3 کتاب برای مخاطب نوجوان

«عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» مثل یک قطعه موسیقی گوش‌نواز و آرام شروع می‌شود و به پایان می‌رسد. «جمشید خانیان» با تقسیم کتاب به «موومان»(به جای فصل) و با بیان شاعرانه ماجراها، فضای داستان را به حال و هوای یک سونات عاشقانه با پس‌زمینه‌ای از آواهای جنگی نزدیک کرده است.
دوشنبه، 21 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
3 کتاب برای مخاطب نوجوان

3 کتاب برای مخاطب نوجوان
3 کتاب برای مخاطب نوجوان


 





 
«عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی»
جمشید خانیان
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

3 کتاب برای مخاطب نوجوان

این رمانِ نمادگرا، بدون گذر از خط قرمزها، داستانی عاشقانه را در فضایی پاک برای خواننده بازگو می‌کند.
«عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» مثل یک قطعه موسیقی گوش‌نواز و آرام شروع می‌شود و به پایان می‌رسد. «جمشید خانیان» با تقسیم کتاب به «موومان»(به جای فصل) و با بیان شاعرانه ماجراها، فضای داستان را به حال و هوای یک سونات عاشقانه با پس‌زمینه‌ای از آواهای جنگی نزدیک کرده است.
«عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» با این جمله آغاز می‌شود: او درست یک روز بعد از آمدن بابا، در حالی که به نظر سالم و سرحال می‌رسید، مثل درختی که دیگر قادر نباشد با ریشه خود از زمین آب و غذا بگیرد و با برگ‌هایش هوا را جذب بکند، خیلی آرام و غیر‌منتظره مرد.
این بند از داستان در حقیقت پایانی بر ماجراهای یکی از شخصیت‌های اصلی داستان است. شروع نمایشی اما نفس‌گیر، که خواننده را کنجکاو می‌کند ادامه داستان را بخواند. پاراگراف‌های بعدی این اشتیاق را بیشتر می‌کند و سوالات زیادی را درباره داستان و شخصیت‌های اصلی آن در ذهن مخاطب می‌آفریند و این شخصیت‌ها را تا حدودی به خواننده نوجوان معرفی می‌کند.
جمشید خانیان «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» را از زبان قهرمان اصلی داستان، سارا روایت می‌کند. دختر نوجوانی که خاطراتش را از آغاز جنگ ایران و عراق و نخستین ماجرای عاشقانه زندگی‌اش، 3285 روز (9 سال)بعد روایت می‌کند. نویسنده با استفاده از شیوه بازگشت به گذشته و بیان پراکنده خاطراتِ سارا در مقاطع مختلف زمانی، آرام آرام خواننده را با زندگی قهرمانان داستانش آشنا می‌کند.
انتخاب زاویه دید اول شخص و بیان ماجراها از زبان قهرمان نوجوان اثر، یکی از نقاط قوت این داستان است. این زاویه دید با ایجاد هم‌دلی و صمیمیت در خواننده، حساسیت او را به سرنوشت قهرمانان داستان برمی‌انگیزد. علاوه بر این، نویسنده از موقعیت سارا به عنوان دختری که خاطراتش را مرور می‌کند، استفاده کرده است و واکنش‌ها و دیدگاه‌های سایر شخصیت‌ها و حتی جنبه‌های منفی تصمیمات و رفتارهای قهرمان اصلی را به نمایش می‌گذارد و داستان را از حالت یک تک‌گویی یک طرفه خارج می‌کند.
شخصیت‌های داستان در همان موومان نخست معرفی می‌شوند و به تدریج و از خلال خاطرات سارا، خواننده بیشتر با آنها آشنا و صمیمی می‌شود. شخصیت‌ها خوب پرداخت شده‌اند، اما یونس کمی باور‌ناپذیر است. شخصیتی اسطوره‌ای که نویسنده تا پایان داستان راز خاص بودنش را آشکار نمی‌کند.
بخش اصلی داستان در فضای شهر خرمشهر و در روزهای نخستین آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق در خانواده‌ای اهل موسیقی و نسبتاً متمول می‌گذرد.
یکی دیگر از ویژگی‌های این رمان، فضای موسیقایی آن است. ماجرای داستان در خانواده‌ای اتفاق می‌افتد که با موسیقی عجین‌اند. پدر خانواده تعمیرکار سازهای قدیمی است. سارا پیانو می‌زند و مادر و سام نیز با اینکه به شکل حرفه‌ای با موسیقی ارتباط ندارند اما درکی فراتر از مردم عادی از موسیقی دارند و موسیقی بخشی تفکیک ناپذیر از زندگی روزمره‌شان محسوب می‌شود.
این رمان را می‌توان داستانی نماد‌گرا دانست، به کارگیری نمادهای دینی و عاشقانه، چون یونس و سلما در رمان نوجوان انتخابی جسورانه بوده است.
«حتی مرد‌ها هم گاهی گریه می‌کنند»
مژگان بابا‌مرندی
تصویرگر: علیرضا پور‌حنیفه
انتشارات مدرسه
1700تومان

