshop براي کار در اختيار دارد را کاهش خواهيد داد). اگر اين فرآيند براي شما چندان آسان نيست، مي توانيد از ابزار Lasso براي انتخاب محدوده ي مورد نظر خود استفاده کرده و سپس از گزينه ي Content-Aware در جعبه ي محاوره اي Fill براي بدست آوردن همان نتايج تأثيرگذار بهره بگيريد. نتايج هميشه کاملاً بي نقص نيستند، اما معمولاً بطور حيرت آوري خوب خواهند بود.
بدست آوردن جلوه هاي HDR بدون تصاوير متعدد
HDR به هيچوجه موضوع تازه اي نيست، اما کار با آن معمولاً دشوار مي باشد. ضميمه ها و اضافات مختلفي براي Photoshop ارائه شده اند تا صرفاً نوردهي هاي متعددي را در تصاوير HDR ترکيب نمايند. بعلاوه، شما مي توانستيد اين کار را با ابزار چند مرحله اي HDR که از نسخه ي CS2 به بعد نرم افزار Photoshop معرفي گرديد (يا بطور دستي با لايه هاي متعدد)، انجام دهيد. ويژگي HDR Pro در نسخه ي CS5 اين برنامه، کنترل بسيار بيشتري را با يک اينترفيس ساده تر در اختيار شما قرار مي دهد و حتي کار با نوردهي هاي متعددي که بدون سه پايه تهيه شده اند را نيز آسانتر مي نمايد. در عين حال، گزينه اي براي جعل يک تصوير HDR در مواقعي که تنها يک نوردهي را در اختيار داريد نيز ارائه شده است.
HDR يک فرآيند بسيار سنگين است. در واقع اين يکي از حوزه هايي بود که کاربران در نسخه بتاي CS5 با آنها مشکل داشتند اما عملکرد آن در نسخه ي نهائي بطور چشمگيري بهبود يافته و بسيار آسانتر از فرآيندهاي دستي و چند مرحله اي گذشته است. ادغام HDR در CS5 در حوزه ي همترازي (Aligning) تصاوير متحدد و حذف شبح ها (محل هايي که در آنها يک جزء مشترک در نوردهي هاي مختلف جابجا شده است) عملکرد نسبتاً بهتري دارد. جعبه ي محاوره اي HDR Pro، نوردهي تصاوير منبع و اينکه کداميک از آنها را بعنوان مرجع براي حذف چنين خطاهائي بکار مي گيرد را به شما نشان داده و به شما امکان مي دهد تا تصوير منبع ديگري را با کليک بر روي آن بعنوان مرجع انتخاب نمائيد.
تصوير HDR پيش فرض، بيشتر براي حالت Vivid و در عين حال واقعي تنظيم شده است، با اينحال شما مي توانيد ميزان درخشندگي و اشباع رنگ ها را تنظيم نموده، نوردهي کلي را دستکاري کرده و رنگ ها را در سايه ها، Highlightها و جزئيات مختلف متوازن نمائيد. شما همچنين مي توانيد ميزان درخشش (Glow) لبه هاي اشياء در عکس را کنترل کرده و جلوه هاي خاص مورد نظر خود را بدست آوريد.
هنگاميکه شما نوردهي هاي متعددي را در اختيار نداريد و عکس شما تاريک يا بي روح است، HDR Toning مي تواند دامنه ي رنگي افزايش يافته HDR را تقليد نمايد. تأثيرات نهائي به همان اندازه خوب نيستند و شما بايد وقت بيشتري را براي دستکاري تنظيمات صرف کنيد. بدون تخصص کافي، نمي توانيد انتظار داشته باشيد که ظاهر واقعي HDR را بدست آوريد، با اينحال مطمئناً تصاوير جذاب تري را توليد خواهيد نمود.
نقاشي در Photoshop؟
اگر از قلم موهاي پيش فرض راضي هستيد، مي توانيد آنها را در پانل Brush Present بيابيد اما اگر مي خواهيد سر يک قلم مو را تغيير داده و يا قلم موي خاص خودتان را طراحي نمائيد، مي توانيد پانل Brush را باز کنيد. گزينه هاي شما تنها به اندازه و شکل قلم مو محدود نمي شوند، زيرا شما مي توانيد تعيين نمائيد که موهاي قلم شما در هنگام نقاشي چقدر حرکت کنند، شکل سر قلم مو تا چه اندازه تغيير نمايد، موهاي سر قلم چه بافتي خواهند داشت، چه مقدار رنگ بر روي قلم مو قرار مي گيرد (و اينکه آيا مايل هستيد رنگ قلم موي شما تمام شده و مجبور به پر کردن مجدد رنگ آن باشيد يا خير). در هنگام نقاشي، رنگي که بر روي قلم مو قرار مي دهيد با رنگ هاي تصوير اصلي ترکيب مي شود. شما مي توانيد تصميم بگيريد که اين رنگ ها با چه نسبتي ترکيب شوند و سطحي که مشغول نقاشي بر روي آن هستيد چقدر خيس باشد (اينکه آيا رنگ ها به سرعت خشک مي شوند يا اينکه بر روي سطح خيس لکه ايجاد مي کنند).
شما سطح شگفت آوري از کنترل را با گزينه هاي جديد نقاشي بدست مي آوريد. براي آنکه بتوانيد حداکثر بهره برداري را از اين گزينه ها بدست آوريد، به يک Tablet گرافيکي با انبوهي از تنظيمات نياز داريد و بايد زمان قابل توجهي را براي يادگيري نحوه ي استفاده از گزينه هاي موجود براي دستيابي به بهترين جلوه هاي ممکن صرف نمائيد. اين ويژگي بيانگر يک انتقال از ويرايش تصوير به سمت دستکاري تصوير است. اگر يک جلوه شبيه به نقاشي و يا عکسي که بخش هايي از آن نقاشي شده اند همان چيزي است که مي خواهيد. مي توانيد تمام کار را با اين ويژگي انجام دهيد، هرچند که ممکن است جذابيت آن نسبتاً محدود به نظر برسد.
مردم را همانند عروسک هاي نخي حرکت دهيد
يک آبجکت را در نظر گرفته و ناحيه ي انتخاب را به لايه ي جديدي انتقال دهيد تا بتوانيد آن را با تعيين محل هاي مورد نظر براي خميدگي و همچنين نحوه ي جابجايي بخش هاي مختلف، تغيير شکل دهيد. شبکه ي (Mesh) Puppet Warp که Photoshop آن را اعمال مي کند، به شما اجازه مي دهد تا ببينيد که چه بخش هايي از تصوير فشرده و يا منبسط مي شوند، اما شما نقاط انحراف را با استفاده از چشمان خود جاگذاري مي نمائيد. استقرار نقاط و انتخاب ترتيب حرکت آنها به مهارت کافي نياز دارد. شما به آساني مي توانيد يک دست را از شکل طبيعي خود خارج کنيد و رسيدن به يک منحني هموار نيز کار ساده اي نخواهد بود. بعلاوه، وقتي بيش از يک نقطه را حرکت مي دهيد ممکن است بخش هاي ديگري از آبجکت انتخاب شده نيز حرکت کنند، هرچند که وقتي نقطه ي بعدي را تنظيم مي کنيد به جاي خود بر مي گردند. اينها محدوديت هايي هستند که هنرمندان گرافيک هاي برداري براي مدت هاي طولاني با آنها درگير بوده اند. در مواقعي که به دنبال واقع گرايي نباشيد، تنظيمات Distort مي توانند جلوه هاي روانتري را در اختيار شما قرار دهند.
کارهاي بيشتري را با فايل هاي RAW انجام دهيد
هرچه ISO مورد استفاده شما براي عکسبرداري بالاتر باشد، احتمال آنکه نويزي را در تصوير مشاهده کنيد (که باعث مي شود نواحي روشن تر بطور اخص دچار دانه بندي شوند) نيز بيشتر خواهد بود. در بعضي از دوربين هاي ديجيتال سطح پائين تر، شما حتي در مواقعي که نوردهي طولاني انجام نمي دهيد نيز شاهد نويز خواهيد بود. Raw plugin به شما اجازه مي دهد تا نويز را در هر دو گروه اطلاعات رنگي و شيب خاکستري (Grayscale) تنظيم کنيد، بصورتيکه بتوانيد نويز را از سايه ها حذف کرده و از شر نقاط رنگي کاذبي که در نواحي سفيد ظاهر مي شوند نيز خلاص شويد.
بطور غيرمعمولي، شما اکنون به بارگذاري فايل هاي RAW در اين Plugin محدود نمي شويد و مي توانيد فايل هاي JPEG يا TIFF را نيز باز کنيد. به اين ترتيب، اکنون مي توانيد نويز را در هر عکسي پاکسازي نمائيد.
