گرداب رپ

اين روزها موسيقي نفرت انگيز (رپ) و پيام شرم آور آن، مثل اجل معلق از راه رسيده و خواننده و شنونده هر دو را، ملوث کرده است. ويدئوهاي موسيقي رپ يک راست از دوزخ مي آيند و پيام تحريک کننده و کلمات وقيح آن، به همه چيز شباهت دارد، غير از موسيقي. موسيقي رپ فحاشي است، نه هنر. زشتي است نه زيبايي. بلکه پيام توهين آميز و رکيک ابليس را بر بال ويدئو در سراسر دنيا پخش کرده است.
دوشنبه، 21 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گرداب رپ

گرداب رپ
گرداب رپ


 

نويسنده:مينا کمالي




 
اين روزها موسيقي نفرت انگيز (رپ) و پيام شرم آور آن، مثل اجل معلق از راه رسيده و خواننده و شنونده هر دو را، ملوث کرده است.
ويدئوهاي موسيقي رپ يک راست از دوزخ مي آيند و پيام تحريک کننده و کلمات وقيح آن، به همه چيز شباهت دارد، غير از موسيقي.
موسيقي رپ فحاشي است، نه هنر. زشتي است نه زيبايي. بلکه پيام توهين آميز و رکيک ابليس را بر بال ويدئو در سراسر دنيا پخش کرده است.

تاريخچه رپ چيست و از کجا آغاز شده است؟
 

موسيقي رپ در دهه 1980 ميلادي و از ميان آهنگ ها و نواهاي سياه پوستان فقير متولد شد.
رپ در واقع يک نوع موسيقي اعتراضي خياباني است. اين موسيقي از پيش پا افتاده ترين، سهل ترين و خياباني ترين کلمات استفاده مي کند، بدون اين که از حيث ادبي بتوان اين نوع استفاده را توجيه کرد.
در نوشتن متن ترانه هاي رپ، هيچ الزامي براي رعايت قوانين ادبي وجود ندارد. مي توان گفت رپ، چارچوب تعيين شده موسيقي را که داراي قوانين سخت و مشخص است را خرد مي کند تا موسيقي در دسترس عامي ترين افراد جامعه قرار گيرد و متاسفانه اين موسيقي در چند سال اخير وارد ايران شده و آرام آرام در حال رشد و رواج يافتن است.
با توجه به فقدان قانوني انتشار الکترونيک و حق کپي رايت آثار، پخش اين آهنگ ها از طريق اينترنت محدود شد و اغلب گروه هاي رپ زيرزميني آثارشان را از طريق وب گاه ها و وب نوشته هاي شخصي به گوش شنوندگان مي رسانند.
از اين رو، غالبا به ظاهر خواننده هاي (!) اين آثار در ابتداي ترانه ها نام خود را مي گويند تا باعث شناخته شدن شان توسط شنونده گردد!

لطفا توجه کنيد
 

دنياي موسيقي رپ، اين باور را به شما مي دهد که رپ، راهي شاعرانه براي ابراز احساسات از طريق موسيقي است. اما آيا آنچه که از موسيقي رپ مي شنويد به نظرتان شاعرانه مي آيد؟
تاثيري که رپ اين روزها در سراسر جهان بر روي مخاطبانش که اکثر نوجوان و جوان هستند مي گذارد، متاسفانه تاثيري بسيار قابل توجه است.
اگر به اين آهنگ ها گوش مي کنيد، تا به حال واقعا وقت گذاشته ايد تا به يکي از اين آهنگ ها خوب گوش کنيد؟ دقيقا روي کلمات و مفاهيم آن ها تمرکز کرده ايد؟
اگر خوب به محتويات و کلمات آن توجه داشته باشيد خيلي خوب متوجه مي شويد که چگونه اين موسيقي روح و جسم شما را تخريب کرده و باورهاي پاک و ديني شما را به باورهاي شيطاني تغيير مي دهد.
به عنوان ؟؟ موسيقي رپ، به دختران جوان اين باور را داده است که يک دختر شايسته دختري است که اندام و چهره اي زيبا داشته باشد. به خاطر همين است که بسياري از دخترهاي نوجواني که به اين آهنگ ها گوش مي کنند دچار اختلالات و مشکلات خورد و خوراک و ساير مشکلات احساسي شده اند. آن ها فکر مي کنند با چيزي که يک دختر نوجوان بايد باشد، فرسنگ ها فاصله دارند.

خطرات موسيقي رپ
 

طبق تحقيقي که چندي پيش براي بررسي تأثير ويدئوهاي موسيقي رپ بر سلامت فيزيکي و احساسي نوجوانان انجام گرفت، مشخص شد نوجواناني که زمان بيش تري را صرف تماشاي ويدئو کليپ هاي سرشار از خشونت رپ مي کنند، رفتارهاي مخرب بيش تري از خود نشان مي دهند. در اين تحقيق يک ساله، اين افراد اعمال زير را تجربه کرده اند:
تمايل آسيب رساني به معلم، سه برابر بيش تر.
تمايل به ارتکاب جرم، 2,5 برابر بيش تر.
تمايل به داشتن دوست غير هم جنس دو برابر.
تمايل به استفاده از مواد مخدر، يا نوشيدن مشروبات الکلي، 1,5 برابر بيش تر.
و...
بياييد با شناخت بيش تر از اين موسيقي خودمان و اطرفيان مان را از گرداب هولناک رپ بيرون بکشيم.
منبع:نشريه ديدار آشنا، شماره 120



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.