کف نکني رفيق!

استفاده ازشامپو هم از نکات ريز و درشت است از جمله آن، تقسيم بندي استفاده آنها بر اساس جنس موي شماست. به طور مثال اگر شما با داشتن موهاي چرب از شامپوي معمولي استفاده کنيد شستن يا نشستن آنها هيچ فرقي نخواهد داشت يا اگر موهايتان لخت است و از نرم کننده استفاده مي کنيد، قطعاً موهاي شما پر از بارهاي الکتريکي
چهارشنبه، 19 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کف نکني رفيق!

کف نکني رفيق!
کف نکني رفيق!


 






 

بگو چه مويي داري تا بگوييم چه شامپويي
 

استفاده ازشامپو هم از نکات ريز و درشت است از جمله آن، تقسيم بندي استفاده آنها بر اساس جنس موي شماست. به طور مثال اگر شما با داشتن موهاي چرب از شامپوي معمولي استفاده کنيد شستن يا نشستن آنها هيچ فرقي نخواهد داشت يا اگر موهايتان لخت است و از نرم کننده استفاده مي کنيد، قطعاً موهاي شما پر از بارهاي الکتريکي خواهند شد و حتي شايد به پوست سرتان هم آسيب برسد. بنابراين قبل از خريد شامپو حتما به جنس موهايتان توجه کنيد تا از خريدتان راضي باشيد. در ضمن توصيه هاي ما را هم فراموش نکنيد.

اگر موهاي خشک داريد
 

مطمئناً در اين حالت شما نياز داريد که موهاي شما را نرم و خوش حالت کند. در اين موقع بايد از شامپوهاي چرب که موادي مثل «کاد»، « قطران» و «لسيتين» دارند، استفاده شود. همچنين ترميم کننده ها و مرطوب کننده هاي قوي مثل نرم کننده نارگيل (روغن نارگيل) با ترميم قسمت هاي آسيب ديده و آب رساني قوي موها را درخشان و خوش حالت مي کنند.

اگر موهاي چرب داريد
 

اگر از آن دسته افرادي هستيد که موهايتان چرب است. نياز به شامپو هايي با قدرت حل کنندگي مناسب داريد که بتوانيد چربي ها را حل کند. براي اينکه قدرت شامپويتان را بالا ببريد، مي توانيد حتي چند قطره مايع ظرفشويي به آن اضافه کنيد. اگر از اين راه خوشتان نمي آيد، از شامپوهايي که پيشنهاد داده ايم استفاده کنيد که چربي هاي اضافه موهاي شما را حل مي کنند. موهاي معمولي شامپوي با PH بين 4/5 تا 6/7 نياز دارد اما شما به دنبال شامپويي با PH بالاتر از 6/7 باشيد يا ساده تر بگوييم، شامپوهايي که رويشان نوشته «مخصوص موهاي چرب».

اگر موهاي معمولي داريد
 

اگر موهاي شما هيچ مشکلي ندارد و به اصطلاح معمولي است. يادتان باشد که با استفاده از شامپوي نا مناسب مي تواند آن را مشکل دار کنيد. اما استفاده از شامپو هاي پروتئينه اي مثل شامپو سبوس گندم که سرشار از پروتئين هيدروليز شده گندم است باعث نرمي و شفافيت مو خواهد شد.

اگر موهاي رنگ شده داريد
 

شستن موي رنگ شده با شامپويي که PH قليايي دارد باعث کدر شدن مو و از بين رفتن رنگ آن مي شود. اين اتفاق به خصوص در موهاي تازه رنگ شده شديد تر است. شستن موهاي رنگ شده بايد با شامپو هايي باشد که مخصوص موهاي رنگ شده است. اين شامپو که علامت Color enhancer يا Color revival دارند، به علت داشتن ترکيباتي خاص باعث افزايش جلوه رنگ مو مي شوند.

اگر هر روز حمام مي کنيد
 

شامپو هاي حاوي ويتامين E را پيشنهاد مي کنيم؛ شامپو هايي بسيار ملايم براي مصرف روزانه و بدون آسيب رساندن به مو که باعث ترميم مو هم مي شوند و لختي خاص به موهاي شما مي دهند.

اگر ريزش ارثي مو داريد
 

حتي اگر ريزش موهاي شما جنبه ارثي هم داشته باشد شامپو هاي حاوي کافئين مي توانند روند ريزش موهايتان را کم کنند. البته ما اصلاً قول نمي دهيم که سر شما با سر پدر بزرگ عزيزتان زمين تا آسمان تفاوت داشته باشد اما مي توانيم اين قول را بدهيم که کمتر شبيه به ايشان خواهيد شد.

