هيجان نفسگير مهندسي ابرپل‌ها

نگاهي به ساخت و سازهايي كه در زمينه حمل و نقل ريلي و جاده‌اي در چين صورت گرفته يا در حال انجام است همگي نشان از آن دارند كه اين كشور به دنبال آن است تا خود را به عنوان قطب برجسته حمل و نقل بر مبناي فناوري‌هاي روز دنيا معرفي كند.
دوشنبه، 24 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هيجان نفسگير مهندسي ابرپل‌ها

هيجان نفسگير مهندسي ابرپل‌ها
هيجان نفسگير مهندسي ابرپل‌ها


 





 
نگاهي به ساخت و سازهايي كه در زمينه حمل و نقل ريلي و جاده‌اي در چين صورت گرفته يا در حال انجام است همگي نشان از آن دارند كه اين كشور به دنبال آن است تا خود را به عنوان قطب برجسته حمل و نقل بر مبناي فناوري‌هاي روز دنيا معرفي كند.
همين چند روز پيش بود كه تلاش خبرساز مهندسان چيني درخصوص طراحي و ساخت سيستم حمل و نقل ريلي فوق‌سريع به تيتر نخست روزنامه‌هاي سراسر جهان تبديل شد: از پكن تا قلب اروپا تنها در عرض چند ساعت! گرچه شايد به اين زودي‌ها شاهد تحقق اين پروژه نباشيم، اما اتفاق ديگري روي داده است كه حتي شايد هيجان‌انگيزتر از آن باشد: ساخت طولاني‌ترين پل جهان! پلي كه اگر در يك سر آن قرار بگيريم تنها با كمك يك دوربين مي‌توان سر ديگر آن را ديد! ساخت اين پل در نوع خود يك رويداد تاريخي و هيجان‌انگيز محسوب مي‌شود كه چالش‌هاي مهندسي خاص خود را داشته است.
براي آنهايي كه چين را با طولاني‌ترين ديوار جهان مي‌شناسند شنيدن اين خبر كه طولاني‌ترين پل جهان بر فراز يك دريا نيز در اين كشور پهناور ساخته شده است، مي‌تواند هيجان‌انگيز باشد. پل ژائوژو به طول 42 كيلومتر كه با هزينه نجومي 5/1 ميليارد دلار ساخته شده، شهر بندري كينگدو در شرق چين را به جزيره هانگدو متصل مي‌كند. البته اين رقمي است كه تلويزيون دولتي چين اعلام كرده است. خبرگزاري شينهوا كه به عنوان شناخته‌شده‌ترين خبرگزاري چين محسوب مي‌شود رقم هزينه ساخت اين پل را بالغ بر 3/2 ميليارد دلار و روزنامه تلگراف چاپ انگليس از ديگر سو آن را فراتر از 8 ميليارد دلار تخمين زده‌اند. با راه‌اندازي اين پل فاصله ميان شهر بندري كينگدو در شرق چين و جزيره هانگدو 29 كيلومتر كوتاه‌تر و صرفه‌جويي زماني در حدود نيم ساعت نيز صورت مي‌گيرد.
ساخت اين پل براي چين به عنوان يك موفقيت بزرگ در زمينه‌هاي گوناگون بويژه عرصه‌هاي تكنولوژيكي و سياسي محسوب مي‌شود. چين به عنوان كشوري كه در آستانه تبديل شدن به بزرگ‌ترين اقتصاد جهان است و بتدريج رقيب سنتي خود يعني آمريكا را به كنار مي‌زند در حالي عنوان سازنده طولاني‌ترين پل جهان را به خود اختصاص داده است كه اين عنوان تا پيش از اين در اختيار آمريكا بوده است. پل درياچه Pontchartrain Causeway كه در لوئيزيانا قرار دارد اكنون در رتبه دوم قرار دارد چون 4 كيلومتر از پل تازه‌تاسيس ژائوژو كوتاه‌تر است.
پل هامبر در انگليس نيز با طول 2200 متر به عنوان يكي از 10 پل معلق طولاني در جهان به شمار مي‌آيد كه روي آب ساخته شده است و جالب اين كه براي 14 سال عنوان طولاني‌ترين پل آبي معلق جهان را به خود اختصاص داده بود. پل آبي و معلق 3300 متری مسينا در ايتاليا نيز در زمره يكي از طولاني‌ترين پل آبي جهان به شمار مي‌آيد كه در برابر زمين‌لرزه‌هاي شديد و وزش تندبادهاي مخرب ضريب مقاومت بسيار خوبي دارد.
دانش مهندسي كه در ساخت اين پل به كار گرفته شده در برگيرنده چالش‌ها و آمار و ارقام تكان‌دهنده‌اي است. به عنوان مثال كل اين سازه عظيم با استفاده از حدود 5 هزار پايه در هوا معلق مانده است و پيش‌بيني مي‌شود روزانه تا بيش از 30 هزار خودرو از روي اين پل عبور كنند. چين هم‌اكنون داراي 7 پل از 10 پل طولاني جهان است، اما نكته جالب ماجرا اين است كه اين كشور همچنان به ساخت اين دسته از پل‌ها ادامه مي‌دهد به طوري كه گفته مي‌شود تا سال 2016 استان جنوبي گوانگجو به هنگ‌كنگ و ماكائو متصل مي‌شود آن هم از طريق يك پل آبي غول‌پيكر ديگر كه هنوز جزئياتي از آن اعلام نشده است.
به نظر مي‌رسد افسانه ساخت پل‌هاي عظيم و طويل در چين تازه آغاز شده است. برخي كارشناسان معتقدند در چند دهه آينده بسياري از مناطق ساحلي چين با استفاده از انبوهي از پل‌هاي عظيم و طويل به جزاير ريز و درشت اطراف اين كشور پهناور متصل خواهند شد.
مقامات كتاب ركوردهاي جهاني گينس پس از انجام اندازه‌گيري‌هاي مختلف و البته دقيق، عنوان طولاني‌ترين پل آبي جهان را به پل ژائوژو داده‌اند. يكي از نكات جالب‌توجه درخصوص اين پل قسمت زير آبي آن است. در حقيقت تنها اين پل نيست كه توجه كارشناسان سراسر جهان را به خود جلب كرده است بلكه تونل زير آبي آن نيز كه با استفاده از پيشرفته‌ترين تكنيك‌هاي مهندسي ساخت و ساز در دنيا ساخته شده است يكي از جاذبه‌هاي اصلي اين اثر تكنولوژيكي محسوب مي‌شود.
پل ژائوژو در مدت 4 سال ساخته شده است. مهندسان چيني مدعي هستند اين پل سرآمد تمام پل‌هاي جهان از حيث مقاومت در برابر زمين‌لرزه و توفان‌هاي شديد است. گذشته از آن ضريب مقاومت پل نيز به حدي بالاست كه اگر يك كشتي اقيانوس پيماي 300 هزار تني نيز به آن برخورد كند هيچ اتفاقي براي پل نخواهد افتاد. معمولا براي درك بهتر چالش‌هاي موجود در فرآيند ساخت ابرسازه‌ها از آمار و ارقام زيادي استفاده مي‌شود، اما آنچه درخصوص اين پل وجود دارد حاكي از پيچيدگي شاخص آن است. بالغ بر 10هزارنفر در 3 شيفت مختلف كاري و به صورت شبانه‌روزي روي اين پل كار كرده‌اند تا ساخت اين غول را تنها در مدت 4 سال به اتمام برسانند.
در ساخت بخش‌هاي اصلي پل از 450 هزار تن فولاد استفاده شده كه با آن مي‌توان 65 برج ايفل ساخت. همچنين با تزريق بالغ بر 2 ميليون و 300 هزار مترمكعب بتن مخصوص در بخش‌هاي مختلف اين سازه عظيم، ضريب مقاومت آن در برابر زمين‌لرزه‌هاي مخرب و توفان‌هاي سهمگين به طرز چشمگيري افزايش يافته است. بررسي‌ها نشان مي‌دهند تزريق اين ميزان بتن در يك سازه در تاريخ معماري و ساخت و ساز جهان بي‌سابقه بوده است.
پل‌هاي آبي شاخص در گوشه و كنار جهان
اين گونه به نظر مي‌رسد كه چين براي تحكيم جايگاه خود در جهان به عنوان يك قدرت بزرگ فني و مهندسي در زمينه ساخت ابرسازه‌ها، سرمايه‌گذاري كلاني انجام مي‌دهد. پل آبي ژائوژو در حالي در اين كشور ساخته شده و عنوان طولاني‌ترين پل آبي جهان را يدك مي‌كشد كه طولاني‌ترين پل جهان برفراز خشکی نيز در همين كشور قرار دارد. پل دانيان‌كوشان كه پكن و شانگهاي را به وسيله خطوط ريلي به يكديگر متصل مي‌كند، 164 كيلومتر طول دارد. با اين حال ساير كشورهاي جهان و بويژه كشورهاي اروپايي و آمريكا پروژه‌هاي عظيمي در اين عرصه داشته‌اند. پل آبي واسكودوگاما در ليسبون پرتغال گرچه در مقايسه با پل ژائوژو با تنها 2/17 كيلومتر طول، حرف چنداني براي گفتن ندارد، اما از حيث مهندسي به كار گرفته شده در ساخت آن يكي از شاهكارهاي مهندسي ابرسازه‌ها در جهان به شمار مي‌آيد.
پل هامبر در انگليس نيز با طول 2200 متر به عنوان يكي از 10 پل معلق طولاني در جهان به شمار مي‌آيد كه روي آب ساخته شده است و جالب اين كه براي 14 سال عنوان طولاني‌ترين پل آبي معلق جهان را به خود اختصاص داده بود. پل آبي و معلق 3300 متری مسينا در ايتاليا نيز در زمره يكي از طولاني‌ترين پل آبي جهان به شمار مي‌آيد كه در برابر زمين‌لرزه‌هاي شديد و وزش تندبادهاي مخرب ضريب مقاومت بسيار خوبي دارد.
در سراسر جهان پل‌هاي آبي زيادي ساخته شده‌اند كه البته تنوع مهندسي در ساخت آنها چندان زياد نيست. پل‌هاي ساخته شده روي مناطق آبي عمدتا از نوع معلق با كمك كابل‌هاي فولادي هستند. در مواردي هم كه طول پل چندان زياد نيست پل‌هايي ساخته مي‌شوند كه پايداري آنها صرفا با استفاده از ستون‌هاي قرار گرفته در آب تامين مي‌شود. با اين حال مي‌توان از هم‌اكنون تصور كرد كه در چند دهه آينده پل‌هاي طولاني و عظيمي ساخته خواهند شد كه برخي از آنها چند طبقه بوده و ترافيك سنگين مناطق شلوغ شهري و توريستي را روان‌تر از هر زمان ديگري خواهند کرد.
پل دروازه طلايي در كاليفرنيا كه 2727 متر طول دارد در حد فاصل سال‌هاي 1933 تا 1937 ساخته شده است.
پل آبي واسكودوگاما در ليسبون پرتغال كه در سال 1998 افتتاح شد 2/17 كيلومتر طول دارد.
پل بروكلين در نيويورك اين شهر را به منهتن متصل مي‌كند. اين پل كه 1825 متر طول دارد سال 1883 ساخته شده است.
منبع: تبيان زنجان
ارسال توسط کاربر محترم سایت : msjmsj77




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.