لحظه را درياب

لحظه حال يعني "همين لحظه"زندگي کردن در لحظه حال يعني زندگي کردن فارغ از غم هاي گذشته و نگراني ها و خيالات آينده. شايد هيچ قيد و بند بيروني اي به اندازه عدم حضور ما در لحظه حال، ما را اسير و دربند نگه نداشته باشد. بيشتر ما آدم ها بخش اعظم اوقات بيداري مان را با فکر کردن به وقايع گذشته يا نگراني درباره وقايع آينده
دوشنبه، 21 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لحظه را درياب

لحظه را درياب
لحظه را درياب


 

نويسنده : سيمين موحد




 
لحظه حال يعني "همين لحظه"زندگي کردن در لحظه حال يعني زندگي کردن فارغ از غم هاي گذشته و نگراني ها و خيالات آينده. شايد هيچ قيد و بند بيروني اي به اندازه عدم حضور ما در لحظه حال، ما را اسير و دربند نگه نداشته باشد. بيشتر ما آدم ها بخش اعظم اوقات بيداري مان را با فکر کردن به وقايع گذشته يا نگراني درباره وقايع آينده سپري مي کنيم. بيشتر ما موقع انجام دادن کارهاي روزمره مان لحظه اي از سيرکردن در گذشته يا فرو رفتن در روياهاي دور و دراز آينده باز نمي مانيم. چه سرکار باشيم چه درخانه، چه در حال قدم زدن يا رانندگي کردن، حتي وقتي مشغول حرف زدن با ديگري هستيم به ندرت با تمام وجود در لحظه حال حضور داريم. اين عادت عدم حضور در لحظه حال چنان ريشه دار است که بيشترمان حتي وقتي تلويزيون تماشا مي کنيم فقط چشممان به صفحه تلويزيون دوخته شده و حواس مان جاي ديگري است، جايي که شايد فرسنگ ها، با محل فعليمان فاصله داشته باشد. اما ماندن در لحظه حال براي سلامت جسمي و روحي و رواني ما اساسي است. ما بدون حضور کامل در لحظه حال نمي توانيم کاملاً از موهبت هاي زندگي لذت ببريم. لحظه حال يعني همين لحظه اي که الان در آن هستيم: نه گذشته، نه آينده، گذشته ها گذشته، و آينده هنوز نيامده است. ما در هر لحظه از عمرمان با همين لحظه سروکار داريم و با همين لحظه است که زندگي مان را مي سازيم. بيهوده نيست که رباعيات عمرخيام، غزل هاي حافظ شيراز و سروده ها و نوشته هاي بسياري از عرفاي ديگر پارسي بان و صوفيان سرشارازبيان اهميت لحظه حال است که هر يک به نوعي با بيان شيواي خود برآن تأکيد گذاشتند.

ديروز که گذشت هيچ از او ياد مکن
فردا که نيامدست فرياد مکن

برنامده و گذشته بنياد مکن
حالي خوش باش و عمر برباد مکن

اگر مي خواهي بداني بودن در لحظه حال يعني چه، لحظاتي از وقت را صرف تماشاي بچه ها کن. بچه هاي خردسال هميشه در لحظه حال هستند. وقتي بازي مي کنند تمام وجودشان مجذوب بازي است و چنان غرق موضوع توجه شان مي شوند که انگار صداي ديگري را نمي شنوند و هيچ کس ديگري را نمي بينند. براي همين است که کودکان خردسال نماد آسودگي خيال و وجد و سرور هستند. آنها به فکر گذشته و آينده نيستند و با تمام وجود از لحظه حال لذت مي برند.
متأسفانه ما اين خصومت کودکانه مان را در بزرگسالي از دست مي دهيم. بسياري ازما در اثر باورها و عادت هاي غلط به مرور به موجوداتي عبوس و نگران تبديل مي شويم که قابليت لذت بردن از زندگي و لذت بردن از همين لحظه اي را که خدا به ما داده از دست داده ايم. ما مدام افسوس اتفاقاتي را مي خوريم که ديگر کاري در موردشان نمي توان، و مدام نگران وقوع اتفاقاتي در آينده هستيم که بعداً مي بينيم هرگز به وقوع نپيوستند و اين دور باطل را همچنان ادامه مي دهيم و عمري مثل خوابگردها زندگي مي کنيم.
حالا وقت آن است که بيدار شويم. وقت آن است که زيبايي و کمال تک تک لحظه هاي زندگي را ببينيم. وقت آن است که قابليت حياتي دوره کودکيمان را زنده کنيم و با تمام وجود در لحظه حال بمانيم. پيامبران و آموزگاران بزرگ معنوي جهان همواره با شگفتي از کودکان ياد کرده اند و اوقاتي از عمرشان را به بازي با آنها يا تماشاي بازي آنها اختصاص داده اند. ما بزرگسالان"جدي و پرمشغله"امروزي نيز مي توانيم به پيروي ازآنها با بودن در لحظه حال، زندگي شادتر و غني تر را سپري کنيم.
وقتي ما بار سنگين خاطرات گذشته و نگراني هاي آينده را رها کنيم، سبک تر مي شويم و راحت تر نفس مي کشيم. اين همان معجزه زندگي کردن در لحظه حال است. دعاهاي ما در لحظه حال اجابت مي شوند و پاسخ هاي درست در لحظه حال به سراغمان مي آيند. جرقه الهام بزرگ ترين اختراعات و اکتشافات بشر در همين لحظه حال زده شده است، از آن استفاده کنيم.
گذشته نان مانده و کپک زده است. آينده، خميرناني است که هنوز پخته نشده است. زمان حال همان نان خوش عطر و گرم و تازه مورد نياز ماست، آن را هدر ندهيم.
 

تمرين
 

اين هفته تمرين کن تا هر چقدر مي تواني در زمان حال بماني. ماندن در لحظه حال تمرين مي خواهد. اين هفته توجه کن و ببين که چطور ذهنت مدام به جهات گوناگون منحرف مي شود و به گذشته يا آينده مي لغزد، بلافاصله حواست را به اين لحظه بياور. با تمام حواست در اين لحظه بمان.
1ـ وقتي غذا مي خوري به طعم و مزه و بافت آن خوب توجه کن. هر لقمه را با آرامش و خيلي آهسته بجو و فروبده. موقع غذاخوردن هيچ کار ديگري نکن. حرف نزن، تلويزيون تماشا نکن، روزنامه نخوان، به هيچ چيز فکر نکن.
2ـ وقتي قدم مي زني به آهنگ گام هايت توجه کن. ببين که چطور پاي راست و پاي چپت را جلو مي گذاري و پيش مي روي. به فضاي اطرافت توجه کن. آسمان آبي، خورشيد، ماه نو، درختان، گربه جلوي قصابي، رديف ماهي قزل آلاي مغازه و...
3ـ به تنفست توجه کن. نفس هايت را بشمار. وقتي نفس عميقي مي کشي ببين که چطور شش هايت کاملاً پر مي شوند. و نفست را که فرو مي دهي شش هايت خالي مي شوند. راز سلامت کامل از تنفس کامل و درست است، اين هفته به تنفست توجه کن.
4ـ ساعتي وقت بگذار و به پارک برو و بازي بچه ها را تماشا کن. بودن در لحظه حال را از آنها يادبگير.
5ـ تمام دعاهايي که به درگاه خدا کرده اي پاسخشان را در لحظه حال دريافت مي کني. با متمرکز ماندن روي زمان حال ببين چه پاسخ هايي به سراغت مي آيند. آنها را بنويس.
موفقيت در ماندن در لحظه حال است.
منبع: نشريه موفقيت، شماره 180



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.