از ناکجا

دکتر تيرنگ نيستاني در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «اين ادعا که کمربند هاي لرزشي باعث شکستن چربي ها مي شود به هيچ عنوان صحت ندارد و راهي براي د فع يا جذب چربي شکسته شده از طريق ادرار، مد فوع، روده و تعريق وجود ندارد.
چهارشنبه، 1 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ناکجا

از ناکجا
از ناکجا


 

نويسنده:صبا اديب




 

کمربند هايي که لاغر نمي کنند
 

دکتر تيرنگ نيستاني در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «اين ادعا که کمربند هاي لرزشي باعث شکستن چربي ها مي شود به هيچ عنوان صحت ندارد و راهي براي د فع يا جذب چربي شکسته شده از طريق ادرار، مد فوع، روده و تعريق وجود ندارد.
به طور کلي انباشت چربي در بد ن به دليل توازن انرژي در بد ن رخ مي د هد و در صورتيکه مقدار کالري به دست آمده از سوزاند ن ماده غذايي در بد ن بر پايه فعاليت روزانه بيشتر باشد، مازاد آن به توده چربي تبديل و در بد ن ذخيره مي شود.»
وي افزود: «توده چربي تنها با افزايش فعاليت روزانه و بر هم خورد ن تعادل انرژي و افزايش سوخت و ساز بد ن، به مروز زمان کاهش و از بين مي رود.»
اين متخصص تغذيه با اشاره به کمربند هاي لاغري موجود در بازار تصريح کرد: «کمربند هاي لاغري موجود در بازار به دو صورت تکانه هاي الکتريکي و لرزش موضعي دور شکم با ادعاي شکستن و د فع چربي ها وجود دارند.»
وي ادامه داد: «دسته اول کمربند هاي لاغري، به دليل تکانه هاي الکتريکي موجب تقويت ماهيچه ها مي شوند و تاثيري در شکستن و از بين برد ن چربي ها ندارند. تقويت عضله به معناي کاهش يافت بافت چربي نيست و براي از بين برد ن اين بافت بايد فعاليت روزانه را افزايش و رژيم غذايي و ميزان دريافت کالري را کاهش داد.»
نيستاني گفت: «دسته دوم کمربند هاي لاغري لرزشي موضعي نيز در کاهش چربي ها تاثيري ندارند و براي اين کار تنها به توازن منفي انرژي نياز است البته در افرادي که بافت چربي زيادي دارند و جريان خون در اين بافت کم و نسبت به کاهش وزن مقاوم است لرزش اين کمربند ها مي تواند به تسريع جريان خون کمک کند و فرد با رعايت رژيم غذايي مناسب و داشتن فعاليت بد ني مناسب مي تواند کاهش وزن داشته باشد.»
اين متخصص تغذيه اظهار داشت: «اين کمربند ها از لحاظ پزشکي ممکن است باعث تقويت وافزايش جريان خود در بافت چربي شوند ولي تاکنون مطالعه اي مبني بر تاثير اين کمربند ها بر لاغري نشده است.»

خطر تکان شديد نوزاد
 

دکتر پرندوش سپهري جراح مغز و اعصاب مي گويد: هر گونه تکان شديد به نوزادان مي تواند خطر پارگي بافتهاي مغزي را به همراه داشته باشد. بافتهاي گردن نوزادان تا سن 5 ماهگي بسيار ضعيف است و در اين سن نبايد آنها را به سمت بالا يا جلو و عقب تکان داد؛ زيرا صدمات جبران ناپذيري در پي خواهد داشت. پديده تکان داد ن نوزادان که در اصطلاح علمي به «shakenbabysyndrome» موسوم است در مورد نوزادان بي قرار بيشتر اتفاق مي افتد. والدين با تکان داد ن نوزاد خود سعي در آرام کرد ن او دارند و اين در حالي صورت مي گيرد که بافتهاي گرد ن، تکامل نيافته اند و تحمل اين ناحيه کم است.
وي همچنين مي گويد: تکان داد ن نوزاد منجر به حرکت سر و گرد ن شده و به بافتهاي نخاعي عصبي و عروق تغذيه د هند ه مغز آسيب مي رساند که ممکن است خونريزي بافتهاي مغزي را در پي داشته باشد. البته اين شرايط تا سن 5 ماهگي را شامل نمي شود و بايد تا مدتها از انجام چنين حرکاتي در مورد نوزادان ممانعت کرد.
وي در ادامه گفت: ضربه زد ن با دست به سر کود ک به خودي خود مشکلي براي آنها به همراه نمي آورد، اما در صورت تکرار، هسته هاي صد مات کوچک مغزي در ناحيه سر شکل مي گيرد. ضربه زد ن به سر کود کان بيشتر از آن جهت تهديد آميز است که احتمال مي رود به تشديد برخي مشکلات کوچک در مغز منجر شود و آنها را تحريک کند.

روغن زيتون، دوست خانم ها
 

متخصصان علوم پزشکي اعلام کردند روغن زيتون کاملا خالص و طبيعي براي مقابله با سرطان سينه است.
تحقيقات جديد نشان داده است روغن زيتون طبيعي و خالص حاوي مواد شيميايي شفابخش موسوم به «فيتو کميکال» است.
به گفته محققان اين ماده مي تواند سلول هاي سرطاني را مورد هدف قرار داده و حتي قابليت آن را دارد که اين سلول هاي بيماري زا و مخرب را نابود کند.
در اين تحقيق که در مجله سرطان بي.ام.سي به چاپ رسيده، ارتباط بين رژيم هاي غذايي مد يترانه اي غني از روغن زيتون و کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه بيشتر مورد تاکيد قرار گرفت. اين محققان تاکيد کردند يافته هاي ما براي اولين بار نشان مي د هد که تمام
فنول هاي اصلي موجود در روغن زيتون کاملا خالص، به مزان قابل توجهي فعاليت ژن عامل بروز سرطان سينه در انسان را متوقف مي کند.

چاي به اندازه آب مفيد است
 

تحقيقات نشان مي د هد که چاي به اندازه آب براي جبران از دست رفتن آب بد ن، در روزهاي داغ تابستان، مفيد است. محققان اين افسانه را که چاي ادرار آور است، رد کردند و در واقع در اين پژوهش دريافته اند که چاي بيش از آب، مثانه را تحت فشار قرار نمي د هد.
کري روکستون، محقق اصلي اين پژوهش اظهار داشت: اگر ترجيح مي د هيد که در روز گرم تابستان يک فنجاي چاي بنوشيد، هيچ مانعي ندارد، چون يک فنجان چاي به اندازه يک ليوان آب مي تواند کم آبي در بد ن را جبران کند. اين تحقيق روي 12 مرد انجام شد که پس از نوشيد ن چاي و آب به طور جداگانه خون و ادرار آنها مورد آزمايش قرار گرفت. د کتر روکستون مي گويد: يک باور عمومي غلط حاکي است که نوشيد ن چاي خطر از دست رفتن آب بد ن را افزايش مي د هد و علت آن وجود کافئين موجود در چاي است، اما اين پژوهش جديد نشان داد که هيچ مدرک علمي ثابت شده اي اين باور اشتباه را تاييد نمي کند. وي خاطر نشان کرد: نوشيد ن مقدار متوسط چاي روزانه مثل چهار فنجان در روز، مي تواند آب بد ن را در روزهاي گرم تامين کند.

مسکن، ميگرن را بدتر مي کند
 

داروهاي مسکن که براي درمان بيماري ميگرن استفاده مي شود در صورتي که بيش از اندازه استفاده شود، موجب عود و بد تر شد ن اين بيماري مي شود.
انجمن متخصصين اعصاب آمريکا اعلام کرد که استفاده از داروهاي مسکن براي ميگرن اگر بيش از چند روز ادامه پيدا کند، اثرات منفي به بار خواهد داشت. استفن سيلبراستين سخنگوي انجمن متخصصين اعصاب آمريکا گفت: «بسياري از اين واقعيت بي خبر هستند. فکر مي کنم که در ميان بيماران آمريکايي يک اپيد مي ايجاد شده که در صورت سردرد هاي مکرر آنها بايد مرتب قرص مصرف کنند که اين روش خود منجر به درد بيشتر مي شود.»
تعدادي از افرادي که از داروهاي شبيه به مورفين و کدئين براي سردرد استفاده کرده اند دچار ميگرنهاي مزمن شده اند. بيماري ميگرن سر درد نبض دار است که مي تواند با حساسيت چشم به نور، تهوع و استفراغ همراه شود.
منبع: اطلاعات هفتگي شماره 3432



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.