نگاهی به نقش شهید حاج عماد مغنیه در همیاری مقاومت ملت فلسطین

اسطوره جاودان

در بازنگری ادبیات حزب الله لبنان و جنبش جهاد اسلامی فلسطین ملاحظه خواهیم کرد آن دو جنبش انقلابی در کنار انقلاب اسلامی ایران مثلث «اسلام - مقاومت - پیروزی» را تشکیل می دهند. اکنون تجربه این مثلث پر برکت از سه دهه پیش تاکنون
چهارشنبه، 8 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
اسطوره جاودان

اسطوره جاودان
اسطوره جاودان


 





 
گفت و گو با ابوعماد الرفاعی، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان

درآمد
 

در بازنگری ادبیات حزب الله لبنان و جنبش جهاد اسلامی فلسطین ملاحظه خواهیم کرد آن دو جنبش انقلابی در کنار انقلاب اسلامی ایران مثلث «اسلام - مقاومت - پیروزی» را تشکیل می دهند. اکنون تجربه این مثلث پر برکت از سه دهه پیش تاکنون برای سایر ملت های مسلمان و مستضعفان جهان الگو و سرمشق شده است. در عصر حاضر که قدس عزیز، نخستین قبله مسلمانان زیر یوغ صهیونیست های اشغالگر قرار گرفته، و شبانه روز به آن هتک حرمت می شود، یا در خطر انهدام جدی قرار گرفته است، تحکیم و پیوستگی پایه های این مثلث بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. ابو عماد الرفاعی نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در لبنان در این گفت و گو نقش ارزنده حاج عماد مغنیه در همیاری ملت مقاوم فلسطین را تشریح کرده است:

عماد مغنیه چه جایگاهی در قضیه فلسطین داشت و فلسطینی ها چه دیدگاهی به او دارند؟
 

شکی نیست که ارتباط عماد مغنیه با فلسطین بر مبنای عشق به این آرمان مقدس و فداکاری پیوند خورده بود. به میزانی که او به آرمان فلسطین عشق می ورزید، مردم فلسطین نیز به همان میزان به او عشق ورزیدند... زیرا او از نزدیک دردها و رنج های ملت فلسطین را بر اثر فاجعه سال 1948 (سال اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی) و شکست اعراب در جنگ ژوئن سال 1967 در برابر اسرائیل را شاهد بوده است. حاج عماد مغنیه جنایات دشمن صهیونیستی در دهه های هفتم و هشتم قرن بیستم بر ضد ملت های لبنان و فلسطین را با چشم دیده است. مظلومیت ملت فلسطین و قتل عام هایی که رژیم صهیونیستی بر علیه ملت های خاورمیانه مرتکب شده به حاج عماد مغنیه انگیزه داد تا به جنبش های مقاومت بپیوندد و با اشغالگری و بی عدالتی مبارزه کند. در رویارویی با کیان غاصب به خط جهاد ایمان آورد، و بر ایمان خود استوار ماند. بی تردید حضور او در صفوف رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان هیچ تاثیری بر نقش او در زمینه پشتیبانی از مقاومت فلسطین نداشت. چه بسا تجربیات سال های طولانی مبارزه و توانمندی های خود را در اختیار مجاهدان فلسطین قرار داد.
فلسطینی های مبارز و متعهد فراموش نمی کنند که حاج عماد مغنیه زندگی خود را وقف آرمان فلسطین کرده بود و این نشان می دهد که تا چه اندازه بر اهمیت آرمان مقدس و جایگاه و ویژگی فلسطین از نظر ملت های عرب و مسلمان شناخت داشته است. توجه او به قضیه فلسطین و تلاش برای آزادی قدس شریف و سایر سرزمین های اشغالی از میزان آگاهی و شناخت و روشن بینی او نسبت به ابعاد این رویارویی فکری، عقیدتی، تاریخی و سیاسی ناشی بوده است. جنبش جهاد اسلامی فلسطین اطمینان کامل دارد که این مرد بزرگ جان و اندیشه و همه تلاش خستگی ناپذیر خود را وقف دفاع از ملت مظلوم فلسطین کرده بود. این ملت هرگز یاد و نقش حاج عماد مغنیه را فراموش نخواهد کرد. ملت مان بر این باور است که شهید مغنیه همچنان در روح و جان رزمندگان مقاومت فلسطین زنده است. نام او بر گلوله ها و موشک های مجاهدان فلسطینی حک شده است. اثر انگشت او در همه عملیات شهادت طلبانه در سرزمین های اشغالی نقش بسته است. من معتقدم که حاج عماد مغنیه نماد برجسته و چراغ راه ملت فلسطین و بهترین پشتیبان جنبش های مقاومت در این سرزمین است.