نسخه ي جديد Plugin، واضح سازي (Sharpening) بهبود يافته اي را در مقايسه با نسخه هاي قبلي خود نويد مي دهد و در عين حال امکان اضافه کردن نويز را در اختيار شما مي گذارد. اگر مي خواهيد دو عکس که در شرايط متفاوت و يا با دوربين هاي متفاوتي تهيه شده اند را ترکيب کنيد، مي توانيد دانه بندي مورد نياز را به يکي از آنها اضافه نمائيد تا با يکديگر انطباق پيدا کنند و يا صرفاً يک جلوه فيلم داراي سبک را بدست آوريد. اگر از يک لنز با زاويه ي باز (Wide-Angle) استفاده مي کنيد، ممکن است گاهي اوقات گوشه هاي تاريک غيرعادي را حتي در يک تصوير روشن بدست آوريد (حالتي که تحت عنوان Vignetting شناخته مي شود، زيرا جلوه اي شبيه به يک Vignetting Crop و يا Fade را ايجاد مي کند). شما اکنون مي توانيد به گوشه هاي Vignette تصاوير زاويه باز خود را حذف نموده و يا آنها را بعنوان يک جلوه اي که باعث مي شود ناحيه ي توجه عکس برجسته تر گردد، اضافه کنيد. البته روش هاي ديگري نيز براي ايجاد يک Vignette در نرم افزار Photoshop وجود دارند اما کنترل ها در اينجا کاملاً ساده بوده و انجام آن در حاليکه مشغول اعمال ساير تنظيمات بر روي تصوير مورد نظر خود هستيد راحت تر به نظر مي رسد. شما مي توانيد ميزان تاريکي گوشه هاي Vignette، گستردگي آنها، ميزان وضوح لبه ها و ميزان درخشندگي Highlightهائي که در ناحيه Vignette قرار گرفته اند را کنترل نمائيد.
جبران خودکار انحراف هاي دوربين
براي استفاده از Auto Corrention، شما به پروفايل يک لنز نياز خواهيد داشت. اگر پروفايل لنز مورد نظر خود را در اختيار نداريد، مي توانيد به پانل Custom رفته و لغزنده هاي مربوطه را تنظيم کنيد. اين فيلتر مي تواند مشکلات بسيار آشکار با گوشه هاي تاريک و حاشيه هاي رنگي را اصلاح نمايد، در حاليکه تنظيمات دقيق بر روي هندسه ي تصوير مي توانند عکس هاي شما را بطور چشمگيري بهبود بخشند. با اينحال، ممکن است در انتها با نواحي سفيدي در حاشيه تصوير مواجه شويد که بايد آنها را ببريد، در حاليکه به نظر مي رسد Auto Correction اينگونه موارد را بطور خودکار برطرف مي کند. براي گسترش پوشش پروفايل هاي دوربين، Adobe يک ابزار Lens Profile Creator را ارائه خواهد کرد. با اين ابزار شما مي توانيد يک مجموعه عکس را از نمودار کاليبراسيون دوربين که بر روي صفحه نمايشگرتان ظاهر خواهد شد را تهيه کنيد تا Lens Profile Creator يک پروفايل سفارشي را براي دوربين و لنزتان ايجاد نمايد. شما مي توانيد از اين ابزار براي هر لنزي استفاده کنيد و اين ابزار به فيلتر Lens Correction مي گويد که دوربين و لنز شما چطور يک تصوير شناخته شده را تحريف مي نمايند. با اينحال، دوربين شما براي بهره گيري از اين ويژگي بايد يک نمايشگر کاليبره شده داشته باشد (يک يادآوري ديگر در اين مورد که Photoshop براي حرفه اي هاي خلاق در نظر گرفته شده است).
يک کليد Search Online در فيلتر Lens Correction تعبيه شده است که به جستجوي ساير پروفايل هاي لنز بر روي سايت Labs مي پردازد و شما مي توانيد پروفايل هاي مختلفي را آزمايش کرده و ببينيد که کداميک از آنها بهترين نتيجه را در اختيار شما قرار مي دهد.زمانيکه ابزار ايجاد پروفايل بطور رسمي عرضه گردد و تعداد زيادي از کاربران به ايجاد پروفايل هاي سفارشي بپردازند، شانس يافتن پروفايل مناسب يک ترکيب خاص از دوربين و لنز بسيار بيشتر خواهد شد. بطور ايده آل، توليد کنندگان دوربين بايد به ارزش اين گزينه توجه کرده و به ارائه پروفايل هاي بپردازند که بطور حرفه اي ايجاد شده اند. با يک پروفايل مناسب، شما مي توانيد تصاوير بسيار بهتري را از يک دوربين جيبي Point-and-Shoot بدست آوريد.
ايجاد تصاوير و صحنه هاي 3 بعدي
براي يک ترکيب 3 بعدي ساده، شما مي توانيد متن و آبجکت هاي برداري را انتخاب کرده (براي بهترين نتايج، شما بايد بر روي لايه ي خود آنها باشيد) و از افکت Repousse براي تبديل آنها به مدل هاي 3 بعدي استفاده نمائيد. به اين ترتيب دامنه ي قابل ملاحظه اي از کنترل ها نظير توانائي تغيير از يک نسخه ي 3 بعدي ساده به کشيدن آبجکت از طريق فضاي 3 بعدي، خم کردن آن در ناحيه مياني و يا پيچاندن آن در اطراف خودش، اعمال بافت ها بر روي هر يک از سطوح آبجکت بطور مستقل و يا کنترل جلوه هاي نورپردازي در اختيار شما قرار مي گيرد.
Photoshop Extended بعضي از شکل هاي 3 بعدي متداول را ترسيم خواهد کرد، بنابراين شما مي توانيد يک عکس را بعنوان يک برچسب در اطراف يک بطري بپيچيد. اگر يک مدل 3 بعدي مناسب براي کار را در اختيار داشته باشيد، مي توانيد هر عنصر را ويرايش کرده، بافت و رنگ بافت را انتخاب نموده، نورها را تنظيم کرده و انعکاس ها را کنترل نمائيد. اعمال عکس ها بعنوان بافت به معناي آن است که شما مي توانيد يک ظاهر 3 بعدي را با عکس هاي واقعي بدست آوريد و مي توانيد از يک عکس براي تقليد نورپردازي يک صحنه ي واقعي بهره گيري نمائيد. اين قابليت بطور تأثيرگذاري با تصاوير HDR کار مي کند. براي افزايش سرعت، مي توانيد با يک سطح ابتدايي از راندو کار کرده و پس از اتمام و تکميل تنظيمات به يک نسخه ي نهائي با کيفيت بالا سوئيچ نمائيد.
پس از آشنائي با Repousse و ايجاد شکل هاي 3 بعدي استاندارد، بايد نحوه ي استفاده از ويژگي هاي 3 بعدي در Photoshop را بياموزيد. اين همان جائي است که ويژگي مذکور قطعاً براي طراحان حرفه اي که بجاي سادگي به کنترل قوي نياز دارند، در نظر گرفته شده.
آيا Photoshop CS5 ارزش قيمت خود را دارد؟
اين نکته بسيار مهم است که در مورد Photoshop بر اساس آنچه که هست قضاوت کنيم، نه بر اساس محصولات ديگري که در بازار حضور دارند. اگر صرفاً مي خواهيد چند عکسي که در طول تعطيلات گرفته ايد را رتوش کنيد، اکثر ويژگي هاي Photoshop براي شما اضافي و اينترفيس آن نيز بطور غيرضروري پيچيده خواهد بود. از سوي ديگر، بعضي ابزارهاي مفيد مديريت عکس نيز وجود دارند که شما نمي توانيد آنها را در Photoshop بيابيد. Windows Live Photo Gallery و iPhoto به شما اجازه مي دهند تا عکس هاي خود را براساس تاريخ و برچسب آنها سازماندهي نمائيد.
اگر به قدرت Photoshop نياز داريد، ما فکر مي کنيم که دامنه ويژگي هاي جديد CS5 (به همراه دامنه گسترده اي از ابزارهايي که در نسخه هاي قبلي معرفي شده بودند نظير Dodge and Burn, Panorama Merge، ترکيب نوردهي هاي متعدد براي بهبود عمق ميدان و مقياس دهي Content Awar) مي تواند قيمت آن را توجيه نمايد، خصوصاً با توجه به مقدار زماني که براي انجام کارهاي متداول نظير رتوش و انتخاب صرفه جوئي خواهيد کرد و همچنين ميزان افزايش دستاوردهاي شما در شرايطي که مي خواهيد از افکت ها بطور خلاقانه استفاده نمائيد.
منبع: ماهنامه ي کامپيوتري بزرگراه رايانه، شماره ي 130