کرم ابريشم

يکي از حشرات بسيار سودمند کرم ابريشم است که به آن نوغان هم مي گويند. در ايران در مناقطق مختلف اين کرم را پرورش مي دهند واز آن ابريشم درست مي کنند. در استان هاي گيلان، گلستان، مازندران، خراسان، آذربايجان شرقي، اصفهان و فارس خيلي ها کارشان توليد کرم ابريشم است. به کسي که کارش توليد کرم ابريشم باشد" نوغاندار" مي
سه‌شنبه، 7 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کرم ابريشم

کرم ابريشم
کرم ابريشم


 

نويسنده: آرزو رمضاني




 
يکي از حشرات بسيار سودمند کرم ابريشم است که به آن نوغان هم مي گويند. در ايران در مناقطق مختلف اين کرم را پرورش مي دهند واز آن ابريشم درست مي کنند. در استان هاي گيلان، گلستان، مازندران، خراسان، آذربايجان شرقي، اصفهان و فارس خيلي ها کارشان توليد کرم ابريشم است. به کسي که کارش توليد کرم ابريشم باشد" نوغاندار" مي گويند. نوغانداران نخ هاي ابريشم را مي فروشند و با اين نخ ها لباس هاي ارزشمندي درست مي شود.
پيله ي کرم ابريشم
نوغانداران کرم ابريشم را در مکان مخصوصي نگه داري مي کنند و برگ هاي توت زيادي براي خوردن آن ها جمع مي کنند. کرم هاي ابريشم علاقه زيادي به برگ توت دارند. کرم ابريشم کم کم دور خودش پيله اي از نخ هاي بسيار نازک درست مي کند. کرم ابريشم پس از حدود 45 تا 60 روز که خوب نگه داري شود و از برگ توت بخورد به دور خودش پيله درست مي کند...

کرم ابريشم

اگر چند روز ديگر صبر کنند، کرم، پيله را سوراخ مي کند و پيله را از بين مي برد. نوغاندار قبل از اين که کرم پيله را سوراخ کند همه پيله ها را داخل آب جوش مي ريزد. بعد پيله را خشک مي کنند و نخ هاي نازک آن را باز مي کنند.

کرم ابريشم

هر پيله از 300 تا 900 متر ابريشم دارد. البته ابريشم ها آن قدر نازک است که براي درست کردن نخ ابريشم بايد تعدادي زيادي از اين نخ ها را به هم بپيچند. براي درست کردن 500گرم ابريشم حدود 2000 تا 3000 پيله لازم است.
از آن جايي که درست کردن ابريشم کار سختي است دانشمندان نوعي الياف مصنوعي ساخته اند که شبيه ابريشم است وبه آن ابريشم مصنوعي مي گويند.

کرم ابريشم

عکس هايي که دراين تصوير مي بينيد از يک کارگاه توليد ابريشم است که نوغاندارها با سختي ابريشم درست مي کنند.

کرم ابريشم

منبع:نشريه مليكا شماره 48




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.