حال هواي جيب داماد

اين مرحله که معمولاً بعد از جاري شدن صيغه محرميت بين زوج جوان بايد انجام شود، نقش تعيين کننده اي در تصميمات آتي شما خواهد داشت. ميزان خرجي که در اين مرحله متقبل مي شويد بيش ازآن چه که فکرش را بکنيد در ادامه خريدها تأثيرگذار است. مراقب باشيد در همان ابتداي مرحله خريد ها، بيش از حد به خودتان فشار نياوريد.
دوشنبه، 25 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حال هواي جيب داماد

 حال هواي جيب داماد
حال هواي جيب داماد


 

نويسنده: رضا باقري شرف




 
اين مقاله تقديم به آقايوني که قصد دارند به جمع متأهل ها بيپوند و از خرج و مخارجش هم اطلاع ندارند. پس با دقت اين مقاله را بخوانيد و به فکر آينده باشيد.

1- حلقه
 

اگر از مخارج آزمايشگاه و محضر فاکتور بگيريم، نوبت مي رسد به خريد حلقه.
اين مرحله که معمولاً بعد از جاري شدن صيغه محرميت بين زوج جوان بايد انجام شود، نقش تعيين کننده اي در تصميمات آتي شما خواهد داشت.
ميزان خرجي که در اين مرحله متقبل مي شويد بيش ازآن چه که فکرش را بکنيد در ادامه خريدها تأثيرگذار است. مراقب باشيد در همان ابتداي مرحله خريد ها، بيش از حد به خودتان فشار نياوريد.
اين حلقه ها را مي توان با قيمت ميانگين250 هزار تومان تهيه کرد که انتخاب بين اين ارقام کاملاً به انتظار طرفين از زندگي مشترک بستگي دارد. وقتي با يک حلقه 300-250 هزار توماني مي توان حق مطلب را به جا آورد، چه لزومي دارد بابت انتخاب حلقه ايتاليايي يکي دو ميليون هزينه تراشيد؟!
جالب است بدانيد خيلي از طلبه ها با يک کار ساده، هم اصلاً تهيه حلقه را رعايت مي کنند و هم از جنبه تشريفاتي آن مي کاهند...يک انگشتر عقيق!
هم استفاده از عقيق ثواب دارد و هم پولي که مي بايست هزينه خريد طلا يا پلاتين مي شد،پس انداز مي شود. غير طلبه ها هم با يک انگشتر شيک نقره، مي توانند همين کار را انجام دهند!

2- خرده خريدهاي تازه عروس
 

شروع زندگي مشترک يک سري حداقل هايي را لازم دارد. اگر قرار است داماد شويد و مسؤليت يک زندگي مستقل را به عهده بگيريد، بايد کيف و کفش و چادر چاقچور و مانتو و... را براي نو عروس تان مهيا کنيد.
قيمت کفش هاي زنانه از20 هزار تومان شروع مي شود و به 300-200هزار تومان هم خواهد رسيد! همين طور هزينه خريد پوشاک از قبيل مانتو هم از 30-25هزار تومان شروع مي شود و به 100 هزار تومان مي رسد! مهم اين است که هنگام خريد رو در بايستي را با همسرتان کنار بگذاريد و کاري نکنيد که بابت خرج کردن هاي بي حساب و کتاب، همان اول زندگي با قرض و قوله سر و کله بزنيد و سر گرسنه روي بالين بگذاريد!
فراموش هم نکنيد که خرج کردن اصولي با کنس بازي فرق دارد. يکهو بيش از حد مته به خشخاش نگذاريد!

3- منزل
 

اگر خانواده شرايط خاصي دارند و مي توانند مسکن تان را تأمين کنند و به اصطلاح هوايتان را دارند، که هيچ.
اما اگر خانواده شما يک طبقه مجزا ندارند که در اختيارتان بگذارند، بايد هر چه زودتر به بنگاه هاي معاملات مسکن مراجعه کنيد.
لابد شما هم تأييد مي کنيد؛ دو جواني که تازه زندگي شان را شروع کرده اند، الزاماً نيازي به خانه دوبلکس120 متري در بهترين نقطه شهر را ندارند. فکر يک سر پناه باشيد که خودتان و همسرتان در آن احساس آرامش کنيد و البته به وضع جيب تان هم سازگار باشد.
خيلي ها اشتباه مهلکي انجام مي دهند و بدون تصميم گيري درست، خانه اي را اجاره مي کنند که مبلغ اجاره اش 90 درصد حقوق ماهيانه شان را به خودش اختصاص مي دهد!
پس بهتر است خانه اي اجاره کنيد که دردرجه اول در شأن خودتان و همسرتان باشد و درجه دوم بعد از پرداخت اجاره ماهيانه، مبلغي هم براي خرج خورد و خوراک ماهانه تان هم باقي بماند.

