دلمه برگ مو

1-برگ موها را حدود 2 دقيقه در آبجوش بجوشانيد تا کمي نرم شوند، سپس آنها را در آبکشي بريزيد و کنار بگذاريد تا آب اضافي شان خارج شود. 2-پياز را در مقداري روغن تفت داده و بعد گوشت ونمک وفلفل را به آن اضافه نموده و تفت دهيد تا قهوه اي رنگ شوند. دراين مدت در قابلمه کوچکي لپه را کاملاً بپزيد و در آبکشي بريزيد.
دوشنبه، 6 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دلمه برگ مو

دلمه برگ مو
دلمه برگ مو


 





 
مواد لازم براي 4 تا 6 نفر
برگ مو:250 گرم
روغن زيتون: 2 قاشق غذاخوري
پياز خردشده: 1 عدد درشت
گوشت چرخ کرده:250 گرم
لپه:1/4 پيمانه
برنج پخته شده:1/2پيمانه
جعفري تازه خردشده:2قاشق غذاخوري
نعناع تازه خردشده:2 قاشق غذاخوري
ترخان و مرزه خردشده:4قاشق غذاخوري
پيازچه خردشده:3تا4 عدد
سرکه:5قاشق غذاخوري
آبليمو:6قاشق غذاخوري
رب گوجه فرنگي :3 قاشق غذاخوري
شکر:2قاشق غذاخوري
آب:2/3 پيمانه
نمک وفلفل: به مقدار لازم
ماست ونان جهت سرو با دلمه

دلمه برگ مو

طرز تهيه
1-برگ موها را حدود 2 دقيقه در آبجوش بجوشانيد تا کمي نرم شوند، سپس آنها را در آبکشي بريزيد و کنار بگذاريد تا آب اضافي شان خارج شود.
2-پياز را در مقداري روغن تفت داده و بعد گوشت ونمک وفلفل را به آن اضافه نموده و تفت دهيد تا قهوه اي رنگ شوند. دراين مدت در قابلمه کوچکي لپه را کاملاً بپزيد و در آبکشي بريزيد.
3-لپه و برنج پخته، سبزي هاي خرد شده، پيازچه و 3 قاشق غذاخوري از آبليمو را به مايه گوشتي بيفزاييد و پس از افزودن 2 قاشق از رب گوجه فرنگي ، اين مايه را با دست ورز بدهيد تا مواد کاملاً با يکديگر مخلوط شوند.

دلمه برگ مو

4-برگ موها را از قسمتي که رگ برگ هايشان رو به بالا است ،روي سطح صافي قرار دهيد و وسط هر برگ يک قاشق غذاخوري از مايه دلمه بريزيد و آن را مطابق شکل تا کنيد و لبه هاي کناري اش را در وسط برگ فرو ببريد تا مايه از داخل آن بيرون نريزد.
اين کار را با بقيه برگ ها و مواد ادامه دهيد.
5-کف قابلمه بزرگي را با چند برگ مو بپوشانيد، سپس دلمه هاي پيچيده شده را بدون فاصله در کنار هم قرار دهيد. در ظرفي بقيه آبليمو، سرکه ،شکر ، آب و مابقي رب گوجه فرنگي را با هم مخلوط کنيد و اين مايه را روي دلمه ها بريزيد. يک بشقاب نشکن را روي دلمه هاي داخل قابلمه بگذاريد تا از باز شدن آنها جلوگيري کند.

دلمه برگ مو

درب قابلمه را محکم ببنديد و دلمه ها را حدود 2 ساعت با حرارت خيلي ملايم بپزيد. در طي اين مدت به آنها سر بزنيد و درصورت نياز کمي آب به آن اضافه کنيد تادلمه ها ته نگيرند.
پس از آماده شدن دلمه ها را با دقت در ظرف موردنظر چيده و آنها را به همراه ماست وانواع نان هاي موردنظرتان سرو نماييد.

منبع: نشریه ی ایرانیان ش 34




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.