قانون گرایی در سیره و گفتار معصومان علیهم السلام
بهترین قوانین
واقعیت این است که ایجاد جامعه ضابطه مند تنها با بهره گیری از قوانین الهی امکان پذیر است. در ساختار قانون گذاری اسلام تمام راهکارها و ویژگیهای جامعه قانونمند وجود دارد. این ویژگیها عبارت است از:
1 - الهی بودن قوانین
2 - تلفیق شرع و عقل
تاریخ بشر نیز نشان می دهد که برای ایجاد جامعه قانونمند باید از عقل و شرع بهره گرفت.
3 - هماهنگی با فطرت
4 - معادباوری
یکی از دوستان با فضیلت علی(ع) لغزید و اجرای حد بر وی واجب شد. علی(ع) پنجه راستش را برید. او آن را به دست چپ گرفت و در حالی که از انگشتانش خون می چکید، سمت خانه حرکت کرد. ابن کوای خارجی و آشوبگر با سیمایی سرشار از ترحم گفت: چه کسی دستت را برید؟
مرد پاسخ داد: علی بن ابی طالب امیرمؤمنان... امام هدایت و پیشتاز به سوی بهشت های نعمت... به خدا سوگند، جز به حقی که خدا قرار داده است دستم را نبرید...; (16) این دو نمونه نقش معادباوری در گرایش مردم به قانون را نشان می دهد. آخرت گرایی سبب می شود برخی از مردم حتی در مکان های خلوت نیز گناه نکرده، مصالح جامعه را رعایت کنند. پس قیامت گرایی در ایجاد جامعه قانونمند نقش اساسی دارد.
آشنایی با قوانین
در جواب باید گفت: آشنایی با معارف دین که می توان از آن به عنوان توسعه فرهنگی - به معنای خاص - تعبیر کرد، اولویت دارد. با ترویج معارف دین می توان، به توسعه سیاسی و اقتصادی سمت و سو داد. اگر توسعه سیاسی بدون تعلیمات دینی صورت گیرد، جامعه میدان رقابت و جنگ قدرت خواهد شد. با ترویج معارف دین، انتقادهای سازنده و تشکلهای سیاسی مکمل همدیگر می شوند. احزاب و گروه های سیاسی بابهره گیری از معارف دین مقام رفیع انسان را شناخته، قداست و حرمت دیگران را حفظ می کنند. از سوی دیگر، اگر سیاستمداران بدانند از دیدگاه اسلام حکومت و سوء استفاده از آن خیانت است (19) ، هرگز شکست رقیبان سیاسی خود را پیروزی به شمار نمی آورند. چنانکه در جامعه غربی خارج کردن رقیبان از صحنه سیاست بزرگترین پیروزی به حساب می آید. علی(ع)، به دلیل ولویت بهره گیری از معارف دین، بعد از تشکیل حکومت نخست مردم را به تقواگرایی و یادگیری احکام الهی فرا خواند. توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی موفق نخواهد بود; زیرا توسعه اقتصادی منهای تعلیمات دینی سبب دنیاگرایی خواهد شد. با بهره گیری از تعالیم دین می توان مفاسد ربا، گرانفروشی و... را بیان کرد و سیاست اقتصادی سالم را به وجود آورد. از سوی دیگر، با رعایت دستورهای دین می توان تحریم و فشارهای اقتصادی را تحمل کرد و با ترویج فرهنگ قناعت، ایثار و کمک به همنوعان سیاست فقرزدایی را گسترش داد.
حفظ و اجرای قوانین
ایها الناس من رای سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله ناکثا لعهدالله مستاثرا لفی ءالله متعدیا لحدودالله فلم یغیر علیه بقول و فعل کان حقا علی الله ان یدخله مدخله ...» (21)
ای مردم! هرکس حاکم ستمگری را ببیند که حرام الهی را حلال کرده، پیمان او را شکسته، بیت المال را ظالمانه به خویش اختصاص داده و از مرز قوانین الهی تجاوز کرده است و علیه او با گفتار و عمل برنیاشوبد، شایسته است که خدا او را با همان ستمگر محشور گرداند.
امام علی(ع) نیز یکی از اهداف حکومت خود را اجرای احکام الهی بیان کرد (22) و امام حسن(ع) در علل صلح خود فرمود:
«انی خشیت ان یحنث المسلمون عن وجه الارض فاردت ان یکون للدین ناعی » (23)
من ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود. خواستم برای پاسداری و حفاظت از دین نگهبانی باقی بماند.
سکوت، صلح و قیام امامان معصوم علیهم السلام برای حفظ و اجرای قوانین الهی صورت می گرفت. به نمونه زیر توجه فرمایید: روزی فاطمه(س) علی(ع) را دعوت به قیام می کرد که فریاد مؤذن برخاست و بانگ «اشهد ان محمدا رسول الله » در فضا پیچید. علی(ع) به زهرا(س) فرمود: آیا دوست داری این فریاد خاموش شود؟
فرمود: نه.
فرمود: سخن من جز این نیست. (24)
آن حضرت همچنین فرمود: «سلامة الدین احب الینا من غیره » (25)
سلامت دین و مصونیت آن نزد ما از هرچیز دیگر محبوب تر است.
متاسفانه بعد از رحلت پیامبر(ص) امامان علیهم السلام از صحنه سیاست کنار نهاده شدند و قانون شکن ترین انسانها به قدرت دست یافتند; رهبرانی که به نام دین حکومت می کردند، ولی دین ستیز بودند و قوانین اسلامی را اجرا نمی کردند. (26) معاویه نماز جمعه را روز چهار شنبه خواند. (28) و یزید اصل دین را با پرسش رو به رو ساخت. (29) قانون شکنی رهبران ستمگر سبب شد قانون گریزی جامعه اسلامی را فراگیرد. در چنین فضایی، امام حسین(ع) یکی از اهداف قیام خود را اصلاح امت اسلامی بیان کرد و ایجاد جامعه قانونمند، مبتنی بر سیره پیامبر(ص) و علی(ع)، را ضروری دانست. (30) امروزه اگر رهبران جهان اسلام در پی ایجاد جامعه ضابطه مند هستند، باید قوانین اسلام را اجرا کنند و برای منافع شخصی و جناحی حرمت و قداست قانون را نشکنند. آیت الله جعفر سبحانی در این باره می نویسد: «یکی از ارکان حیات اجتماعی انسان حاکمیت قانون عادلانه است که جان و مال افراد جامعه را از تجاوز متجاوزان صیانت کند. و مهمتر از آن اجرای قانون است، تا آنجا که مجری قانون در اجرای آن دوست و دشمن و دور و نزدیک نشناسد و در نتیجه قانون از صورت کاغذ و مرکب بیرون آید و عدالت اجتماعی تحقق یابد. » (31)
امام خمینی قدس سره عقیده دارد که در سایه اجرای قوانین الهی مدینه فاضله به وجود می آید. آن بزرگوار می فرماید: «.. . تا پس از این روشن شود که قانون اسلام در تمدن جهان پیشقدم همه قانونهاست و با عملی شدن آن مدینه فاضله تشکیل می شود...» (32)
پينوشتها:
1 - مجله معرفت، شماره 28، ص 58 و59.
3 - 2 - کلیات فلسفه، ریچارد پاپکین.
4 - سوره یوسف، آیه 40.
5 - سوره فاطر، آیه 35.
6 - اسلام و مقتضیات زمان، ج 2، ص 27.
7 - مستدرک الوسایل، ج 16، ص 165; وسایل الشیعه، کتاب اطعمه و اشربه و الفصول المهمه، ص 99.
8 - علل الشرایع، ج 1، ص 93.
9 - سوره آل عمران، آیه 191; سوره اعراف، آیه 176; سوره رعد، آیه 3.
10 - اصول کافی، ج 1، ص 16; مجله حکومت اسلامی، شماره 6، ص 12.
11 - نهج البلاغه صبحی صالح، ص 43.
12 - سوره روم، آیه 30; تفسیرالمیزان، ج 16، ص 193; مجمع البیان، ج 4، ص 303; تفسیر نمونه، ج 16،417; الکشاف، ج 3، ص 478 و479.
13 - تفسیرالمیزان، ج 16، ص 193.
14 - تمدن اسلام و عرب، ص 144.
15 - سنن دارمی، ج 2، ص 180.
16 - بحارالانوار، ج 40، ص 281 و 282.
17 - سوره جمعه، آیه 2.
18 - سوره نساء، آیه 21; نهج البلاغه، نامه 5.
19 - شرح نهج البلاغه شهیدی، ص 312.
20 - تمدن اسلام و عرب، ص 108 و109.
21 - تاریخ طبری، ج 4، ص 304; الکامل فی التاریخ، ج 3، ص 408.
22 - نهج البلاغه فیض، خطبه 131.
23 - حیاة الامام الحسن بن علی(ع)، ج 2، ص 269; حقایق پنهان از زندگانی امام حسن(ع)، ص 197.
24 - سیری در نهج البلاغه، ص 184.
25 - همان. ص 181.
26 - البدایة و النهایة، ج 8، ص 136; النصائح الکافیه، ص 100; الغدیر، ج 10، ص 214.
27 - فرهنگ آفتاب، ج 5، ص 2641.
28 - مروج الذهب، ج 3، ص 32.
29 - روضة الواعظین، ص 191; لهوف، ص 108; مقاتل الطالبیین، ص 80.
30 - مناقب ابن شهرآشوب، ص 89; بحار، ج 44، ص 329; عوالم امام حسین(ع)، ص 179.
31 - فروغ ولایت، ص 327 و 328.
32 - در جستجوی راه از کلام امام، دفتر دهم، ص 11.
ارسال توسط کاربر محترم سایت :savin125125
/ج