خانم هاي باردار بخوانند...

اگر در اين دوران مواظبت هاي دندان پزشکي و درمان لازم است، محدوديت خاصي وجود ندارد. در مواقع لزوم دندانپزشک از بي حسي موضعي استفاده مي کند تا بر جنين اثري نداشته باشد.
شنبه، 30 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خانم هاي باردار بخوانند...

 خانم هاي باردار بخوانند...
خانم هاي باردار بخوانند...


 

نويسنده: سيمين اميدواري کارشناس مامايي




 

آيا در دوران بارداري انجام اقدامات دندانپزشکي مضر است ؟
 

اگر در اين دوران مواظبت هاي دندان پزشکي و درمان لازم است، محدوديت خاصي وجود ندارد. در مواقع لزوم دندانپزشک از بي حسي موضعي استفاده مي کند تا بر جنين اثري نداشته باشد.
به ياد داشته باشيد در دوران بارداري با افزايش هورمون هاي بدن، تورم لثه ها ايجاد مي شود به همين دليل ممکن است حين مسواک زدن لثه ها خونريزي داشته باشد.

تا چه حد مي توان از چاي و قهوه در دوران بارداري استفاده کرد؟
 

در مورد مصرف چاي و قهوه در همه حال بايد اعتدال رعايت شود مخصوصاً در اين دوران، نوشيدن متعادل چاي در طول روز مشکلي ايجاد نمي کند. در مورد نوشيدن قهوه بايد گفت مصرف بيش از حد آن ممکن است منجر به سقط جنين شود. لذا توصيه مي شود به 2 تا 3 فنجان در طول روز اکتفا شود.

چرا در دوران بارداري سوزش معده احساس مي شود؟
 

سوزش معده يکي از شايع ترين شکايات در اين دوران است که ناشي از برگشت شيره معده به داخل مري مي باشد و به دليل فشاري است که رحم بزرگ به معده وارد مي کند. در زان حاملگي مري شل مي شود و محتويات معده به راحتي مي تواند وارد آن شود. در ابتدا مي توان با افزايش دفعات غذا خوردن در حجم کم به رفع آن کمک کرد. در صورت عدم بهبودي، به پزشک مراجعه شود.

خانم باردار چند بار در هفته بايد حمام کند؟
 

استحمام روزانه يا يک روز در ميان براي سلامت خانم باردار و جلوگيري از بروز بيماري هاي مختلف ميکروبي، قارچي و انگلي بسيار مفيد است. البته هنگام حمام کردن لازم است مراقب باشند تا حادثه اي (مانند سرخوردن و...) رخ ندهد. گفتني است بنابر توصيه متخصصان خانم هاي حامله تا حد امکان از جکوزي استفاده کنند.

چرا در دوران حاملگي معمولاً يبوست ايجاد مي شود؟
 

در دوران بارداري فعاليت روده و حرکات آن ها کاهش مي يابد. هم چنين رحم بر روي روده ها فشار وارد کرده و مانع عبور محتواي روده به بيرون مثانه مي شود. بنابراين گاهي اوقات دفع مدفوع با درد همراه است و حتي ممکن است خونريزي صورت گيرد.
نوشيدن مايعات به مقدار کافي در اين دوران، باعث نرمي روده ها مي شود. در ضمن مصرف مواد غذايي حاوي فيبر مانند سبزي جات و ميوه جات نيز بسيار کمک کننده است. البته ورزش و تحرک کافي نيز از واجبات اين دوران شناخته شده است. البته زير نظر متخصص.

آيا مسافرت در دوران بارداري بلامانع است؟
 

اگر خانم حامله عارضه اي از نظر حاملگي نداشته باشد مي تواند به سفر برود. ولي چه بهتر است که خانم باردار قبل از اقدام به سفر با پزشک خود مشورت کند.
البته خانم باردار بايد نکات بهداشتي و ايمني را در طول سفر جدي بگيرد. حتي الامکان هر يک يا 2 ساعت يک بار، امکاني فراهم آيد تا بتواند کمي قدم بزند تا مانع از ايجاد ورم در پاها شود.

نوع لباس در دوران بارداري چگونه باشد؟
 

لباس هايي که خانم حامله بر تن مي کند بايد کاملاً راحت باشد، گشاد بوده و از جنس نخي انتخاب شود. اين خانم ها بايد از به تن کردن شلوارهاي تنگ خودداري کنند. نوع لباس بايد به گونه اي باشد که نه باعث عرق کردن فرد شود و نه آن قدر نازک و کم باشد که موجب بروز عوارض گردد.

آيا مي توان در دوران بارداري ورزش نمود؟
 

ورزش در دوران بارداري منعي ندارد البته نبايد حرکات ورزشي سنگين باشد و يا خستگي زيادي براي فرد به همراه داشته باشد. طبق تحقيقات، خانم هايي که در اين دوران به طور مرتب ورزش مي کنند از سلامت بيشتري برخوردارند. اين خانم ها معمولاً زايمان راحت تري خواهند داشت.
نکته مهم که بايد مدنظر قرار گيرد اين است که خانم باردار در صورتي مي تواند در اين دوران به ورزش ايروبيک بپردازد که قبل از بارداري هم آن را انجام مي داده است. در غير اين صورت نبايد اين ورزش را در دوران حاملگي شروع کند.
منبع: ماهنامه تغذيه و سلامتي شماره 82



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط