انقلاب اسلامي و شمارش معكوس سقوط صهيونيسم(1)

پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، امام خميني (رحمت الله علیه) ، بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران، صهيونيست‌ها، يهوديان سياسي و نمايندگان و عاملان استعمار جهاني را غاصب جنايت‌كار معرفي كرد و مبارزه با اين رژيم اشغالگر را تا آزادي سرزمين‌هاي مسلمانان و رهايي قدس شريف و مسجدالاقصي از چنگال صهيونيست‌ها لازم ‌دانست. حضرت
شنبه، 8 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انقلاب اسلامي و شمارش معكوس سقوط صهيونيسم(1)

انقلاب اسلامي و شمارش معكوس سقوط صهيونيسم(1)
انقلاب اسلامي و شمارش معكوس سقوط صهيونيسم(1)


 





 
پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، امام خميني (رحمت الله علیه) ، بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران، صهيونيست‌ها، يهوديان سياسي و نمايندگان و عاملان استعمار جهاني را غاصب جنايت‌كار معرفي كرد و مبارزه با اين رژيم اشغالگر را تا آزادي سرزمين‌هاي مسلمانان و رهايي قدس شريف و مسجدالاقصي از چنگال صهيونيست‌ها لازم ‌دانست. حضرت امام رحمه الله در پاييز سال 1352 هم‌زمان با جنگ اكتبر 1973، در پيامي خطاب به سران دولت‌هاي اسلامي نوشت: «... برعموم دولت‌هاي ممالك اسلامي و خصوصاً دول عربي لازم است كه با توكل بر خداي متعال و تكيه بر قدرت لايزال، همه قوا و نيروي خويش را بسيج ساخته و به ياري مردان فداكاري كه در خط اول جبهه، چشم اميد به ملت اسلام دوخته‌اند، بشتابند... . سران كشورهاي اسلامي بايد توجه داشته باشند كه اين جرثومه فساد را كه در قلب كشورهاي اسلامي گماشته‌اند، تنها براي سركوب ملت عرب نيست، بلكه خطر و ضرر آن متوجه همه خاورميانه است».
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، امام نگرشي طردجويانه نسبت به رژيم جعلي صهيونيستي در پيش گرفت، چنان‌كه به اين رژيم جعلي، عنوان غده سرطاني منطقه داد. همچنين براي همگاني و سراسري كردن مبارزه با صهيونيسم و تشكيل جبهه‌اي واحد در برابر رژيم جعلي صهيونيستي، قضيه فلسطين را يك قضيه اسلامي و نه عربي خواند. امام خميني (رحمت الله علیه) براي جاوداني شدن مسئله قدس و فلسطين، آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را به عنوان روز جهاني قدس اعلام كرد و فلسطين را پاره تن اسلام خواند.
انقلاب اسلامي با تكيه بر منادي آن، امام خميني (رحمت الله علیه) ـ كه دفاع و حمايت از مستضعفان و مسلمانان جهان را وظيفه نظام جمهوري اسلامي ايران مي‌دانست ـ فصل جديدي در مبارزه با صهيونيسم و دولت جعلي صهيونيستي در جهان اسلام و حوزه بين‌الملل آغاز كرد.
از جمله آرمان‌هاي حكومت اسلامي كه معمار الهي انقلاب اسلامي، امام خميني طراحي كرد، ايجاد ترديد و خدشه در مشروعيت رژيم جعلي صهيونيستي بود. انقلاب اسلامي با طرح اين ديدگاه كه مسئله فلسطين مسئله‌اي اسلامي است، نه صرفاً عربي و با قرار دادن فلسطين در كانون توجه جهان اسلام، براي نخستين بار مرزبندي جديدي را ميان جهان اسلام و رژيم جعلي صهيونيستي ايجاد كرد. اين امر افزون بر اينكه جبهه واحدي از امت اسلامي را در برابر دولت اشغالگر قدس تشكيل مي‌داد، ديوار محكمي را كه سران صهيونيستي در پوشش معاهده ننگين كمپ ديويد در سال 1979 براي خارج كردن خود از معادله امنيتي منطقه و خروج از انزواي سياسي ساخته بودند، به يك‌باره فرو مي‌ريخت.
موج بيداري اسلامي كه در نتيجه پيروزي انقلاب اسلامي در جهان اسلام ايجاد شد، افزون بر اينكه مبارزه با صهيونيسم را هدفمند و نظام‌مند كرد، تمام برنامه‌هاي صهيونيسم براي سيطره و تسلط بيشتر بر مناطق اسلامي، براي نمونه ايده اسراييل بزرگ كه تصرف مناطق اسلامي از نيل تا فرات را دربر‌مي‌گرفت، با شكست روبه‌رو كرد. در اين زمينه مي‌توان به ظهور حركت مقاومت سراسري در فلسطين و لبنان عليه اشغالگري رژيم جعلي صهيونيستي اشاره داشت.
مي‌توان گفت موج بيداري اسلامي حاصل از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، در مبارزه با اشغالگري رژيم صهيونيستي، ماشين جنگي صهيونيسم را در اشغال و چپاول بيشتر سرزمين‌هاي اسلامي در منطقه متوقف كرد.
با پيروزي انقلاب، يك‌باره مسئله فلسطين و جنايت‌هاي ددمنشانه رژيم جعلي صهيونيستي در اشغال سرزمين ملت فلسطين، در بورد جهاني قرار گرفت.
پيام و ديدگاه انقلاب اسلامي كه ستم صهيونيسم و مظلوميت ملت فلسطين را بيش از پيش برجسته مي كرد، حساسيت افكار عمومي جهان را بر رژيم صهيونيستي و مناقشه فلسطين افزايش داد، چنان‌كه درباره موجوديت جعلي رژيم صهيونيستي و آرمان‌هاي صهيونيسم، در نگاه افكار عمومي و محافل سياسي جهان مورد تشكيك و ترديد پديد آورد.
ديدگاه‌هاي انقلاب اسلامي در مبارزه با صهيونيسم و وجود جعلي غده سرطاني در منطقه و پيكره جهان اسلام، بسياري از ايده ها و طرح‌هاي سران صهيونيستي را كه در طول سال‌ها با برنامه‌ريزي هدفمند (از بعد نظامي تا بعد اقتصادي) دنبال مي‌شد، به يك باره بر باد مي‌داد، پي‌آمد اصلي اين ايده‌ها و طرح‌ها، مشروعيت‌سازي رژيم جعلي صهيونيستي در خاورميانه و روند سازش دول عربي سازشكار با اسراييل بود. به گفته جيمي كارتر، رئيس جمهور اسبق ايالات متحده، انقلاب اسلامي، تمام نتايج مذاكرات كمپ ديويد را بر باد داد.
با اين روند بايد گفت پيروزي انقلاب اسلامي، در موقعيت و ماهيت دولت جعلي صهيونيستي در خاورميانه و تلاش‌هاي مذبوحانه سران صهيونيستي در مشروعيت‌سازي بين‌المللي اين رژيم شك و ترديد ايجاد كرد و اين ماهيت را به خطر انداخت.1

روز قدس و پي‌آمدهاي جهاني آن
 

بي‌ترديد، انقلاب اسلامي ايران نقشي بسيار اساسي در تقويت موضع بر حق فلسطينيان براي آزادي سرزمين‌هاي اشغال شده داشته است. در تاريخ اشغال فلسطين، حادثه‌اي به اين مهمي، عليه ايده صهيونيستي اشغال فلسطين و آواره كردن ساكنان آن، به عنوان صاحبان اصلي اين سرزمين و انتقال مهاجران يهودي به اين سرزمين، رخ نداده و روز قدس با شكل‌گيري انقلاب اسلامي ايران، بزرگ‌ترين ضربه را بر صهيونيسم و حاميان غربي آن وارد آورده است.
فلسطيني‌ها با الهام گرفتن از انقلاب مردم ايران، مبارزه را به سمت مقاومت مردمي سوق دادند. امام خميني (رحمت الله علیه) با هدف يك‌پارچه‌سازي مقاومت در جهان اسلام، آخرين جمعه ماه رمضان را روز قدس اعلام كردند و روح تازه‌اي در جان‌هاي تكيده مسلمانان و مظلومان عالم دميد. هم‌زماني روز قدس با ماه مبارك رمضان كه تمامي توجه مسلمانان به سلوك ديني و توجه به خداوند متعال است، بر پيشينه الهي اين روز مقدس فزوني بخشيد. اين نامگذاري و دعوت، با اقبال عمومي مؤمنان در سراسر جهان روبه‌رو شد. آنچه در تعيين روز قدس اهميت دارد، انتقال احساس و روحيه ضدصهيونيستي از سطح سران، به مردمي بود. همين كه مردمي عادي در روزي واحد راهپيمايي مي‌كنند، نشان از همبستگي بيشتر در ارتباط با هدفي مشترك و مهم ميان مسلمانان جهان دارد.
امام خميني (رحمت الله علیه) بارها در سخنان و نوشته‌هاي خود، درباره مسئله فلسطين و نقش روز قدس نكاتي بيان كرد. در سخنان ايشان در سال 58، در پيامي خطاب به آزادگان و مبارزان جهان آمده است: «روز قدس، روزي است كه بايد سرنوشت ملت‌هاي مستضعف معلوم شود. بايد ملت‌هاي مستضعف اعلام وجود كنند در برابر مستكبرين... . روزي است كه بايد همت كنيد و همت كنيم كه قدس را نجات دهيم و برادران مسلمان را از اين فشارها نجات دهيم... . روز قدس، روز اسلامي است؛ روزي است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا كنيم و قوانين اسلامي در ممالك اسلامي اجرا شود؛ روزي است كه بايد جمهوري اسلامي در برابر كشورها بيرقش افراشته شود؛ روزي است كه بايد به ابرقدرت‌ها فهماند كه آنان نمي‌توانند در ممالك اسلامي پيشروي كنند».2
از دستاوردهاي مهم‌ روز قدس، گسترش روحيه ضدصهيونيستي است كه خود پي‌آمدهاي چندگانه‌اي در قبال مسئله فلسطين دارد كه از آن جمله مي‌توان به مخالفت جهاني با موجوديت اسراييل، ايجاد اهرم فشار عليه رژيم صهيونيستي و خارج كردن مسئله فلسطين از بعد ملي و تبديل آن به بعد جهاني اشاره كرد.

الف) مخالفت جهاني رژيم صهيونيستي
 

از پي‌آمدهاي روز قدس اين است كه مخالفت با فجايع رژيم غاصب صهيونيستي، از حيطه منطقه‌اي خارج شده و نگرشي جهاني يافته است، چنان‌كه براي ابراز انزجار از رژيم صهيونيستي، تظاهرات‌هايي مردمي از خاوردور تا اروپاي مركزي برپا مي‌شود كه به حق، تا پيش از اين، با چنين انسجامي سابقه نداشته است. برگزاري راهپيمايي‌هاي عمومي در حمايت از مردم فلسطين در مالزي، تايلند و پاكستان در برابر سفارت امريكا و درگيري آنها با پليس و همچنين ثبت روز قدس در تقويم وقايع فرهنگي كرواسي، نشان‌دهنده گسترش انزجار جهاني از رژيم صهيونيستي است.

ب) ايجاد اهرم فشار عليه رژيم صهيونيستي
 

تعيين روز قدس، بي‌ترديد، به برطرف شدن قبح مسئله مخالفت با رژيم صهيونيستي انجاميد. تا پيش از اين، رژيم صهيونيستي با صرف هزينه‌هاي هنگفت در عرصه تبليغات، از خود در اذهان عمومي جهانيان، چنان بتي ساخته بود كه تمامي اعمال و جناياتش مشروع نشان داده مي‌شد و كسي را ياراي مخالفت با اين وجه تبليغاتي نبود. تعيين روز قدس، اين تابو را چنان شكست كه نه فقط آزادي‌خواهان جهان آشكارا به مخالفت با اين رژيم پرداختند، بلكه به ايجاد اهرم‌هاي فشاري بر ضد اين رژيم قائل شدند تا دست از جنايات خود بردارد. براي نمونه، مي‌توان به اقدام روزنامه‌نگاران اردني به تحريم كنفرانس بين‌المللي فائداي در اردن، به دليل نماينده رژيم صهيونيستي اشاره كرد. همچنين، مي‌توان به اقدام برخي كشورهاي اسلامي در تحريم شركت‌هايي كه با اين رژيم رابطه دارند، اشاره كرد كه در هشتاد و سومين نشست مسئولان دفاتر منطقه‌اي تحريم رژيم صهيونيستي برگزار شد.

ج) خارج شدن مسئله فلسطين از بعد ملي و تبديل آن به مسئله جهاني
 

تا پيش از برپايي مراسم روز جهاني قدس، مسئله فلسطين، بيشتر مقوله‌اي عربي و مسئله‌اي منطقه‌اي شناخته مي‌شد. پس از اعلام روز جهاني قدس و تحريك احساسات جهاني عليه جنايت‌ها و فعاليت‌هاي اسراييل، فلسطين از مسئله‌اي صرفاً عربي خارج شد و جنبه‌اي جهاني يافت. از آن پس، از خاورميانه گرفته تا امريكاي لاتين، ملت‌ها و دولت‌هاي آزاده، همواره جنايات رژيم صهيونيستي را محكوم كرده‌‌اند. اين بيدارسازي جهاني و گسترش روحيه ضدصهيونيستي، از پي‌آمدهاي روز جهاني قدس است. در اين زمينه، مي‌توان به اقدام دولت ونزوئلا در‌ امريكاي لاتين، به اخراج سفير اين رژيم از كاراكاس اشاره كرد.

پي‌نوشت‌ها:
 

1. مجيد زادبود، روزنامه کيهان، 20/11/1388
2. روزنامه اطلاعات، 13/6/1389.
 

منبع:www.pajuhesh.irc.ir
ادامه دارد...




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما