انقلاب اسلامي و شمارش معكوس سقوط صهيونيسم(1)
پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، امام خميني (رحمت الله علیه) ، بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، صهيونيستها، يهوديان سياسي و نمايندگان و عاملان استعمار جهاني را غاصب جنايتكار معرفي كرد و مبارزه با اين رژيم اشغالگر را تا آزادي سرزمينهاي مسلمانان و رهايي قدس شريف و مسجدالاقصي از چنگال صهيونيستها لازم دانست. حضرت امام رحمه الله در پاييز سال 1352 همزمان با جنگ اكتبر 1973، در پيامي خطاب به سران دولتهاي اسلامي نوشت: «... برعموم دولتهاي ممالك اسلامي و خصوصاً دول عربي لازم است كه با توكل بر خداي متعال و تكيه بر قدرت لايزال، همه قوا و نيروي خويش را بسيج ساخته و به ياري مردان فداكاري كه در خط اول جبهه، چشم اميد به ملت اسلام دوختهاند، بشتابند... . سران كشورهاي اسلامي بايد توجه داشته باشند كه اين جرثومه فساد را كه در قلب كشورهاي اسلامي گماشتهاند، تنها براي سركوب ملت عرب نيست، بلكه خطر و ضرر آن متوجه همه خاورميانه است».
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، امام نگرشي طردجويانه نسبت به رژيم جعلي صهيونيستي در پيش گرفت، چنانكه به اين رژيم جعلي، عنوان غده سرطاني منطقه داد. همچنين براي همگاني و سراسري كردن مبارزه با صهيونيسم و تشكيل جبههاي واحد در برابر رژيم جعلي صهيونيستي، قضيه فلسطين را يك قضيه اسلامي و نه عربي خواند. امام خميني (رحمت الله علیه) براي جاوداني شدن مسئله قدس و فلسطين، آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را به عنوان روز جهاني قدس اعلام كرد و فلسطين را پاره تن اسلام خواند.
انقلاب اسلامي با تكيه بر منادي آن، امام خميني (رحمت الله علیه) ـ كه دفاع و حمايت از مستضعفان و مسلمانان جهان را وظيفه نظام جمهوري اسلامي ايران ميدانست ـ فصل جديدي در مبارزه با صهيونيسم و دولت جعلي صهيونيستي در جهان اسلام و حوزه بينالملل آغاز كرد.
از جمله آرمانهاي حكومت اسلامي كه معمار الهي انقلاب اسلامي، امام خميني طراحي كرد، ايجاد ترديد و خدشه در مشروعيت رژيم جعلي صهيونيستي بود. انقلاب اسلامي با طرح اين ديدگاه كه مسئله فلسطين مسئلهاي اسلامي است، نه صرفاً عربي و با قرار دادن فلسطين در كانون توجه جهان اسلام، براي نخستين بار مرزبندي جديدي را ميان جهان اسلام و رژيم جعلي صهيونيستي ايجاد كرد. اين امر افزون بر اينكه جبهه واحدي از امت اسلامي را در برابر دولت اشغالگر قدس تشكيل ميداد، ديوار محكمي را كه سران صهيونيستي در پوشش معاهده ننگين كمپ ديويد در سال 1979 براي خارج كردن خود از معادله امنيتي منطقه و خروج از انزواي سياسي ساخته بودند، به يكباره فرو ميريخت.
موج بيداري اسلامي كه در نتيجه پيروزي انقلاب اسلامي در جهان اسلام ايجاد شد، افزون بر اينكه مبارزه با صهيونيسم را هدفمند و نظاممند كرد، تمام برنامههاي صهيونيسم براي سيطره و تسلط بيشتر بر مناطق اسلامي، براي نمونه ايده اسراييل بزرگ كه تصرف مناطق اسلامي از نيل تا فرات را دربرميگرفت، با شكست روبهرو كرد. در اين زمينه ميتوان به ظهور حركت مقاومت سراسري در فلسطين و لبنان عليه اشغالگري رژيم جعلي صهيونيستي اشاره داشت.
ميتوان گفت موج بيداري اسلامي حاصل از آرمانهاي انقلاب اسلامي، در مبارزه با اشغالگري رژيم صهيونيستي، ماشين جنگي صهيونيسم را در اشغال و چپاول بيشتر سرزمينهاي اسلامي در منطقه متوقف كرد.
با پيروزي انقلاب، يكباره مسئله فلسطين و جنايتهاي ددمنشانه رژيم جعلي صهيونيستي در اشغال سرزمين ملت فلسطين، در بورد جهاني قرار گرفت.
پيام و ديدگاه انقلاب اسلامي كه ستم صهيونيسم و مظلوميت ملت فلسطين را بيش از پيش برجسته مي كرد، حساسيت افكار عمومي جهان را بر رژيم صهيونيستي و مناقشه فلسطين افزايش داد، چنانكه درباره موجوديت جعلي رژيم صهيونيستي و آرمانهاي صهيونيسم، در نگاه افكار عمومي و محافل سياسي جهان مورد تشكيك و ترديد پديد آورد.
ديدگاههاي انقلاب اسلامي در مبارزه با صهيونيسم و وجود جعلي غده سرطاني در منطقه و پيكره جهان اسلام، بسياري از ايده ها و طرحهاي سران صهيونيستي را كه در طول سالها با برنامهريزي هدفمند (از بعد نظامي تا بعد اقتصادي) دنبال ميشد، به يك باره بر باد ميداد، پيآمد اصلي اين ايدهها و طرحها، مشروعيتسازي رژيم جعلي صهيونيستي در خاورميانه و روند سازش دول عربي سازشكار با اسراييل بود. به گفته جيمي كارتر، رئيس جمهور اسبق ايالات متحده، انقلاب اسلامي، تمام نتايج مذاكرات كمپ ديويد را بر باد داد.
با اين روند بايد گفت پيروزي انقلاب اسلامي، در موقعيت و ماهيت دولت جعلي صهيونيستي در خاورميانه و تلاشهاي مذبوحانه سران صهيونيستي در مشروعيتسازي بينالمللي اين رژيم شك و ترديد ايجاد كرد و اين ماهيت را به خطر انداخت.1
فلسطينيها با الهام گرفتن از انقلاب مردم ايران، مبارزه را به سمت مقاومت مردمي سوق دادند. امام خميني (رحمت الله علیه) با هدف يكپارچهسازي مقاومت در جهان اسلام، آخرين جمعه ماه رمضان را روز قدس اعلام كردند و روح تازهاي در جانهاي تكيده مسلمانان و مظلومان عالم دميد. همزماني روز قدس با ماه مبارك رمضان كه تمامي توجه مسلمانان به سلوك ديني و توجه به خداوند متعال است، بر پيشينه الهي اين روز مقدس فزوني بخشيد. اين نامگذاري و دعوت، با اقبال عمومي مؤمنان در سراسر جهان روبهرو شد. آنچه در تعيين روز قدس اهميت دارد، انتقال احساس و روحيه ضدصهيونيستي از سطح سران، به مردمي بود. همين كه مردمي عادي در روزي واحد راهپيمايي ميكنند، نشان از همبستگي بيشتر در ارتباط با هدفي مشترك و مهم ميان مسلمانان جهان دارد.
امام خميني (رحمت الله علیه) بارها در سخنان و نوشتههاي خود، درباره مسئله فلسطين و نقش روز قدس نكاتي بيان كرد. در سخنان ايشان در سال 58، در پيامي خطاب به آزادگان و مبارزان جهان آمده است: «روز قدس، روزي است كه بايد سرنوشت ملتهاي مستضعف معلوم شود. بايد ملتهاي مستضعف اعلام وجود كنند در برابر مستكبرين... . روزي است كه بايد همت كنيد و همت كنيم كه قدس را نجات دهيم و برادران مسلمان را از اين فشارها نجات دهيم... . روز قدس، روز اسلامي است؛ روزي است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا كنيم و قوانين اسلامي در ممالك اسلامي اجرا شود؛ روزي است كه بايد جمهوري اسلامي در برابر كشورها بيرقش افراشته شود؛ روزي است كه بايد به ابرقدرتها فهماند كه آنان نميتوانند در ممالك اسلامي پيشروي كنند».2
از دستاوردهاي مهم روز قدس، گسترش روحيه ضدصهيونيستي است كه خود پيآمدهاي چندگانهاي در قبال مسئله فلسطين دارد كه از آن جمله ميتوان به مخالفت جهاني با موجوديت اسراييل، ايجاد اهرم فشار عليه رژيم صهيونيستي و خارج كردن مسئله فلسطين از بعد ملي و تبديل آن به بعد جهاني اشاره كرد.
ادامه دارد...
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، امام نگرشي طردجويانه نسبت به رژيم جعلي صهيونيستي در پيش گرفت، چنانكه به اين رژيم جعلي، عنوان غده سرطاني منطقه داد. همچنين براي همگاني و سراسري كردن مبارزه با صهيونيسم و تشكيل جبههاي واحد در برابر رژيم جعلي صهيونيستي، قضيه فلسطين را يك قضيه اسلامي و نه عربي خواند. امام خميني (رحمت الله علیه) براي جاوداني شدن مسئله قدس و فلسطين، آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را به عنوان روز جهاني قدس اعلام كرد و فلسطين را پاره تن اسلام خواند.
انقلاب اسلامي با تكيه بر منادي آن، امام خميني (رحمت الله علیه) ـ كه دفاع و حمايت از مستضعفان و مسلمانان جهان را وظيفه نظام جمهوري اسلامي ايران ميدانست ـ فصل جديدي در مبارزه با صهيونيسم و دولت جعلي صهيونيستي در جهان اسلام و حوزه بينالملل آغاز كرد.
از جمله آرمانهاي حكومت اسلامي كه معمار الهي انقلاب اسلامي، امام خميني طراحي كرد، ايجاد ترديد و خدشه در مشروعيت رژيم جعلي صهيونيستي بود. انقلاب اسلامي با طرح اين ديدگاه كه مسئله فلسطين مسئلهاي اسلامي است، نه صرفاً عربي و با قرار دادن فلسطين در كانون توجه جهان اسلام، براي نخستين بار مرزبندي جديدي را ميان جهان اسلام و رژيم جعلي صهيونيستي ايجاد كرد. اين امر افزون بر اينكه جبهه واحدي از امت اسلامي را در برابر دولت اشغالگر قدس تشكيل ميداد، ديوار محكمي را كه سران صهيونيستي در پوشش معاهده ننگين كمپ ديويد در سال 1979 براي خارج كردن خود از معادله امنيتي منطقه و خروج از انزواي سياسي ساخته بودند، به يكباره فرو ميريخت.
موج بيداري اسلامي كه در نتيجه پيروزي انقلاب اسلامي در جهان اسلام ايجاد شد، افزون بر اينكه مبارزه با صهيونيسم را هدفمند و نظاممند كرد، تمام برنامههاي صهيونيسم براي سيطره و تسلط بيشتر بر مناطق اسلامي، براي نمونه ايده اسراييل بزرگ كه تصرف مناطق اسلامي از نيل تا فرات را دربرميگرفت، با شكست روبهرو كرد. در اين زمينه ميتوان به ظهور حركت مقاومت سراسري در فلسطين و لبنان عليه اشغالگري رژيم جعلي صهيونيستي اشاره داشت.
ميتوان گفت موج بيداري اسلامي حاصل از آرمانهاي انقلاب اسلامي، در مبارزه با اشغالگري رژيم صهيونيستي، ماشين جنگي صهيونيسم را در اشغال و چپاول بيشتر سرزمينهاي اسلامي در منطقه متوقف كرد.
با پيروزي انقلاب، يكباره مسئله فلسطين و جنايتهاي ددمنشانه رژيم جعلي صهيونيستي در اشغال سرزمين ملت فلسطين، در بورد جهاني قرار گرفت.
پيام و ديدگاه انقلاب اسلامي كه ستم صهيونيسم و مظلوميت ملت فلسطين را بيش از پيش برجسته مي كرد، حساسيت افكار عمومي جهان را بر رژيم صهيونيستي و مناقشه فلسطين افزايش داد، چنانكه درباره موجوديت جعلي رژيم صهيونيستي و آرمانهاي صهيونيسم، در نگاه افكار عمومي و محافل سياسي جهان مورد تشكيك و ترديد پديد آورد.
ديدگاههاي انقلاب اسلامي در مبارزه با صهيونيسم و وجود جعلي غده سرطاني در منطقه و پيكره جهان اسلام، بسياري از ايده ها و طرحهاي سران صهيونيستي را كه در طول سالها با برنامهريزي هدفمند (از بعد نظامي تا بعد اقتصادي) دنبال ميشد، به يك باره بر باد ميداد، پيآمد اصلي اين ايدهها و طرحها، مشروعيتسازي رژيم جعلي صهيونيستي در خاورميانه و روند سازش دول عربي سازشكار با اسراييل بود. به گفته جيمي كارتر، رئيس جمهور اسبق ايالات متحده، انقلاب اسلامي، تمام نتايج مذاكرات كمپ ديويد را بر باد داد.
با اين روند بايد گفت پيروزي انقلاب اسلامي، در موقعيت و ماهيت دولت جعلي صهيونيستي در خاورميانه و تلاشهاي مذبوحانه سران صهيونيستي در مشروعيتسازي بينالمللي اين رژيم شك و ترديد ايجاد كرد و اين ماهيت را به خطر انداخت.1
روز قدس و پيآمدهاي جهاني آن
فلسطينيها با الهام گرفتن از انقلاب مردم ايران، مبارزه را به سمت مقاومت مردمي سوق دادند. امام خميني (رحمت الله علیه) با هدف يكپارچهسازي مقاومت در جهان اسلام، آخرين جمعه ماه رمضان را روز قدس اعلام كردند و روح تازهاي در جانهاي تكيده مسلمانان و مظلومان عالم دميد. همزماني روز قدس با ماه مبارك رمضان كه تمامي توجه مسلمانان به سلوك ديني و توجه به خداوند متعال است، بر پيشينه الهي اين روز مقدس فزوني بخشيد. اين نامگذاري و دعوت، با اقبال عمومي مؤمنان در سراسر جهان روبهرو شد. آنچه در تعيين روز قدس اهميت دارد، انتقال احساس و روحيه ضدصهيونيستي از سطح سران، به مردمي بود. همين كه مردمي عادي در روزي واحد راهپيمايي ميكنند، نشان از همبستگي بيشتر در ارتباط با هدفي مشترك و مهم ميان مسلمانان جهان دارد.
امام خميني (رحمت الله علیه) بارها در سخنان و نوشتههاي خود، درباره مسئله فلسطين و نقش روز قدس نكاتي بيان كرد. در سخنان ايشان در سال 58، در پيامي خطاب به آزادگان و مبارزان جهان آمده است: «روز قدس، روزي است كه بايد سرنوشت ملتهاي مستضعف معلوم شود. بايد ملتهاي مستضعف اعلام وجود كنند در برابر مستكبرين... . روزي است كه بايد همت كنيد و همت كنيم كه قدس را نجات دهيم و برادران مسلمان را از اين فشارها نجات دهيم... . روز قدس، روز اسلامي است؛ روزي است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا كنيم و قوانين اسلامي در ممالك اسلامي اجرا شود؛ روزي است كه بايد جمهوري اسلامي در برابر كشورها بيرقش افراشته شود؛ روزي است كه بايد به ابرقدرتها فهماند كه آنان نميتوانند در ممالك اسلامي پيشروي كنند».2
از دستاوردهاي مهم روز قدس، گسترش روحيه ضدصهيونيستي است كه خود پيآمدهاي چندگانهاي در قبال مسئله فلسطين دارد كه از آن جمله ميتوان به مخالفت جهاني با موجوديت اسراييل، ايجاد اهرم فشار عليه رژيم صهيونيستي و خارج كردن مسئله فلسطين از بعد ملي و تبديل آن به بعد جهاني اشاره كرد.
الف) مخالفت جهاني رژيم صهيونيستي
ب) ايجاد اهرم فشار عليه رژيم صهيونيستي
ج) خارج شدن مسئله فلسطين از بعد ملي و تبديل آن به مسئله جهاني
پينوشتها:
1. مجيد زادبود، روزنامه کيهان، 20/11/1388
2. روزنامه اطلاعات، 13/6/1389.
ادامه دارد...
/ج