شما به این نکته اشاره کردید که حاج عماد مغنیه زندگی خود را از دوران جوانی وقف آرمان فلسطین کرد. بفرمایید که جنبش جهاد اسلامی چه دیدگاهی به ایشان دارد؟
 

هنگامی که درباره شهید حاج رضوان سخن می گوئیم، درباره همه نمادها و نشانه ها و افتخارات ارزشمند پایداری، فداکاری و مقاومت سخن می گوئیم. شکی نیست که حاج عماد مغنیه نقش بسزائی در سازماندهی جنبش مقاومت فلسطین ایفا نموده است. اکنون مبارزان فلسطین در ادامه راه مبارزه و جهاد و مقاومت پرچم عماد مغنیه را به دست گرفته، و این راه پر فراز و نشیب را تا پیروزی نهایی ادامه می دهند. من مطمئن هستم که نقش و فداکاری او در پیشبرد مبارزه با دشمن صهیونیستی در آینده نزدیک آشکار خواهد شد. زیرا او چگونه آزاد زیستن و چگونه مستقل بودن و چگونه مردن را به ما آموخت.
در این گفت و گو لازم می دانم به این نکته نیز اشاره کنم که حاج عماد مغنیه نه فقط با جنبش جهاد اسلامی فلسطین روابط قوی داشت، بلکه با همه جنبش ها و سازمان های مقاومت فلسطین همکاری می کرد. از ارائه هرگونه کمک فکری و لجستیگی و کارشناسی دریغ نداشت. تجربیات جهادگرانه 30 ساله اش را در اختیار ملت فلسطین قرار داد. به کسانی که از این مبارزه خستگی ناپذیر شناخت ندارند می گویم که مقاومت اسلامی لبنان الهام بخش مقاومت فلسطین بوده و هست. تجربه عملیات شهادت طلبانه و سایر روش های مبارزاتی توسط حاج عماد مغنیه و سایر برادران مجاهد و ایثارگر او به صحنه فلسطین منتقل شد. شهید مغنیه و سایر انقلابیون فلسطینی در مراحل گذشته مبارزه به خوبی درک کرده بودند که موازنه قدرت به نفع دشمن صهیونیستی و مدافعان غربی او رقم خورده و لازم است روش ها و ابتکارات جدیدی را به کار گرفت، تا به رغم امکانات متواضعانه، ضربات دردناک و کمرشکنی بر پیکر دشمن وارد آورد. جنبش های فلسطینی خداوند بزرگ را سپاس می گویند که در این زمینه موفق بوده اند.

روابط حاج عماد مغنیه با جنبش مقاومت فلسطین که از ابتدای دهه هفتم قرن بیستم در لبنان حضور یافت چگونه ارزیابی می کنید؟
 

