نان عسلي

خمير مايه را در محلول شير ولرم و شكر عمل بياوريد. تمام مواد را به جز آرد با هم مخلوط كنيد و خمير مايه عمل آمده را اضافه كنيد. آرد را به تدريج اضافه كنيد تا خمير جمع شود. خمير را به روي سطح آردپاشي شده منتقل كرده و ورز دهيد تا خمير يك دست شده و به دست نچسبد. به خمير چند ضربه زده و آن را در كاسه مناسبي كه كمي چرب كرده ايد
يکشنبه، 5 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نان عسلي

نان عسلي
نان عسلي


 






 

مواد لازم:
 

خمير مايه / 4 گرم (يك قاشق مرباخوري)
شكر / يك قاشق غذاخوري
شير / سه چهارم پيمانه (150 گرم)
عسل / 50 تا 80 گرم
نمك / يك قاشق مرباخوري سرخالي (4 گرم)
كره / 30 گرم
تخم مرغ / يك عدد
آرد / تقريبا 300 گرم

مواد لازم براي رومال:
 

زرده تخم مرغ / يك عدد
شير / يك قاشق مرباخوري

براي ماليدن روي نان:
 

كره / يك قاشق غذاخوري (دلخواه)
عسل / يك قاشق غذاخوري (دلخواه)

نان عسلي

نان عسلي

طرز تهيه:
 

خمير مايه را در محلول شير ولرم و شكر عمل بياوريد. تمام مواد را به جز آرد با هم مخلوط كنيد و خمير مايه عمل آمده را اضافه كنيد. آرد را به تدريج اضافه كنيد تا خمير جمع شود. خمير را به روي سطح آردپاشي شده منتقل كرده و ورز دهيد تا خمير يك دست شده و به دست نچسبد. به خمير چند ضربه زده و آن را در كاسه مناسبي كه كمي چرب كرده ايد قرار داده و خمير را يك دور در آن بگردانيد تا سطح خمير چرب شود. روي خمير را با دستمال نخي تميزي پوشانده و استراحت دهيد تا حجم خمير دو برابر شود(حدود يك تا يك ونيم ساعت)
بعد از اتمام استراحت پف خمير را با مشت بخوابانيد. روي سيني مناسبي را با كاغذ روغني بپوشانيد. گلوله هاي كوچكي از خمير برداشته و به شكل دانه هاي انگور كنار هم در سيني بچينيد. تعدادي از گلوله هاي خمير را روي گلوله هاي اولي بچينيد. به خمير مجدداً نيم ساعت ديگر استراحت دهيد و بعد از ماليدن زرده تخم مرغ و شير روي آن ها در فر گرم شده با دماي 180 درجه سانتي گراد به مدت نيم ساعت بپزيد تا روي نان طلايي شود. بعد از خارج كردن از فر، در صورت تمايل كره و عسل را روي حرارت قرار دهيد تا مخلوط شوند و با برس روي نان بماليد تا براق شود. بعد از سرد شدن و در زمان سرو نان را با برگ هاي طبيعي يا مصنوعي انگور تزئين كنيد.

نكته:
 

ـ اين دستور 370 گرم كربوهيدرات، 65 گرم پروتئين، 85 گرم چربي و 2505 كيلوكالري انرژي دارد.
منبع:مجله هنر آشپزي شماره 71



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.