دراكولا را روي بدنتان نكشيد

اين روزها و در اوج گرماي تابستاني و به خصوص در نواحي شمالي كشور حشره كوچكي كه دراكولا لقب گرفته است به خيلي‌ها حمله‌ور مي‌شود كه آسيب‌هايش بر روي پوست، شايد از گزش‌هاي آن خون‌آشام افسانه‌اي هم آزاردهنده‌تر باشد.
سه‌شنبه، 22 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دراكولا را روي بدنتان نكشيد

دراكولا را روي بدنتان نكشيد
دراكولا را روي بدنتان نكشيد


 





 
در اوج گرماي تابستاني و به خصوص در نواحي شمالي كشور حشره كوچكي كه دراكولا لقب گرفته است به خيلي‌ها حمله‌ور مي‌شود كه آسيب‌هايش بر روي پوست، شايد از گزش‌هاي آن خون‌آشام افسانه‌اي هم آزاردهنده‌تر باشد.
«پدروس» يا حشره‌اي كه در ميان مردم به بيماري دراكولا يا بند مشهور است، از خانواده سوسك‌ها و از جمله حشراتي است كه موجب بروز ضايعات خطي روي پوست بدن ساكنان مناطق شمالي و مركزي ايران مي‌شود. البته جالب است بدانيد آلودگي پوست با ماده فعالي كه «پدرين» نام دارد و توسط حشره ترشح مي‌شود، در حالت عادي اتفاق نمي‌افتد، بلكه ضايعات پوستي معروف به «دراكولا گزيدگي» تنها درپي له شدن پدروس‌ها به وجود مي‌آيد و بر اثر له شدن، اين حشرات سطح پوست را آغشته كرده و موجب ضايعات پوستي مي‌شود.

حشره‌اي كه نيشش از ره كينه نيست
 

پدروس‌هاي نارنجي‌رنگ كه ظاهري شبيه مورچه دارند، رطوبت‌دوست هستند و به همين دليل در مناطق شمالي كشور و به خصوص فصل تابستان، بيشتر به مردم آسيب مي‌رسانند. اين حشره كه سلطان حشرات مناطق گرم و مرطوب شناخته مي‌شود، به واسطه سمي كه در بدن خود دارد فاقد دشمن طبيعي است و حتي پرندگان نيز از خوردن آن خودداري مي‌كنند، اما به محض آن‌كه روي پوست بدن انسان كشته شود، با ترشح سم بر پوست بدن، باعث بروز تاول‌هاي شديد همراه با درد، سوزش و خارش مي‌شود. تاول‌هايي كه بهبودشان متاسفانه درمان خاصي ندارد و يك بيماري خود التيام‌يابنده است و نيش‌خورده تنها بايد با مواد ضدعفوني‌كننده، زمان بهبود 10 روزه آن را تحمل كند.

دكتر سيد مسعود داوودي، متخصص پوست و مو در اين باره مي‌گويد:
 

اوج شيوع بيماري دراكولا در اواخر فصل بهار، تابستان و اوايل پاييز است و اوج فعاليت «پدروس» در شب‌ها و اطراف كانون‌هاي نوراني است و شعله‌هاي آتش در محيط‌هاي باز يا چراغ‌ها به خصوص چراغ‌هاي فلورسنت در مكان‌هاي بسته پدروس را به سوي خود مي‌كشاند.

خارش‌هاي آزاردهنده پوست
 

بارزترين نشانه تماس سم دراكولا با پوست انسان، آسيب سطح پوست به صورت قرمز شدن موضعي، جوش‌ها يا كهيرهاي كوچك همراه با خارش و در انتها ورقه ورقه شدن و پوسته پوسته شدن پوست است. التهاب پوستي ايجاد شده با خاراندن پوست، سبب انتشار سم و تشديد زخم‌هاي روي آن خواهد شد. به‌علاوه در صورت تماس اين سم با چشم، اطراف لب‌ها و بيني، به علت نرم بودن بافت پوست در اين نواحي، اين عضوها را ملتهب مي‌كند.
اين آسيب‌ها دردناك بوده و طي 10 تا 12 روز، زخم‌ها حالت دلمه پيدا مي‌كنند و به تدريج از بين مي‌روند، وليكن يك ناحيه تيره تا هفته‌ها يا حتي ماه‌ها باقي مي‌ماند و سپس از بين مي‌رود.
تنها عارضه ثانويه در ارتباط با اين بيماري، ايجاد عفونت در ناحيه ضايعات است كه در اين صورت مصرف آنتي‌بيوتيك توصيه مي‌شود. البته خوشبختانه اين بيماري مسري نيست، مگر آن كه در زمان له شدن حشره، شخص ديگري هم با مواد خارج شده از بدن پدروس تماس پيدا كند.
حشره دراكولا به محض آن‌كه روي پوست بدن انسان كشته شود، با ترشح سم بر پوست بدن، باعث بروز تاول‌هاي شديد همراه با درد، سوزش و خارش مي‌شود

اصلي‌ترين اقدام؛ تميز نگه داشتن محل عارضه
 

اصلي‌ترين اقدامي كه براي كاهش درد، سوزش و خارش آزاردهنده‌ي عارضه و نيز كاهش طول دوره ناشي از سم دراكولا مي‌توان انجام داد، شستشوي سريع و مرتب محل آن با آب و صابون است، كما اين‌كه با تميز نگه داشتن محل عارضه مي‌توان از بروز مشكلات ثانويه از جمله عفونت‌هاي باكتريايي جلوگيري كرد. متاسفانه بايد بدانيد كه حتي تجويز آنتي‌هيستامين‌ها و كورتون‌ها، تغيير خاصي در روند درمان بيمار ندارد و به طور قطع بايد مراقب بود تا زخم، دچار عفونت ثانويه نشود.

حفاظت تنها راه پيشگيري
 

نصب توري به پنجره‌ها، پوشيدن لباس‌هاي آستين بلند و پوشيده از مهم‌ترين راهكارها براي پيشگيري است. به‌علاوه حتي‌المقدور بايد از كشتن حشرات بر روي پوست خودداري كرد و آن‌ها را به آهستگي از روي پوست پراند.
ناگفته نماند كه نگهداري از حيوانات خانگي باعث تجمع بيشتر حشرات مي‌شود، پس در نگهداري از اين نوع حيوانات بايد نكات بهداشتي را به دقت رعايت كنيم.
در صورت آگاهي از تماس با سم «پدرين» نيز بايد بلافاصله محل تماس با آب و صابون شسته شود و اين كار به صورت مداوم تكرار شود.
به‌علاوه از آنجا كه اين حشرات بيشتر شب‌ها فعال هستند، بايد نكات ايمني در نزديكي منابع نوراني را رعايت كرد.
فراموش نكنيد كشتن پادشاه حشرات در مناطق شمالي كشور تاوان دردناكي خواهد داشت، پس مراقب باشيد به او صدمه نزنيد.
منبع:www.iranianuk.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : minoo22




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط