سردار دلاور روزهاي مبارزه(2)

پس از مراجعت مرجع عظيم الشان جهان اسلام و رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت آيت الله العظمي امام خميني (قدس سره) به ايران و پيروزي با شكوه انقلاب اسلامي (همان گونه كه در مورد فعاليت مرحوم شهيد هاشمي نژاد در زندان اشاره شد)، شهيد هاشمي نژاد به رغم احساس خطر شديد از جانب منافقين كوردل، تلاش زيادي را در
چهارشنبه، 6 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سردار دلاور روزهاي مبارزه(2)

سردار دلاور روزهاي مبارزه(2)
سردار دلاور روزهاي مبارزه(2)


 





 
حجت الاسلام و المسلمين علي عسگري

مبارزات بعد از پيروزي انقلاب اسلامي
 

پس از مراجعت مرجع عظيم الشان جهان اسلام و رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت آيت الله العظمي امام خميني (قدس سره) به ايران و پيروزي با شكوه انقلاب اسلامي (همان گونه كه در مورد فعاليت مرحوم شهيد هاشمي نژاد در زندان اشاره شد)، شهيد هاشمي نژاد به رغم احساس خطر شديد از جانب منافقين كوردل، تلاش زيادي را در جهت رسوا نمودن چهره پليد آنان از خود نشان داد، زيرا عملا مي ديد كه آنها درصدد هستند تا اساس و شالوده اسلام حقيقي را به هم بريزند و اسلام منافقين را كه همان اسلام آمريكايي بود، جايگزين اسلام فقاهتي كنند و در مقابل اسلام ناب محمدي (صلي الله عليه و اله) قرار دهند. آشكارترين چهره منافق آن روزها در مشهد و خراسان طاهر احمدزاده بود كه به عنوان اولين استاندار از طرف دولت موقت بازرگان بعد از پيروزي انقلاب در خراسان منصوب شده بود. او از يك طرف دوچرخه سوار مي شد و از طرف ديگر دو تا ماشين به وسيله منافقين از پشت سر او را اسكورت مي كردند.
مرحوم شهيد هاشمي نژاد كه ظاهراً قبل از اينكه به طور عمومي دست به افشاي چهره هاي التقاطي را براي همرزمان خود بازگو مي كرد، در يك فرصت مناسب با توجه به زمينه هاي قبلي، در يك سخنراني پرشكوه افشاگري مي كند و ضمن در افتادن با منافقين به شكل علني، رفتارهاي نفاق آميز احمدزاده و ديگر منافقين را با منطقي رسا و مستدل پاسخ مي گويد.
هرچند قبل از پيروزي خطابه هاي آتشين او لرزه بر اندام ساواك و عمال شاه مي انداخت، ولي بعد از پيروزي انقلاب، وي سعي مي كرد در افشاي منافقين، برخوردي ارشادي و هدايتي داشته باشد، لذا به رغم اينكه منافقين در تمامي و يا غالب سخنراني هاي او سعي مي كردند تشنج ايجاد كنند و سخنراني را به هم بزنند، معظم له سعي مي كرد با عطوفت خاصي با آنان برخورد كند. او هميشه افسوس مي خورد و مي گفت: «اين جوانان را اغفال كرده اند و نمي گذارند با ما تماس بگيرند. حيف از اين جوان ها، اينها را گمراه كرده اند، اينها را از خانواده و جامعه دور مي كنند و نمي گذارند يك كلمه حرف حساب بزنند.» حتي در مواردي، از اعدام منافقين ناراحت مي شد و اظهار مي كرد: «خدا لعنت كند سران سازمان را كه باعث انحراف جوانان اين مرزوبوم شده اند.» و بعضي ها را نيز از تشكيلات جهنمي سازمان رهايي مي بخشيد و به صورت تحت نظر نگهداري و توجيه فكري مي كرد.

عضويت در مجلس خبرگان قانون اساسي
 

به دنبال همين تلاش هاي شبانه روزي بود كه به رغم خواست منافقين و ديگر عوامل وابسته به استكبار جهاني، ضمن افشاي گروهك ها، به عنوان نماينده مردم مازندران، به مجلس خبرگان تدوين قانون اساسي انقلاب اسلامي راه يافت. استاد شهيد در سنگر خبرگان امت تلاش نمود تا تمام رشته هاي عوامل فرومايه و وابسته به خارج را پنبه كند. او در كنار شهيد مظلوم آيت الله بهشتي، استاد واعظ طبسي و ديگر همفكرانش از همان آغاز مجلس خبرگان به عنوان سخنگوي جمع روحاني و اسلامي آن مجلس در افشاي هويت واقعي ملي گرايان و ليبرال ها و جناح سازشكار و عافيت طلب، به ويژه منافقين و احمدزاده تلاش كرد.
اين حركت هاي روشنگرانه، به جا و به موقع استاد شهيد هاشمي نژاد در شرايطي انجام مي شد كه بسياري از نيروهاي مسلمان، اما خوش باور، اين شيوه ها را نابه جا و تند مي دانستند و بر اين شهيد عاليمقام خرده مي گرفتند؛ هرچند كه خود آنان بعدها متوجه شدند كه شم و بينش اسلامي و سياسي والاي استاد شهيد بود كه فتنه ها را قبل از وقوع مي شناخت و با آنها به مقابله بر مي خاست و اگر همگان به موقع نفاق و منافقين را شناسايي مي كردند و در صدد مهار آن برمي آمدند، اين همه قرباني از بهترين چهره هاي منور اسلامي از جمله خود شهيد هاشمي نژاد، شهداي محراب، شهداي هفتم تير، هشتم شهريور و... از انقلاب گرفته نمي شد.

دبير كل حزب جمهوري اسلامي در خراسان
 

پس از اتمام مجلس خبرگان و موفقيت و پيروزي شهيد و همفكرانش در سنگر تدوين قانون اساسي نظام خونبار اسلامي مان، استاد هاشمي نژاد به مشهد بازگشت و ا توجه به دوستي و ارتباط فكري عميقي كه قبل از پيروزي انقلاب با شهيد مظلوم آيت الله دكتربهشتي داشت، در سنگر تشكيلاتي شهيد مظلوم كه آن روزها به حق توسط خود آن بزرگوار از آن با نام «معبد» ياد مي شد، مشغول فعاليت شد. او در سنگر تشكيلات مربوط به روحانيت و ياران صميمي امام(قدس سره) و مردم متعهد به اسلام و انقلاب، يعني حزب جمهوري اسلامي به عنوان دبير كل خراسان، پيكار عليه گروهك هاي ملحد پس مانده استكبار را نه به شكل فردي بلكه به همراه يك جمع متشكل اسلامي دنبال كرد و ضمن روشنگري مردم، به دفاع از آرمان هاي اصيل انقلاب و تفكر راستين خود و همفكرانش پرداخت. و در دوران پرفراز و نشيب انقلاب با توجه به شناخت ديرينه اش از مرحوم دكتر بهشتي و حضرت آيت الله خامنه اي در زمان هاي غربت و مظلوميت اين عزيزان بيش از همه اين شهيدهاشمي نژاد بود كه از آنها به عظمت ياد مي كرد و با دفاع قاطع و مخلصانه خود بدانها عشق مي ورزيد. او ضمن تجليل از شخصيت گرانقدر و كم نظير حضرت آيت الله خامنه اي در حادثه سوء قصد منافقين به معظم له در ششم تيرماه، بعد از فاجعه هفتم تير به رغم تائيد منافقين و جو خفقان و ترور از سوي آنان، در يك سخنراني پرشور در صحن امام، در حالي كه سعي مي كرد مردم را در صحنه نگه دارد، خطاب به سيل پرخروش و هيجان زده جمعيت مي گويد: «اين خون هاي پاكي كه در حزب ريخته شد، براي هميشه انقلاب را تضمين كرد.»

مقاومت تحسين برانگيز
 

مرحوم شهيد هاشمي نژاد در مسير مبارزه با جريانات داخلي، در برابر تمام مشكلات و حتي تهديدها ايستادگي مي كرد و در راه انجام وظيفه و تكليف هيچ چيزي نمي توانست مانع او بشود، به طوري كه نه تنها در خراسان، بلكه در سراسر كشور به عنوان يك انقلابي دردآشنا، مصمم، محبوب و مبارز در بين دوستداران انقلاب مطرح بود.
خروش و عصيان او عليه گروهك هاي محارب مخصوصا بعد از رو در رويي آنان با نظام مقدس اسلامي به گونه اي بود كه بعضي از دوستان، شهادت ايشان را تا مرحله قطع و يقين پيش بيني مي كردند، لذا گاهي به عنوان دلسوزي تاكيد مي كردند كه ايشان امكان حفاظتي بيشتر را قبول كنند، اما ايشان فقط يك ماشين پيكان و يك راننده همراه داشت و حتي در آخرين روزهاي نزديك به ترور، قفل در جلوي ماشين نيز خراب بود و مرحوم شهيد در موقع نشستن، به ناچار در را با دست خود نگه مي داشت.( نگارنده خود شاهد اين صحنه بوده و لذا بهتر است شخصيت هاي مملكتي كه اخيراً در امر حفاظت، مورد خطاب همفكر صميمي آن مرحوم شهيد، آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب بوده اند، اين درس را نيز از شهيدان خود به خاطر داشته باشند.)

افشاي جريان فكري تحجر
 

مرحوم شهيد هاشمي نژاد علاوه بر افشاي ماركسيست ها و منافقين كوردل، نخستين كسي بود كه درباره انجمن حجتيه و جريان فكري و خطرناك تحجر كه بعدها در منشور سوم انقلاب مورد عتاب و حمله امام خميني(قدس سره) قرار گرفت، به افشاگري پرداخت، به طوري كه نوار سخنراني و مطالب تكثير شده همين نوار در مورد انجمن ها در سراسر ايران انتشار يافت و مورد استفاده همان قرار گرفت.

افشاي وابستگان داخلي به آمريكا
 

همچنين قبل از هركس ديگر اين مرحوم استاد شهيد بود كه به مكرهاي خائنيني همچون بني صدر و ديگر افراد فرومايه پي برد و نهادهاي سياسي مربوط به آنان يعني دفتر هماهنگي، حزب خلق مسلمان و... را به عنوان مراكز توطئه عليه نظام مقدس اسلامي معرفي كرد و در اين راه حتي قدمي عقب نشيني نكرد.

مهم ترين خدمت شيرين به مردم
 

در همين گيرودار با گروهك ها و عمال پس مانده از قدرت ها، يكي از خدمات ارزنده پرارزش اين شهيد بزرگوار به انقلاب و مردم اين بود كه به عنوان يكي از دوستان صميمي شهيد زنده انقلاب، حضرت آيت الله خامنه اي، اصرار داشت كه در آن دوران حساس و پرتپش انقلاب، معظم له پست رياست جمهوري را قبول فرمايند و رسما كانديداي رياست جمهوري نظام اسلامي ايران گردند. وقتي خبر پذيرش اين مطلب از سوي همفكر و همسنگر صميمي اش به مرحوم شهيد هاشمي نژاد مي رسد، بسيار شادمان و خوشحال مي گردد، به طوري كه همه ما اين خوشحالي و سرور و وجد را از نزديك در سخنراني هاي تبليغاتي انتخاباتي، شاهد بوديم.

اعلام مقاومت در برابر توطئه هاي استكبار
 

او بارها به عنوان سرسخت ترين دشمن استكبار جهاني، در چند سال اول پيروزي انقلاب ضمن افشاي ماهيت وابستگان داخلي به خارج به ويژه مزدوران آمريكا، مردم را دعوت به مقاومت و پايداري مي كرد، به طوري كه در يكي از سخنراني هايش مي فرمود: «اكنون كه با الهام از رهنمودهاي پيامبر گرانقدر اسلام و فرزند عاليقدرش فاطمه زهرا(سلام الله عليها) انقلاب اسلامي ما به پيروزي رسيده است... امپرياليسم جهانخوار و عوامل ارتجاعي آن در منطقه مي كوشند با تلاش هاي مذبوحانه و توطئه هاي شيطاني، موانعي را بر سر راه انقلاب ايجاد كنند تا به اين ترتيب از صدور انقلاب كه همان پيام رهايي بخش اسلام است، جلوگيري نمايند، اما ملت ما به رهبري بت شكن زمان خود، راه خويش را انتخاب كرده و هرگز فريب توطئه ها و نيرنگ هاي آنها را نخواهند خورد و تا پاي جان از دستاوردهاي انقلاب دفاع خواهد كرد و بدانيد كه سند اصالت انقلاب ايران، خشم نسبت به سوسيال امپرياليسم و سرمايه داري بين المللي آمريكاست.»

سردار دلاور روزهاي مبارزه(2)

وي خطاب به ضد انقلاب داخلي مي گويد:
«اي ضد انقلابيون! يقين بدانيد كه اشتباه كرديد. ما ايستاده ايم و از ترورهاي ناجوانمردانه شما هيچ ترسي به خود راه نمي دهيم.»
و ضمن ترسيم دورنماي حركت مردم در مقابله با ضد انقلاب مي فرمايد:
«اين انقلاب سرنوشتي جز شكست توطئه ها ندارد و توطئه گران داخلي و خارجي در برابر اين ملت به خواست خدا سرنوشتي جز ذلت و رسوايي نخواهند داشت.»
با دقت در بيانات فوق و توجه به شور و حال آن مرحوم شهيد در بيان چنين سخناني، به حق بايد گفت كه انقلاب در آن مقطع از روند خويش مديون افشاگري هاي پرشور و ارشادهاي مخلصانه مرحوم شهيد هاشمي نژاد است، زيرا او با كينه مقدسي كه از عوامل فرومايه استكبار در داخل كشور داشت، با شناختي عميق و ژرف، خط اصيل انقلاب را به پويندگان واقعي راه امام عزيز(قدس سره) نشان داد و در كوران مشكلات و در توفان حوادث روز، به نوبه خود وسيله حفظ و دوام و قوام بود.

چكامه غم و روياي صادق
 

شهيد عزيز هاشمي نژاد را زماني منافقين كوردل از دست ما گرفتند كه انقلاب و رهبري، بيشترين نياز را به او داشت، زيرا حضرت آيت الله خامنه اي در زمان رياست جمهوري و حزب جمهوري اسلامي، بعد از شهادت آيت الله دكتر بهشتي و دانشند ارجمند، شهيد باهنر، بيش از هر مقطع ديگري به وجود ملكوتي و روح افزاي شهيد هاشمي نژاد نيازمند بود. داستان شهادت چنين بود كه قبل از شهادت شهيد هاشمي نژاد حضرت آيت الله واعظ طبسي نماينده ولي فقيه و توليت معظم آستان قدس رضوي، يكي از بهترين دوستان شهيد هاشمي نژاد، با تمام علائم يك روياي صادق خواب مي بيند كه مرحوم شهيد هاشمي نژاد در كنار آيت الله دكتر بهشتي است. معظم له مي گويد:
«خواب ديدم كه آقاي بهشتي وارد مشهد شد و در صحن امام نشست و با آقاي هاشمي نژاد خيلي گرم و خصوصي مشغول صحبت گرديد. من وارد شدم تا با اين دو شهيد به عنوان اينكه مهمان هستند، صحبت كنم كه ناگاه شهيد مظلوم بهشتي با همان حالت تواضع و فروتني و چهره بشاش جلو آمد و گفت: «شما فعلا تشريف داشته باشيد، با شما فعلا كاري نداريم، بلكه با آقاي هاشمي كمي كار خصوصي داريم».و...
و جالب توجه اينكه بيش از دو روز از اين ماجرا نمي گذرد كه مرحوم شهيد هاشمي نژاد نيز همانند معشوق و دلبند هميشگي اش، آيت الله دكتر بهشتي توسط يكي از منافقين نفوذي به شهادت مي رسد.

اظهارات امير يغمايي معاون اطلاعات سازمان منافقين
 

در مورد طرح شهادت هاشمي نژاد، امير يغمايي معاون اطلاعات سازمان منافقين در مشهد مي گويد: «طرح ترور به وسيله جلال و شهاب (دو تن از اعضاي سازمان) ريخته شده بود. اول قرار بود كه در طرح، كل كلاسي را كه هاشمي نژاد در آن تدريس مي كرد بزنند، ولي بعدا چون متوجه شدند آقاي علويان (قاتل) لو رفته است، گفتند چون طبسي در حال حاضر در مكه است و هاشمي نژاد فرد اول مشهد است، اگر او را بزنيم كمر سيستم در مشهد مي شكند، به همين دليل نارنجكي به هادي علويان كه در دكه كتابفروشي صحن حرم كار مي كرد، داده شد و قرار شد به بهانه خريد كتاب و پوستر به حزب برود و در توالت حزب ضامن نارنجك را باز كند و موقع خروج هاشمي نژاد از كلاس، او را بزند. اول قرار بود طرح روز يكشنبه انجام شود، ولي به علت نيامدن هاشمي نژاد طرح اجرا نشد و قرار شد روز سه شنبه كار انجام شود و در روز سه شنبه هادي علويان به حزب مي رود و موقع خروج طرح را اجرا مي كند.»

سخن امام خميني(ره) و آيت الله خامنه اي درباره شهيد هاشمي نژاد
 

غمبارترين سخن براي همه پيروان راستين اسلام و خط سرخ شهيدان اين است كه رهبر معظم انقلاب اسلامي امام خميني(قدس سره) با دلي پردرد و اندوه فراوان در غم شهادت اين فرزند و شاگرد عزيز و دلبند خود فرمودند: «در روز شهادت امام جواد(عليه السلام) يكي از فرزندان و تبار آن خانواده به شهادت رسيد، شهيد هاشمي نژاد كه من از نزديك با او آشنا بودم و خصال و تعهد آن شهيد را لمس كرده بودم و مراتب فضل و مجاهدت آن بر اشخاصي كه او را مي شناسند، پوشيده نيست، امروز در شهادت آن سلف صالح، اين خلف صالح و متعهد از دست ما گرفته شد...»
در مورد سير مبارزات اين شهيد والامقام مي توان حسن ختام مطلب را بيان دردمندانه همفكر و همسنگر بزرگش، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي قرار داد كه فرمودند:
«آقاي هاشمي نژاد در راه مبارزه از همان گام هاي نخست طعم تلخ آزار و تعقيب و زندان رژيم را چشيد و لكن اين زجرها همان طور كه انتظار مي رفت تاثيري نبخشيد، جز آنكه او را در راهش استوارتر كند. اين واقعيت را مي توان در فعاليت هاي پس از زندان آن بزرگوار به وضوح مشاهده كرد...
آقاي هاشمي نژاد نقش بسيار موثري در جريانات پيش از انقلاب داشت... مردم خراسان يك پدر دلسوز و يك برادر علاقمند و فداكار را از دست دادند و ملت ايران يك فرزند ارزشمند و كم نظير را.»
روحش شاد و راهش جاودانه باد.

پي‌نوشت‌ها:
 

1- مصاحبه مقام معظم رهبري به مناسبت سالگرد شهادت استاد شهيد
2- پيام امام (ره) خطاب به شهيد هاشمي نژاد در قبل از پيروزي انقلاب
3- مصاحبه رهبر معظم انقلاب در سالگرد شهادت شهيد هاشمي نژاد
4- فرازهايي از سخنان شهيد هاشمي نژاد در شرايط ترور و دوران اول تبليغات رياست جمهوري آيت الله خامنه اي
5- جريان خواب را نگارنده خودش از استاد واعظ طبسي (دام ظله العالي) شنيده است.
6- نامبرده، اخراجي حزب قوچان بوده است و در مورد جذب مجدد او و دادن کار در دکه حرم به رغم تذکر دفتر قوچان سهل انگاري شده است.
7- قسمتي از مصاحبه آيت الله خامنه اي در سالگر شهادت عبدالکريم هاشمي نژاد.
 

منبع:ماهنامه شاهد یاران، شماره35




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
خلاصه دیدار پرسپولیس ۱ - چادرملو صفر
play_arrow
خلاصه دیدار پرسپولیس ۱ - چادرملو صفر
خلاصه دیدار هوادار ۱ - استقلال ۲
play_arrow
خلاصه دیدار هوادار ۱ - استقلال ۲
ایران با حمله خود نشان داد با هیچ کسی شوخی ندارد!
play_arrow
ایران با حمله خود نشان داد با هیچ کسی شوخی ندارد!
توضیحات سخنگوی قوهٔ‌قضائیه دربارهٔ دستگیری وکلای کلاهبردار
play_arrow
توضیحات سخنگوی قوهٔ‌قضائیه دربارهٔ دستگیری وکلای کلاهبردار
200 موشک ایران به قلب اسرائیل برخورد کرد!
play_arrow
200 موشک ایران به قلب اسرائیل برخورد کرد!
توضیحات جهانگیر درباره اخاذی با جعل عناوین دولتی
play_arrow
توضیحات جهانگیر درباره اخاذی با جعل عناوین دولتی
اظهارات عراقچی درباره آتش‌بس در لبنان و غزه
play_arrow
اظهارات عراقچی درباره آتش‌بس در لبنان و غزه
ایران چگونه و با چه موشکی اسرائیل را هدف قرار داد؟
play_arrow
ایران چگونه و با چه موشکی اسرائیل را هدف قرار داد؟
پاسخ عجیب بایدن به خوشامدگویی یک خبرنگار
play_arrow
پاسخ عجیب بایدن به خوشامدگویی یک خبرنگار
نامه جعلی به رئیس کل بانک مرکزی برای واریز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان
play_arrow
نامه جعلی به رئیس کل بانک مرکزی برای واریز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان
عطوان: سیدعلی خامنه‌ای در اوج قدرت و ابتکار ظاهر شد
play_arrow
عطوان: سیدعلی خامنه‌ای در اوج قدرت و ابتکار ظاهر شد
رهبر انقلاب: کار درخشان نیروهای مسلح ما کاملا قانونی بود
play_arrow
رهبر انقلاب: کار درخشان نیروهای مسلح ما کاملا قانونی بود
خاطره شنیدنی سردار حاجی‌زاده از اصرار رهبر انقلاب برای نخریدن موشک‌های شوروی سابق در زمان فروپاشی‌اش
play_arrow
خاطره شنیدنی سردار حاجی‌زاده از اصرار رهبر انقلاب برای نخریدن موشک‌های شوروی سابق در زمان فروپاشی‌اش
ایران نبود، لبنان سال‌ها پیش به اشغال اسرائیل درآمده بود!
play_arrow
ایران نبود، لبنان سال‌ها پیش به اشغال اسرائیل درآمده بود!
خطوط به کار رفته در هنرهای عاشورایی
خطوط به کار رفته در هنرهای عاشورایی