بررسی این مرحله از حیات شهید حاج عماد مغنیه بسیار حایز اهمیت است. زیرا در این مرحله سرنوشت ساز بود که حاج عماد خود را شناخت و با آرمان فلسطین روابط صمیمانه برقرار کرد. در این مرحله بود که حاج رضوان به انقلاب فلسطین پیوست و زندگی تازه ای بر مبنای جهاد و مقاومت آغاز کرد. نظر به اینکه او در روستای طیردبا در نزدیکی مرز فلسطین اشغالی تولد یافته و آوارگی دستجمعی دهها هزار شهروند فلسطینی را شاهد بوده است. زود هنگام و از زمانی که آگاهی و شناخت او شکل گرفت با مقاومت فلسطین ابراز همدردی و نوعدوستی کرد. به صفوف رزمندگان مقاومت فلسطین پیوست، تا در دفاع از ملتی که سرزمین او غصب شده و حقوق او از بین رفته با عوامل استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی به مقابله برخیزد.
اما چند سالی نگذشته بود که دشمن صهیونیستی هزاران تن از هموطنان حاج عماد مغنیه و ساکنان روستاهای جنوب لبنان را آواره کرد و روستاهای آنان را ویران و یا به آتش کشید. تنها گناه مردم جنوب لبنان این بود که با آغوش باز پذیرای رزمندگان مقاومت فلسطین شده بودند و از آرمان های مقدس اسلامی پشتیبانی می کردند. جنایات پی در پی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان باعث شد که حاج عماد مغنیه به جنبش مقاومت فلسطین(فتح) بپیوندد، و بیدرنگ با درجه افسری به نیروی ویژه 17 معرفی شود.
حاج رضوان در سال 1982 شاهد یورش نظامی گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان بوده که در نتیجه آن رزمندگان مقاومت فلسطین به ناچار از این کشور اخراج شدند. ولی حاج عماد تصمیم گرفت در میهن خود بماند و به طور مستقل ابتکارات و روش های دیگری از عملیات مقاومت را جایگزین نمایند. زیرا در چنین شرایطی لبنان از یکطرف به اشغال صهیونیست ها درآمده بود و از طرف دیگر نیروهای چند ملیتی برای تحمیل سازش میان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی به این کشور لشگرکشی کرده بودند. بنابراین حاج عماد مغنیه دست به کار شد و کارش را از صفر آغاز کرد. برای رویارویی با اشغالگران بین المللی هسته های عملیاتی تشکیل داد که نیروهای وابسته به این هسته ها چند سال بعد سازمان شبه نظامی مقاومت اسلامی را به وجود آوردند.

آیا اطلاع دارید که عماد مغنیه از چه سالی مورد پیگرد سرویس های امنیتی و جاسوسی بین المللی قرار گرفت؟
 

اسطوره جاودان

شاید در سال 1983 و در پی دو عملیات بزرگ شهادت طلبانه که در جریان آن پایگاه های نیروهای آمریکایی(مارنیز) و نیروهای فرانسوی در بیروت منفجر شدند. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در پی آن عملیات، نام عماد مغنیه را در فهرست عاملان برنامه ریزی و اجرای این دو عملیات قرار داد. در نتیجه این پیشداوری دولت آمریکا، اتهامات گوناگون از سوی محافل امنیتی و سرویس های جاسوسی غربی و اسرائیلی به سوی حاج عماد مغنیه سرازیر شد، و این سرویس ها تلاش های مذبوحانه و گسترده ای را به منظور شناسایی ردپای او آغاز کردند، ولی حاج عماد مغنیه به مدت 25 سال از انظار پنهان شد و سرویس های جاسوسی آمریکا و موساد اسرائیل را سردرگم کرد.

به نظر شما عماد مغنیه چه تحولی در زمینه رویارویی با اسرائیل در لبنان و فلسطین ایجاد کرد؟
 