3 کتاب برای مخاطب نوجوان

کتاب «حتی مرد‌ها هم گاهی گریه می‌کنند» داستان طبقه خاصی از اجتماع است که روابط خانوادگی محکمی ندارند؛ داستان پسر نوجوانی که در برابر دعوا‌های پدر و مادرش با سیاست رفتار می‌کند.
این کتاب ۹۴ صفحه‌ای که عنوان «داستان نوجوان» هم روی جلدش حک شده درباره ذهنیات یک پسر نوجوان است. این داستان ۲۹ فصل دارد و به زندگی طبقه خاصی از اجتماع اشاره می‌کند. طبقه‌ای خاص که رابطه خانوادگی محکمی ندارند و خودخواهی‌های بعضی از افراد خانواده به سرد شدن روابط آن‌ها دامن می‌زند.
ماجرا از خانه‌ قدیمی پدربزرگ علیرضا شروع می‌شود، دایی‌ها قصد کرده‌اند خانه را بفروشند و پدربزرگ را که در حال زندگی با خاطرات گذشته است به این خانه و آن خانه بفرستند. در این میان مادر علیرضا‌ست که قبول می‌کند برای همیشه از پدرش مراقبت کند. با تمام این احوال پدر علیرضا مخالف است.
نویسنده در این اثر و با استفاده از شخصیت‌های داستان تلاش کرده این فرهنگ غلط که مدام به پسر‌ها می‌گوید: «گریه کردن برای مرد‌ها نیست» را از بین ببرند. در بخشی از این داستان می‌خوانیم: «گفتم: پدربزرگ، یعنی من هم، هم قد شما می‌شوم؟ گفت: بله، چرا نشوی؟ گفتم: آخر هیچ‌کس هم قد شما نیست. زیر‌لب گفت: اگر دایی‌هایت را می‌گویی، آن‌ها نه قدشان به من رفته است، نه همتشان.»
« ماجراهای آقای سوت صورتی»
نویسنده: انید بلایتون
مترجم: مهتا لبافی
ویراستار ترجمه: نازنین احمدی شاهپور‌آبادی
انتشارات شهر قصه
112 صفحه / چاپ دوم
شمارگان 3000 نسخه
قیمت: 1500 تومان

3 کتاب برای مخاطب نوجوان

مجموعه داستان «ماجراهای آقای سوت صورتی» از سری کتاب‌های مجموعه روزهای خوش است که انتشارات شهر قصه چاپ می‌کند که چاپ اول آن در سال 87 بوده و امسال با شمارگان 3000 نسخه به چاپ دوم رسیده است. داستان‌های این کتاب در گروه داستان‌های تربیتی جا دارند.
این کتاب شامل 9 داستان کوتاه در گروه‌های سنی ب و ج است. داستان‌های مجموعه به ترتیب عبارت‌اند از: «مرد کوچک اسرار آمیز»، «آقای سوت صورتی همه چیز را ردیف می‌کند»، «دختری با عروسک شکسته»،« یک بعدازظهر فوق‌العاده»، «خانم مهربان غافلگیر می‌شود»، «خرگوش‌های فراموش شده»، «جیمی در مزرعه»، «پسرک بدجنس» و «درسی برای ویلفرید».
منابع: خبرگزاری کتاب ایران
خبر‌آنلاین
خبرگزاری مهر

ارسال توسط کاربر محترم سایت :fc_farshad




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.