سارقان حرفه اي

تاجران و ثروتمندان هميشه سعي داشته اند از بهترين روش هاي امنيتي براي حفاظت از اموال خود استفاده کنند اما به نظر مي رسد در موارد بسياري سارقان حرفه اي يک گام جلوتر از آنها بوده اند. امروز با هم فهرستي از معروف ترين سرقت هاي تاريخ بشر را مرور مي کنيم؛ سرقت هايي که تا مدت ها نقل محافل بوده اند و همچنين نگاهي مي اندازيم به پرونده سرقت هاي چند سارق معروف غرب که لقب فرمانروايان جهان سرقت را به دست آورده اند.
يکشنبه، 19 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سارقان حرفه اي

سارقان حرفه اي
سارقان حرفه اي


 

نويسنده: مهيار ميرزاپور




 
بعضي از سرقت هاي بزرگ جهان همچنان به صورت معماهاي پيچيده باقي مانده است
تاجران و ثروتمندان هميشه سعي داشته اند از بهترين روش هاي امنيتي براي حفاظت از اموال خود استفاده کنند اما به نظر مي رسد در موارد بسياري سارقان حرفه اي يک گام جلوتر از آنها بوده اند. امروز با هم فهرستي از معروف ترين سرقت هاي تاريخ بشر را مرور مي کنيم؛ سرقت هايي که تا مدت ها نقل محافل بوده اند و همچنين نگاهي مي اندازيم به پرونده سرقت هاي چند سارق معروف غرب که لقب فرمانروايان جهان سرقت را به دست آورده اند.

سرقت از بانک نورترن
 

بزرگ ترين سرقت تاريخ ايرلند شمالي زماني رخ داد که از بانک مرکزي نورترن در بلفاست مبلغ 50 ميليون دلار سرقت شد! پليس و مسئولان دولتي ايرلند شمالي و انگليس معتقدند گروه جدايي طلب آي.آر.اي مسئول مستقيم اين سرقت بزرگ بوده است، ادعايي که از سوي سران اين گروه و وابستگان سياسي اش به شدت رد شده است. در شب نوزدهم دسامبر سال 2004 گروهي از مردان مسلح ناشناس به زور وارد منزل دو مدير اصلي اين بانک معروف در مناطق داون پاتريک و پل گلس شدند. کريس وارد، مدير بانک به همراه خانواده اش به منزل معاون ارشدش، کوين مک مولان منتقل شد. همسر مک مولان هم توسط مهاجمان به نقطه نامعلومي فرستاده شد. صبح روز بعد اين دو به دستور آدم ربايان به محل کار خود مراجعه کرده و عادي رفتار کردند. در ساعات پاياني روز و پس از اين که کارکنان ساختمان مرکزي بانک را ترک کردند، گروهي از سارقان وارد بانک شده و بيشتر گاوصندوق هاي اصلي را تخليه کردند. در آن زمان، به دليل نزديکي شب هاي عيد کريسمس، پول زيادي براي پشتيباني مالي و تزريق به دستگاه هاي خودپرداز شهر، در گاوصندوق ها جمع شده بود. سارقان پس از انتقال کيسه هاي پر از پول به هفت اتومبيل، از محل حادثه گريختند. در ساعات پاياني شب نيز گروگان گيران، خانواده هاي مديران شرکت را رها کرده و فرار کردند. همسر مک مولان نيز در جنگل هاي بليناهينچ رها شد. اما نکته جالب قصه اين جاست که تمام پول هاي مسروقه از جمله 26/5 ميليون پوند سرقت شده از گاوصندوق اصلي پول هاي نو بودند و به همين دليل با توجه به شماره سريالشان، به سرعت از درجه اعتبار ساقط شدند و مسئولان بانک هاي انگليس و ايرلند توانستند به سرعت تمام بانک هاي تحت پوشش خود را مطلع کنند؛ يعني آن همه زحمت براي هيچ!

شريک دزد و رفيق قافله
 

بزرگ ترين سرقت تاريخ چين مربوط است به سرقت از بانک کشاورزي اين کشور در سال 2007. در اين سرقت بزرگ 51 ميليون يوآن (حدود 7 ميليون دلار) به سرقت رفت که يکي از سارقين، مدير بانک، رن ژيائوفنگ بود.
جالب است بدانيد برخلاف بيشتر سرقت هاي بانک، در اين سرقت بزرگ هيچ سلاح يا حمله اي در کار نبود.
مدير بانک از حساب هاي مختلف پول برداشت مي کرد و با اين پول در لاتاري هاي مختلف شرکت مي کرد تا پس از برنده شدن، پول اصلي را به حساب هاي بانکي بازگردانده و از سود پول ها استفاده کند.
نقشه وي در مراحل اوليه به خوبي پيش رفت و توانست با برنده شدن در لاتاري هاي مختلف، پول زيادي به دست آورد و پول هاي مسروقه را بدون جلب توجه کارمندان بانک، به حساب ها بازگرداند.
اين ثروت زياد نيز نتوانست از طمع بي حد و حصر ژيائوفنگ بکاهد؛ تا جايي که وي براي سرقت مقدار بيشتري از پول هاي بانک و شرکت در لاتاري هاي بزرگ تر يکي ديگر از مديران بانک، يعني ما ژيانگجينگ را نيز با خود همراه کرد.
اين دو در چند نوبت پول هاي هنگفتي از حساب هاي بانکي برداشت کردند اما اين بار شانس با آنها يار نبود و مبلغ جوايز دريافتي بسيار ناچيز بود.
آنها در طول يک سال 33 ميليون يوآن از حساب هاي بانک برداشت کرده بودند و تنها مي توانستند 98 هزار يوآن آن را دوباره در لاتاري به دست آورند.
کارمندان بانک به سرعت متوجه کسري حساب ها شده و پليس را در جريان گذاشتند.
هر دو مدير بلافاصله دستگير شده، به جرم خود اعتراف کردند تا قصه خوش شانسي آنها به پايان برسد.

سرقت قرن
 

در سال 1950 يکي از بزرگ ترين سرقت هاي تاريخ آمريکا اتفاق افتاد. ساختمان برينکس يک مرکز تجاري بزرگ و موفق در قلب شهر بوستون بود که همگان آن را نبض بازار پولي آمريکا مي دانستند. 11 سارق حرفه اي آمريکايي سرقت از اين مرکز تجاري معروف را برنامه ريزي کردند. سرقتي که در نهايت سرقت قرن لقب گرفت. اين 11 گانگستر آمريکايي پس از تهيه کليد يدک تمام درهاي ساختمان، در يکي از شلوغ ترين ساعات کاري روز، وارد مرکز برينکس شده به سرعت خود را به اتاق هاي اصلي ساختمان که محل نگهداري گاوصندوق هاي بزرگ برينکس بود، رساندند. آنها به راحتي نگهبانان مسلح را خلع سلاح کرده و 1/2 ميليون دلار پول نقد و 1/5 ميليون دلار اوراق بهادار را به سرقت بردند. نقشه سارقان اين بود که پول سرقت شده را به جايي امن منتقل کرده از هم جدا شوند و شش سال بعد که آب ها از آسياب افتاد، براي تقسيم اموال سرقتي دوباره دور هم جمع شوند اما پليس آمريکا تنها چند ماه بعد توانست تمام سارقان را دستگير کند و پول هاي مسروقه را به دست آورد. جالب است بدانيد بيشتر اين سارقان با استخدام گانگسترها و تيراندازان حرفه اي گروه هاي مختلف شرارت تشکيل داده و در شهرهاي مختلف به سرقت و جنايت ادامه مي دادند اما در نهايت همه حکم حبس ابد دريافت کردند.

سرقت از بانک کاليفرنيا
 

شايد 30 ميليون دلار رقم کوچکي باشد براي يک سرقت مشهور. اما اگر بدانيد اين مبلغ در سال 1972 از يک بانک در کاليفرنيا سرقت شده متوجه مي شويد که در واقع با مقايسه شرايط اقتصادي روز مي توان گفت، اين يک سرقت 100 ميليون دلاري بوده است! در سال 1972 هفت سارق حرفه اي اهل اوهايوي آمريکا به رهبري آميل دانسيو، سارق معروف، يکي از بزرگ ترين سرقت هاي بانکي تاريخ را رقم زدند. آنها به زور اسلحه وارد بانک بزرگ ايالتي کاليفرنيا در منطقه لاگونا نيگوئل شدند و به گاوصندوق اصلي بانک دستبرد زدند. در نهايت اف.بي.آي توانست همه سارقان را دستگير کند. يکي از سارقان، فيل کريستوفر نام داشت که يک تبهکار سابقه دار بود. به هر حال پول مسروقه به بانک بازگردانده شد و پرونده مختومه اعلام شد. اما همچنان شبهاتي در مورد عاملان اصلي اين سرقت وجود دارد و خصوصاً درباره اين که چرا اف.بي.آي به سرعت وارد ماجرا شده ولي اطلاعاتي در مورد محکومين و نحوه انجام سرقت در اختيار افکار عمومي قرار نداده است. البته شرايط آن دوران نيز تأثير زيادي در ايجاد اين شبهات داشته است.

بزرگ ترين سرقت تاريخ انگليس
 

سرقت از گاوصندوق شرکت سکوريتاس انگلستان که در تاريخ 22 فوريه سال 2006 اتفاق افتاد، بزرگ ترين سرقت تاريخ انگلستان لقب گرفته است. در اين سرقت، شش سارق حرفه اي در ابتدا اعضاي خانواده رئيس شرکت را به گروگان گرفته و توانستند با اين حربه در ساعات نيمه شب وارد سکوريتاس شده و تمام کارکنان را در زيرزمين زنداني کنند. سپس سارقان با بازکردن گاوصندوق اصلي اين شرکت در منطقه تون بريج شهر کنت انگليس، توانستند 92/5 ميليون دلار پول نقد را به سرقت ببرند. کالين ديکسون، مدير اين شرکت مي گويد: «در ساعات پاياني شب وقتي از محل کار به سمت منزل حرکت کرده بودم با فرمان ايست يک مأمور پليس مواجه شدم. دو نفر در لباس مأموران پليس بدون هيچ توضيحي مرا به يک اتومبيل ديگر منتقل کرده، دستبند به دستانم زدند. سپس آنها مرا به روستايي در شمال منتقل کردند. وقتي به روستا رسيديم، يک ون سفيد کنار جاده پارک شده بود. آنها همسر و پسر 18 ساله ام را ربوده، به اين روستا منتقل کرده بودند و خانواده من در حالي که از ترس گريه مي کردند، در اين ون منتظر من بودند. آن جا بود که متوجه شدم آنها نيز توسط مأمورين پليس قلابي فريب خورده اند! نيمه هاي شب، سارقان، من و خانواده ام را به ساختمان اصلي شرکت بردند تا تمام پول هاي گاوصندوق را در اختيارشان بگذارم.» سارقان پس از سرقت پول هاي نقد، کارکنان، مدير شرکت و خانواده اش را در زيرزمين رها کردند و گريختند.

سرقت از قطار
 

يکي از معروف ترين انواع سرقت مخصوصاً در سال هاي مياني انقلاب صنعتي اروپا، سرقت از قطار است. در سال 1963 بزرگ ترين سرقت از قطار شکل گرفت. و در آن زمان انگلستان يکي از کشورهاي قدرتمند جهان بود، به همين دليل هميشه آماج حملات سارقان مختلف بود.
اين سرقت بزرگ در منطقه باکينگهام شاير اتفاق افتاد، وقتي يک قطار پستي با محموله چند ميليون پوندي اش مورد حمله 15 سارق قرار گرفت. سارقان ابتدا به کمک همدستان خود در قطار، با کشيدن ترمز اضطراري قطار را متوقف کردند. سپس تمام کارگران و نگهبانان دو واگن اصلي قطار را خلع سلاح کرد و محموله 2/6 ميليون پوندي را به سرقت بردند. چند روز بعد اسکاتلنديارد توانست پس از تحقيقات اوليه 13 تن از سارقان را دستگير کند. دو تن از دستگيرشدگان به نام هاي راني بيگز و چارلي ويلسون از زندان گريختند و چهار سال بعد ويلسون در کانادا در حالي که به شدت مست بود، دستگير شد. اما تحقيقات براي يافتن بخش اعظم پول هاي سرقت شده و زنداني فراري، بيگز، بي نتيجه بود. تا اين که بالاخره در سال 2001 بيگز خود را به مقامات امنيتي انگليس معرفي کرد. وي مدعي شد ديگر نمي خواهد با ترس و وحشت به زندگي خود ادامه دهد. گفته مي شود اين سارق فراري بخش بزرگي از پول هاي مسروقه را در اختيار داشته و سال هاي سال در شهرهاي مختلف برزيل مخفي شده است.

سارقان دوران رکود اقتصادي
 

دوران رکود اقتصادي آمريکا از سال 1930 آغاز شد و تا دو دهه ادامه داشت. اين دوران، دوران اوج فعاليت سارقان مختلف انگليسي و آمريکايي به شمار مي آيد. شايد بتوان با در نظر گرفتن حجم جرايم و اموال مسروقه، بيل اسکاتن را بزرگ ترين سارق آن دوران ناميد. البته تا به حال فيلم هاي سينمايي زيادي در مورد جان ديلينجر و جسي جيمز ساخته شده (از جمله: ترور جسي جيمز با بازي براد پيت و دشمنان ملت با بازي جاني دپ) اما هنر بيل در سرقت از بانک و ثروتي که وي از اين راه به دست آورد بسيار بيشتر از شهرت جيمز و ديلينجر است. نکته جالب ديگر در مورد بيل اسکاتن روش منحصر به فرد وي در سرقت بود. او هميشه بهترين زمان را براي سرقت انتخاب مي کرد و هرگز در اجراي نقشه هاي خود کسي را به قتل نرساند. حتي خيلي از مردم آمريکاي آن زمان معتقد بودند وي با اسلحه خالي دست به سرقت از بانک مي زند! در واقع وي برخلاف جيمز و ديلينجر هيچ انسان بي گناهي را نکشت و تنها يک سارق حرفه اي بانک به شمار مي آيد. جالب است که وي پس از دستگيري در مصاحبه اي با خبرنگاران انگيزه اصلي خود را از سرقت بانک، هيجان و ماجراجويي دانست چون مدعي بود پول براي وي در اولويت دوم قرار دارد. از ديگر سارقان معروف آن دوره مي توان به کيت مابيکر، جرج کلي (معروف به اسلحه اتوماتيک)، جرج نلسون (معروف به بيبي فيس)، آلوين کارپيس (معروف به ديوانه) و هوور اشاره کرد.

سرقت از موزه هنري گاردنر
 

در سال 1990 يکي از بزرگ ترين سرقت هاي آثار هنري در بوستون اتفاق افتاد. در اين ماجرا، دو سارق حرفه اي در لباس مأموران پليس وارد موزه هنري گاردنر بوستون شدند. يکي از سارقان به سرعت نگهبانان موزه را خلع سلاح کرد و آنها را در زيرزمين موزه زنداني کرد. سارقان سپس بهترين آثار هنري موزه از جمله آثار رامبراند، دگلاس، مانت و ورمير و چند مجسمه قيمتي را جمع آوري کرده و به اتومبيل هايي که در خيابان پشتي پارک کرده بودند، منتقل کرده و گريختند. ارزش کلي آثار مسروقه حدود 500 ميليون دلار ارزيابي شده و پليس تاکنون نتوانسته سارقان را دستگير کند و از اموال مسروقه نيز هيچ اطلاعاتي به دست نيامده است. در مرحله اوليه چند سارق حرفه اي بوستون دستگير شدند اما هيچ مدرکي دال بر محکوميت آنها وجود نداشت و هنوز هم معماي اين سرقت بزرگ و سريع يکي از رازهاي سر به مهر دنياي سارقان حرفه اي است.

سرقت از بانک مرکزي برزيل
 

از نظر حجم اموال مسروقه، سرعت از بانک مرکزي برزيل در سال 2005 بزرگ ترين سرقت تاريخ لقب گرفته است. گانگسترهاي برزيلي با حفر تونلي به عمق 76 متر توانستند به مخزن اصلي نگهداري گاوصندوق هاي بانک مرکزي شهر فورتالزاي برزيل دست پيدا کنند. آنها براي پوشش، يک مغازه در نزديکي بانک کرايه کرده به ظاهر مشغول فعاليت در زمينه دکورسازي بودند. سارقان شبانه گوني هاي بزرگ خاک را از مغازه خارج مي کردند.
به گفته کارشناسان، اين تونل بسيار حرفه اي و دقيق حفر شده و از سيستم پيچيده اي براي روشن کردن مجاري مختلف آن استفاده شده است.
سارقان حرفه اي پس از سه ماه تلاش بي وقفه توانستند به مخزن اصلي دسترسي پيدا کرده و 70 ميليون دلار پول نقد بربايند. پليس برزيل چند ماه بعد توانست چند نفر از سارقان را شناسايي و دستگير کرده و 9 ميليون از پول مسروقه را به بانک بازگرداند. اما تعداد زيادي از سارقان هنوز آزاد هستند و بخش بزرگي از اموال مسروقه هنوز پيدا نشده است.

برادران دالتون
 

کارتون لوک خوشانس از کارتون هاي دوست داشتني و خاطره انگيز بيشتر ما نسل سومي هاست! چهار سارق فراري اين کارتون معروف، برادران دالتون، در دنياي واقعي هم ماجراهاي فراواني داشتند. آنها سرقت از بانک را از سال 1894 آغاز کردند. بيل سردسته باند دالتون ها بود و نقشه اولين سرقت بزرگ گروه را طراحي کرد؛ عملياتي که ناموفق بود و پس از درگيري سنگين مسلحانه با پليس، به دستگيري برادران دالتون انجاميد. اما آنها چند سال بعد به راحتي از زندان گريختند و باز به اعمال شرورانه خود ادامه دادند. برخلاف چهره معصوم و ساده لوح کارتوني شان، برادران دالتون يکي از مخوف ترين و بي رحم ترين جانيان تاريخ آمريکا هستند که کارنامه سياهي از خود به جا گذاشته اند: ده ها سرقت بانک و شايد صد مورد حمله به دليجان ها و قطارهاي مسافري! باب، امت، گرات و بيل هميشه از روش هاي معمولي براي سرقت استفاده مي کردند و از کشتن انسان هاي بي گناه ابايي نداشتند. در آن دوران، پليس آمريکا بارها آنها را دستگير و زنداني کرد اما هر بار به نحوي از چنگال قانون فرار مي کردند. پس از يکي از اين فرارها، بيل از ساير برادران خود جدا شد تا شهرت انفرادي بيشتري به دست آورد و به همراه سارق معروف غرب، بيل دولين، گروه دونفره اي براي از سرگيري نقشه هاي پليد خود تشکيل داد! بعدها کابوي معروف، جيم والاس و پس از او تيرانداز ماهري به نام جيم نايت و بيل نايت برادر کوچکتر وي، به اين باند تبهکاري اضافه شدند. اما برادران دالتون نتوانستند بدون مغز متفکر خود زياد دوام بياورند و باز در چنگال قانون گرفتار شدند. اما بيل توانست با باند جديدش سرقت هاي بزرگي از بانک هاي مختلف ايالتي ترتيب داده و ثروت هنگفتي به دست آورد. آخرين سرقت اين باند سرانجام در بانک ايالتي لانگ ويو شکل گرفت، جايي که درگيري مسلحانه افراد باند دالتون با نيروهاي پليس مانع از اجراي موفقيت آميز نقشه سارقان شد. چند تن از اعضاي گروه در همان صحنه جرم کشته شدند و چند نفر ديگر گريختند. مأموران قانون توانستند در عرض کمتر از يک ماه تمام گروه را شناسايي و دستگير کنند. بيل دالتون هم پس از محاصره شدن منزل شخصي اش، هنگام فرار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

سرقت از لوفت هانزا
 

در سال 1978 يکي از بزرگ ترين سرقت هاي تاريخ آمريکا رقم خورد که بعدها به سرقت از لوفت هانزا معروف شد. مارتين اسکورسيزي، کارگردان معروف هاليوودي نيز با الهام از اين ماجراي هيجان انگيز پليسي، فيلم موفق دوستان خوب را ساخت و به اکران سينما سپرد. طراح اصلي سرقت، جيمي بروک يکي از اعضاي خانواده مافيايي لوچزه بود. وي از طريق دوستانش، مارتين کروگ من و هنري هيل، مطلع شد محموله اي ارزشمند از پول نقد در راه آمريکاست. اين محموله متعلق به يک تاجر آمريکايي بود و از غرب آلمان و با يک هواپيماي سبک شرکت لوفت هانزا وارد خاک آمريکا شد. اين اطلاعات ارزشمند را لوييس ورنر در اختيار کروگ من گذاشته بود چون مجبور بود پس از باخت در قمار، 20 هزار دلار پول نقد به وي بپردازد. لوييس از کارکنان فرودگاه بود. در روز يازده دسامبر تعدادي سارق مسلح، کلي والن، مأمور امنيتي فرودگاه را زخمي و خلع سلاح کردند. سارقان، وي را مجبور کردند سيستم هشدار امنيتي فرودگاه را از کار بيندازد، سپس همراه همدستان مسلح خود وارد قسمت بارگيري هواپيماهاي فرودگاه شدند. آنها تمام کارکنان فرودگاه را غافلگير کردند. در ساعات اوليه بامداد، تمام کارکنان فرودگاه در کافه تريا زنداني شدند و سارقان آنها را مجبور کردند به همکار خود، ايريش اطلاع دهند براي حل مشکل فني بار به قسمت بارگيري بيايد، چرا که مي دانستند تنها اوست که مي تواند صندوق امنيتي حاوي پول و جواهرات را باز کند. آنها همچنين مي دانستند اين صندوق دو در داخلي و خارجي دارد که در صورت بازشدن همزمان، آژير هشدار امنيتي، پليس پورتلند را به فرودگاه خواهد کشاند. بنابراين ايريش را وادار کردند به ترتيب درب ها را باز و بسته کند تا آژير هشدار به صدا در نيايد. سپس تمام پول ها و جواهرت را به يک ون سياه رنگ منتقل کرده، از محل حادثه گريختند. تمام اين اتفاقات تنها در عرض 63 دقيقه رخ داد. پليس هم نتوانست تا مدت ها ردي از سارقين و پول هاي مسروقه به دست آورد.

سرقت از بانک مرکزي عراق
 

در مورد سرقت پول نقد، سرقت از بانک مرکزي عراق در سال 2003 يکي از جنجالي ترين نمونه هاست. البته شبهات زيادي در مورد عاملان اين سرقت وجود دارد. سرقتي که تنها ساعاتي قبل از بمباران شهر بغداد به دست آمريکايي ها رخ داد. بيشتر مردم عراق معتقدند اين سرقت بزرگ به دستور مستقيم صدام حسين، ديکتاتور سابق عراق انجام شده است. در نيمه هاي شب گروهي کوچک از سارقان عربستاني و عراقي به رهبري قصي (پسر صدام حسين) با بيل مکانيکي وارد بانک مرکزي عراق شده، حدود يک ميليارد دلار پول نقد را به سرقت بردند که البته حدود 650 ميليون دلار از اين پول توسط سربازان آمريکايي در ديوارهاي کاخ صدام حسين يافت شد. چند روز بعد دست نوشته اي مشکوک به دست پليس عراق رسيد که نشان مي داد صدام حسين و پسرش عاملان اصلي اين سرقت بزرگ بوده اند. اما هنوز هم نه پليس عراق و نه سربازان آمريکايي هيچ اطلاعي در مورد ساير افراد دخيل در اين سرقت و مبلغ 350 ميليون دلار مسروقه به دست نياورده اند.

سرقت از اتومبيل حمل پول
 

سرقت از اتومبيل حمل پول شرکت معروف دونبار يکي از بزرگ ترين سرقت هاي تاريخ آمريکا به شما مي آيد. در اين سرقت که در سال 1997 اتفاق افتاد. چند سارق مسلح، به اتومبيل حمل پول شرکت دونبار در لس آنجلس کاليفرنياي آمريکا حمله کرده و 18/9 ميليون دلار پول نقد را به سرقت بردند. طراح اصلي سرقت، آلن پيس، يکي از کارمندان امنيتي شرکت دونبار بوده است.
او فرصت و امکان کافي داشت تا اطلاعات لازم در مورد اتومبيل حمل پول، درصد امنيت و زمان عبور و مرور آن را به دست آورده و اين اطلاعات را در اختيار همدستانش قرار دهد. باندي که وي براي اين سرقت تشکيل داده بود، متشکل از دوستان دوران کودکي اش بود. آنها پس از چندين روز تعقيب ماشين حمل پول، متوجه شدند نمي توانند در شهر به اين اتومبيل زره پوش حمله کنند. بنابراين شب جمعه، 13 سپتامبر سال 1997 وقتي اتومبيل زره پوش براي بارگيري کيسه هاي پول وارد منطقه حفاظت شده شرکت شده بود، به مأمورين امنيتي حمله کرده و کيسه هاي حاوي پول نقد را به سرقت بردند. پيس قبلاً توانسته بود تمام دوربين هاي امنيتي اين قسمت را از کار بيندازد تا هيچ تصويري از روند سرقت ضبط نشود. وي همچنين اطلاعات کافي در مورد مأموران امنيتي قسمت محافظت شده شرکت داشت و مي دانست چه زماني پست خود را ترک مي کنند. سرقت، کاملاً موفقيت آميز بود و سارقان هيچ ردي از خود برجا نگذاشته بودند. اما همان اشتباه هميشگي کار دست اين گروه آماتور داد: لامار هيل، يکي از اعضاي گروه، بخشي از پول مسروقه را خرج کرده و مأمورين پليس به سرعت رد اين پول را گرفته، وي را شناسايي و دستگير کردند. هيل پس از بازجويي به جرم خود و همدستانش اعتراف کرد و همه آنها را لو داد. پيس که طراح اصلي سرقت بود، به 24 سال زندان محکوم شد. اما پليس تنها توانست بخشي از پول را به بانک بازگرداند و سرنوشت 10 ميليون دلار باقي مانده هنوز نامعلوم است!

سرقت از صندوق هاي اماني نايتس بريج
 

سرقت از صندوق هاي امنيتي نايتس بريج لندن در سال 1987 يکي از موفق ترين و بزرگ ترين سرقت هاي تاريخ انگلستان به شمار مي آيد. در اين سرقت، سارق معروف، والريو ويچي با همراهي چند همدست خود حمله اي مسلحانه به اين مرکز امنيتي – دولتي ترتيب دادند و در نهايت توانستند 60 ميليون پوند پول و اوراق بهادار را به سرقت ببرند. آنها در ابتدا به بهانه اجاره بخش بزرگي از صندوق هاي اماني اين مرکز، وارد ساختمان شدند و سپس به سرعت مأمورين امنيتي را خلع سلاح کردند. با بررسي صحنه جرم، مشخص شد سارقان با اطلاعات کامل دست به سرقت زده اند چون تنها صندوق هايي که حاوي مقدار زيادي پول و اوراق بهادار بود مورد دستبرد قرار گرفته بود؛ در واقع ويچي از قبل تمام صندوق هاي امنيتي ارزشمند را گلچين کرده بود! سارقان پس از درگيري مسلحانه با مأموران پليس از صحنه جرم گريختند و با بررسي شواهد، مشخص شد خون يافت شده پس از درگيري در نايتس بريج، متعلق به ويچي، سارق مشهور فراري است که قبل از اين هم سرقت هاي بزرگي در ايتاليا انجام داده بود. نکته عجيب و مبهم در اين سرقت آن بود که همه همدستان ويچي دستگير شدند ولي وي توانست از کشور خارج شود. چند سال بعد وقتي وي براي دريافت اتومبيل اسپورت فراري خود وارد انگليس شد، پليس انگليس توانست اين سارق حرفه اي را بازداشت کند.

سرقت خيابان بيکر
 

در سال 1971 يکي از بزرگ ترين سرقت هاي تاريخ انگلستان در خيابان بيکر اتفاق افتاد. در اين سرقت تيمي حرفه اي از سارقان با حفر تونلي بزرگ به انبار اصلي نگهداري چندين گاوصندوق بزرگ دولتي راه پيدا کردند.
بيشتر تجار معروف انگليس از اين ساختمان امنيتي بزرگ براي نگهداري ثروت خود استفاده مي کردند، چون در آن زمان امنيت بانک ها و گاوصندوق هاي اماني قابل اعتماد نبود!
همه در لندن خيال مي کردند اين گاوصندوق بزرگ غيرقابل نفوذ است و درصد ايمني بالايي دارد. اما سارقان لندني با استفاده از مته هاي جديد، ابتدا چهار گوشه گاوصندوق هاي بزرگ اين انبار ارزشمند را سوراخ کرده سپس با استفاده از مواد منفجره درهاي فولادي آنها را نابود کردند.
آنها در طول اجراي نقشه، چند نفر را براي نگهباني و ارائه گزارش لحظه به لحظه در خيابان هاي اطراف گمارده بودند و تنها يک اشتباه بچه گانه همه چيز را خراب کرد: سارقان براي برقراري ارتباط با يکديگر از دستگاه هاي بي سيم ساده واکي تاکي با طول موج هاي کوتاه استفاده مي کردند.
يکي از شهروندان لندني به طور تصادفي مکالمات سارقان را از طريق راديويي خانگي اش شنيد و به سرعت به پليس اطلاع داد و به اين ترتيب تعدادي از سارقان در صحنه جرم دستگير شدند و تعدادي ديگر دو سال بعد در منطقه اي در جنوب لندن در چنگ قانون افتادند.
اما طراح اصلي نقشه سرقت به همراه بخش بزرگي از اموال مسروقه گريخت.
البته شايعات زيادي وجود دارد مبني بر اين که مسوولان دولتي در اين سرقت بزرگ دست داشتند و به همين دليل پليس نتوانسته مأموريت خود را کامل کند.
قصه هيجان انگيز اين سرقت مرموز دست مايه ساخت فيلم سينمايي هاليوودي «سرقت بزرگ» با بازي جيسون استاتام شد که در گيشه نيز موفق بود.
منبع: همشهري سرنخ شماره 76



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.