4- جهيزيه آقا داماد
 

در بيش تر نقاط ايران، رسم بر اين است که کنار جهيزيه اي که خانواده عروس تهيه مي کنند،داماد هم بايد جهيزيه مربوط به خودش را مهيا کند.
جهيزيه داماد معمولاً متشکل از تلويزيون، ميز تلويزيون، فرش، دو دست رختخواب، آئينه وشمعدان و... است. تلويزيون را که با 400-200هزار تومان مي توان تهيه کرد و کسي نمي تواند شما را مجبور کند براي آغاز زندگي، يک سينماي خانوادهLEDدوميليوني بخريد!
آئينه و شمعدان هم از 80 هزار تومان در بازار موجود است تا 1/5ميليون تومان! تجربه نگارنده شاهد بر اين مدعاست که با120-100هزار تومان هم مي شود يک آئينه و شمعدان شيک و آبرومندانه خريداري کرد. از آن جايي که روي زمين خشک نمي توان نشست، نياز به يک فرش هم داريد که يک فرش 12متري که ابريشمي و ميليوني نباشد، براي شما بين450-300هزار تومان آب مي خورد.
هزينه تهيه دو دست رختخواب هم خيلي به جايي بر نمي خورد، با 100-80 هزار تومان دو دست رختخواب کامل شيک و تميز به انضمام بالش و پتو گيرتان مي آيد که البته بايد لحاف دوز، ترتيبش را برايتان بدهد. اما اگر مادرتان اين زحمت را قبول کند، 20هزار توماني که قرار بود حق الزحمه لحاف دوز باشد به پس انداز پسرش اضافه خواهد شد.

5- سرويس طلا
 

اسم سرويس طلا که مي آيد تن خيلي از شما به لرزه مي افتد!
نيازي به لرزيدن نيست. کلاً طلا پس انداز زندگي شما خواهد بود.
هر چقدر صرف خريد طلا کنيد، راه دوري نخواهد رفت. کلاً طلا هم زينت خانم هاست و هم با حفظ سمت، پس اندازي براي زندگي زوجين.
با اين حال بهتر است که يکهو جوگير نشويد و براي پس انداز قلمبه آينده تان دست به خريد سرويس هاي دو سه ميليوني نزنيد!
به خاطر داشته باشيد که هنوز مخارج زيادي بيش روي شماست و نبايد تمام پس انداز و بودجه تان را صرف خريد سرويس طلاي ايتاليايي کنيد تا چشم دخترخاله ها و دختر عمه هاي همسرتان از کاسه در بيايد! سرويس طلا را مي توان با 1/000/000-800/000 تومان هم تهيه کرد. کمي بيش تر بازار را بگرديد و شتابزده عمل نکنيد.
همچنين فراموش نکنيد سرويس هايي که در آن ها از نگين هاي زيادي استفاده شده باشد، موقع خريد برايتان گران مي افتند،اما خداي ناکرده اگر در آينده قصد فروش آن را داشته باشيد، ضرري حداقل 200-300هزار توماني برايتان دارند. چرا که هنگام فروش، طلا فروش ها وزن نگين هاي شيشه اي را از سرويس تان کسر خواهند کرد! در حالي که وزن همين نگين ها هنگام خريد برايتان محاسبه مي شود!

6- تالار و غذا و پذيرايي
 

همه اين روضه را نخوانده حفظ هستيد که اگر شرايط منزل تان مهياست، مجلس را در خانه برپا کنيد. در اين صورت لازم نيست فقط 1تا3 ميليون فقط به ورودي تالار اختصاص بدهيد.
ضرورتي هم براي «سرو»چند نوع غذا وجود ندارد. به خاطر داشته باشيد که تصميم گيرنده اصلي شما و همسرتان هستيد و اگر هزينه نا معقولي را صرف اين امور کنيد، فقط و فقط خودتان متضرر خواهيد شد.
پس خودتان را توي خرج نيندازيد که کنار کباب کوبيده يا جوجه، حتما بايد بره بريان يا باقالي پلو با ماهيچه سرو شود! با يک غذاي ساده، مي توانيد براي هر ميهمان 4000-2500توماني هزينه کنيد و خودتان را از پرداخت 30/000تومان براي غذاي هر ميهمان نجات بدهيد!

7- ماشين عروس
 

کرايه ماشين تشريفات 6درب را فراموش کنيد!
ماشاا...توي فاميل ماشين شيک و با کلاس فراوان است و حتماً چند نفري هستند که به شما پيشنهاد بدهند ماشين شان را به عنوان ماشين عروس گل بزنيد. با 50-40هزار تومان ماشين را گل بزنيد و برويد دنبال عروس خانم که در آرايشگاه منتظرتان هستند.

8- آرايشگاه
 

اين مورد از آن جاهايي ست که بد خوابي برايتان ديده اند!
وقتي با 150-100 هزار تومان مي توانيد عروس خانم را جهت اموربزک (!) به آرايشگر بانوان بسپاريد، چه اسراري است که 900-800 هزار تومان به آرايشگر بدهيد؟!
آن هم به خاطر مجلس 4-3 ساعته؟!
زير بار انعام هم نرويد که به اندازه کافي به آرايشگر پول داده ايد!
البته قديم ها اوضاع به اين ترتيب نبود و چند نفر از خانم هاي قوم و خويش، دور هم جمع مي شدند و ظرف نيم ساعت، عروس خانم را مجاني بزک مي کردند!
چه مي شود کرد؟!
بايد اعتراف کنيم يک سري از همين خرج هايي هم که در اين مطلب عنوان شدند، اضافه هستند، اما...چه مي شود کرد؟!
آش کشک خاله است! خربزه اي ست که خورده ايد ديگر!

9- فراموش نکنيد
 

اگر جزء آن دسته اي هستيد که از بدو تولد و به مرحمت جيب ابوي، وضع تان توپ است و شايد هم بعد از اتمام دوره تحصيل، عرق جبين تان را پس انداز کرده ايد، فراموش نکنيد که تنها کسي که از ريخت و پاش در مجلس عروسي متضرر مي شود، شما و همسرتان هستيد.
پس کاري نکنيد که فرداي عروسي کاسه چه کنم چه کنم دست بگيريد!
منبع : نشريه ديدار آشنا شماره 125



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط