سرتا پا ضرر!

پيش از بحث در مورد اثرات مخرب موسيقي، لازم است که در ابتدا معناي کلمه ي «موسيقي» و موارد جواز آن ذکر شود و بعد در مورد حرمت موسيقي از نظر قرآن و روايات شواهدي آورده شود.
دوشنبه، 21 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرتا پا ضرر!

سرتا پا ضرر!
سرتا پا ضرر!


 






 

اشاره:
 

پيش از بحث در مورد اثرات مخرب موسيقي، لازم است که در ابتدا معناي کلمه ي «موسيقي» و موارد جواز آن ذکر شود و بعد در مورد حرمت موسيقي از نظر قرآن و روايات شواهدي آورده شود.
«موسيقي» کلمه اي است يوناني که با کمي تغييرات وارد لغت عرب شده است و به فن و ترکيبات صداها به نحوي که به گوش خوشايند باشد، اتلاق مي شود.
تعريف غنا به معناي عام آن، از اين قرار است «غناء به صوتي گفته مي شود که قواي شهواني را در انسان تحريک مي نمايد و زمينه طغيان نفس و وسوسه شيطان را فراهم مي آورد.»
اين قسم غنا حرام است و مذمت شده است که در ادامه بحث به ضررهاي دنيوي و اخروي آن مي پردازيم.

حرمت موسيقي از طريق برخي آيات:
 

در آيه 6 سوره لقمان «لهو الحديث» تعبير به «غنا» شده است و دليل بر حرمت آن در انتهاي آيه است که مي فرمايد: «غذاب مهين» يعني عذابي خوار کننده در انتظار او است.
امام صادق عليه السلام در روايتي فرمودند:پولي که براي خوانندگي گرفته مي شود حرام است.

برخي از عواقب دنيوي موسيقي:از احاديث:
 

1- بي تفاوت شدن نسبت به ناموس:
امام صادق عليه السلام فرمودند: زماني که در خانه کسي به وسيله ي موسيقي زنان و مردان گرد هم آيند، شيطان نفسي شيطاني در او مي دمد که بعد از آن غيرت را از دست مي دهد.
2- مرگ ناگهاني و قبول نشدن دعا:
امام صادق عليه السلام در حديثي ديگر فرمودند:خانه اي که در آن غنا باشد، از مرگ و معصيت دردناک ايمن نيست و دعا در آن به اجابت نمي رسد و فرشتگان وارد آن خانه نمي شوند.
3- نفاق:
در حديث ديگري، امام صادق عليه السلام مي فرمايند:نواختن موسيقي نفاق را در دل مي روياند؛ همان طوري که آب سبزه را مي روياند.
4- رفتن برکت:
حضرت محمد (صلي الله) فرمودند: فرشتگان به خانه اي که شراب و وسايل موسيقي و قمار در آن باشد وارد نمي شوند. دعاي اهل خانه مستجاب نمي گردد و خير و برکت هم از آنها مي رود.
5- عواقب اخروي:
همچنين رسول خدا (ص) در حديثي ديگر فرمودند:کسي که اهل غنا و موسيقي است از قبرش بيرون مي آيد در حالي که نابينا و گنگ و کر خواهد بود.

ضررهاي موسيقي از ديدگاه برخي دانشمندان جهان:
 

1- علامه محمد تقي جعفري رحمه الله در تحقيقي که به عمل آورده اند فرموده اند که موسيقي ضررهاي زيادي دارد. از جمله:ايجاد عدم تعادل بين اعصاب سمپاتيک و پاراسمپاتيک، مرض ماني (نوعي جنون است) کوتاهي عمر، ضعف اعصاب، بيماري فشار خون، عامل فحشاء، هيجان، سلب اراده، سلب غيرت، عامل جنايت، تهييج عشق، شکست عمر و جوانمرگي، افسردگي و خمودگي و...
2- دکتر والف آدلر:
موسيقي علاوه بر اين که سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقت خارج از طبيعي آن سخت خسته مي کند، عمل ارتعاش صوتي که در موسيقي انجام مي شود توليد تعرض خارج از حد طبيعي در جلد مي نمايد که بسيار مضر است.
3- دکتر اوريزن اسوت مارون:
هيجان بزرگ ترين عامل سکته هاي قلبي است. هنرمندان اغلب به علت سکته قلبي درگذشته اند. پس هيجان که محصول موسيقي است چقدر خطرناک است.
منابع:
1- شيخ عباس قمي، سفينه ي البحار، نشر دارالاسوه، چاپ دوم، 1416، ج 2، ص 338.
2- کليني، اصول کافي، نشر انتشارات اسوه، چاپ اعتماد، 1372، ج 6، ص 432.
3- بهشت جوانان، اسدالله محمدي نيا، نشر نصايح، چاپ 1378، ص 356.
4- همان، ص 356.
5- همان، ص 356.
منبع:نشريه ديدار آشنا، شماره 120



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.