نگارگر فتوت

شهادت با ايثار آغاز مي شود و با ايثار نيز تداوم مي يابد. شهادت نماد قدرت ملي ايران است. شهادت در جدالهاي نابرابر از انعكاس و جاودانگي برخوردار مي شود و هنرمند معاصر مي كوشد راز اين جاودانگي را در تارو پود اثر خويش به نظاره تاريخ بنشاند. زاده همدان است و با او كه روبرو مي شوي، به آساني در مي يابي كه ساده و صميمي
سه‌شنبه، 11 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگارگر فتوت

نگارگر فتوت
نگارگر فتوت


 






 

دكتر ناصر پلنگي، نگارگر فتوت
 

شهادت با ايثار آغاز مي شود و با ايثار نيز تداوم مي يابد. شهادت نماد قدرت ملي ايران است. شهادت در جدالهاي نابرابر از انعكاس و جاودانگي برخوردار مي شود و هنرمند معاصر مي كوشد راز اين جاودانگي را در تارو پود اثر خويش به نظاره تاريخ بنشاند. زاده همدان است و با او كه روبرو مي شوي، به آساني در مي يابي كه ساده و صميمي است و بسيار متواضع و افتاده، دقيق و تيز بين، آنان كه استخوان خرد كرده هاي هنرهاي تجسمي هستد. مي گويند كه در پنجه قلم او، قدرت فوق العاده اي نهفته است. آن زمان كه در جبهه حضور پيدا مي كرد، كه اين حضور مكرر و مستمر هم بود، مثل بچه هاي ديگر رزمنده مي جنگيد. كم هستند كساني كه چون او صحنه هي شگفت آور خرمشهر، ذوالفقاريه، كوت شيخ و ساير جبهه ها را ديده وبا دقت ثبت كرده باشند. او به چشم خويش سروقامتان بي شماري را ديد كه در خون خويش غلتيدند و فضايل و جوانمرديهاي و بزرگورايهايشان را تنها خدا شناخت و بس.

نگارگر فتوت

خطه جنوب، او را نيك مي شناسد و برگ برگ طرحهايش، سند ثبت لحظه هاي بي نظير انقلاب است كه پيوسته با او ماند و در تك تك آثار درخشانش جلوه كرد. او كه نگارگري پرتوان و بي ادعاست. رنگ و بوي بچه مذهبي هاي ساده و بي آلايش سالهاي دفاع مقدس را دارد و هيچ چيزي او را از ديگران متمايز نمي سازد. هنوز دانشجو بود كه درس هم مي داد. پس از انقلاب در حوزه انديشه و هنر اسلامي و دفترتبليغات اسلامي فعاليت مي كرد و در طي اين سالها مجموعه اي از تابلوهاي ماندني و به ويژه طراحي هاي درخشاني از جنگ را پديد آورد. از جمله تابلوهاي «السلام عليك يا ابا عبدالله»، «از تبار زينب»، و «شهيدان چمران». او كه استاد دانشگاه و دكتراي نقاشي است، نقش بسيار مؤثر و بسزايي در بسيج هنرمندان كشور و ماندگار كردن حماسه هاي مقاومت و ايثار رزمندگان از طريق آثار هنري داشته است. پنج تابلوي ديواري او در صحن مسجد جامع خرمشهر، از زيباترين آثار هنري دفاع مقدس و ميراث معنوي مقدس ملت ايران هستند.
دكتر ناصر پلنگي كتابهايي با عناوين «كالبد شناسي هنري» و نيز «تحليل الفباي طراحي»، «تحليل نيرويي طراحي»، «تحليل تكنيكي طراحي» و‌ «تحليل موضوع طراحي» را تدوين كرده است.
آثار دكتر ناصر پلنگي مشحون از شور و اعتقادي ديني است و نهايت چيره دستي نقاش و تسلط او بر سبكهاي مدرن نقاشي را به جلوه مي آورد. سهم او در ثبت و حفظ حال و هواي حقيقي جبهه ها و ايثار و شهادت رزمندگان بي نام و نشان و مخلص سالهاي دفاع مقدس، انكار ناشدني است. از همين رو در دومين كنگره ملي تجليل از ايثارگران (سال 85) به شايستگي مورد تقدير قرار گرفت.

نگارگر فتوت

منبع:ماهنامه شاهد یاران، شماره 19



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.