شاخ غول را بشکن

«تولد دوباره» يکي از اولين و بهترين کتاب هايي است که به بيمار در حال بهبودي پيشنهاد مي شود آن را بخواند. اين کتاب از دوران کودکي تا بزرگسالي فروهر را تشکيل مي دهد و براي خواننده توضيح مي دهد که بيماري اعتياد چطور در او رشد کرده و چطوري به کلاس هاي 12 قدمي رسيده و توانسته مراحل بهبودي را طي کند. کتاب تولد دوباره راهنماي خوبي براي معتادان و خانواده هاي آنهاست.
چهارشنبه، 29 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شاخ غول را بشکن

شاخ غول را بشکن
شاخ غول را بشکن


 

نويسنده: مرضيه کلاته




 
معرفي تمام کتاب هاي مرجعي که خواندن آنها به معتادان در حال بهبودي پيشنهاد مي شود.
کتاب خواندن يکي از سرگرمي هاي آدم هاست. فرقي نمي کند اعتياد داشته باشيد يا نه اما انجمن تولد دوباره چندين جلد کتاب درباره ترک اعتياد، روش هاي جلوگيري از وسوسه اعتياد و طرز برخورد خانواده معتادان با آنها منتشر کرده است که سالانه نسخه هاي زيادي از آنها به فروش مي رسد. اين کتاب ها بيشتر به قلم فروهر تشويقي – مؤسس جمعيت خيريه تولد دوباره درايران است –معتادان زيادي توانسته اند بعد از مرحله سم زدايي با کمک اين کتاب ها دوره درمانشان را راحت تر پشت سربگذارند.

تولد دوباره
 

«تولد دوباره» يکي از اولين و بهترين کتاب هايي است که به بيمار در حال بهبودي پيشنهاد مي شود آن را بخواند. اين کتاب از دوران کودکي تا بزرگسالي فروهر را تشکيل مي دهد و براي خواننده توضيح مي دهد که بيماري اعتياد چطور در او رشد کرده و چطوري به کلاس هاي 12 قدمي رسيده و توانسته مراحل بهبودي را طي کند. کتاب تولد دوباره راهنماي خوبي براي معتادان و خانواده هاي آنهاست.

عطش براي آزادي
 

اين کتاب خواننده را با معماي اعتياد، افکار و رفتار شخص معتاد از ديدگاه روان شناختي آشنا مي کند. دراين کتاب فروهر موضوع جالبي را به مخاطب انتقال مي دهد؛ اينکه معتادان رها شده بيشترين نقش را در رها شدن از اعتياد دارند، چون آنها سرمشق هايي هستند که مي توانند با تجربه هايشان عطش براي آزادي در بقيه همدردانشان زنده کنند.

کتاب راهنما
 

«مباني و تاريخچه روش پرهيزمدار – ايمان مدار» گفت و گوها و نظريات بسياري در ارتباط با ابعاد و جنبه هاي مختلف اعتياد تا به امروز مطرح شده است که هر کدام جايگاه خاص خود را دارند اما در اين کتاب ضمن توجه به نظريات و مستندات علمي موجود، يک روش راهبردي جهاني که در طول 73 سال گذشته (از سال 1935 ميلادي) توسط ميليون ها عضو انجمن هاي 12 قدمي جايگاه خاص و تاريخي بي همتايي پيدا کرده، به عنوان پايه مورد استفاده قرار گرفته است.
طبق اين کتاب، چه از جهت علمي و چه تجربي، در ساختار اعتياد، دو عامل اصلي وجود دارد : وسوسه و اجبار (obsession and compulsion) که در اين روش براي خنثي کردن آن از پرهيز و ايمان بهره برداري مي شود؛ ايمان به ما کمک مي کند که از وسوسه پيشگيري کنيم و پرهيز به ما کمک مي کند که به اجبار کشيده نشويم. ايمان، عامل پيشگيري از وسوسه است و پرهيز، عامل پيشگيري از اجبار است.

مداخله
 

خيلي از معتادان – خصوصاً آنهايي که کم سن و سال تر هستند و هنوز از ادامه مصرف مواد مخدر خسته نشده اند – تا به عجز و آخر خط نرسند نمي توانند از اسارت اعتياد رها شوند و بهبودي از طريق 12 قدم را تجربه کنند. «مداخله» به خانواده ها دستور العمل قدم به قدمي مي دهد که چطور يک آخر خط مصنوعي براي معتادشان ايجاد کنند.

يادداشت هاي غار
 

پيام هاي کوتاه و مفيد «يادداشت هاي غار» به دو زبان انگليسي و فارسي، تجربه هايي است که از دوران بهبودي و رهايي از اعتياد «ديو.ک» (Dave.k) نويسنده – اين کتاب و دوستان بهبودي اش. پيام هاي ياداشت هاي غار همان طور که به نويسنده و دوستان بهبودي اش کمک کرد تا زندگي معنوي و پاکي داشته باشند، به ديگران هم کمک مي کند تا روزهاي خوب و پاکي را تجربه کنند.

پيشگيري از لغزش
 

در بين معتادان در حال بهبودي افرادي وجود دارند که پس از ترک مواد مخدر و حتي تجربه بهبودي در گروه هاي خودياري 12 قدمي، مرتباً لغزش مي کنند و بيماري اعتياد در آنها فعال مي شود.
اين افراد نه تنها از بيماري اعتياد رنج مي برند بلکه از مشکل ديگري که در اثر تداوم و فعاليت بيماري اعتيادشان در آنان به وجود آمده است، در عذابند. ترجمه اين کتاب به عنوان يکي از ابزارهاي پيشگيري از لغزش مي تواند به معتادان مبتلا به «لغزش مزمن» کمک کند و آنهايي هم که تا الان لغزش نکرده اند، با استفاده از برنامه هاي کمکي و راهکارهاي ارائه شده در اين کتاب، مي توانند احتمال «لغزش» را در زندگي خود کاهش دهند.

پيام امروز
 

پيام امروز که در قطع جيبي چاپ شده است، برگزيده اي است از کتاب هاي «تولد دوباره» و «عطش براي آزادي» به صورت رهنمودهاي روزانه در 365 روز سال براي معتادان در حال بهبودي، در جهت ترميم ديدگاه ها، گفتار و رفتارشان.

پيام رهايي
 

نخستين بارقه هاي رهايي از مصرف الکل و اعتياد، شرح ماجراي تجربه هاي ترک اعتياد «بيل ويلسون» - بنيانگذار انجمن هاي 12 قدمي – تاريخچه مختصري از انجمن هاي 12 قدمي در خارج و ايران و موضوع هاي مهم و جذاب کتاب «پيام رهايي » است. در «پيام رهايي» تصويرهايي از بنيانگذاران AA ، NA چاپ شده است و خواننده را با اشخاصي آشنا مي کند که تاثير زيادي در ايجاد روش منحصر به فرد رهايي از اعتياد و تداوم بهبودي و پاکي داشته اند.

باز هم بينديش
 

«بازهم بينديش» که در قطع جيبي چاپ شده، شامل پيام هاي جذابي است که توسط دکتر رابرت آنتوني. (Dr.Robert Anthony) نوشته شده و فروهر تشويقي آن را به زبان فارسي برگردانده است. پيام هاي «باز هم بينديش» مي توانند براي داشتن يک زندگي موفق و دسترسي به آرامش درون، مفيد واقع شوند.

غلبه براعتياد
 

کتاب «غلبه براعتياد» اثر دکتر دي پاک چوپرا (Dee Pak Chopra,M.D) تازه ترين ترجمه فروهر تشويقي است. نويسنده دراين کتاب انواع اعتيادها (مواد مخدر، الکل، داروهاي محرک، اعتياد به توتون، غذا، سکس و....) توضيح داده مي شود و در هر فصل، راهکارهايي براي رهايي از آنها به ويژه از طريق درک مفاهيم معنوي و تمرين هاي عملي ارائه شده.

مديريت انکار
 

ترنس گورسکي (Terence.t.Gorski) که از افراد شناخته شده در حوزه بيماري هاي اعتياد آور در سطح جهان است، در اين کتاب درباره انکار حرف مي زند؛ مهمترين چيزي که باعث اعتياد مي شود. مطالعه و استفاده از راهکارهاي اين کتاب جزو پيشنهاداتي است که به استادان و دانشجويان دوره مددياري اعتياد، مددکاري، روان شناسي، جامعه شناسي، پزشکي و روانپزشکي مي شود.

کتاب سبز
 

کتاب «سبز» تازه ترين اثر فروهر تشويقي است که با هدف استفاده از برنامه هاي بهبودي مراکز اقامتي کوتاه مدت، به رشته تحرير درآمده است. از آنجايي که وسوسه – به خصوص زماني که روزهاي اوليه ترک شروع شده – عمده ترين دغدغه معتاد در حال بهبودي است، اين کتاب راهکارهايي را ارائه داده که براي مقابله با وسوسه معجزه مي کند. نويسنده دراين کتاب با استفاده از تجربه هاي خودش، طي 12 جلسه کارگاهي، به زباني ساده و کاملاً حساب شده، رهجوياني را که تازه مرحله سم زدايي را پشت سر گذاشته اند، با بيماري خود آشنا مي سازد. به جز کتاب هايي که فروهر تشويقي درباره اعتياد و راه هاي ترک آن نوشته، شاپور. الف يک معتاد در حال بهبودي هم کتاب هاي زيادي در اين زمينه منتشر کرده است.
2

ترس
 

اين کتاب درباره ترس هاي مثبت و منفي است. ترس هايي مثبت است که ما با رعايت آنها زندگي خودمان را حفاظت مي کنيم و حدو مرزمان را مي شناسيم تا به حريم ديگران تجاوز نکنيم و ترس هاي منفي به ترس هايي مي گويند که در واقع اتفاق نيافتاده اند و ما بدون دليل و در اثر داشتن بيماري از آنها مي ترسيم. ما آن ترس ها را ملکه ذهن خودمان مي کنيم و به واسطه آن لذت زندگي را از دست مي دهيم؛ مثل ترس از آينده يا حتي مرگ.

راه نجات
 

اين کتاب براي ترک ترياک، شيره، هروئين و کوکائين نوشته شده است. نويسنده در اين کتاب روش هاي ترک به وسيله عرقيات و جوشاندني ها را توضيح مي دهد. اين کتاب از تجربه هزار معتاد ترک کرده استفاده کرده است.

فرشته
 

يک رمان خواندني درباره اعتياد. «فرشته» گزيده اي از خاطرات يک سرطاني است که در اثر اعتياد به مواد مخدر، الکل و نيکوتين گرفتار اين بيماري شده است اما به وسيله يک نفر که در کتاب از او به عنوان فرشته نجات ياد مي شود، به زندگي اميدوار شده و با اوارتباط معنوي پررنگي دارد. اين بيمار سرطاني مدت 15 سال است که بيماري مهلکش را کنترل مي کند.

من کيستم ؟
 

درباره شخصيت پنهان معتادان و وابستگان آنهاست. تا به حال درباره کوه يخ چيزي شنيده ايد ؟ معتادان و وابستگان آنها مثل کوه يخ هستند؛ يعني 10درصدشان بيرون آب است و 90 درصد داخل آب. با خواندن اين کتاب مي شود به آن 90 درصد شخصيت پنهان دست پيدا کرد و آن را شناخت. در اين کتاب درباره نواقص شخصيتي و علل بروز آن صحبت به ميان مي آيد.

کودکان در خطرند
 

با مطالعه اين کتاب متوجه خطراتي مي شويم که بيماري اعتياد، مصرف نيکوتين و مواد مخدر، براي کودکان دارد و مي فهميم اينها چه صدمات جدي و باور نکردني اي به کودکان مي زند.

روش ساده ترک سيگار
 

نيکوتين خطرناک ترين نوع مواد مخدر است که به راحتي و رضايت وارد زندگي ما مي شود و حتي گاهي خودمان از آن حمايت مي کنيم. نيکوتين سرمنشأ بيماري هاي زيادي است. در اين کتاب ساده ترين شکل ترک سيگار با استفاده از تجربه هزاران نفر در انجمن هاي نيکوتيني هاي ايران توضيح داده شده است. روش ساده ترک سيگار براي کساني که تمايل به ترک نيکوتين دارند يک پيشنهاد فوق العاده است.

هم وابستگي
 

کتاب «هم وابستگي» درباره اصول 12 قدم درماني است که براي وابسته و هم وابسته کاربرد دارد. هم وابسته ها مي توانند با اين کتاب خودشان را از گرداب وابستگي ها رها کرده و دلبستگي را جايگزين آن کنند. اين کتاب براي راهنمايي معتادان و خانواده هاي معتاد بسيارمهم است.

خاطرات يک معتاد
 

در اين کتاب چگونگي شکل گيري اعتياد و عواملي که يک کودک را از چهارسالگي به ورطه اعتياد وکارهاي خلاف مي کشاند، به زبان ساده توضيح داده شده. به گفته خيلي از معتادان و خانواده هاي معتاد اين کتاب آن قدر جذاب است که نمي توانيد لحظه اي آن را زمين بگذاريد.

کتاب آبي (coda)
 

اين کتاب مخصوص کساني است که به هر شکلي وابستگي هاي ناسالم دارند. به اعتقاد نويسنده اين وابستگي ها اجتماع ما را آشفته کرده و با کمک راهکارهايي که دراين کتاب است مي توانيم مشکل وابستگيمان را حل کنيم. «کتاب آبي» فرق بين وابستگي، هم وابستگي و عادت هاي ناسالم را نشان مي دهند.

دوازده غول
 

غول اول اعتياد و 11 غول ديگر به اين ترتيب است؛ 2)روابط لجام گسيخته جنسي 3)تنبلي4)انکار5)غرور کاذب 6) توجيه 7)تعصب 8)بي فکري 9)خود محوري 10)خود بزرگ بيني 11)انتظار و توقع 12)ترس عامل بيماري (هم وابستگي). به جز بيماري اول يعني اعتياد، خيلي از افراد عادي درگير 11 غول ديگر هستند. اين 12 غول روي ما تسلط کامل دارند و مي توانند زندگيمان را به خطر بيندازند. با آشنايي با غول هاي دوازده گانه مي توانيم آنها را شناسايي و از دستشان فرار کنيم.

قدم هاي رهايي
 

اين کتاب به شرح و چگونگي کارکرد يکي از روش هاي 12 قدم مي پردازد. در اين روش به جاي تمرکز روي مواد مخدر، به شناخت وابستگي ها و رهايي از آنها اشاره شد و موضوع هاي مشترک با ديگر روش ها، مورد توجه قرار مي گيرد، از جمله :
الگوي ذهني عاطفي، احساسي و رفتاري وابستگي هاي ناسالم در دوران طفوليت به عنوان پيش زمينه هاي اعتياد و هم وابستگي. وابستگي هاي ناسالمي که در طول دوران بهبودي جايگزين وابستگي هاي ناسالم قبلي شده اند.
ريشه يابي الگوهاي رفتاري، ذهني و عاطفي در دوران کودکي، بلوغ و بزرگسالي. راهکارهاي خروج از رنجش فرايند بخشش. بررسي عوامل اصلي ناکامي و سرخوردگي مانند نيازهاي برآورده نشده و آرزوها.
منبع: نشريه همشهري سرنخ، شماره56



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.