10 اکتشاف و اختراع که جهان را تغيير داد

موزه علوم لندن که به تازگي يکصد و پنجاهمين سالگرد تاسيس خود را پشت سر گذاشته است، با داشتن گالري هاي متعدد شامل علوم شب، نيرو، کشف فضا، پرواز و... از ده کشف و اختراع مهم که دنياي علم و زندگي انسان را تغيير دادند، نگهداري و حفاظت مي کند. بي شک دانستن اينکه چه مواردي تا به حال توانسته اند پيشرفت و تغييري شگرف در علم بوجود آورند، بسيار هيجان انگيز است پي توصيه مي کنيم، اين مطلب را از دست ندهيد!
سه‌شنبه، 12 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 اکتشاف و اختراع که جهان را تغيير داد

 10 اکتشاف و اختراع که جهان را تغيير داد
10 اکتشاف و اختراع که جهان را تغيير داد


 






 
موزه علوم لندن که به تازگي يکصد و پنجاهمين سالگرد تاسيس خود را پشت سر گذاشته است، با داشتن گالري هاي متعدد شامل علوم شب، نيرو، کشف فضا، پرواز و... از ده کشف و اختراع مهم که دنياي علم و زندگي انسان را تغيير دادند، نگهداري و حفاظت مي کند. بي شک دانستن اينکه چه مواردي تا به حال توانسته اند پيشرفت و تغييري شگرف در علم بوجود آورند، بسيار هيجان انگيز است پي توصيه مي کنيم، اين مطلب را از دست ندهيد!

رشته مارپيچ DNA
 

کشف DNA اولين بار توسط آقايان «فرانسيس کريک» و«جيمز واتسون» در سال 1953 صورت گرفت، آنها حين آزمايشات خود روي ژن هاي انساني، با نوعي ساختار از مواد تشکيل دهنده مولکول هاي اين ژن ها روبرو شدند و با شکافتن آنها پرده از راز نظم حاکم بر سلول هاي بدن برداشتند. امروزه DNA موضوع مهمي در علوم پزشکي، زيستي و حتي مسائل امنيتي محسوب مي شود و هنوز هم مطالعات زيادي در سطح جهان روي آن انجام مي شود چرا که گفته مي شود هنوز ناشناخته هاي بسياري در آن وجود دارد. DNA را بايد کد زندگي روي کره زمين دانست.

فورد مدل T
 

هنوز هم خيلي ها تصور مي کنند که اولين اتومبيل دنيا توسط فورد ساخته شده است اما در واقع فورد مدل T اولين اتومبيلي بود که به توليد انبوه رسيد و اختراع نخستين خودروي جهان به نام «کارل بنز» آلماني رقم خورده است. خدمت «هنري فورد» به جامعه بشري، معرفي خط توليد محصولش به عنوان اولين سيستم توليد انبوه در دنيا بود. اين روش ساخت و توليد، انقلابي در صنعت و اقتصاد ايجاد کرد که امروز همه صنايع به آن وابسته اند به طوري که بايد خط توليد را در زمره يکي از مهمترين اتفاقات قرن گذشته به حساب آورد.

پني سيلين
 

داروي پني سيلين اولين آنتي بيوتيک پيشرفته دنياست که «الکسانمدر فلمينگ» در سال 1928 آن را از هاگ هاي نوعي کپک استخراج کرد اما تقربا تا اواسط دهه 1940 که روي بيماران آزمايش باليني نشده بود، کسي نمي دانست بهترين دارو براي بيماري هاي عفوني، نظير التهاب ريه است. با کشف پني سيلين ميليون ها بيمار و مجروح جنگي از مرگ حتمي نجات پيدا کردند و پس از آن پني سيلين به عنوان قوي ترين و عمومي ترين دارو براي بيماري هاي باکتريايي و عفوني تجويز و مصرف شد تا بعد از آن بقيه آنتي بيوتيک ها نيز وارد دنياي پزشکي شوند.

مان نشين آپولو10
 

کپسول ماه نشين فضاپيماي آپولو10 چهل سال پيش به عنوان يک گونه آزمايشي و براي اولين بار با 3 سرنشين به سمت ماه پرتاب شد و عليرغم عدم موفقيت در ماموريت خود راه را براي آپولو11 هموارد کرد. دو ماه بعد سفينه آپولو11 توانست با نشستن روي ماه مرکب قابلي براي قدم نهادن انسان روي کره اي به غير از زمين باشد. به تعبيري بايد گفت، سفينه آپولو10 به عنوان اولين وسيله اي که توانست از جو خارج شود راه را براي آشنايي نسل بشر بت عظمت هستي بي انتها گشود.

کامپيوتر Pilot Ace
 

ايده اي از آقاي «جان و مرزلي» در سال 1936 با عنوان موتور محاسبه اتوماتيک با (Automatic Computing Engine -ACE) که سرانجام در دهم ماه مي 1950 روي کامپيوتري که «آلن تورينگ» عمليات ساخت آنرا بر عهده داشت، با موفقيت پياده و آزمايش شد. اين کامپيوتر در زمان خود پيشرفته ترين و سريع ترين کامپيوتر جهان بود که از نمونه اوليه آلن تورينگ کوچک تر بود. «پايلوت ايس» هم در ليست مهمترين اختراعات بشر است چرا که نسل نخست کامپيوترهايي است که امروز ما را احاطه کرده اند.

موشک V2
 

موشک V2 که «ورنهر فون براون» در سال 1942 آنرا ساخت و دو سال بعد با فرود در انگلستان موجي از وحشت به راه انداخت، در واقع انقلابي در تکنولوژي موشکي به وجود آورد و با تکيه بر پيشرانه اي جديد راه را براي فتح فضا توسط انسان باز کرد. اگرچه اين موشک در واپسين روزهاي جنگ جهاني دوم، تلفات بسياري به متحدين وارد کرد و بعدا هم پايه گذار ساخت موشک هاي بالستيک شد اما نبايد فراموش کرد با همين ايده موتور موشکي آقاي «فون براون» آپولو 11 به ماه رسيد و موتور موشک او هم چنان مورد استفاده قرار مي گيرد.

لوکوموتيو استفن سن
 

در سال 1829 «رابرت استفن سن» لوکوموتيو بخارش را براي اولين بار در نيوکاسل انگلستان آزمايش کرد تا با ثبت بالاترين سرعت براي وسيله نقليه اي که پيشرانه اش را همراه دارد، لقب راکت استفن سن را به اختراع خود نسبت دهد. بدون شک خود «استفن سن» هم فکر نمي کرد که با رشد سريع اختراعش، لوکوموتيو بخار تا 150 سال بعد هم براي حمل و نقل مورد استفاده قرار بگيرد و مبدع استانداردهاي تازه اي در اين بخش باشد. لوکوموتيو هم چنان جز جدايي ناپذير ترابري دنيا به شمار مي رود ولي بسيار پيشرفت کرده است.

موتور بخار
 

اين ماشين (يا موتور) در سال 1712 توسط «توماس نيوکامن» انگليسي اختراع شد که هنوز نمونه اي از آن که «فرانسيس تامسون» در 1791 در داربي شاير انگلستان ساخته است، در جايگاه قديمي ترين و سالم ترين مدل از اختراع نيوکامن در اين موزه نگهداري مي شود. در واقع اين موتور مشکل بحران انرژي عصر جديد را تا حد زيادي حل کرد و اگرچه نمي توان اين اختراع را کاملا به راه حل بحران انرژي تشبيه کرد، اما قبل از اين اختراع استفاده از سوخت هاي فسيلي تقريبا غيرممکن بود. از ياد نبريم که ماشين بخار قبل از تبديل به پيشرانه و ايجاد نيروي لازم براي حرکت، در معادن مختلف و به ويژه ذغال سنگ براي خارج کردن آب و توليد قدرت به کار مي رفت.

دستگاه اشعه X
 

قبل از کشف اشعه ايکس و اختراع دستگاه تابنده آن توسط فيزيکدان آلماني، «ويليام رونتگن» در سال 1895، هيچ کس قادر نبود درون بدن يک موجود زنده را در زمان زنده بودنش ببيند، به اين ترتيب دنياي پزشکي دگرگون شد و تغييرات عمده اي را بخود ديد. اشعه ايکس که امروزه علاوه بر عکسبرداري از اعضاي داخلي بدن، کاربردهاي فراواني در صنعت و ساير علوم نيز دارد در بدو کار مشکلات زيادي را براي رونتگن ايجاد کرده بود و خيلي ها او را جادوگر شمرده و مستحق مرگ مي دانستند! تصور کنيد قبل از کشف اشعه ايکس پزشکام براي تعيين محل دقيق شکستگي ساده چه مي کردند!

تلگراف برقي
 

تلگراف به عنوان اولين وسيله ارتباطي الکتريکي در سال 1837 توسط «چارلز واتسون» و «ويليام کوک» ساخته شد که از مهمترين اختراعات بشر در زمينه ارتباطات در زماني که چاپارها و پيک هاي اسب سوار، وظيفه ايجاد ارتباط مردم را بر عهده داشتند و هر کس هفته ها و ماه ها براي دريافت يک نامه منتظر مي ماند، دستگاه تلگراف به عنوان اولين و کاربردي ترين وسيله ارتباط دوربرد الکتريکي، بسيار کارآمد بود که فواصل را به چند دقيقه تقليل داد و بايد گفت ايده شبکه هاي گسترده از الين اختراع الهام گرفته است.
منبع : نشريه نوآور شماره 60



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.