بازي سيب و تخم مرغ

هرچند هر کسي و در هر سني ممکن است مشکل حافظه پيدا کند، ولي به طور کلي افراد سالمند بيشتر ممکن است دچار ضعف حافظه شوند. در هنگام پيري کمبود حافظه امري شايع و حتي طبيعي تلقي مي شود. بيماري آلزايمر که گاه به نابودي کامل حافظه مي انجامد از بيماري هاي دوران پيري است.
سه‌شنبه، 14 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازي سيب و تخم مرغ

بازي سيب و تخم مرغ
بازي سيب و تخم مرغ


 






 
چه کنيم تا ياد مان بماند؟
هرچند هر کسي و در هر سني ممکن است مشکل حافظه پيدا کند، ولي به طور کلي افراد سالمند بيشتر ممکن است دچار ضعف حافظه شوند. در هنگام پيري کمبود حافظه امري شايع و حتي طبيعي تلقي مي شود. بيماري آلزايمر که گاه به نابودي کامل حافظه مي انجامد از بيماري هاي دوران پيري است.
اين که با افزايش سن، حافظه خصوصا حافظه کوتاه مدت رو به ضعف مي گذارد مطالب تازه اي نيست و از قد يم هم آن را مي دانستند، اما نمي دانستند که راههاي چاره اي هم وجود دارد که مي توان به کمک آنها حافظه را تقويت کرد و يا دست کم تا حدودي جلوي پيشرفت بيماري آلزايمر را گرفت. در گذشته، ضعف حافظه را زوال تدريجي عقل مي دانستند و اين عقيده خالي از حقيقتي هم نيست، زيرا هر نوع فعاليت فکري نياز به منابع و آگاهي هايي دارد که در حافظه ما ذخيره شده اند. اگر حافظه از ميان برود دسترسي به آن منابع و آگاهيها دشوار يا غيرممکن مي شود و در نتيجه قدرت تصميم گيري، درک و فهم و هوشياري شخص کاهش مي يابد. در مراحل پيشرفته آلزايمر انسان تقريبا قدرت انجام هر کاري را از دست مي د هد و حتي طرز استفاده از قاشق و چنگال را هم فراموش مي کند. در اين حالت انسان فرق چنداني با گياه ندارد و اگر ديگران کمک نکنند قادر به خورد ن غذاي خود هم نيست.
يک حقيقت کلي را بايد در نظر داشت و آن اين که هر يک از قدرتها و توانمند يهاي خود را که به کار نگيريم، کم کم ضعيف مي شود و رو به نابودي مي رود. به عنوان مثال مادري که به مدت چند هفته شير ند هد، شيرش خشک مي شود و يا ورزشکاري که چند ماه ورزش نکند ديگر نخواهد توانست به فعاليتهاي ورزشي خود مانند گذشته ادامه د هد.
برعکس چنانچه مادري دو بچه را به طور همزمان شير د هد، شيرش زياد مي شود. کساني را هم مي شناسيم که سالهاي بالاي هفتاد را هم در کمال نيرومندي جسماني طي مي کنند و مانند جوانان و يا حتي بهتر از آنان به کوهنوردي، شنا، بد ن سازي، تنيس، گلف و مانند آنها مي پردازند. آنها کساني هستند که از ايام جواني ورزش را ترک نکرده و همچنان فعاليتهاي جسمي خود را ادامه داده اند.
در زمينه هاي فکري و ذ هني هم اين موضوع، حقيقت دارد و استفاده از قابليتها و تواناييهاي ذهني باعث تقويت آنها مي شود. کم نيستند استاداني که بعد از هفتاد سالگي نيز به خوبي از عهده تدريس در دانشگاه برمي آيند، زيرا کار تحقيق و تعليم و مطالعه را هرگز متوقف نکرده اند. خود من کساني را مي شناسم که حتي در سنين بيش از هشتاد سال صاحب حافظه شگفت انگيزي هستند و اگر پاي صحبتشان بنشينيد، ممکن است ساعتها به بيان روايات و حقايق تاريخي بپردازند و ديگران را دچار اعجاب و تحسين کنند.
بازيهاي سالمندان روان شناسان به افراد سالمند توصيه مي کنند تا مي توانند به تفريحات و بازيهاي فکري بپردازند. اين بازيها موجب افزايش فعاليتهاي ذ هني و تقويت حافظه مي شوند و بيماري آلزايمر را عقب مي اندازند.
از جمله بازيهاي فکري يکي جدول کلمات متقاطع است که در شکلها و سطوح مختلف در نشريات گوناگون به چاپ مي رسد و به علاوه کتابها يا مجلات کوچکي هم هست که مخصوص جدول است و غالب آنها حل هر جدول را هم ضميمه دارند. حل اين جدول ها نياز به هوش و همچنين اطلاعات گوناگون درزمينه هاي مختلف دارد و بنابراين شخص ناچار است حافظه خود را به کار اندازد و مطالب فراموش شده و يا معني واژه هاي از ياد رفته را به خاطر آورد. گاهي هم مجبور مي شود که به کتابها و فرهنگهاي گوناگون مراجعه کند که آن هم براي تقويت حافظه مفيد است.
در سالهاي اخير جدولهايي به نام سودوکو پديد آمده است که شامل نه مربع و هر مربع شامل نه خانه است. معمولا يک سوم تا يک چهارم جدول قبلا توسط طراح حل شده و شخص بايد اعداد يک تا نه را طوري در خانه هاي باقي مانده قرار د هد که سرانجام در هر مربع و در هر رديف افقي يا عمومي عددهاي يک تا نه بدون تکرار قرار گيرد. اين جدولها در سطوح مختلف، آسان، متوسط و دشوار تهيه مي شود. حل اين جدولها نياز به فکر و استدلال قوي دارد.
از بازيهاي معمايي ديگر يکي هم "جيگ سا پازل"است که در ايران به نام "پازل" مشهور است و در آن تصويري را به قطعات گوناگون مي برند و وظيفه شما اين است که دوباره آن قطعه ها را در کنار هم قرار د هيد تا تصوير اوليه به دست آيد.
بازيهاي نرد، شطرنج و حل معماهاي شطرنج، انجام کارهاي ساده حسابداري و اصولا هر نوع بازي فکري که موجب تمرکز مي شود به تقويت حافظه کمک مي کند شايد بتوان گفت که تمرکز مهم ترين عامل ياد گيري و تقويت حافظه است.
براي کساني که با رايانه آشنا هستند، بازيهاي گوناگوني وجود دارد که در آنها از تواناييهاي رياضي، هوش، و يا اطلاعات فرد استفاده مي شود. بعضي از آنها را مي توان با کمک قلم و کاغذ نيز انجام د هد.از جمله آن بازي سيب و تخم مرغ است که در اين جا به شرح آن مي پردازيم.

بازي سيب و تخم مرغ
 

روي يک صفحه کاغذ تصوير يک سيب و يک تخم مرغ را نقاشي کنيد. اگر نقاشي برايتان دشوار است مي توانيد نام آنها را بنويسيد. سپس قيمتي فرضي براي هرکدام تعيين کنيد. مثلا سيب دانه اي شش تومان و تخم مرغ دانه اي نه تومان. آن گاه تعداد هر کدام را به طور اتفاقي معين سازيد. براي اين کار مي توانيد تاس بريزيد و يا عدد هاي يک تا نه را روي کاغذ بنويسيد و به صورت اتفاقي روي تصويرها قرار د هيد. فرض کنيم شش و چهار آورده ايد و معني آن اين است که به شش سيب و چهار تخم مرغ نياز داريم. اکنون بدون استفاده از قلم و کاغذ جمع هزينه را حساب کنيد. يعني:
36=6×6
36=9×4
72=36+36
اگر به فرض چهار سيب و شش تخم مرغ لازم داشته باشيم بهاي آن مي شود:
24=6×4
54=9×6
78=54+24
براي راحتي شما جدولي شامل چند مساله نمونه را مي آوريم. مي توانيد روي پاسخها را با دست يا مانعي بپوشانيد و پس از انجام عمليات ذ هني پاسخ را نگاه کنيد:
بهاي 3 سيب و 4 تخم مرغ مي شود 54 تومان
بهاي 5 سيب و 6 تخم مرغ مي شود 84 تومان
بهاي 7 سيب و 4 تخم مرغ مي شود 96 تومان
بهاي 4 سيب و 5 تخم مرغ مي شود 69 تومان
بهاي 8 سيب و 2 تخم مرغ مي شود 66 تومان
بهاي 7 سيب و 1 تخم مرغ مي شود 51 تومان
بهاي 6 سيب و 3 تخم مرغ مي شود 63 تومان
بهاي 9 سيب و 2 تخم مرغ مي شود 72 تومان
بهاي 5 سيب و 3 تخم مرغ مي شود 57 تومان
بهاي 8 سيب و 5 تخم مرغ مي شود 83 تومان
براي اين که اين بازي کمي جذاب شود يک اشتباه عمدي در اين محاسبات وجود دارد. آيا مي توانيد آن را پيدا کنيد؟

قيمتها را تغيير د هيد
 

پس از آن که عدد هاي گوناگون را امتحان کرديد مي توان قيمتها را تغيير د هيد. مثلا سيب را دانه اي چهار تومان و تخم مرغ را دانه اي هفت تومان حساب کنيد. چنانچه محاسبه ذ هنيتان قوي است، مي توانيد اعداد بزرگتر اختيار کنيد تا محاسبه پيچيده تر شود. مثلا سيب را دانه اي 8 تومان و تخم مرغ را دانه اي 12 تومان حساب کنيد در آن صورت:
بهاي 7 سيب و 4 تخم مرغ مي شود 104 تومان
بهاي 5 سيب و 6 تخم مرغ مي شود 112 تومان
بهاي 7 سيب و 6 تخم مرغ مي شود 128 تومان
بهاي 8 سيب و 9 تخم مرغ مي شود 172 تومان
بهاي 9 سيب و 8 تخم مرغ مي شود 168 تومان
براي تقويت حافظه افراد سالمند بازيهاي رايانه اي فراواني ابداع شده است. دريکي از سايتها که براي همين منظور ايجاد شده، يکصد بازي رايگان يافتم که در پايان همين مقاله نشاني آن را براي علاقه مندان مي نويسم. اين بازيها موجب سرگرمي و گذران وقت در ايام بازنشستگي است و هم به تقويت حافظه کمک قابل توجهي مي کند.
www.memory-improvment-tipes.com
منبع:موفقيت 192



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.