من معتقدم که حاج عماد مغنیه، این مجاهد شجاع بر این باور بود که عزت و سربلندی امت اسلامی تنها با از بین رفتن این غده سرطانی، از سرزمین عروج پیامبر در بیت المقدس تحقق می یابد. براساس این باورها، ضمن شناخت زود هنگام خطر طرح های صهیونیستی در لبنان و فلسطین و بر سایر ملت های اسلامی جهان، راه مقاومت را در پیش گرفت و مقاومت را تنها گزینه راهبردی برای پایان دادن به موجودیت کیان غاصب صهیونیستی در فلسطین دانست. عماد مغنیه براساس این دیدگاه، قضیه فلسطین را آرمان مرکزی امت اسلامی می دانست و همه امکانات و توان فکری خویش را برای تحقق این آرمان به کار گرفت. او نه فقط مرزبندی جغرافیایی میان لبنان و فلسطین را برسمیت نمی شناخت، بلکه کوشید میان مقاومت لبنان و مقاومت فلسطین پیوند فیزیکی برقرار کند. زیرا هر دو کشور لبنان و فلسطین در دایره خطر صهیونیسم قرار دارند. این دیدگاه به حاج عماد مغنیه انگیزه داد تا همه امکانات و نبوغ فکری خود را روی ایجاد هسته های مقاومت و پایگاه های مقاومت در لبنان و فلسطین متمرکز نماید. در نتیجه این طرز فکر سپاهیان سلحشوری از رزمندگان مقاومت به وجود آورد که در عصر حاضر بی نظیر است و این ارتش در سال 2000 توانست ارتش تا دندان مسلح اسرائیل را از جنوب لبنان فراری دهد، و در جنگ سال 2006 نیز توانست با پیروزی الهی، این ارتش را شکست دهد. حاج عماد مغنیه در طول سالیان مبارزه از ارائه هرگونه کمک به منظور پشتیبانی از مقاومت فلسطین با استفاده از روش ها و شیوه های کیفی و ایجاد تحول در کارایی نیروهای مقاومت دریغ نکرد. این کمک ها و ابتکارات نقش تعیین کننده ای در عقب نشینی اشغالگران صهیونیست از نوار غزه در سال 2005 داشت.

ابعاد شخصیت عماد مغنیه را چگونه ارزیابی می کنید؟
 

ماهیت تلاش و پیکار و شرایط دقیق زندگی حاج عماد مغنیه از او یک شخصیت استثنایی به وجود آورده بود. از سوی دیگر به علت وضعیت استثنایی و پنهان کاری سبب شده بود که افراد اندکی از او شناخت داشته باشند. به همین دلیل محافل امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره او را «شبح» می نامیدند که خواب راحت را از چشمان صهیونیست ها و مستکبران ربوده است. فراموش نکنیم که در سال های اخیر گفته شده که سرویس های امنیتی و جاسوسی 42 کشور دنیا در جستجو و تعقیب او شرکت داشتند، تا فعالیت های جهادگرانه او را متوقف کنند. او نیز برای اینکه همه تلاش های محافل غربی و اسرائیلی را خنثی کند در انظار عموم ظاهر نمی شد و مبارزات خود را در دفاع از آرمان ها و اهداف عادلانه امت مخفیانه ادامه می داد.
با این وجود افراد معدودی که از حاج عماد مغنیه شناخت دارند، او را انسانی خوش قلب، شاد، آرام و مطمئن توصیف کرده اند. این افراد گفته اند که شهید مغنیه به رغم قاطعیت و سرسختی که نسبت به دشمنان نشان می داد، ولی با مردم مهربان بود و سنجیده و حساب شده عمل می کرد. با اصرار و قاطعیت همه مشکلات و دشواری ها را پشت سر می گذاشت. مهمتر از همه این ویژگی ها که به آنان اشاره کردم، او انسانی مؤمن و متعهد بود. در همه کارها به خداوند توکل می کرد برای تقویت روح و فکر استثنایی خود از خدای بزرگ کمک می گرفت.
ویژگی دیگر شهید عماد مغنیه که هرگز نمی توان آن را نادیده گرفت، شناخت و آگاهی او از ماهیت و ابعاد رویارویی ملت های مسلمان با رژیم صهیونیستی بود. او به منظور گسترش و تحکیم پایه جهاد و مبارزه با دشمنان امت اسلامی، مرزهای جغرافیایی و مذهبی را درنوردید، و با جهانبینی باز و روشن به مسائل جهان اسلام نگاه کرد. از زاویه تنگ و محدود به مسائل نگاه نمی کرد. برای تحقق وحدت اسلامی در چارچوب امت یکپارچه و برخورداری از یک سرنوشت مشترک گام برداشت. آرمان فلسطین همیشه در ذهن و طرز فکر او زنده و حاضر بود و با همه گروهها و جناح ها و سازمان های مبارز فلسطینی همکاری می کرد.

چرا رژیم صهیونیستی تاکنون مسئولیت ترور عماد مغنیه را به عهده نگرفته است؟
 

برای پاسخ به این پرسش باید تاکید کرد که طرح ترور حاج عماد مغنیه توسط دشمن صهیونیستی برنامه ریزی و به مورد اجرا گذاشته شده است. زیرا او در طول 25 سال گذشته همه دستگاه های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی را خسته و بستوه آورده بود. دستگاه های یاد شده و 42 دستگاه جاسوسی دنیا در این مدت از پیگرد شهید عماد مغنیه ناکام ماندند. بر این اساس ترور حاج رضوان دستاوردی مهم برای دشمن محسوب می شود، دشمن به دلایل گوناگونی تاکنون مسئولیت این جنایت تروریستی را به عهده نگرفته است. یکی از این دلایل ترس از واکنش مقاومت اسلامی لبنان است. زیرا مقاومت تاکید کرده که از این جنایت نمی گذرد، و هر طور که شده انتقام خون مغنیه را خواهد گرفت، تا دشمن در آینده اجازه چنین اقدامی را به خود ندهد. دلیل دوم این است که دشمن به منظور حفظ امنیت جانی عوامل تروریست که در این جنایت دست داشتند، این مسئولیت را به عهده نمی گیرد. طبیعی است که اسرائیلی ها از قدرت و توانایی مقاومت اسلامی به خوبی آگاهند. این نکته را نباید از ذهن دور داشت که ترور حاج عماد مغنیه بخاطر انتقام از شخص او نبوده است. دشمن می داند که عماد مغنیه نقش مهمی در سازماندهی مقاومت و برنامه ریزی عملیات مقاومت اسلامی داشته و برای اینکه قدرت و کارایی مقاومت را تضعیف کند به این اقدام تروریستی دست زده است.

در پی تهدیدهای دبیر کل حزب الله مبنی بر انتقام گیری خون عماد مغنیه اوضاع در سرزمین های اشغالی فلسطین چگونه است؟
 

تردیدی نیست که دشمن صهیونیستی از حجم وحشتناک جنایتی که مرتکب شده و نیز میزان اهمیت حاج عماد مغنیه و موقعیت او در مقاومت لبنان و فلسطین آگاه است. دشمن به خوبی درک کرده که پاسخ مقاومت اسلامی لبنان در حجم این جنایت خواهد بود، و هیچ گریزی در آن وجود ندارد. بر این اساس جامعه رژیم صهیونیستی از بیم عملیات انتقامجویانه مقاومت اسلامی لبنان به این جنایت وحشتناک، در شرایط رعب و وحشت و نگرانی و انتظار بسر می برد. از لحظه ای که آقای سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله اعلام کرد که پاسخ مقاومت به ترور حاج عماد مغنیه طبق اصول جدید و بر مبنای جنگ بی پایان خواهد بود. مسئولان رژیم صهیونیستی مطمئن شدند که انتقام خون حاج عماد مغنیه در راه است و امکان ندارد مقاومت اسلامی از این جنایت صرفنظر کند.
امروزه دشمن صهیونیستی قدرت بازدارندگی مقاومت لبنان را شناخته و به منظور خنثی سازی هرگونه تلاشی برای پاسخگویی به جنایت ترور شهید عماد مغنیه همه امکانات و توانمندی های نظامی و امنیتی و جاسوسی پیشرفته خود را بسیج کرده است. ایجاد ترس و نگرانی در جامعه صهیونیستی، موفقیتی بزرگ برای مقاومت اسلامی لبنان به شمار می رود زیرا این مقاومت که زمام امور و ابتکار عمل را به دست گرفته، نشان داده که زمان و مکان مناسب برای گرفتن انتقام خون عماد مغنیه را خود تشخیص می دهد.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 49




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما