استعداد هاي پنهان تان را بيابيد

هر کسي استعدادي دارد. شايد استعداد شما راه رفتن بر روي دستان تان باشد، اين هم استعدادي است. متأسفانه خيلي ها در پيدا کرد ن استعداد خود موفق نيستند. به همين خاطر در اين مقاله چند راهکار براي پيدا کرد ن استعداد هاي پينهان معرفي شده تا کار براي تان ساده تر شود.
چهارشنبه، 23 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استعداد هاي پنهان تان را بيابيد

 استعداد هاي پنهان تان را بيابيد
استعداد هاي پنهان تان را بيابيد


 

نويسنده: عبدالرسول کريمي




 
هر کسي استعدادي دارد. شايد استعداد شما راه رفتن بر روي دستان تان باشد، اين هم استعدادي است. متأسفانه خيلي ها در پيدا کرد ن استعداد خود موفق نيستند. به همين خاطر در اين مقاله چند راهکار براي پيدا کرد ن استعداد هاي پينهان معرفي شده تا کار براي تان ساده تر شود.

در آينه نگاه کنيد
 

به چيزهايي فکر کنيد که بطور طبيعي انجام مي د هيد و بقيه مي گويند: « کاش من هم مي توانستم اين کار را به خوبي تو انجام د هم». اين کار را همان استعداد ذاتي خود بدانيد. در آيينه نگاهي به خودتان بيندازيد . خودتان را به خودتان معرفي کنيد، مثلاً بگوييد: « سلام، من ... هستم و مي توانم زند گي شما را ساده تر کنم». مطمئناً همان احساس را پيدا خواهيد کرد.

خلاق باشيد
 

هر روز دو تا سه دقيقه از وقت آرامش تان را براي فکر کرد ن روي يک پروژه يا ايده يي که روي آن کار مي کنيد، اختصاص د هيد. اگر حواس تان پرت مي شود، نت برداري کنيد. هدف اين است که اجازه بد هيد فکرتان سرگردان شود. همه ي ما مي دانيم که بهترين ايده ها زماني به فکرمان خطور مي کنند که به هيچ چيز خاصي فکر نمي کنيم. پس بنشينيد، آرام باشيد و فقط فکرتان را سرگردان کنيد و مطمئن باشيد که ايده هاي بسيار خلاقانه و جديدي به ذ هن تان مي رسد و باعث مي شود به دنيا از يک دريچه تازه نگاه کنيد.

همه چيز را امتحان کنيد
 

وقتي دست به هر کاري بزنيد مطمئن باشيد که استعداد پنهان تان خواه، ناخواه پديدار مي شود. فقط بايد زود بفهميد که در کدام کارها استعداد نداريد و سريعاً آن را کنار بگذاريد و وقت تان را هدر ند هيد.

استعداد هاي تان را يادداشت کنيد
 

براي پيدا کرد ن استعداد پنهان تان اين تمرين را انجام د هيد، يک تکه کاغذ برداريد و دو ستون روي آن بکشيد. در ستون سمت راست همه کارها و سرگرمي هايي که قبلاً داشتيد و الان داريد را ياد داشت کنيد و در ستون سمت چپ همه ي مهارت هايي که براي انجام آن فعاليت استفاده مي کرديد يا مي کنيد را بنويسيد. ليست را بررسي کيند و تکراري ها را خط بزنيد. آن هايي که باقي مي مانند استعداد هاي پنهان شما هستند. آن ها به اين دليل پنهان هستند که نمي دانيد وقتي کاري را انجام مي د هيد، از چه مهارت هايي استفاده مي کنيد.

ذ هن ناخودآگاه تان را آشکار کنيد
 

ياد بگيريد که چطور وقتي يک درخت ساده نقاشي مي کنيد، به تفسير آن بپردازيد. اين تکنيک ساده به شما اين امکان را مي د هد تا خود دروني تان را کشف کنيد. هرچه بيشتر در مورد ذ هن ناخودآگاه تان بدانيد بيشتر ي به استعداد هاي ذاتي خود مي بريد.

از قلمروتان خارج شويد
 

در کلاس هاي آموزشي شرکت يا سرگرمي براي خودتان انتخاب کنيد که کاملاً خارج از قلمرو آرامش تان است. اگر مطمئن نيستيد چه کاري را انتخاب کنيد، مي توانيد از دوستان تان، خانواده يا همکاران تان بپرسيد.

تعريف و تمجيد ها را جدي بگيريد
 

به تعريف و تمجيد هايي که ديگران از شما مي کنند خوب فکر کنيد. با اين کار متوجه مي شويد که در انجام چه کارهايي مهارت و استعداد داريد.

در گروه هاي مشاوره استعداديابي شرکت کنيد
 

در گروه هاي مشاوره به اعضاء آموزش داده مي شود که چطور استعداد هاي پنهان اعضاي ديگر را حدس بزنند. با شرکت در اين گروه ها مي توانيد به بحث و بررسي استعداد هاي خودتان و ديگران بپردازيد.

نااميدي هاي تان را بر طرف کنيد
 

از خودتان بپرسيد، چه جيزي نااميدتان مي کند و آيا مي توانيد آن را درست کنيد؟ شايد درست کرد ن آن منبع نااميدي، همان استعداد پنهان شما باشد يا همان توانايي که شما از بقيه ي آد م ها متمايز مي کند.

گوش کنيد
 

به حرف هاي کساني که مي شناسيد گوش کنيد. شايد ندانيد که چه کارهايي را مي توانيد خوب انجام د هيد، اما آن هايي که شما را مي شناسيد حتماً مي دانند. دفعه ي بعد که کسي چيزي در موردتان به شما مي گويد، از آن سرسري نگذريد و آن کار را دنبال کنيد.

به علايق تان فکر کنيد
 

به فعاليت هايي فکر کنيد که بيشتر به آن ها علاقه داريد و تحقيق کنيد که بازار کاري براي آن وجود دارد يا نه.
افراد ديگري را با همان علايق پيدا کنيد و ببينيد ديگران چطور علايق شان را به استعداد تبديل مي کنند.

دنبال بزرگ ترين باشيد
 

همه ي ايده هاي تان را در نظر بگيريد و آن ها را ياد داشت کنيد. دور همه ي کارهايي که دوست داريد يک دايره بکشيد و چند روز در مورد آن ها فکر کنيد. حالا بايد مواردي را پيدا کنيد که از بقيه بزرگ تر است و بقيه ي موارد را هم در خود مي گنجاند. بعد همان کار را انجام د هيد.

پر افتخارترين لحظه ي زند گي تان را به ياد آوريد
 

موفقيت ها و دستاورد هاي زند گي گذشته تان را به ياد بياوريد و جايي ياد داشت کنيد، حتي موفقيت هايي که در کود کي به آن دست پيدا کرديد. مطمئناً يک نقطه مشترک در همه ي آن ها احساس خواهيد کرد و به همين ترتيب استعداد پنهان تان را کشف مي کنيد.

از ديگران سؤال کنيد
 

دانستن بهترين استعدادتان مثل شناخت ماهي از آب است. بهترين استعداد هاي شما با اين که خيلي طبيعي هستند، اما شناختن شان سخت است. مي توانيد از گروهي دوستان و نزديکان تان، چه متعلق به گذشته و چه حال، استفاده کنيد و از آن ها بپرسيد که به نظرشان در چه کاري خوب هستيد.

به لذت هاي دوران کود کي فکر کنيد
 

به دوران کود کي خود فکر کنيد و ببينيد چه کارها و فعاليت هايي بيشترين لذت و رضايت را به شما داده است. شايد به ياد بياوريد که دوست داشتيد با دست هاي تان کار کنيد يا وقت خود را به آشپزي بگذرانيد يا تمام روز را نقاشي کنيد و ... وقتي بفهميد که چه فعاليت هايي در دوران کود کي باعث شادي و رضايت شما مي شده، راحت تر مي توانيد استعداد و توانايي پنهان خودتان را کشف کنيد.
منبع:7 روز زند گي شماره 108



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.