شارژ لپ‌تاپ با آب

وسایل الکتریکی همراه در زندگی امروزی امری بدیهی است. اما داشتن آنها بدون برق مقدور نیست. لپ‌تاپ و تلفن همراه را بایستی برای شارژ کردن چندین ساعت به پریز برق وصل کرد. اما به زودی راه حلی جدید روانه بازار می‌شود.
پنجشنبه، 27 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شارژ لپ‌تاپ با آب

شارژ لپ‌تاپ با آب
شارژ لپ‌تاپ با آب


 





 
افرادی که لپ‌‌تاپ دارند حتما بارها برایشان پیش آمده که لپ‌تاپ خود را روشن کنند اما دستگاه پس از گذشت چند لحظه دوباره خاموش شود، چون باتری ندارد و باید با برق شارژ شود. مشکل اینجاست که پیدا کردن پریز برق همیشه امکان‌پذیر نیست و نکته منفی دیگر این است که دستگاه باید مدتها به پریز برق وصل باشد تا کاملا شارژ شود و بتوان آن را دوباره با خود حمل کرد.
اما لپ‌تاپ ساشا کوهن (Sascha Kühn) مدیر شرکت تازه تأسیس ازلرون
(eZelleron) این مشکلات را ندارد. او می‌گوید: «در واقع این لپ‌تاپ با نوعی باتری کار می‌کند که با گاز شارژ می‌شود، مانند این است که شما نوعی باتری معمولی داشته باشید که تا زمانی که مخزن آن سالم باشد، خالی نمی‌شود. عمر این کپسول گاز از باتری معمولی بیشتر است.»
گازی که کوهن از آن صحبت می‌کند، مخلوط گاز بوتان و پروپان است که دو گاز رایج موجود در کپسول‌های گاز پیکنیکی هستند. این مخلوط وارد یک تبدیل‌کننده‌ای شده و آنجا با شکافت مولکول‌های بوتان و پروپان، گاز هیدروژن بوجود می‌آید. این گاز در پیل سوختی که از لوله‌های کوچک و باریک سرامیکی تشکیل شده‌، با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد و از این طریق برق تولید می‌شود.

شارژ لپ‌تاپ با آب

این واکنش‌ها در دمایی با حرارت 850 درجه صورت می‌گیرند. از این رو این کپسول در محفظه‌ای مجهز به عایق حرارتی قرار دارد.
به این ترتیب کپسولی با ظرفیت 250 میلی‌لیتر به بزرگی یک اسپری بدن قرار است توانایی شارژ یک لپ‌تاپ را برای مدت یک روز داشته باشد. هنگامی که این کپسول خالی می‌شود می‌توان آن را با کپسولی جدید جایگزین کرد. تاریخ ورود این کالا برای سال 2013 در نظر گرفته شده است.
اما در عین حال برخی دیگر از متخصصان اعتقاد دارند که گزینه‌های بهتری هم وجود دارند. اندرو والس از شرکت آمریکایی سیگنا می‌گوید: "مدل‌ دیگری هم هست که ما آن را برای شارژ دستگاه‌های الکتریکی قابل حمل مناسب‌تر می‌دانیم. این مدل دارای پیل سوختی ‌است که با دمای پائین‌تری کار می‌کند. سوخت این مدل هم با هیدروژن تأمین می‌شود و مزیتش این است که زیاد داغ نمی‌شود".

شارژ لپ‌تاپ با آب

این پیل سوختی در دمای 60 تا 100 درجه سانتی‌گراد کار می‌کند. اما نکته منفی در مورد این مدل، دردسر پر کردن مخزن آن با گاز هیدروژن است. اما شرکت سیگنا برای این مشکل راه‌حلی پیدا کرده است. این شرکت کپسولی ساخته که در آن پودر سیلیکات ناتریوم وجود دارد. هنگام تماس این پودر با آب واکنشی شیمیایی رخ می‌دهد و بر اثر شکافت ملکول‌های آب، گاز هیدروژن آزاد می‌شود. ماده باقی مانده از این واکنش شیمیایی، بی‌رنگ و غیرسمی است.
شرکتی سوئدی قصد دارد که تا پایان سال جاری از این فن‌آوری برای تولید دستگاهی استفاده کند که برای کوه‌نوردان در نظر گرفته شده است. کوه‌نوردان با کمک این دستگاه قادر خواهند بود به مدت چندین روز دستگاه‌ جی‌پی‌اس و ام‌پی‌تری‌پلیر خود را شارژ کنند. اما ساخت پیل سوختی از این نوع که قدرت شارژ یک لپ‌تاپ را داشته باشد به 2 تا3 سال دیگر زمان نیاز دارد.
البته جدیدترین لپ تاپ ساخت شرکت فوجیتسو هم با صفحه کلید ضد آب نیز پیش از این به بازار آمده است، صفحه کلید ضد مایعات و کامل این محصول است که از کلید های عددی نیز برخوردار است. این دسته لپ تاپ ها از دسته لپ تاپ های صنعتی است که از ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی، آموزشگاه ها و دانشگاه ها گرفته تا شرکت های کشتیرانی و اسکله ها، مزارع و معادن و دکل های مخابراتی و... همه و همه میزبان این وسیله هستند. به همین دلیل است که طی سال های اخیر علاوه بر نمونه های مختلف لپ تاپ که برای گروه های مختلف شغلی طراحی و تولید شده اند، لپ تاپ هایی نیز مخصوص کاربران صنعتی تولید شده اند که نه تنها انسجام بیشتری نسبت به سایر نمونه های لپ تاپ دارند، بلکه دارای قابلیت های بیشتری در برخی از مدل ها نیز هستند.
منبع:تبيان
ارسال توسط کاربر محترم سایت :mohamadsh74




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.