اگر نياز به تقويت داريد
 

تمام کساني که از شامپوهاي ويتامينه يا تقويت کننده استفاده مي کنند، مي دانند که وجود پانتنول در شامپو فوق العاده است. اين ويتامين به عنوان حالت دهنده ونرم کننده در شامپوها، اسپري مو و حالت دهنده هاي مو زياد مصرف مي شود. در فراورده هايي که به منظور مراقبت از مو توليد مي شوند، پانتنول ميزان آب ساقه مو و در نتيجه الاستسيته آن را زياد مي کند. پانتنول مي تواند از مناطق فاقد کوتيکول وارد ساقه مو شود و حالت پذيري، درخشش و نرمي مو را افزايش بدهد و از الکتريسيته ساکن آن بکاهد. با تمام اين خواص مثبت، پانتنول تاثيري بر افزايش ضخامت مو به طور دائم ندارد. در واقع به علت جذب آب توسط اين ويتامين مو ها قدري ضخيم تر به نظر مي رسد که البته پس از مدتي از بين مي رود.

اگر پوست سر شما حساس است
 

شامپو و نرم کننده هاي ملايمي مانند ترکيبات الوئه ورا را پيشنهاد مي کنيم؛ مناسب ترين پيشنهاد براي کساني که پوست سر حساسي دارند

اگر موي پرپشت مي خواهيد
 

اين نوع شامپوها را معمولاً کساني استفاده مي کنند که تارهاي موهايشان نازک و آسيب پذير است. قدرت پاک کنندگي اين شامپوها معمولاً از ديگر شامپوها کمتر است و موها را براي مدت طولاني حجيم و پرپشت نشان مي دهند.
اگر مي خواهيد به وسيله نرم کننده خشکي و شکنندگي موهايتان را درمان کنيد، اخيرا براي همه نوع مو ـ موهاي معمولي، چرب بايد چربي کم داشته يا بدون چربي باشد اما هميشه اين طور نيست و اين بسته به سليقه و خاصيت موهاي شما متغير است.

اگر نرم کننده هم مي خواهيد
 

معمولاً شامپوهاي زيادي با مارک هاي مختلفي در بازار هستند که اين دو خصوصيت را با هم دراند و اصطلاحاً به آن شامپوهاي يک درسه گفته مي شود. اين شامپوها در عين پاک کنندگي، نرم کننده مناسبي را هم دارند و از ساقه مو محافظت مي کنند؛ به اضافه اينکه خاصيت ضد شوره هم دارند.

اگر موي موج دار داريد
 

شامپوي هاي مختلفي براي صاف کردن موهاي موج دار در بازار وجود دارد؛ مثلا شامپو فيتوبراش نرم و لطيف کننده موهاي زبر و مجعد است همراه با عسل اقاقيا 45 درصد اکليل کوهي مناسب موهاي وز و فردار.

تسکين دهنده هاي گياهي براي موي سر
 

سر سبز درماني
 

استفاده از مواد پروتئين و ويتامينه گياهان براي ترميم و تقويت موها از زمان قديم مرسوم بوده، هر چند آن زمان مردم نمي توانستند پروتئين سبوس گندم يا پوست انار را به سرشان بزنند اما شما خيالتان راحت باشد که با وجود شامپوهاي مختلف اين مشکل لاينحل باقي نمانده و به تازگي شرکت سينره انواع و اقسام اين شامپوها را وارد بازار کرده است. ولي اين را که هر شامپوي گياهي چه ويژگي اي دارد. در ادامه بخوانيد

جين سينگ:
 

يک نوع گياه هندي است که نظيرش در ايران وجود ندارد. اين گياه خاصيت تقويت کنندگي، ضدشوره و خارش و نرم کنندگي دارد و در حال حاضر شامپوي المازون از بقيه مرغوب تر است.

گل سر شور:
 

خود اين ماده هنگام شستن کف نمي کند و بوي نامناسبي دارد اما استفاده از شامپوي گل سرشور که حاوي عصاره اين گياه است مشکلات اين ماده را به طور کل از بين مي برد. از جمله خصوصيات اين شامپو، ضدشوره و خارش و نرم کننده بودن آن است.

هفت گياه:
 

شامل ختمي، يونجه، رزماري، حنا، مورد، بابونه و گزنه است که عمده ترين ويژگي آن ويتامينه بودن تقويت کنندگي است و در ضمن خاصيت ضد خارش و ضد التهاب هم دارد.

انار:
 

حاوي ويتامين B5 و مخصوص موهاي رنگ شده براي تثبيت رنگ مو

چاي سبز:
 

رطوبت دهنده، ضد خشکي و ضد موخوره.

پرتقال:
 

مخصوص موهاي چرب و حاوي ويتامين E و B5 براي شفافيت و شادابي مو.

سبوس برنج:
 

ضد ريزش مو و خارش سر

سير:
 

مورد استفاده براي موهاي معمولي

آلوئه ورا:
 

مرطوب، مخصوص موهاي خشک و آسيب ديده، براق کننده، مقوي پياز مو، ضد باکتري و قارچ، آرام بخش، ضد التهاب

جوانه گندم:
 

PH5،5 حاوي پروتئن حاوي پروتئين گندم ويتامين E، B5 مخصوص موهاي خشک و آسيب ديده.

فلفل:
 

مخصوص موهاي چرب، حالت دهنده مو.

نارگيل:
 

نرم کننده و تقويت کننده قوي موي سر و لطافت بخش مو.

آووکادو:
 

استحکام بخش موهاي خشک و آسيب ديده است و موجب درخشندگي مو مي شود.
منبع: هفته نامه همشهري جوان شماره 246



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط